(Un-)Bestimmte Zeichen : Literarisch-musikalische Medienkombinationen bei Heinrich Wilhelm von Gerstenberg

Clear conceptual sharpness—distinctness: that is the strength of language. Where the clearly defining mind reaches its limits, conceptual confusion and poetic potential arise. To make such ideas nevertheless semiotically graspable and aesthetically usable, an indistinct medium is needed. Music seems...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Superior document:Litterae Band 249
:
Year of Publication:2021
Language:German
Series:Litterae Band 249
Physical Description:1 electronic resource (503 p.)
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id 993544639704498
ctrlnum (CKB)5490000000111226
(oapen)https://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/71847
(EXLCZ)995490000000111226
collection bib_alma
record_format marc
spelling Kummer, Ursula auth
(Un-)Bestimmte Zeichen Literarisch-musikalische Medienkombinationen bei Heinrich Wilhelm von Gerstenberg
Baden-Baden Nomos Verlagsgesellschaft mbH & Co. KG 2021
1 electronic resource (503 p.)
text txt rdacontent
computer c rdamedia
online resource cr rdacarrier
Litterae Band 249
Clear conceptual sharpness—distinctness: that is the strength of language. Where the clearly defining mind reaches its limits, conceptual confusion and poetic potential arise. To make such ideas nevertheless semiotically graspable and aesthetically usable, an indistinct medium is needed. Music seems particularly suitable for this. This is especially of interest in relation to the 18th century, the age of aesthetics and sentimentalism. Gerstenberg's examination of overlapping literary and musical media concepts and genres is an attempt to make the impossible poetically possible: To combine the distinctness of language with the indistinctness of music and thus to make the aporia of ‘certain sentiments’ tangible.
Klare begriffliche Schärfe – Bestimmtheit –, das ist die Stärke von Sprache. Dort, wo der klar definierende Verstand an seine Grenzen kommt, entstehen begriffliche Unschärfen und poetisches Potenzial. Um solche Inhalte trotzdem semiotisch fass- und ästhetisch nutzbar zu machen, braucht es ein un-bestimmtes Medium: Musik scheint dazu besonders geeignet. Das ist im 18. Jahrhundert, dem Zeitalter von Ästhetik und Empfindsamkeit, von besonderem Interesse. Gerstenbergs Auseinandersetzung mit intermedialen, literarisch-musikalischen Medienkonzepten ist der Versuch, das Unmögliche poetisch möglich zu machen: die Bestimmtheit der Sprache mit der Unbestimmtheit der Musik zu kombinieren und so die Aporie „bestimmter Empfindungen“ erfahrbar zu machen.
German
CF, AVA, JFC, 2ACG bicssc
18. Jahrhundert, 18th century, Affekte, Anakreontik, Aufklärung, Dramatik, Empfinden, Enlightenment, Lyrik, Melodrama, Semiotik, Trivialisierung, aesthetics, literary-musical media combinations, Ästhetik, Musik und Literatur, Literatur des 18. Jahrhunderts, Laokoon, Gerstenberg, Heinrich Wilhelm von Gerstenberg, Empfindsamkeit, Hypochondrie, Drama des 18. Jahrhunderts, Intermedialität
3-96821-781-0
language German
format eBook
author Kummer, Ursula
spellingShingle Kummer, Ursula
(Un-)Bestimmte Zeichen Literarisch-musikalische Medienkombinationen bei Heinrich Wilhelm von Gerstenberg
Litterae
author_facet Kummer, Ursula
author_variant u k uk
author_sort Kummer, Ursula
title (Un-)Bestimmte Zeichen Literarisch-musikalische Medienkombinationen bei Heinrich Wilhelm von Gerstenberg
title_sub Literarisch-musikalische Medienkombinationen bei Heinrich Wilhelm von Gerstenberg
title_full (Un-)Bestimmte Zeichen Literarisch-musikalische Medienkombinationen bei Heinrich Wilhelm von Gerstenberg
title_fullStr (Un-)Bestimmte Zeichen Literarisch-musikalische Medienkombinationen bei Heinrich Wilhelm von Gerstenberg
title_full_unstemmed (Un-)Bestimmte Zeichen Literarisch-musikalische Medienkombinationen bei Heinrich Wilhelm von Gerstenberg
title_auth (Un-)Bestimmte Zeichen Literarisch-musikalische Medienkombinationen bei Heinrich Wilhelm von Gerstenberg
title_new (Un-)Bestimmte Zeichen
title_sort (un-)bestimmte zeichen literarisch-musikalische medienkombinationen bei heinrich wilhelm von gerstenberg
series Litterae
series2 Litterae
publisher Nomos Verlagsgesellschaft mbH & Co. KG
publishDate 2021
physical 1 electronic resource (503 p.)
isbn 3-96821-782-9
3-96821-781-0
illustrated Not Illustrated
work_keys_str_mv AT kummerursula unbestimmtezeichenliterarischmusikalischemedienkombinationenbeiheinrichwilhelmvongerstenberg
status_str n
ids_txt_mv (CKB)5490000000111226
(oapen)https://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/71847
(EXLCZ)995490000000111226
carrierType_str_mv cr
hierarchy_parent_title Litterae Band 249
is_hierarchy_title (Un-)Bestimmte Zeichen Literarisch-musikalische Medienkombinationen bei Heinrich Wilhelm von Gerstenberg
container_title Litterae Band 249
_version_ 1796649061534662656
fullrecord <?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?><collection xmlns="http://www.loc.gov/MARC21/slim"><record><leader>02891nam-a2200313z--4500</leader><controlfield tag="001">993544639704498</controlfield><controlfield tag="005">20231214141214.0</controlfield><controlfield tag="006">m o d </controlfield><controlfield tag="007">cr|mn|---annan</controlfield><controlfield tag="008">202109s2021 xx |||||o ||| 0|ger d</controlfield><datafield tag="020" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">3-96821-782-9</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(CKB)5490000000111226</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(oapen)https://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/71847</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(EXLCZ)995490000000111226</subfield></datafield><datafield tag="041" ind1="0" ind2=" "><subfield code="a">deu</subfield></datafield><datafield tag="100" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Kummer, Ursula</subfield><subfield code="4">auth</subfield></datafield><datafield tag="245" ind1="1" ind2="0"><subfield code="a">(Un-)Bestimmte Zeichen</subfield><subfield code="b">Literarisch-musikalische Medienkombinationen bei Heinrich Wilhelm von Gerstenberg</subfield></datafield><datafield tag="260" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Baden-Baden</subfield><subfield code="b">Nomos Verlagsgesellschaft mbH &amp; Co. KG</subfield><subfield code="c">2021</subfield></datafield><datafield tag="300" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">1 electronic resource (503 p.)</subfield></datafield><datafield tag="336" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">text</subfield><subfield code="b">txt</subfield><subfield code="2">rdacontent</subfield></datafield><datafield tag="337" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">computer</subfield><subfield code="b">c</subfield><subfield code="2">rdamedia</subfield></datafield><datafield tag="338" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">online resource</subfield><subfield code="b">cr</subfield><subfield code="2">rdacarrier</subfield></datafield><datafield tag="490" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Litterae</subfield><subfield code="v">Band 249</subfield></datafield><datafield tag="520" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Clear conceptual sharpness—distinctness: that is the strength of language. Where the clearly defining mind reaches its limits, conceptual confusion and poetic potential arise. To make such ideas nevertheless semiotically graspable and aesthetically usable, an indistinct medium is needed. Music seems particularly suitable for this. This is especially of interest in relation to the 18th century, the age of aesthetics and sentimentalism. Gerstenberg's examination of overlapping literary and musical media concepts and genres is an attempt to make the impossible poetically possible: To combine the distinctness of language with the indistinctness of music and thus to make the aporia of ‘certain sentiments’ tangible.</subfield></datafield><datafield tag="520" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Klare begriffliche Schärfe – Bestimmtheit –, das ist die Stärke von Sprache. Dort, wo der klar definierende Verstand an seine Grenzen kommt, entstehen begriffliche Unschärfen und poetisches Potenzial. Um solche Inhalte trotzdem semiotisch fass- und ästhetisch nutzbar zu machen, braucht es ein un-bestimmtes Medium: Musik scheint dazu besonders geeignet. Das ist im 18. Jahrhundert, dem Zeitalter von Ästhetik und Empfindsamkeit, von besonderem Interesse. Gerstenbergs Auseinandersetzung mit intermedialen, literarisch-musikalischen Medienkonzepten ist der Versuch, das Unmögliche poetisch möglich zu machen: die Bestimmtheit der Sprache mit der Unbestimmtheit der Musik zu kombinieren und so die Aporie „bestimmter Empfindungen“ erfahrbar zu machen.</subfield></datafield><datafield tag="546" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">German</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="7"><subfield code="a">CF, AVA, JFC, 2ACG</subfield><subfield code="2">bicssc</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">18. Jahrhundert, 18th century, Affekte, Anakreontik, Aufklärung, Dramatik, Empfinden, Enlightenment, Lyrik, Melodrama, Semiotik, Trivialisierung, aesthetics, literary-musical media combinations, Ästhetik, Musik und Literatur, Literatur des 18. Jahrhunderts, Laokoon, Gerstenberg, Heinrich Wilhelm von Gerstenberg, Empfindsamkeit, Hypochondrie, Drama des 18. Jahrhunderts, Intermedialität</subfield></datafield><datafield tag="776" ind1=" " ind2=" "><subfield code="z">3-96821-781-0</subfield></datafield><datafield tag="906" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">BOOK</subfield></datafield><datafield tag="ADM" ind1=" " ind2=" "><subfield code="b">2023-12-15 06:07:07 Europe/Vienna</subfield><subfield code="f">system</subfield><subfield code="c">marc21</subfield><subfield code="a">2021-11-13 21:31:57 Europe/Vienna</subfield><subfield code="g">false</subfield></datafield><datafield tag="AVE" ind1=" " ind2=" "><subfield code="i">DOAB Directory of Open Access Books</subfield><subfield code="P">DOAB Directory of Open Access Books</subfield><subfield code="x">https://eu02.alma.exlibrisgroup.com/view/uresolver/43ACC_OEAW/openurl?u.ignore_date_coverage=true&amp;portfolio_pid=5337734450004498&amp;Force_direct=true</subfield><subfield code="Z">5337734450004498</subfield><subfield code="b">Available</subfield><subfield code="8">5337734450004498</subfield></datafield></record></collection>