Games | Game Design | Game Studies : : Eine Einführung / / Gundolf S. Freyermuth.

How did games rise to become the central audiovisual form of expression and storytelling in digital culture? How did the practices of their artistic production come into being? How did the academic analysis of the new medium's social effects and cultural meaning develop?Addressing these fundame...

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Bibliographic Details
Superior document:Title is part of eBook package: De Gruyter DG Plus eBook-Package 2015
VerfasserIn:
Place / Publishing House:Bielefeld : : transcript Verlag, , [2015]
©2015
Year of Publication:2015
Edition:1. Aufl.
Language:German
Series:Edition Medienwissenschaft ; 19
Online Access:
Physical Description:1 online resource (280 p.)
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Table of Contents:
  • Frontmatter
  • Inhalt
  • Prolog
  • Spiele(n), Spiele machen, Spiele denken
  • I Games
  • Einleitung
  • 1 Was ist ein Spiel? Systematische vs. historische Ansätze
  • 2 Spiele in der Neuzeit. Eine kurze Mediengeschichte
  • 3 Prozedurale Wende (seit den 1950er Jahren)
  • 4 Hyperepische Wende (seit den 1970er Jahren)
  • 5 Hyperrealistische Wende (seit den 1990er Jahren)
  • 6 Die doppelte Alterität digitaler Spiele
  • 7 Ausblick: Hyperimmersive Wende?
  • Intermezzo: Spiel // Film
  • Einleitung
  • 1 Das Verhältnis von Spiel und Film
  • 2 Audiovisuelle Rivalitäten
  • 3 Modi audiovisuellen Erzählens
  • II Game Design
  • Einleitung
  • 1 Analoges Design
  • 2 Digitales Design
  • 3 Kurze Geschichte des Game Designs
  • 4 Arbeitsfelder des Game Designs
  • 5 Praktiken des Game Designs
  • III Game Studies
  • Einleitung
  • 1 Von den Theorien analoger zu den Theorien digitaler Spiele
  • 2 Die Schismen der Game Studies
  • 3 Desiderat: Die Überwindung der Schismen
  • 4 Forschungsperspektiven 1: Digitale Spiele
  • 5 Forschungsperspektiven 2: Serious Games
  • Epilog
  • Akademisierung und ästhetische Produktion
  • Quellen
  • Backmatter