Sachunterricht in der Informationsgesellschaft

As part of the information and knowledge society, children and adults are both affected by and involved in the digital transformation. The extent to which information and knowledge can actually be accessed, used and shaped by everyone is a question of educational theory and subject didactics. Pupils...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Superior document:Probleme und Perspektiven des Sachunterrichts
HerausgeberIn:
Sonstige:
Year of Publication:2022
Language:German
Series:Probleme und Perspektiven des Sachunterrichts
Physical Description:1 electronic resource (159 p.)
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
LEADER 05047nam-a2200421z--4500
001 993545089604498
005 20231214141226.0
006 m o d
007 cr|mn|---annan
008 202203s2022 xx |||||o ||| 0|ger d
020 |a 3-7815-5935-1 
035 |a (CKB)5850000000010023 
035 |a (oapen)https://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/78938 
035 |a (EXLCZ)995850000000010023 
041 0 |a deu 
100 1 |a Becher, Andrea  |4 edt 
245 1 0 |a Sachunterricht in der Informationsgesellschaft 
260 |a Bad Heilbrunn  |b Verlag Julius Klinkhardt  |c 2022 
300 |a 1 electronic resource (159 p.) 
336 |a text  |b txt  |2 rdacontent 
337 |a computer  |b c  |2 rdamedia 
338 |a online resource  |b cr  |2 rdacarrier 
490 1 |a Probleme und Perspektiven des Sachunterrichts 
520 |a As part of the information and knowledge society, children and adults are both affected by and involved in the digital transformation. The extent to which information and knowledge can actually be accessed, used and shaped by everyone is a question of educational theory and subject didactics. Pupils, teachers, students and trainee teachers must be supported in opening up the possibilities and limits of the information society, in reflecting on them and in recognising and developing options for action, orientation and skills. In the present volume, subject matter teaching in the information society is examined from the perspectives of subject matter didactic reconstruction, media education and informatics education; the question of appropriate locations, media and technologies is also addressed, as are projects in university teacher training and perspective-related approaches. (DIPF/Orig.) 
520 |a Kinder wie Erwachsene als Teil der Informations- und Wissensgesellschaft sind zugleich Betroffene wie Beteiligte der digitalen Transformation. Inwieweit Informationen und Wissen tatsächlich für jeden zugänglich, nutzbar und gestaltbar sind, stellt eine bildungstheoretische sowie fachdidaktische Frage dar. Schüler*innen, Lehrer*innen, Studierende, Lehramtsanwärter*innen sind dabei zu unterstützen, sich Möglichkeiten und Grenzen der Informationsgesellschaft zu erschließen, diese zu reflektieren sowie Handlungs-, Orientierungsoptionen und -fähigkeiten zu erkennen und auszubilden. Im vorliegenden Band wird Sachunterricht in der Informationsgesellschaft aus den Blickwinkeln der sachunterrichtsdidaktischen Rekonstruktion, der Medienbildung und der informatischen Bildung beleuchtet; die Frage nach entsprechenden Orten, Medien und Technologien werden ebenso thematisiert wie auch Projekte in der universitären Lehrerbildung als auch perspektivenbezogene Zugangsweisen. (DIPF/Orig.) 
546 |a German 
650 7 |a Primary & middle schools  |2 bicssc 
653 |a Sachunterricht, Informationsgesellschaft, Fachdidaktik, Medienpädagogik, Primarbereich, Elementarbereich, Medienkompetenz, Digitalisierung, Digitale Medien, Didaktische Rekonstruktion, Unterrichtsgestaltung, Ungleichheit, Flucht, Jugendlicher, Informatik, Digitaltechnik, Informatikunterricht, Mediendidaktik, Lehrerbildung, Lehrerausbildung, Lehramtsstudent, Lebenswelt, Außerschulischer Lernort, Gedenkstätte, Lernort, Geschichte <Histor>, Reflexion <Phil>, Bildung für nachhaltige Entwicklung, Lehrer, Einstellung <Psy>, Aufgabenstellung, Lernplattform, Zeitzeuge, Historisches Lernen, Lehr-Lern-System, Hochschullehre, Selbstkonzept, Selbsteinschätzung, Lehr-Lern-Prozess, Denken, Politische Bildung, Video, Geografie, Projekt, Virtuelle Realität, Naturwissenschaftlicher Unterricht, Medieneinsatz, Empirische Forschung, Test, Rasch Analysis, Explorative Studie, Instruction in natural science subjects, Primary school science and social studies, Information society, Specialized didactics, Subject didactics, Media education, Media pedagogics, Primary education, Primary level, Elementary education sector, Media competence, Media skills, Digitalization, Flight, Running away, Adolescent, Computer science, Informatics, Computer science lessons, Computer studies, Teaching of computer science, Media didactics, Teacher education, Teachers' training, Teacher training, Student teachers, Memorial, Memorial place, Educational setting, History, Teacher, Task definition, Task setting, Higher education lecturing, University lecturing, University teaching, Self concept, Self-rating, Teaching-learning process, Reasoning, Thinking, Citizenship education, Civic education, Political education, Geography, Project, Projects (Learning Activities), Natural sciences lessons, Teaching of science, Deployment of media, Use of media, Empirical research 
776 |z 3-7815-2496-5 
700 1 |a Blumberg, Eva  |4 edt 
700 1 |a Goll, Thomas  |4 edt 
700 1 |a Michalik, Kerstin  |4 edt 
700 1 |a Tenberge, Claudia  |4 edt 
700 1 |a Becher, Andrea  |4 oth 
700 1 |a Blumberg, Eva  |4 oth 
700 1 |a Goll, Thomas  |4 oth 
700 1 |a Michalik, Kerstin  |4 oth 
700 1 |a Tenberge, Claudia  |4 oth 
906 |a BOOK 
ADM |b 2023-12-15 06:08:17 Europe/Vienna  |f system  |c marc21  |a 2022-03-12 21:56:20 Europe/Vienna  |g false 
AVE |i DOAB Directory of Open Access Books  |P DOAB Directory of Open Access Books  |x https://eu02.alma.exlibrisgroup.com/view/uresolver/43ACC_OEAW/openurl?u.ignore_date_coverage=true&portfolio_pid=5337799470004498&Force_direct=true  |Z 5337799470004498  |b Available  |8 5337799470004498