Kulturvermittlung heute : : Internationale Perspektiven / / hrsg. von NÖKU-Gruppe, Susanne Wolfram.

How can you create creative learning environments for citizens with different socio-cultural traditions and cultural receptive habits? Which roles do the location and history of a cultural institution play regarding the contents and systematic approach to educational work? How can the changing demog...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Superior document:Title is part of eBook package: De Gruyter DG Plus eBook-Package 2017
MitwirkendeR:
HerausgeberIn:
Place / Publishing House:Bielefeld : : transcript Verlag, , [2017]
©2017
Year of Publication:2017
Edition:1. Aufl.
Language:German
Series:Schriften zum Kultur- und Museumsmanagement
Online Access:
Physical Description:1 online resource (222 p.)
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Other title:Frontmatter --
Inhalt --
Vorwort --
Was, wie und für wen? --
Was heisst denn schon Kulturvermittlung? Diskurs und Gesellschaft --
Kulturvermittlung als Profil --
Zusammenbringen, stimulieren, neu kontextualisieren, Veränderungen moderieren --
Wir sind ja keine Weltverbesserungsanstalt! --
Die Ausschweifungen eines Mannes, der bei dem Gedanken daran verrückt wird, dass niemals jemand jemandem etwas beigebracht hat --
Skizzierungen sozialer Inklusionspraktiken --
Wie soll man denn Kultur vermitteln? Praxisfelder und Methoden --
Der frische Blick --
Kulturvermittlung in einer bewegten Welt --
Partizipation ermöglichen in der Praxis von Community Dance --
Wozu Baukultur vermitteln? --
Empathie - magische Zutat für Kulturvermittlung und urbane Entwicklung --
Für wen denn schon Kultur vermitteln? Dialoggruppen und Forschung --
Die Stadt als Bühne der BürgerInnen --
Klassik fürs Hinterland --
Me:ršprahigkayt in der kulturellen Bildung --
Methoden der BesucherInnenforschung --
Qualitative NichtbesucherInnenforschung --
Anhang --
The Ramblings of a Man Going Insane Over the Idea That No One Has Ever Taught Anyone Anything --
AutorInnen
Summary:How can you create creative learning environments for citizens with different socio-cultural traditions and cultural receptive habits? Which roles do the location and history of a cultural institution play regarding the contents and systematic approach to educational work? How can the changing demographic conditions be taken into consideration when offering cultural programs? This book focuses on these and other questions, such as concerning the quality of the efforts to establish a relationship with the audience. Scientists and practitioners working in the fields of the arts, culture, architecture, education, social work and urban development evaluate the most important aspects of cultural education from the versatile perspectives of different countries around the world. They show methods and formats of contemporary cultural education, presenting viewpoints and experiences of research and practice.
Wie schafft man kreative Lernumgebungen für Bürger-innen mit verschiedenen soziokulturellen Traditionen und kulturellen Rezeptionsgewohnheiten? Welche Rolle spielen Standort und Geschichte einer Kulturinstitution für Inhalte und methodischen Zugang der Vermittlungsarbeit? Wie lassen sich veränderte demographische Bedingungen in Kulturangeboten berücksichtigen?Diesen und weiteren Fragen, etwa zur Qualität der Beziehungsarbeit mit dem Publikum, widmet sich der Band. Wissenschaftler_innen und Praktiker_innen aus den Bereichen Kunst, Kultur, Architektur, Bildung, Soziale Arbeit und Stadtentwicklung vermessen die wichtigsten Aspekte der Kulturvermittlung aus dem Blickwinkel verschiedenster Länder weltweit. Sie zeigen Methoden und Formate einer zeitgemäßen Kulturvermittlung auf und präsentieren Sichtweisen und Erfahrungen aus Forschung und Praxis.
Format:Mode of access: Internet via World Wide Web.
ISBN:9783839438756
9783110719543
9783110540550
9783110548242
DOI:10.1515/9783839438756?locatt=mode:legacy
Access:restricted access
Hierarchical level:Monograph
Statement of Responsibility: hrsg. von NÖKU-Gruppe, Susanne Wolfram.