Amerikanische Fernsehserien der Gegenwart : : Perspektiven der American Studies und der Media Studies / / hrsg. von Heike Paul, Christoph Ernst.

»Lost«, »The Wire«, »Mad Men«, »Breaking Bad«, »True Blood« usw. - die amerikanischen Fernsehserien der Gegenwart sind thematisch und formal-ästhetisch facettenreich - und haben z.T. geradezu ikonischen Status. Doch was ist wirklich »neu« an den sogenannten »neuen Serien«? Inwiefern sind sie spezifi...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Superior document:Title is part of eBook package: De Gruyter DG Plus eBook-Package 2015
MitwirkendeR:
HerausgeberIn:
Place / Publishing House:Bielefeld : : transcript Verlag, , [2015]
©2015
Year of Publication:2015
Edition:1. Aufl.
Language:German
Series:Film
Online Access:
Physical Description:1 online resource (348 p.)
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Other title:Frontmatter --
Inhalt --
Einleitung --
Mr. White Breaks on through to the Other Side. Agency, Genre und die Repräsentation soziokultureller Dichotomien in Vince Gilligans Breaking Bad --
»Whatever Happened, Happened«. Serial Character Constellation as Problem and Solution in Lost --
Shakespeare's Wire --
(Post-)Feminism and Gender Politics in Mad Men --
Truth, Justice, and Contingency in The Good Wife --
30 Rock: Complexity, Metareferentiality and the Contemporary Quality Sitcom --
Paranoia in Serie - Zur Strukturlogik von Ereignisnarrationen in der Fernsehserie Fringe --
Verschwörung gegen Amerika. True Blood und die Politiken des Vampirs --
»How Is It Possible That This Was Kept a Secret?« Representation, Realism, and ›Epistemic Panic‹ in The West Wing --
Der mögliche Untergang der Republik. Zur Verschränkung von Möglichkeitsdenken und politischem Diskurs in der Historienserie Rome --
Slices of Life - Killing and Seriality in Dexter --
»Folge dem auteur!« Serielle und transmediale Autorenschaft am Beispiel von Joss Whedon --
Verzeichnis der Autorinnen --
Backmatter
Summary:»Lost«, »The Wire«, »Mad Men«, »Breaking Bad«, »True Blood« usw. - die amerikanischen Fernsehserien der Gegenwart sind thematisch und formal-ästhetisch facettenreich - und haben z.T. geradezu ikonischen Status. Doch was ist wirklich »neu« an den sogenannten »neuen Serien«? Inwiefern sind sie spezifischen kulturellen Schemata (cultural scripts) verpflichtet - und welche kulturelle Arbeit leisten sie bei der Bewältigung von gesellschaftlichen Veränderungen und Krisenerfahrungen?Dieser Band versammelt deutsch- und englischsprachige Beiträge aus Medienwissenschaft und American Studies, die das Format anhand ausgewählter Beispiele einer medientheoretischen und kulturwissenschaftlichen Reflexion unterziehen.
»The Sopranos«, »Lost«, »The Wire«, »Mad Men«, »Breaking Bad« etc.: the contemporary American television series is marked by enormous diversity, distinctive aesthetics and remarkable audience success. But what is really »new » about the so-called »new« series? To what extent are they subordinate to specific cultural schemata or cultural scripts; and what cultural work do they perform when it comes to dealing with social changes and experiences of crisis? This anthology collects German and English-language articles from Media Studies and American Studies, which use selected examples to subject the format to reflections informed by Media Theory and Cultural Studies.
Format:Mode of access: Internet via World Wide Web.
ISBN:9783839419892
9783110700985
9783110439687
9783110438741
9783110700992
9783110489842
9783110401226
DOI:10.1515/9783839419892?locatt=mode:legacy
Access:restricted access
Hierarchical level:Monograph
Statement of Responsibility: hrsg. von Heike Paul, Christoph Ernst.