Amerikanische Fernsehserien der Gegenwart : : Perspektiven der American Studies und der Media Studies / / hrsg. von Heike Paul, Christoph Ernst.
»Lost«, »The Wire«, »Mad Men«, »Breaking Bad«, »True Blood« usw. - die amerikanischen Fernsehserien der Gegenwart sind thematisch und formal-ästhetisch facettenreich - und haben z.T. geradezu ikonischen Status. Doch was ist wirklich »neu« an den sogenannten »neuen Serien«? Inwiefern sind sie spezifi...
Saved in:
Superior document: | Title is part of eBook package: De Gruyter DG Plus eBook-Package 2015 |
---|---|
MitwirkendeR: | |
HerausgeberIn: | |
Place / Publishing House: | Bielefeld : : transcript Verlag, , [2015] ©2015 |
Year of Publication: | 2015 |
Edition: | 1. Aufl. |
Language: | German |
Series: | Film
|
Online Access: | |
Physical Description: | 1 online resource (348 p.) |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Other title: | Frontmatter -- Inhalt -- Einleitung -- Mr. White Breaks on through to the Other Side. Agency, Genre und die Repräsentation soziokultureller Dichotomien in Vince Gilligans Breaking Bad -- »Whatever Happened, Happened«. Serial Character Constellation as Problem and Solution in Lost -- Shakespeare's Wire -- (Post-)Feminism and Gender Politics in Mad Men -- Truth, Justice, and Contingency in The Good Wife -- 30 Rock: Complexity, Metareferentiality and the Contemporary Quality Sitcom -- Paranoia in Serie - Zur Strukturlogik von Ereignisnarrationen in der Fernsehserie Fringe -- Verschwörung gegen Amerika. True Blood und die Politiken des Vampirs -- »How Is It Possible That This Was Kept a Secret?« Representation, Realism, and ›Epistemic Panic‹ in The West Wing -- Der mögliche Untergang der Republik. Zur Verschränkung von Möglichkeitsdenken und politischem Diskurs in der Historienserie Rome -- Slices of Life - Killing and Seriality in Dexter -- »Folge dem auteur!« Serielle und transmediale Autorenschaft am Beispiel von Joss Whedon -- Verzeichnis der Autorinnen -- Backmatter |
---|---|
Summary: | »Lost«, »The Wire«, »Mad Men«, »Breaking Bad«, »True Blood« usw. - die amerikanischen Fernsehserien der Gegenwart sind thematisch und formal-ästhetisch facettenreich - und haben z.T. geradezu ikonischen Status. Doch was ist wirklich »neu« an den sogenannten »neuen Serien«? Inwiefern sind sie spezifischen kulturellen Schemata (cultural scripts) verpflichtet - und welche kulturelle Arbeit leisten sie bei der Bewältigung von gesellschaftlichen Veränderungen und Krisenerfahrungen?Dieser Band versammelt deutsch- und englischsprachige Beiträge aus Medienwissenschaft und American Studies, die das Format anhand ausgewählter Beispiele einer medientheoretischen und kulturwissenschaftlichen Reflexion unterziehen. »The Sopranos«, »Lost«, »The Wire«, »Mad Men«, »Breaking Bad« etc.: the contemporary American television series is marked by enormous diversity, distinctive aesthetics and remarkable audience success. But what is really »new » about the so-called »new« series? To what extent are they subordinate to specific cultural schemata or cultural scripts; and what cultural work do they perform when it comes to dealing with social changes and experiences of crisis? This anthology collects German and English-language articles from Media Studies and American Studies, which use selected examples to subject the format to reflections informed by Media Theory and Cultural Studies. |
Format: | Mode of access: Internet via World Wide Web. |
ISBN: | 9783839419892 9783110700985 9783110439687 9783110438741 9783110700992 9783110489842 9783110401226 |
DOI: | 10.1515/9783839419892?locatt=mode:legacy |
Access: | restricted access |
Hierarchical level: | Monograph |
Statement of Responsibility: | hrsg. von Heike Paul, Christoph Ernst. |