Einstellung zu Sprache und lebensweltlicher Mehrsprachigkeit : eine empirische Erhebung zum Selbstverständnis von Kindern mit einer anderen als der deutschen Muttersprache an niederöster- reichischen Hauptschulen / eingereicht von Claudia Koliander-Bayer

eng: The center of this dissertation is an empirical study of the way children with another than the German mother tongue in Austria see themselves - in their daily lives determined by the sociocultural patterns of the Austrians on the one hand and of the migrants on the other hand. To find somethi...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
VerfasserIn:
Place / Publishing House:1996
Year of Publication:1996
Language:German
Subjects:
Physical Description:XIV, 383, 21 Bl.; graph. Darst.
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id 990001794240504498
ctrlnum AC01777509
(AT-OBV)AC01777509
(Aleph)001742918ACC01
(DE-599)OBVAC01777509
(EXLNZ-43ACC_NETWORK)990017429180203331
collection bib_alma
record_format marc
spelling Koliander-Bayer, Claudia aut
Einstellung zu Sprache und lebensweltlicher Mehrsprachigkeit eine empirische Erhebung zum Selbstverständnis von Kindern mit einer anderen als der deutschen Muttersprache an niederöster- reichischen Hauptschulen eingereicht von Claudia Koliander-Bayer
1996
XIV, 383, 21 Bl. graph. Darst.
Wien, Univ., Diss., 1997
eng: The center of this dissertation is an empirical study of the way children with another than the German mother tongue in Austria see themselves - in their daily lives determined by the sociocultural patterns of the Austrians on the one hand and of the migrants on the other hand. To find something out about these aspects, I chose two empirical instruments: the questionnaire to get quantitative width (488 questionnaires could be evaluated) and the interview to give the study qualitative profoundness (19 youngsters were interviewed, each of them for about two hours). The tested were pupils aged 10 to 16 (immigrants from Turkey or from the former Yugoslavia) and attended the Austrian 'Hauptschule' at the time of being questioned. The empirical study took four topics into consideration: the subjective cultural-national position of the children their social connections the meaning of the mother tongue and of the German language for the children their plans for the future. The study was realized as a criticism of the theory of Schrader, Nikles & Griese, who consider the development of personality, which is determined by different sociocultural systems, problematical on principle - in particular, if the migration happens in the phase, when the individual internalizes the sociocultural patterns of society and forms the individual sociocultural personality. The results of this study show that various theses by Schrader, Nikles & Griese seem to be correct in tendency; the whole theory, however, cannot be accepted for the tested of this study. A review of the different stages of pedagogics for migrants, a summary of the arrangements to support pupils with another than the German mother tongue to be integrated in Austrian schools and its society, and a theoretical draft of the terms 'socialization' and 'identity' complete the dissertation.
Niederösterreich g (DE-588)4075391-8
Hauptschule s (DE-588)4023683-3
Ausländerpädagogik s (DE-588)4122851-0
Interkulturelles Lernen s (DE-588)4245398-7
Sprachförderung s (DE-588)4316406-7
AT-OBV UBW UBWR31
Ausländischer Schüler s (DE-588)4003747-2
Schulische Integration s (DE-588)4126716-3
AT-OBV UBW
language German
format Thesis
Book
author Koliander-Bayer, Claudia
spellingShingle Koliander-Bayer, Claudia
Einstellung zu Sprache und lebensweltlicher Mehrsprachigkeit eine empirische Erhebung zum Selbstverständnis von Kindern mit einer anderen als der deutschen Muttersprache an niederöster- reichischen Hauptschulen
Niederösterreich (DE-588)4075391-8
Hauptschule (DE-588)4023683-3
Ausländerpädagogik (DE-588)4122851-0
Interkulturelles Lernen (DE-588)4245398-7
Sprachförderung (DE-588)4316406-7
Ausländischer Schüler (DE-588)4003747-2
Schulische Integration (DE-588)4126716-3
author_facet Koliander-Bayer, Claudia
author_variant c k b ckb
author_role VerfasserIn
author_sort Koliander-Bayer, Claudia
title Einstellung zu Sprache und lebensweltlicher Mehrsprachigkeit eine empirische Erhebung zum Selbstverständnis von Kindern mit einer anderen als der deutschen Muttersprache an niederöster- reichischen Hauptschulen
title_sub eine empirische Erhebung zum Selbstverständnis von Kindern mit einer anderen als der deutschen Muttersprache an niederöster- reichischen Hauptschulen
title_full Einstellung zu Sprache und lebensweltlicher Mehrsprachigkeit eine empirische Erhebung zum Selbstverständnis von Kindern mit einer anderen als der deutschen Muttersprache an niederöster- reichischen Hauptschulen eingereicht von Claudia Koliander-Bayer
title_fullStr Einstellung zu Sprache und lebensweltlicher Mehrsprachigkeit eine empirische Erhebung zum Selbstverständnis von Kindern mit einer anderen als der deutschen Muttersprache an niederöster- reichischen Hauptschulen eingereicht von Claudia Koliander-Bayer
title_full_unstemmed Einstellung zu Sprache und lebensweltlicher Mehrsprachigkeit eine empirische Erhebung zum Selbstverständnis von Kindern mit einer anderen als der deutschen Muttersprache an niederöster- reichischen Hauptschulen eingereicht von Claudia Koliander-Bayer
title_auth Einstellung zu Sprache und lebensweltlicher Mehrsprachigkeit eine empirische Erhebung zum Selbstverständnis von Kindern mit einer anderen als der deutschen Muttersprache an niederöster- reichischen Hauptschulen
title_new Einstellung zu Sprache und lebensweltlicher Mehrsprachigkeit
title_sort einstellung zu sprache und lebensweltlicher mehrsprachigkeit eine empirische erhebung zum selbstverständnis von kindern mit einer anderen als der deutschen muttersprache an niederöster- reichischen hauptschulen
publishDate 1996
physical XIV, 383, 21 Bl. graph. Darst.
topic Niederösterreich (DE-588)4075391-8
Hauptschule (DE-588)4023683-3
Ausländerpädagogik (DE-588)4122851-0
Interkulturelles Lernen (DE-588)4245398-7
Sprachförderung (DE-588)4316406-7
Ausländischer Schüler (DE-588)4003747-2
Schulische Integration (DE-588)4126716-3
topic_facet Niederösterreich
Hauptschule
Ausländerpädagogik
Interkulturelles Lernen
Sprachförderung
Ausländischer Schüler
Schulische Integration
illustrated Not Illustrated
work_keys_str_mv AT kolianderbayerclaudia einstellungzuspracheundlebensweltlichermehrsprachigkeiteineempirischeerhebungzumselbstverstandnisvonkindernmiteineranderenalsderdeutschenmutterspracheanniederosterreichischenhauptschulen
status_str n
ids_txt_mv (AT-OBV)AC01777509
AC01777509
(Aleph)001742918ACC01
(DE-599)OBVAC01777509
(EXLNZ-43ACC_NETWORK)990017429180203331
is_hierarchy_id AC01777509
is_hierarchy_title Einstellung zu Sprache und lebensweltlicher Mehrsprachigkeit eine empirische Erhebung zum Selbstverständnis von Kindern mit einer anderen als der deutschen Muttersprache an niederöster- reichischen Hauptschulen
_version_ 1798973904075620352
fullrecord <?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?><collection xmlns="http://www.loc.gov/MARC21/slim"><record><leader>03523nam#a2200445zc#4500</leader><controlfield tag="001">990001794240504498</controlfield><controlfield tag="005">20231221130537.0</controlfield><controlfield tag="007">tu</controlfield><controlfield tag="008">970120|1996####|||######m####|||#|#ger#c</controlfield><controlfield tag="009">AC01777509</controlfield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(AT-OBV)AC01777509</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">AC01777509</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(Aleph)001742918ACC01</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(DE-599)OBVAC01777509</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(EXLNZ-43ACC_NETWORK)990017429180203331</subfield></datafield><datafield tag="040" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">UBW</subfield><subfield code="b">ger</subfield><subfield code="d">UBW</subfield><subfield code="e">rakwb</subfield></datafield><datafield tag="041" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">ger</subfield></datafield><datafield tag="044" ind1=" " ind2=" "><subfield code="c">XA-AT</subfield></datafield><datafield tag="100" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Koliander-Bayer, Claudia</subfield><subfield code="4">aut</subfield></datafield><datafield tag="245" ind1="1" ind2="0"><subfield code="a">Einstellung zu Sprache und lebensweltlicher Mehrsprachigkeit</subfield><subfield code="b">eine empirische Erhebung zum Selbstverständnis von Kindern mit einer anderen als der deutschen Muttersprache an niederöster- reichischen Hauptschulen</subfield><subfield code="c">eingereicht von Claudia Koliander-Bayer</subfield></datafield><datafield tag="264" ind1=" " ind2="1"><subfield code="c">1996</subfield></datafield><datafield tag="300" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">XIV, 383, 21 Bl.</subfield><subfield code="b">graph. Darst.</subfield></datafield><datafield tag="502" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Wien, Univ., Diss., 1997</subfield></datafield><datafield tag="520" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">eng: The center of this dissertation is an empirical study of the way children with another than the German mother tongue in Austria see themselves - in their daily lives determined by the sociocultural patterns of the Austrians on the one hand and of the migrants on the other hand. To find something out about these aspects, I chose two empirical instruments: the questionnaire to get quantitative width (488 questionnaires could be evaluated) and the interview to give the study qualitative profoundness (19 youngsters were interviewed, each of them for about two hours). The tested were pupils aged 10 to 16 (immigrants from Turkey or from the former Yugoslavia) and attended the Austrian 'Hauptschule' at the time of being questioned. The empirical study took four topics into consideration: the subjective cultural-national position of the children their social connections the meaning of the mother tongue and of the German language for the children their plans for the future. The study was realized as a criticism of the theory of Schrader, Nikles &amp; Griese, who consider the development of personality, which is determined by different sociocultural systems, problematical on principle - in particular, if the migration happens in the phase, when the individual internalizes the sociocultural patterns of society and forms the individual sociocultural personality. The results of this study show that various theses by Schrader, Nikles &amp; Griese seem to be correct in tendency; the whole theory, however, cannot be accepted for the tested of this study. A review of the different stages of pedagogics for migrants, a summary of the arrangements to support pupils with another than the German mother tongue to be integrated in Austrian schools and its society, and a theoretical draft of the terms 'socialization' and 'identity' complete the dissertation. </subfield></datafield><datafield tag="689" ind1="0" ind2="0"><subfield code="a">Niederösterreich</subfield><subfield code="D">g</subfield><subfield code="0">(DE-588)4075391-8</subfield></datafield><datafield tag="689" ind1="0" ind2="1"><subfield code="a">Hauptschule</subfield><subfield code="D">s</subfield><subfield code="0">(DE-588)4023683-3</subfield></datafield><datafield tag="689" ind1="0" ind2="2"><subfield code="a">Ausländerpädagogik</subfield><subfield code="D">s</subfield><subfield code="0">(DE-588)4122851-0</subfield></datafield><datafield tag="689" ind1="0" ind2="3"><subfield code="a">Interkulturelles Lernen</subfield><subfield code="D">s</subfield><subfield code="0">(DE-588)4245398-7</subfield></datafield><datafield tag="689" ind1="0" ind2="4"><subfield code="a">Sprachförderung</subfield><subfield code="D">s</subfield><subfield code="0">(DE-588)4316406-7</subfield></datafield><datafield tag="689" ind1="0" ind2=" "><subfield code="5">AT-OBV</subfield><subfield code="5">UBW UBWR31</subfield></datafield><datafield tag="689" ind1="1" ind2="0"><subfield code="a">Niederösterreich</subfield><subfield code="D">g</subfield><subfield code="0">(DE-588)4075391-8</subfield></datafield><datafield tag="689" ind1="1" ind2="1"><subfield code="a">Hauptschule</subfield><subfield code="D">s</subfield><subfield code="0">(DE-588)4023683-3</subfield></datafield><datafield tag="689" ind1="1" ind2="2"><subfield code="a">Ausländischer Schüler</subfield><subfield code="D">s</subfield><subfield code="0">(DE-588)4003747-2</subfield></datafield><datafield tag="689" ind1="1" ind2="3"><subfield code="a">Schulische Integration</subfield><subfield code="D">s</subfield><subfield code="0">(DE-588)4126716-3</subfield></datafield><datafield tag="689" ind1="1" ind2="4"><subfield code="a">Sprachförderung</subfield><subfield code="D">s</subfield><subfield code="0">(DE-588)4316406-7</subfield></datafield><datafield tag="689" ind1="1" ind2=" "><subfield code="5">AT-OBV</subfield><subfield code="5">UBW</subfield></datafield><datafield tag="900" ind1="0" ind2="1"><subfield code="a">Bayer, Claudia Koliander-</subfield></datafield><datafield tag="970" ind1="2" ind2=" "><subfield code="d">HS-DISS</subfield></datafield><datafield tag="971" ind1="5" ind2=" "><subfield code="a">Universität Wien</subfield></datafield><datafield tag="974" ind1="0" ind2="u"><subfield code="V">903</subfield><subfield code="a">2134</subfield><subfield code="a">3214</subfield><subfield code="a">4231</subfield></datafield><datafield tag="974" ind1="0" ind2="u"><subfield code="V">908</subfield><subfield code="a">21345</subfield><subfield code="a">32145</subfield><subfield code="a">42315</subfield><subfield code="a">52341</subfield></datafield><datafield tag="ADM" ind1=" " ind2=" "><subfield code="b">2024-05-13 13:54:37 Europe/Vienna</subfield><subfield code="d">20</subfield><subfield code="f">System</subfield><subfield code="c">marc21</subfield><subfield code="a">2018-12-24 05:32:24 Europe/Vienna</subfield><subfield code="g">false</subfield></datafield></record></collection>