(Un-)Bestimmte Zeichen : Literarisch-musikalische Medienkombinationen bei Heinrich Wilhelm von Gerstenberg

Clear conceptual sharpness—distinctness: that is the strength of language. Where the clearly defining mind reaches its limits, conceptual confusion and poetic potential arise. To make such ideas nevertheless semiotically graspable and aesthetically usable, an indistinct medium is needed. Music seems...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Superior document:Litterae Band 249
:
Year of Publication:2021
Language:German
Series:Litterae Band 249
Physical Description:1 electronic resource (503 p.)
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
LEADER 02891nam-a2200313z--4500
001 993544639704498
005 20231214141214.0
006 m o d
007 cr|mn|---annan
008 202109s2021 xx |||||o ||| 0|ger d
020 |a 3-96821-782-9 
035 |a (CKB)5490000000111226 
035 |a (oapen)https://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/71847 
035 |a (EXLCZ)995490000000111226 
041 0 |a deu 
100 1 |a Kummer, Ursula  |4 auth 
245 1 0 |a (Un-)Bestimmte Zeichen  |b Literarisch-musikalische Medienkombinationen bei Heinrich Wilhelm von Gerstenberg 
260 |a Baden-Baden  |b Nomos Verlagsgesellschaft mbH & Co. KG  |c 2021 
300 |a 1 electronic resource (503 p.) 
336 |a text  |b txt  |2 rdacontent 
337 |a computer  |b c  |2 rdamedia 
338 |a online resource  |b cr  |2 rdacarrier 
490 1 |a Litterae  |v Band 249 
520 |a Clear conceptual sharpness—distinctness: that is the strength of language. Where the clearly defining mind reaches its limits, conceptual confusion and poetic potential arise. To make such ideas nevertheless semiotically graspable and aesthetically usable, an indistinct medium is needed. Music seems particularly suitable for this. This is especially of interest in relation to the 18th century, the age of aesthetics and sentimentalism. Gerstenberg's examination of overlapping literary and musical media concepts and genres is an attempt to make the impossible poetically possible: To combine the distinctness of language with the indistinctness of music and thus to make the aporia of ‘certain sentiments’ tangible. 
520 |a Klare begriffliche Schärfe – Bestimmtheit –, das ist die Stärke von Sprache. Dort, wo der klar definierende Verstand an seine Grenzen kommt, entstehen begriffliche Unschärfen und poetisches Potenzial. Um solche Inhalte trotzdem semiotisch fass- und ästhetisch nutzbar zu machen, braucht es ein un-bestimmtes Medium: Musik scheint dazu besonders geeignet. Das ist im 18. Jahrhundert, dem Zeitalter von Ästhetik und Empfindsamkeit, von besonderem Interesse. Gerstenbergs Auseinandersetzung mit intermedialen, literarisch-musikalischen Medienkonzepten ist der Versuch, das Unmögliche poetisch möglich zu machen: die Bestimmtheit der Sprache mit der Unbestimmtheit der Musik zu kombinieren und so die Aporie „bestimmter Empfindungen“ erfahrbar zu machen. 
546 |a German 
650 7 |a CF, AVA, JFC, 2ACG  |2 bicssc 
653 |a 18. Jahrhundert, 18th century, Affekte, Anakreontik, Aufklärung, Dramatik, Empfinden, Enlightenment, Lyrik, Melodrama, Semiotik, Trivialisierung, aesthetics, literary-musical media combinations, Ästhetik, Musik und Literatur, Literatur des 18. Jahrhunderts, Laokoon, Gerstenberg, Heinrich Wilhelm von Gerstenberg, Empfindsamkeit, Hypochondrie, Drama des 18. Jahrhunderts, Intermedialität 
776 |z 3-96821-781-0 
906 |a BOOK 
ADM |b 2023-12-15 06:07:07 Europe/Vienna  |f system  |c marc21  |a 2021-11-13 21:31:57 Europe/Vienna  |g false 
AVE |i DOAB Directory of Open Access Books  |P DOAB Directory of Open Access Books  |x https://eu02.alma.exlibrisgroup.com/view/uresolver/43ACC_OEAW/openurl?u.ignore_date_coverage=true&portfolio_pid=5337734450004498&Force_direct=true  |Z 5337734450004498  |b Available  |8 5337734450004498