Energieoptimale Längsführung von Kraftfahrzeugen durch Einsatz vorausschauender Fahrstrategien

The present work deals with energy-optimal longitudinal vehicle control, which incorporates predictively known route data to realise a maximally fuel-efficient driving strategy while comprising the drivers demand. To solve this optimisation problem, a resource-efficient algorithm is developed and im...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Superior document:Karlsruher Schriftenreihe Fahrzeugsystemtechnik / Institut für Fahrzeugsystemtechnik
:
Year of Publication:2013
Language:German
Series:Karlsruher Schriftenreihe Fahrzeugsystemtechnik / Institut für Fahrzeugsystemtechnik
Physical Description:1 electronic resource (195 p. p.)
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id 993545709304498
ctrlnum (CKB)4920000000101895
(oapen)https://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/46364
(EXLCZ)994920000000101895
collection bib_alma
record_format marc
spelling Radke, Tobias auth
Energieoptimale Längsführung von Kraftfahrzeugen durch Einsatz vorausschauender Fahrstrategien
KIT Scientific Publishing 2013
1 electronic resource (195 p. p.)
text txt rdacontent
computer c rdamedia
online resource cr rdacarrier
Karlsruher Schriftenreihe Fahrzeugsystemtechnik / Institut für Fahrzeugsystemtechnik
The present work deals with energy-optimal longitudinal vehicle control, which incorporates predictively known route data to realise a maximally fuel-efficient driving strategy while comprising the drivers demand. To solve this optimisation problem, a resource-efficient algorithm is developed and implemented within a prototypical embedded driver assistance system for automated longitudinal control. The system achieves fuel savings of approximately 10%.
German
Fahrerassistenz
Prädiktion
Fahrstrategie
Kraftstoffverbrauch
Betriebsstrategie
3-7315-0069-8
language German
format eBook
author Radke, Tobias
spellingShingle Radke, Tobias
Energieoptimale Längsführung von Kraftfahrzeugen durch Einsatz vorausschauender Fahrstrategien
Karlsruher Schriftenreihe Fahrzeugsystemtechnik / Institut für Fahrzeugsystemtechnik
author_facet Radke, Tobias
author_variant t r tr
author_sort Radke, Tobias
title Energieoptimale Längsführung von Kraftfahrzeugen durch Einsatz vorausschauender Fahrstrategien
title_full Energieoptimale Längsführung von Kraftfahrzeugen durch Einsatz vorausschauender Fahrstrategien
title_fullStr Energieoptimale Längsführung von Kraftfahrzeugen durch Einsatz vorausschauender Fahrstrategien
title_full_unstemmed Energieoptimale Längsführung von Kraftfahrzeugen durch Einsatz vorausschauender Fahrstrategien
title_auth Energieoptimale Längsführung von Kraftfahrzeugen durch Einsatz vorausschauender Fahrstrategien
title_new Energieoptimale Längsführung von Kraftfahrzeugen durch Einsatz vorausschauender Fahrstrategien
title_sort energieoptimale längsführung von kraftfahrzeugen durch einsatz vorausschauender fahrstrategien
series Karlsruher Schriftenreihe Fahrzeugsystemtechnik / Institut für Fahrzeugsystemtechnik
series2 Karlsruher Schriftenreihe Fahrzeugsystemtechnik / Institut für Fahrzeugsystemtechnik
publisher KIT Scientific Publishing
publishDate 2013
physical 1 electronic resource (195 p. p.)
isbn 1000035819
3-7315-0069-8
illustrated Not Illustrated
work_keys_str_mv AT radketobias energieoptimalelangsfuhrungvonkraftfahrzeugendurcheinsatzvorausschauenderfahrstrategien
status_str n
ids_txt_mv (CKB)4920000000101895
(oapen)https://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/46364
(EXLCZ)994920000000101895
carrierType_str_mv cr
hierarchy_parent_title Karlsruher Schriftenreihe Fahrzeugsystemtechnik / Institut für Fahrzeugsystemtechnik
is_hierarchy_title Energieoptimale Längsführung von Kraftfahrzeugen durch Einsatz vorausschauender Fahrstrategien
container_title Karlsruher Schriftenreihe Fahrzeugsystemtechnik / Institut für Fahrzeugsystemtechnik
_version_ 1787548708953391104
fullrecord <?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?><collection xmlns="http://www.loc.gov/MARC21/slim"><record><leader>01554nam-a2200337z--4500</leader><controlfield tag="001">993545709304498</controlfield><controlfield tag="005">20231214141229.0</controlfield><controlfield tag="006">m o d </controlfield><controlfield tag="007">cr|mn|---annan</controlfield><controlfield tag="008">202102s2013 xx |||||o ||| 0|ger d</controlfield><datafield tag="020" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">1000035819</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(CKB)4920000000101895</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(oapen)https://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/46364</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(EXLCZ)994920000000101895</subfield></datafield><datafield tag="041" ind1="0" ind2=" "><subfield code="a">deu</subfield></datafield><datafield tag="100" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Radke, Tobias</subfield><subfield code="4">auth</subfield></datafield><datafield tag="245" ind1="1" ind2="0"><subfield code="a">Energieoptimale Längsführung von Kraftfahrzeugen durch Einsatz vorausschauender Fahrstrategien</subfield></datafield><datafield tag="260" ind1=" " ind2=" "><subfield code="b">KIT Scientific Publishing</subfield><subfield code="c">2013</subfield></datafield><datafield tag="300" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">1 electronic resource (195 p. p.)</subfield></datafield><datafield tag="336" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">text</subfield><subfield code="b">txt</subfield><subfield code="2">rdacontent</subfield></datafield><datafield tag="337" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">computer</subfield><subfield code="b">c</subfield><subfield code="2">rdamedia</subfield></datafield><datafield tag="338" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">online resource</subfield><subfield code="b">cr</subfield><subfield code="2">rdacarrier</subfield></datafield><datafield tag="490" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Karlsruher Schriftenreihe Fahrzeugsystemtechnik / Institut für Fahrzeugsystemtechnik</subfield></datafield><datafield tag="520" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">The present work deals with energy-optimal longitudinal vehicle control, which incorporates predictively known route data to realise a maximally fuel-efficient driving strategy while comprising the drivers demand. To solve this optimisation problem, a resource-efficient algorithm is developed and implemented within a prototypical embedded driver assistance system for automated longitudinal control. The system achieves fuel savings of approximately 10%.</subfield></datafield><datafield tag="546" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">German</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Fahrerassistenz</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Prädiktion</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Fahrstrategie</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Kraftstoffverbrauch</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Betriebsstrategie</subfield></datafield><datafield tag="776" ind1=" " ind2=" "><subfield code="z">3-7315-0069-8</subfield></datafield><datafield tag="906" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">BOOK</subfield></datafield><datafield tag="ADM" ind1=" " ind2=" "><subfield code="b">2023-12-15 06:08:37 Europe/Vienna</subfield><subfield code="f">system</subfield><subfield code="c">marc21</subfield><subfield code="a">2019-11-10 04:18:40 Europe/Vienna</subfield><subfield code="g">false</subfield></datafield><datafield tag="AVE" ind1=" " ind2=" "><subfield code="i">DOAB Directory of Open Access Books</subfield><subfield code="P">DOAB Directory of Open Access Books</subfield><subfield code="x">https://eu02.alma.exlibrisgroup.com/view/uresolver/43ACC_OEAW/openurl?u.ignore_date_coverage=true&amp;portfolio_pid=5337975320004498&amp;Force_direct=true</subfield><subfield code="Z">5337975320004498</subfield><subfield code="b">Available</subfield><subfield code="8">5337975320004498</subfield></datafield></record></collection>