Kognitive Grammatik : : Klassische Paradigmen und neue Perspektiven / / Wolfgang Wildgen.

Cognitive grammar transforms insights from the cognitive sciences into grammatical descriptions and attempts to use the grammar of natural languages to understand human thinking. The presentation is centred on the classical paradigms of Cognitive grammar as they have been developed from 1975 and lat...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Superior document:Title is part of eBook package: De Gruyter DGBA Linguistics and Semiotics 2000 - 2014
VerfasserIn:
Place / Publishing House:Berlin ;, Boston : : De Gruyter, , [2012]
©2008
Year of Publication:2012
Edition:Reprint 2012
Language:German
Series:De Gruyter Studienbuch
Online Access:
Physical Description:1 online resource (251 p.)
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
LEADER 05005nam a22007455i 4500
001 9783110976724
003 DE-B1597
005 20220629043637.0
006 m|||||o||d||||||||
007 cr || ||||||||
008 220629t20122008gw fo d z ger d
020 |a 9783110976724 
024 7 |a 10.1515/9783110976724  |2 doi 
035 |a (DE-B1597)57269 
035 |a (OCoLC)979907946 
040 |a DE-B1597  |b eng  |c DE-B1597  |e rda 
041 0 |a ger 
044 |a gw  |c DE 
050 4 |a P165 
072 7 |a LAN009000  |2 bisacsh 
082 0 4 |8 1x  |a 415.018  |q DE-101 
084 |a ET 100  |2 rvk  |0 (DE-625)rvk/27946: 
100 1 |a Wildgen, Wolfgang,   |e author.  |4 aut  |4 http://id.loc.gov/vocabulary/relators/aut 
245 1 0 |a Kognitive Grammatik :  |b Klassische Paradigmen und neue Perspektiven /  |c Wolfgang Wildgen. 
250 |a Reprint 2012 
264 1 |a Berlin ;  |a Boston :   |b De Gruyter,   |c [2012] 
264 4 |c ©2008 
300 |a 1 online resource (251 p.) 
336 |a text  |b txt  |2 rdacontent 
337 |a computer  |b c  |2 rdamedia 
338 |a online resource  |b cr  |2 rdacarrier 
347 |a text file  |b PDF  |2 rda 
490 0 |a De Gruyter Studienbuch 
505 0 0 |t Frontmatter --   |t Inhaltsverzeichnis --   |t Vorbemerkung und Danksagung --   |t 1. Sprache und Denken und die Stellung einer Kognitiven Grammatik zu den Kognitionswissenschaften --   |t 2. Sprachliche und kognitive Kategorisierungen --   |t 3. Kognitive Modelle und Metaphern (Lakoff) --   |t 4. Die Raum- und Prozess-Semantik (Talmy) --   |t 5. Die Kognitive Bildsemantik (Langacker) --   |t 6. Die Konstruktionsgrammatik (Fillmore, Kay, Goldberg u.a.) --   |t 7. Modelle mit mentalen Karten und konzeptueller Integration --   |t 8. Perspektiven einer Fortführung der Kognitiven Grammatik --   |t 9. Anhang: Einige Grundinformationen zu Kognition und Gehirn --   |t 10. Bibliographie --   |t Sachregister --   |t Namenregister 
506 0 |a restricted access  |u http://purl.org/coar/access_right/c_16ec  |f online access with authorization  |2 star 
520 |a Cognitive grammar transforms insights from the cognitive sciences into grammatical descriptions and attempts to use the grammar of natural languages to understand human thinking. The presentation is centred on the classical paradigms of Cognitive grammar as they have been developed from 1975 and later systematically expanded. The initial chapters deal with the questions of the nature of thought and how experiences are converted into language. Subsequent sections indicate the perspectives of how neurolinguistic insights can be deepened. 
520 |a Die kognitive Grammatik ist ein Beitrag zu den Kognitionswissenschaften, insofern die Kategorisierungsleistung und Systemorganisation der Sprache einen Zugang zum menschlichen Denken eröffnet; sie erneuert aber auch die Linguistik, indem sie die in den Grammatiken beschriebenen Regularitäten mit Begriffen der Psychologie, der Anthropologie und der Neurologie einer Erklärung zuführt. Da verschiedene Paradigmen entstanden sind, wird die Darstellung in den Hauptkapiteln nach Ansätzen und ihren Initiatoren (Lakoff, Talmy, Langacker, Fillmore/Kay/Goldberg, Fauconnier/Turner) getrennt. Dadurch wird eine detaillierte Bewertung der Fortschritte und Problemzonen der kognitiven Grammatik ermöglicht. Die Grundidee, eine semantisch motivierte Grammatik, die zu Einsichten in das (sprachliche) Denken führt, bleibt dabei identisch. Der Ausgangspunkt: Was heißt Denken und wie kategorisiert die Sprache Erfahrung?, wird in den beiden Anfangskapiteln präzisiert, so dass der Weg, den die kognitive Grammatik seit etwa 1970 zurückgelegt hat, deutlich wird. Ziel des Studienbuches ist die Darstellung der Forschungsmethoden und ihrer Resultate. Dies öffnet Perspektiven für die Zukunft einer interdisziplinären Grammatikforschung. 
530 |a Issued also in print. 
538 |a Mode of access: Internet via World Wide Web. 
546 |a In German. 
588 0 |a Description based on online resource; title from PDF title page (publisher's Web site, viewed 29. Jun 2022) 
650 0 |a Cognitive grammar. 
650 4 |a Kognition. 
650 4 |a Kognitive Grammatik. 
650 4 |a Neurolinguistik. 
650 4 |a Semantik. 
650 7 |a LANGUAGE ARTS & DISCIPLINES / Linguistics / General.  |2 bisacsh 
653 |a Cognition. 
653 |a cognitive grammar. 
653 |a neurolinguistics. 
653 |a semantics. 
773 0 8 |i Title is part of eBook package:  |d De Gruyter  |t DGBA Linguistics and Semiotics 2000 - 2014  |z 9783110636970  |o ZDB-23-DLS 
776 0 |c print  |z 9783110196009 
856 4 0 |u https://doi.org/10.1515/9783110976724 
856 4 0 |u https://www.degruyter.com/isbn/9783110976724 
856 4 2 |3 Cover  |u https://www.degruyter.com/document/cover/isbn/9783110976724/original 
912 |a EBA_BACKALL 
912 |a EBA_CL_LS 
912 |a EBA_DGALL 
912 |a EBA_EBKALL 
912 |a EBA_SSHALL 
912 |a GBV-deGruyter-alles 
912 |a PDA11SSHE 
912 |a PDA5EBK 
912 |a ZDB-23-DLS  |c 2000  |d 2014