Bewegungsfreiheit : : Tanz als kulturelle Manifestation (1900-1950) / / hrsg. von Rita Rieger.

Dance discourse displays a merging of knowledge of the body and movement, freedom and limitation, aesthetics and politics, and immediacy and mediality.

Saved in:
Bibliographic Details
Superior document:Title is part of eBook package: De Gruyter DG Plus eBook-Package 2017
MitwirkendeR:
HerausgeberIn:
Place / Publishing House:Bielefeld : : transcript Verlag, , [2017]
©2017
Year of Publication:2017
Language:German
Series:TanzScripte ; 48
Online Access:
Physical Description:1 online resource (344 p.)
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Table of Contents:
  • Frontmatter
  • Inhaltsverzeichnis
  • Dance, freedom and movement. Reflections on cultural manifestations 1900-1950
  • I. Bewegungsfreiheit in Kultur und Kunst. / Freedom to move in culture and art
  • Bewegung, Rhythmus und labiles Gleichgewicht. Tanz als epistemologische Grundfigur der Moderne
  • Die Bewegungsfreiheit des Librettisten. Jean Cocteau als Choreograph
  • Metaphorisch und konkret. Zur Thematisierung von (Bewegungs-)Freiheit und Tanz bei Artaud
  • Freedom and an aesthetic of freshness. Ramón Pérez de Ayala's critiques on theater
  • Tango Argentino und seine Mode. Bewegungsfreiheiten und Kleiderordnungen
  • II. Konzeptualisierungen von Körper, Bewegung, Sprache und Tanz / Conceptualization of body, movement, language, and dance
  • Tanz des Lebens - Tanz des Todes. Hysterische Frauen und Kriegszitterer
  • Delilah's Dance: Salomania and German-Jewish Orientalism
  • Mime, Movement and Masks. The Narrative Technics of the Traditional Indian Dance
  • »... détaché de ses équilibres ordinaires«. Zur Konzeptualisierung von Leichtigkeit in tanzästhetischen und poetologischen Reflexionen Paul Valérys
  • Writing the Ephemeral. Expressionist Poetics and the Dancer's Presence and Disappearance
  • III. Ästhetische und kulturelle Drehungen / Aesthetic and cultural spins
  • ¿Novelas que bailan tango? - Die Funktion des Tangos in argentinischen Romanen der 50er Jahre und ihren Verfilmungen
  • ¿Qué saben los pitucos, lamidos y shushetas? Der argentinische Tango und das Tanzen als Identitätsstiftung
  • »Es wird höchste Zeit, dass das Ballett sich vermännlicht!« Sport als neues Paradigma des Tanzes
  • Der Tanz der Küchenutensilien. Bohuslav Martinůs Jazzsuite La Revue de cuisine (1927)
  • Der Tanz als Ausdruck interkultureller Begegnungen in El negro que tenía el alma blanca
  • He Got Educated Feet! Dance as Embodied Resistance in Stormy Weather
  • Beiträgerinnen und Beiträger