Quality and Impact in Global Education : Empirical and Conceptual Perspectives for Planning and Evaluation / Claudia Bergmüller, Susanne Höck, Bernward Causemann, Jean-Marie Krier, Eva Quiring

For several years now, the demand for increased impact orientation has also affected the field of Global Education (GE) / Development Education and Awareness Raising (DEAR). In this context, a vivid discussion is still ongoing regarding what can be considered an ›impact‹ in GE/DEAR and how these imp...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
VerfasserIn:
Year of Publication:2021
Edition:1st, New ed.
Language:English
Series:Erziehungswissenschaft und Weltgesellschaft 14
Physical Description:1 online resource (220 p.)
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
LEADER 04706cam a2200589 c 4500
001 993546458904498
005 20220221094418.0
006 m o d
007 cr nnunnnannuu
008 220221s2021 gw o ||| 0 eng d
020 |a 3-8309-9219-X 
024 3 |a 9783830992196 
035 |a (CKB)5470000000557277 
035 |a (Waxmann)9783830992196 
035 |a (oapen)https://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/72310 
035 |a (EXLCZ)995470000000557277 
040 |a Waxmann  |b eng  |c Waxmann 
041 0 |a eng 
072 7 |a JNAM  |2 thema 
072 7 |a GTP  |2 thema 
072 7 |a JPS  |2 thema 
072 7 |a 1572  |2 wsb 
100 1 |8 1\u  |a Bergmüller, Claudia  |4 aut 
245 1 0 |a Quality and Impact in Global Education  |b Empirical and Conceptual Perspectives for Planning and Evaluation  |h [electronic resource]  |c Claudia Bergmüller, Susanne Höck, Bernward Causemann, Jean-Marie Krier, Eva Quiring 
250 |a 1st, New ed. 
260 |a Münster  |b Waxmann  |c 2021 
300 |a 1 online resource (220 p.) 
336 |a text  |b txt  |2 rdacontent 
337 |a computer  |b c  |2 rdamedia 
338 |a online resource  |b cr  |2 rdacarrier 
490 0 |a Erziehungswissenschaft und Weltgesellschaft  |v 14 
520 |a For several years now, the demand for increased impact orientation has also affected the field of Global Education (GE) / Development Education and Awareness Raising (DEAR). In this context, a vivid discussion is still ongoing regarding what can be considered an ›impact‹ in GE/DEAR and how these impacts can be analysed. Both questions are dealt with within the scope of the research project ›Impacts and methods of impact monitoring in development education and awareness raising‹, which was financed by the German Federal Ministry for Economic Cooperation and Development (BMZ) and which is to be presented in this volume. Against the backdrop of the empirical findings of this research project, this publication shows which effects can be targeted in the planning and evaluation of GE-/DEAR-projects and which contextual conditions can influence their effectiveness. 
545 0 |8 1\u  |a Claudia Bergmüller, M.A., Dr. phil., ist Professorin für Erziehungswissenschaft mit Schwerpunkt Schultheorie/historische Bildungsforschung an der Pädagogischen Hochschule Weingarten. Zu ihren Arbeitsschwerpunkten gehören Bildung im Kontext globaler Gerechtigkeit, Evaluationsforschung sowie Schul- und Unterrichtsentwicklung. Sie begleitet seit vielen Jahren Nichtregierungsorganisationen bei der wirkungsorientierten Planung und Evaluation von Bildungsprojekten. Seit 2007 koordiniert sie das Netzwerk "Evaluation entwicklungsbezogener Inlandsarbeit". 
545 0 |8 2\u  |a Susanne Höck, M.A., Dipl. Development Policy / Economics (UK), evaluiert seit Gründung von EOP 2002 (www.eop-evaluation.de) vor allem Projekte in den Bereichen entwicklungspolitische Bildung, Globales Lernen und BNE. Sie begleitet Selbstevaluationen und Organisationsentwicklungen und ist als Trainerin tätig. 
545 0 |8 3\u  |a Bernward Causemann ist freier Berater in der Entwicklungszusammenarbeit und assoziiert mit der Firma FAKT gGmbH. Er berät, evaluiert und trainiert in der entwicklungspolitischen Inlands- und Auslandsarbeit. Zu seinen Schwerpunkten gehören Methoden der Wirkungserfassung und systemische Ansätze der Evaluation. 
545 0 |8 4\u  |a Jean-Marie Krier, Dr., Erziehungswissenschaftler / Soziologe (Univ.), Betriebswirt (Univ.), ist Mitarbeiter der KommEnt GmbH in Salzburg, Österreich. Er evaluiert und berät seit vielen Jahren in den Bereichen entwicklungspolitische Bildungsarbeit, Globales Lernen und Fairer Handel im In- und Ausland. 
545 0 |8 5\u  |a Eva Quiring, Dipl. Kulturwirtin (Univ.), M. Eval. (Univ.), ist Geschäftsführerin der EQ EvaluationsGmbH (www.eq-eval.de). Sie hat als freie Projektgutachterin für das Förderprogramm Entwicklungspolitische Bildung gearbeitet und ist heute als unabhängige Evaluatorin und Trainerin im In- und Ausland tätig. 
546 |a English 
650 4 |a Evaluation 
650 4 |a Entwicklungspolitik 
650 4 |a Bildung für Nachhaltige Entwicklung 
650 4 |a BNE 
650 4 |a sustainable development goals 
650 4 |a Empirische Bildungsforschung 
650 4 |a Medien- und Umweltpädagogik 
653 |a Evaluation 
653 |a Entwicklungspolitik 
653 |a Bildung für Nachhaltige Entwicklung 
653 |a sustainable development goals 
776 |z 3-8309-4219-2 
700 1 |8 2\u  |a Höck, Susanne  |4 aut 
700 1 |8 3\u  |a Causemann, Bernward  |4 aut 
700 1 |8 4\u  |a Krier, Jean-Marie  |4 aut 
700 1 |8 5\u  |a Quiring, Eva  |4 aut 
906 |a BOOK 
ADM |b 2023-02-22 19:58:50 Europe/Vienna  |f system  |c marc21  |a 2021-06-12 22:12:12 Europe/Vienna  |g false 
AVE |P DOAB Directory of Open Access Books  |x https://eu02.alma.exlibrisgroup.com/view/uresolver/43ACC_OEAW/openurl?u.ignore_date_coverage=true&portfolio_pid=5338250190004498&Force_direct=true  |Z 5338250190004498  |8 5338250190004498