Speaking in Tongues : : Pop lokal global / / hrsg. von Thomas Phleps (verst.), Dietrich Helms.

Sag mir, was du singst, und ich sag dir, wer du bist! Sprache und Musik sind wichtige Zeichen für Identität. Mit einem Lied kann man Zugehörigkeit, aber auch Abgrenzung symbolisieren: Migranten hören und machen Musik, die ihnen ein Gefühl von Heimat vermittelt. Lokale Musikszenen pflegen die regiona...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Superior document:Title is part of eBook package: De Gruyter DG Plus eBook-Package 2015
MitwirkendeR:
HerausgeberIn:
Place / Publishing House:Bielefeld : : transcript Verlag, , [2016]
©2015
Year of Publication:2016
Language:German
Series:Beiträge zur Popularmusikforschung ; 42
Online Access:
Physical Description:1 online resource (218 p.)
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Other title:Frontmatter --
Inhalt --
Editorial --
Why do Songs have Words in Different Languages? Negotiating Minority Identity through Language Choice among Swedish-Speaking Musicians in Finland --
»OBIAA PƐ SƐ ƆKƆ international.« Negotiating the Local and the Global in Ghanaian Hiplife Music --
Alternative Globalization in Southern France: Minority Language as a Creative Tool in Occitan Popular Music --
Mutterlandpop. Lokale Markierung und Entgrenzung musikalischer Darbietungen auf ukrainischen Feiertagen --
When Balkan became Popular: The Role of Cultural Intermediaries in Communicating Regional Musics --
World Music, Value, and Memory --
German Modern Talking vs. Iranian Modern Talking. Zur Anwendbarkeit der Korpus-Analyse als Mittel des Popmusikverstehens --
Negotiating Andalusian Identity in Rock Andaluz Harmony. Musical Modes, ›Expressive Isomorphism‹ and Meaning in Post-Franco Spain --
Zweisprachige Songs. Sprachmuster transkultureller Inszenierungen --
Style and Society - Istanbul's Music Scene in the 1960s and 1970s: Musical Hybridism, the Gazino, and Social Tolerance --
Ethnic Club Cultures: Postmigrant Leisure Socialities and Music in Urban Europe --
Zu den Autoren --
Backmatter
Summary:Sag mir, was du singst, und ich sag dir, wer du bist! Sprache und Musik sind wichtige Zeichen für Identität. Mit einem Lied kann man Zugehörigkeit, aber auch Abgrenzung symbolisieren: Migranten hören und machen Musik, die ihnen ein Gefühl von Heimat vermittelt. Lokale Musikszenen pflegen die regionalen Merkmale in ihren Songs, aber auch internationale Stars vermarkten sich mit Zeichen ihrer Herkunft. Angesichts der fortgeschrittenen Globalisierung des Musikmarkts gewinnt das Regionale in der populären Musik zunehmend an Bedeutung.Das Buch beschreibt am Beispiel verschiedener Musikkulturen und -szenen sowie aus der Perspektive verschiedener wissenschaftlicher Disziplinen die vielfältigen Prozesse der Identitätsbildung in der post-migrantischen Gesellschaft und die vielfältigen Spannungen zwischen regionalem Denken und einer nicht zuletzt ökonomisch globalisierten Welt.
Tell me what you sing and I'll tell you who you are. Language and music are important symbols for identity. With a song, we can symbolize both belonging and exclusion: migrants listen to and make music which gives them a feeling of their homeland. Local music scenes foster regional characteristics in their songs, but international stars also market themselves with symbols of their heritage. In the face of the advanced globalization of the music market, the regional is gaining increasing significance in popular music. By way of examples from various musical cultures and scenes, as well as from the perspectives of various academic disciplines, this book describes the diverse processes of identity formation in post-migrant society and the diverse tensions between regional thinking and a world that is, if nothing else, economically globalized.
Format:Mode of access: Internet via World Wide Web.
ISBN:9783839432242
9783110700985
9783110485103
9783110485264
9783110489842
DOI:10.1515/9783839432242?locatt=mode:legacy
Access:restricted access
Hierarchical level:Monograph
Statement of Responsibility: hrsg. von Thomas Phleps (verst.), Dietrich Helms.