Die Gewalt des kollektiven Besserwissens : : Kämpfe um die Anerkennung ausländischer Berufsqualifikationen in Deutschland / / Ilka Sommer.

Classificatory evaluation is a social phenomenon that is as old as humanity itself. How does the German state evaluate whether educational qualifications acquired across the globe are recognized as »equivalent« or not? Tying her work in with Pierre Bourdieu's theory of symbolic violence, Ilka S...

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Superior document:Title is part of eBook package: De Gruyter DG Plus eBook-Package 2015
VerfasserIn:
Place / Publishing House:Bielefeld : : transcript Verlag, , [2015]
©2015
Year of Publication:2015
Language:German
Series:Gesellschaft der Unterschiede ; 30
Online Access:
Physical Description:1 online resource (412 p.)
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Description
Other title:Frontmatter --
Inhalt --
Dank --
Vorwort --
1. Einleitung --
2. Das Feld und die (Nicht-)Anerkennung: Macht- und ungleichheitstheoretische Perspektiven im Anschluss an Pierre Bourdieu --
3. Der Forschungsprozess --
4. »Anerkennungsdebatten« und »Anerkennungsgesetze«: warum überhaupt »Gleichwertigkeit prüfen«? --
5. Was heißt hier (nicht) gleichwertig? Die Genese »deutscher« Bewertungen »ausländischer« Qualifikationen --
6. Die Gewalt des kollektiven Besserwissens und ihre Kritik: die Anerkennung der Auseinandersetzung und des Widerstands --
Literatur und Quellen --
Anhang --
Backmatter
Summary:Classificatory evaluation is a social phenomenon that is as old as humanity itself. How does the German state evaluate whether educational qualifications acquired across the globe are recognized as »equivalent« or not? Tying her work in with Pierre Bourdieu's theory of symbolic violence, Ilka Sommer's study shows that recognition is neither objective information nor a subjective decision. For the first time, the administrative practice of »equivalency reviewing« - which was recently expanded through »Recognition Laws« - is investigated in a methodologically reflexive fashion. On the basis of empirical investigation, the implicit mechanisms of construction are made visible: the violence of collective »knowing better« unifies and divides the evaluator and evaluated.
Klassifizierendes Bewerten ist ein soziales Phänomen, das so alt ist wie die Menschheit selbst. Wie bewertet der deutsche Staat, ob weltweit erworbene ausländische Bildungsabschlüsse als »gleichwertig« anerkannt werden oder nicht? Ilka Sommers Studie zeigt anknüpfend an Pierre Bourdieus Theorie symbolischer Gewalt: Anerkennung ist weder eine objektive Information noch eine subjektive Entscheidung. Erstmals wird die administrative Praxis der »Gleichwertigkeitsprüfung«, die jüngst durch »Anerkennungsgesetze« ausgeweitet wurde, methodologisch reflektiert untersucht. Die impliziten Konstruktionsmechanismen werden empirisch fundiert sichtbar gemacht: Bewertende und Bewertete eint und entzweit die Gewalt des kollektiven Besserwissens.
Format:Mode of access: Internet via World Wide Web.
ISBN:9783839432921
9783110700985
9783110439687
9783110438741
9783110700992
9783110489842
DOI:10.1515/9783839432921?locatt=mode:legacy
Access:restricted access
Hierarchical level:Monograph
Statement of Responsibility: Ilka Sommer.