Typen sprachrhythmischer Konturbildung / / Andreas Dufter.
Two research traditions dominate the phonological description of rhythm. One is the typology of syllabic and accentual languages, the other metrical phonology. The first of these approaches determines rhythmic quality in temporal terms, the second in terms of accent. The present monograph sets out t...
Saved in:
Superior document: | Title is part of eBook package: De Gruyter DGBA Linguistics and Semiotics 2000 - 2014 |
---|---|
VerfasserIn: | |
Place / Publishing House: | Tübingen : : Max Niemeyer Verlag, , [2013] ©2003 |
Year of Publication: | 2013 |
Edition: | Reprint 2013 |
Language: | German |
Series: | Linguistische Arbeiten ,
475 |
Online Access: | |
Physical Description: | 1 online resource (249 p.) |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
9783110949506 |
---|---|
ctrlnum |
(DE-B1597)45696 (OCoLC)881295690 |
collection |
bib_alma |
record_format |
marc |
spelling |
Dufter, Andreas, author. aut http://id.loc.gov/vocabulary/relators/aut Typen sprachrhythmischer Konturbildung / Andreas Dufter. Reprint 2013 Tübingen : Max Niemeyer Verlag, [2013] ©2003 1 online resource (249 p.) text txt rdacontent computer c rdamedia online resource cr rdacarrier text file PDF rda Linguistische Arbeiten , 0344-6727 ; 475 Frontmatter -- Vorwort -- Inhaltsverzeichnis -- 0 Einleitung -- 1 Konzeptionen von Sprachrhythmus -- 2 Kritik reduktiver Konzeptionen von Sprachrhythmus -- 3 Eine neue Typologie rhythmischer Konturbildung -- 4 Externe Evidenz für die neue Typologie -- 5 Zusammenfassung und Ausblick -- Literatur -- Register restricted access http://purl.org/coar/access_right/c_16ec online access with authorization star Two research traditions dominate the phonological description of rhythm. One is the typology of syllabic and accentual languages, the other metrical phonology. The first of these approaches determines rhythmic quality in temporal terms, the second in terms of accent. The present monograph sets out to show that both these approaches are problematical for a universal phonology of rhythm seeking to place equal emphasis on time and accentual prominence and supported by evidence culled from phonetics, psycholinguistics, and a poetological approach to metre. Zwei Forschungstraditionen dominieren die phonologische Beschreibung von Rhythmus: zum einen die aus der Phonetik hervorgegangene Typologie silben- und akzentzählender Sprachen, zum anderen die Metrische Phonologie. Dabei bestimmt der erste Ansatz rhythmische Qualität temporal, der zweite akzentuell. Die vorliegende Monographie begründet, warum beide Explikationen als Grundlage einer universellen Rhythmusphonologie problematisch sind und entwickelt eine neue Typologie, die die prosodischen Dimensionen der Zeit und der akzentuellen Prominenz gleichermaßen berücksichtigt und ihre jeweiligen Kodierungsleistungen auf Wort- und Satzebene als typdefinierend versteht. Insgesamt ergeben sich vier Typen, die in ihrer phonologischen Charakteristik zunächst durch je zwei bis drei Sprachen veranschaulicht werden. So findet sich unter anderem eine Diskussion der rhythmischen Konturbildung im Deutschen, Französischen, Italienischen und Japanischen. Die anschließend vorgestellten Befunde aus Phonetik, Psycholinguistik und poetologischer Metrik konvergieren darin, daß sie eine allein zeit- oder akzentbasierte Rhythmusphonologie in Frage stellen, jedoch für eine Typologie möglicher prosodischer Kontraste sprechen. Issued also in print. Mode of access: Internet via World Wide Web. In German. Description based on online resource; title from PDF title page (publisher's Web site, viewed 28. Feb 2023) Grammar, Comparative and general Phonology, Comparative. Language and languages Rhythm. Kontrastive Linguistik. Metrische Phonologie. Rhythmus. LANGUAGE ARTS & DISCIPLINES / Linguistics / General. bisacsh Title is part of eBook package: De Gruyter DGBA Linguistics and Semiotics 2000 - 2014 9783110636970 ZDB-23-DLS print 9783484304758 https://doi.org/10.1515/9783110949506 https://www.degruyter.com/isbn/9783110949506 Cover https://www.degruyter.com/document/cover/isbn/9783110949506/original |
language |
German |
format |
eBook |
author |
Dufter, Andreas, Dufter, Andreas, |
spellingShingle |
Dufter, Andreas, Dufter, Andreas, Typen sprachrhythmischer Konturbildung / Linguistische Arbeiten , Frontmatter -- Vorwort -- Inhaltsverzeichnis -- 0 Einleitung -- 1 Konzeptionen von Sprachrhythmus -- 2 Kritik reduktiver Konzeptionen von Sprachrhythmus -- 3 Eine neue Typologie rhythmischer Konturbildung -- 4 Externe Evidenz für die neue Typologie -- 5 Zusammenfassung und Ausblick -- Literatur -- Register |
author_facet |
Dufter, Andreas, Dufter, Andreas, |
author_variant |
a d ad a d ad |
author_role |
VerfasserIn VerfasserIn |
author_sort |
Dufter, Andreas, |
title |
Typen sprachrhythmischer Konturbildung / |
title_full |
Typen sprachrhythmischer Konturbildung / Andreas Dufter. |
title_fullStr |
Typen sprachrhythmischer Konturbildung / Andreas Dufter. |
title_full_unstemmed |
Typen sprachrhythmischer Konturbildung / Andreas Dufter. |
title_auth |
Typen sprachrhythmischer Konturbildung / |
title_alt |
Frontmatter -- Vorwort -- Inhaltsverzeichnis -- 0 Einleitung -- 1 Konzeptionen von Sprachrhythmus -- 2 Kritik reduktiver Konzeptionen von Sprachrhythmus -- 3 Eine neue Typologie rhythmischer Konturbildung -- 4 Externe Evidenz für die neue Typologie -- 5 Zusammenfassung und Ausblick -- Literatur -- Register |
title_new |
Typen sprachrhythmischer Konturbildung / |
title_sort |
typen sprachrhythmischer konturbildung / |
series |
Linguistische Arbeiten , |
series2 |
Linguistische Arbeiten , |
publisher |
Max Niemeyer Verlag, |
publishDate |
2013 |
physical |
1 online resource (249 p.) Issued also in print. |
edition |
Reprint 2013 |
contents |
Frontmatter -- Vorwort -- Inhaltsverzeichnis -- 0 Einleitung -- 1 Konzeptionen von Sprachrhythmus -- 2 Kritik reduktiver Konzeptionen von Sprachrhythmus -- 3 Eine neue Typologie rhythmischer Konturbildung -- 4 Externe Evidenz für die neue Typologie -- 5 Zusammenfassung und Ausblick -- Literatur -- Register |
isbn |
9783110949506 9783110636970 9783484304758 |
issn |
0344-6727 ; |
url |
https://doi.org/10.1515/9783110949506 https://www.degruyter.com/isbn/9783110949506 https://www.degruyter.com/document/cover/isbn/9783110949506/original |
illustrated |
Not Illustrated |
doi_str_mv |
10.1515/9783110949506 |
oclc_num |
881295690 |
work_keys_str_mv |
AT dufterandreas typensprachrhythmischerkonturbildung |
status_str |
n |
ids_txt_mv |
(DE-B1597)45696 (OCoLC)881295690 |
carrierType_str_mv |
cr |
hierarchy_parent_title |
Title is part of eBook package: De Gruyter DGBA Linguistics and Semiotics 2000 - 2014 |
is_hierarchy_title |
Typen sprachrhythmischer Konturbildung / |
container_title |
Title is part of eBook package: De Gruyter DGBA Linguistics and Semiotics 2000 - 2014 |
_version_ |
1770178120898314240 |
fullrecord |
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?><collection xmlns="http://www.loc.gov/MARC21/slim"><record><leader>04516nam a22006735i 4500</leader><controlfield tag="001">9783110949506</controlfield><controlfield tag="003">DE-B1597</controlfield><controlfield tag="005">20230228020105.0</controlfield><controlfield tag="006">m|||||o||d||||||||</controlfield><controlfield tag="007">cr || ||||||||</controlfield><controlfield tag="008">230228t20132003gw fo d z ger d</controlfield><datafield tag="019" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(OCoLC)1013937122</subfield></datafield><datafield tag="020" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">9783110949506</subfield></datafield><datafield tag="024" ind1="7" ind2=" "><subfield code="a">10.1515/9783110949506</subfield><subfield code="2">doi</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(DE-B1597)45696</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(OCoLC)881295690</subfield></datafield><datafield tag="040" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">DE-B1597</subfield><subfield code="b">eng</subfield><subfield code="c">DE-B1597</subfield><subfield code="e">rda</subfield></datafield><datafield tag="041" ind1="0" ind2=" "><subfield code="a">ger</subfield></datafield><datafield tag="044" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">gw</subfield><subfield code="c">DE</subfield></datafield><datafield tag="072" ind1=" " ind2="7"><subfield code="a">LAN009000</subfield><subfield code="2">bisacsh</subfield></datafield><datafield tag="100" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Dufter, Andreas, </subfield><subfield code="e">author.</subfield><subfield code="4">aut</subfield><subfield code="4">http://id.loc.gov/vocabulary/relators/aut</subfield></datafield><datafield tag="245" ind1="1" ind2="0"><subfield code="a">Typen sprachrhythmischer Konturbildung /</subfield><subfield code="c">Andreas Dufter.</subfield></datafield><datafield tag="250" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Reprint 2013</subfield></datafield><datafield tag="264" ind1=" " ind2="1"><subfield code="a">Tübingen : </subfield><subfield code="b">Max Niemeyer Verlag, </subfield><subfield code="c">[2013]</subfield></datafield><datafield tag="264" ind1=" " ind2="4"><subfield code="c">©2003</subfield></datafield><datafield tag="300" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">1 online resource (249 p.)</subfield></datafield><datafield tag="336" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">text</subfield><subfield code="b">txt</subfield><subfield code="2">rdacontent</subfield></datafield><datafield tag="337" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">computer</subfield><subfield code="b">c</subfield><subfield code="2">rdamedia</subfield></datafield><datafield tag="338" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">online resource</subfield><subfield code="b">cr</subfield><subfield code="2">rdacarrier</subfield></datafield><datafield tag="347" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">text file</subfield><subfield code="b">PDF</subfield><subfield code="2">rda</subfield></datafield><datafield tag="490" ind1="0" ind2=" "><subfield code="a">Linguistische Arbeiten ,</subfield><subfield code="x">0344-6727 ;</subfield><subfield code="v">475</subfield></datafield><datafield tag="505" ind1="0" ind2="0"><subfield code="t">Frontmatter -- </subfield><subfield code="t">Vorwort -- </subfield><subfield code="t">Inhaltsverzeichnis -- </subfield><subfield code="t">0 Einleitung -- </subfield><subfield code="t">1 Konzeptionen von Sprachrhythmus -- </subfield><subfield code="t">2 Kritik reduktiver Konzeptionen von Sprachrhythmus -- </subfield><subfield code="t">3 Eine neue Typologie rhythmischer Konturbildung -- </subfield><subfield code="t">4 Externe Evidenz für die neue Typologie -- </subfield><subfield code="t">5 Zusammenfassung und Ausblick -- </subfield><subfield code="t">Literatur -- </subfield><subfield code="t">Register</subfield></datafield><datafield tag="506" ind1="0" ind2=" "><subfield code="a">restricted access</subfield><subfield code="u">http://purl.org/coar/access_right/c_16ec</subfield><subfield code="f">online access with authorization</subfield><subfield code="2">star</subfield></datafield><datafield tag="520" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Two research traditions dominate the phonological description of rhythm. One is the typology of syllabic and accentual languages, the other metrical phonology. The first of these approaches determines rhythmic quality in temporal terms, the second in terms of accent. The present monograph sets out to show that both these approaches are problematical for a universal phonology of rhythm seeking to place equal emphasis on time and accentual prominence and supported by evidence culled from phonetics, psycholinguistics, and a poetological approach to metre.</subfield></datafield><datafield tag="520" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Zwei Forschungstraditionen dominieren die phonologische Beschreibung von Rhythmus: zum einen die aus der Phonetik hervorgegangene Typologie silben- und akzentzählender Sprachen, zum anderen die Metrische Phonologie. Dabei bestimmt der erste Ansatz rhythmische Qualität temporal, der zweite akzentuell. Die vorliegende Monographie begründet, warum beide Explikationen als Grundlage einer universellen Rhythmusphonologie problematisch sind und entwickelt eine neue Typologie, die die prosodischen Dimensionen der Zeit und der akzentuellen Prominenz gleichermaßen berücksichtigt und ihre jeweiligen Kodierungsleistungen auf Wort- und Satzebene als typdefinierend versteht. Insgesamt ergeben sich vier Typen, die in ihrer phonologischen Charakteristik zunächst durch je zwei bis drei Sprachen veranschaulicht werden. So findet sich unter anderem eine Diskussion der rhythmischen Konturbildung im Deutschen, Französischen, Italienischen und Japanischen. Die anschließend vorgestellten Befunde aus Phonetik, Psycholinguistik und poetologischer Metrik konvergieren darin, daß sie eine allein zeit- oder akzentbasierte Rhythmusphonologie in Frage stellen, jedoch für eine Typologie möglicher prosodischer Kontraste sprechen.</subfield></datafield><datafield tag="530" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Issued also in print.</subfield></datafield><datafield tag="538" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Mode of access: Internet via World Wide Web.</subfield></datafield><datafield tag="546" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">In German.</subfield></datafield><datafield tag="588" ind1="0" ind2=" "><subfield code="a">Description based on online resource; title from PDF title page (publisher's Web site, viewed 28. Feb 2023)</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="0"><subfield code="a">Grammar, Comparative and general</subfield><subfield code="x">Phonology, Comparative.</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="0"><subfield code="a">Language and languages</subfield><subfield code="x">Rhythm.</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="4"><subfield code="a">Kontrastive Linguistik.</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="4"><subfield code="a">Metrische Phonologie.</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="4"><subfield code="a">Rhythmus.</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="7"><subfield code="a">LANGUAGE ARTS & DISCIPLINES / Linguistics / General.</subfield><subfield code="2">bisacsh</subfield></datafield><datafield tag="773" ind1="0" ind2="8"><subfield code="i">Title is part of eBook package:</subfield><subfield code="d">De Gruyter</subfield><subfield code="t">DGBA Linguistics and Semiotics 2000 - 2014</subfield><subfield code="z">9783110636970</subfield><subfield code="o">ZDB-23-DLS</subfield></datafield><datafield tag="776" ind1="0" ind2=" "><subfield code="c">print</subfield><subfield code="z">9783484304758</subfield></datafield><datafield tag="856" ind1="4" ind2="0"><subfield code="u">https://doi.org/10.1515/9783110949506</subfield></datafield><datafield tag="856" ind1="4" ind2="0"><subfield code="u">https://www.degruyter.com/isbn/9783110949506</subfield></datafield><datafield tag="856" ind1="4" ind2="2"><subfield code="3">Cover</subfield><subfield code="u">https://www.degruyter.com/document/cover/isbn/9783110949506/original</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">EBA_BACKALL</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">EBA_CL_LS</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">EBA_DGALL</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">EBA_EBKALL</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">EBA_SSHALL</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">GBV-deGruyter-alles</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">PDA11SSHE</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">PDA5EBK</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">ZDB-23-DLS</subfield><subfield code="c">2000</subfield><subfield code="d">2014</subfield></datafield></record></collection> |