Kinder und Dinge : : Dingwelten zwischen Kinderzimmer und FabLabs / / hrsg. von Christina Schachtner.

We are born into a world of objects that attract and seduce us, awaken our desire, or repulse us. Objects are closely intertwined with our thoughts, feelings, senses, and identity.This book places the relationship between children and objects at the center. The themed set of objects from a childlike...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Superior document:Title is part of eBook package: De Gruyter EBOOK PACKAGE Complete Package 2014
MitwirkendeR:
HerausgeberIn:
Place / Publishing House:Bielefeld : : transcript Verlag, , [2014]
©2014
Year of Publication:2014
Edition:1. Aufl.
Language:German
Series:Kultur- und Medientheorie
Online Access:
Physical Description:1 online resource (228 p.)
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
LEADER 07001nam a22011055i 4500
001 9783839425534
003 DE-B1597
005 20221201113901.0
006 m|||||o||d||||||||
007 cr || ||||||||
008 221201t20142014gw fo d z ger d
019 |a (OCoLC)906049085 
020 |a 9783839425534 
024 7 |a 10.1515/transcript.9783839425534  |2 doi 
035 |a (DE-B1597)427582 
035 |a (OCoLC)890234143 
040 |a DE-B1597  |b eng  |c DE-B1597  |e rda 
041 0 |a ger 
044 |a gw  |c DE 
050 4 |a HQ784.T37 
072 7 |a SOC022000  |2 bisacsh 
082 0 4 |8 1u  |a 305.23  |q DE-101  |2 22/ger 
084 |a DP 2600  |2 rvk  |0 (DE-625)rvk/19828:761 
245 0 0 |a Kinder und Dinge :  |b Dingwelten zwischen Kinderzimmer und FabLabs /  |c hrsg. von Christina Schachtner. 
250 |a 1. Aufl. 
264 1 |a Bielefeld :   |b transcript Verlag,   |c [2014] 
264 4 |c ©2014 
300 |a 1 online resource (228 p.) 
336 |a text  |b txt  |2 rdacontent 
337 |a computer  |b c  |2 rdamedia 
338 |a online resource  |b cr  |2 rdacarrier 
347 |a text file  |b PDF  |2 rda 
490 0 |a Kultur- und Medientheorie 
505 0 0 |t Frontmatter --   |t Inhalt --   |t Vorwort --   |t Kindliche Dingwelten im Lichte des material-cultural turns: Eine Einführung --   |t Kinder, Dinge und Kultur --   |t Der Zauber der Dinge in der Kindheit Materielle Kinderkultur im Kontext von Sach- und Erinnerungsforschung --   |t Digitale Welten begreifen Kinderworkshops im FabLab --   |t Herstellen und Lernen Der Wer t des Selbstgemachten --   |t Ästhetik in der Dingwelt von Kindern --   |t Das Kinderzimmer und die Dinge Von Normalitätsentwür fen und heterotopen Orten in der Kinderkultur --   |t The meaning of musical instruments and music technologies in children’s lives --   |t Puppen – Besondere Dinge für Kinder? --   |t Glossar --   |t Die AutorInnen --   |t Backmatter 
506 0 |a restricted access  |u http://purl.org/coar/access_right/c_16ec  |f online access with authorization  |2 star 
520 |a We are born into a world of objects that attract and seduce us, awaken our desire, or repulse us. Objects are closely intertwined with our thoughts, feelings, senses, and identity.This book places the relationship between children and objects at the center. The themed set of objects from a childlike experience realm ranges from the stuffed animal to the 3D printer. Digital media must be included in the analysis, since children have long since integrated it into their everyday lives.The contributions apply themselves to the question of what our dealings with objects mean for the development of identity, and to what extent these stimulate the childhood world of emotions, imprint on aesthetic preferences, and evoke memories and dreams of the future. 
520 |a Wir werden hineingeboren in eine Welt der Dinge, die uns locken und verführen, unser Begehren wecken oder die wir verabscheuen. Die Dinge sind eng verwoben mit unserem Denken und Fühlen, unseren Sinnen und mit unserer Identität.Doch bislang haben die Dinge und unser Verhältnis zu ihnen wenig wissenschaftliche Aufmerksamkeit erfahren. Dieses Buch stellt das Verhältnis zwischen Kindern und Dingen in den Mittelpunkt. Das thematisierte Spektrum der Dinge aus der kindlichen Lebenswelt reicht vom Kuscheltier bis zum 3D-Drucker. Die digitalen Medien dürfen in der Analyse nicht fehlen, denn Kinder haben sie längst in ihren Alltag integriert. So werden auch Beobachtungen in FabLabs präsentiert, in denen Kinder mithilfe digitaler Medien Musikinstrumente oder Traumhäuser in Miniaturform herstellten.In der Perspektive des »material-cultural turn« widmen sich die Beiträge der Frage, was der Umgang mit den Dingen für die Identitätsentwicklung bedeutet, inwiefern er die kindliche Gefühlswelt stimuliert, ästhetische Vorlieben prägt, Erinnerungen und Zukunftswünsche evoziert. 
538 |a Mode of access: Internet via World Wide Web. 
546 |a In German. 
588 0 |a Description based on online resource; title from PDF title page (publisher's Web site, viewed 01. Dez 2022) 
650 0 |a Material culture  |x Psychological aspects. 
650 0 |a Material culture  |x Social aspects. 
650 0 |a Technology and children. 
650 4 |a Bildung. 
650 4 |a Cultural Studies. 
650 4 |a Digitale Medien. 
650 4 |a FabLab. 
650 4 |a Kinder. 
650 4 |a Kultur. 
650 4 |a Kultursoziologie. 
650 4 |a Kulturwissenschaft. 
650 4 |a Materialität. 
650 4 |a Medien. 
650 4 |a Medienpädagogik. 
650 4 |a Pädagogik. 
650 7 |a SOCIAL SCIENCE / Popular Culture.  |2 bisacsh 
653 |a Cultural Studies. 
653 |a Digital Media. 
653 |a Education. 
653 |a Media Education. 
653 |a Media. 
653 |a Pedagogy. 
653 |a Sociology of Culture. 
700 1 |a Augustin, Elisabeth,   |e contributor.  |4 ctb  |4 https://id.loc.gov/vocabulary/relators/ctb 
700 1 |a Bang, Jytte,   |e contributor.  |4 ctb  |4 https://id.loc.gov/vocabulary/relators/ctb 
700 1 |a Fooken, Insa,   |e contributor.  |4 ctb  |4 https://id.loc.gov/vocabulary/relators/ctb 
700 1 |a Fuhs, Burkhard,   |e contributor.  |4 ctb  |4 https://id.loc.gov/vocabulary/relators/ctb 
700 1 |a Jutta, Buchner-Fuhs,   |e contributor.  |4 ctb  |4 https://id.loc.gov/vocabulary/relators/ctb 
700 1 |a Posch, Irene,   |e contributor.  |4 ctb  |4 https://id.loc.gov/vocabulary/relators/ctb 
700 1 |a Schachtner, Christina,   |e contributor.  |4 ctb  |4 https://id.loc.gov/vocabulary/relators/ctb 
700 1 |a Schachtner, Christina,   |e editor.  |4 edt  |4 http://id.loc.gov/vocabulary/relators/edt 
700 1 |a Writze, Birgit,   |e contributor.  |4 ctb  |4 https://id.loc.gov/vocabulary/relators/ctb 
773 0 8 |i Title is part of eBook package:  |d De Gruyter  |t EBOOK PACKAGE Complete Package 2014  |z 9783110369526  |o ZDB-23-DGG 
773 0 8 |i Title is part of eBook package:  |d De Gruyter  |t EBOOK PACKAGE Social Sciences 2014  |z 9783110370416  |o ZDB-23-DSW 
773 0 8 |i Title is part of eBook package:  |d De Gruyter  |t transcript Complete eBook Package 2014  |z 9783111025223  |o ZDB-23-TGP 
773 0 8 |i Title is part of eBook package:  |d De Gruyter  |t transcript Complete eBook Package 2014-2016  |z 9783110489842  |o ZDB-23-TGP 
773 0 8 |i Title is part of eBook package:  |d De Gruyter  |t transcript: Complete eBook-Package 2014  |z 9783110401226  |o ZDB-23-TGP 
776 0 |c print  |z 9783837625530 
856 4 0 |u https://doi.org/10.1515/transcript.9783839425534?locatt=mode:legacy 
856 4 0 |u https://www.degruyter.com/isbn/9783839425534 
856 4 2 |3 Cover  |u https://www.degruyter.com/document/cover/isbn/9783839425534/original 
912 |a EBA_BACKALL 
912 |a EBA_CL_SN 
912 |a EBA_EBKALL 
912 |a EBA_PPALL 
912 |a EBA_SSHALL 
912 |a EBA_STMALL 
912 |a GBV-deGruyter-alles 
912 |a PDA11SSHE 
912 |a PDA12STME 
912 |a PDA5EBK 
912 |a ZDB-23-DGG  |b 2014 
912 |a ZDB-23-DSW  |b 2014 
912 |a ZDB-23-TGP  |b 2014 
912 |a ZDB-23-TGP  |c 2014  |d 2016