Musik und Ästhetik im Berlin Moses Mendelssohns / / hrsg. von Anselm Gerhard.
Moses Mendelssohn (1729-1786) stands not only for the new identity achieved by an 'enlightened' Jewish élite but also (as this volume documents for the first time) for a new approach to 'aesthetic education' and music. Mendelssohn himself took piano lessons from Kirnberger, a pup...
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Superior document: | Title is part of eBook package: De Gruyter DGBA Architecture, Design and Arts 1990 - 1999 |
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MitwirkendeR: | |
HerausgeberIn: | |
Place / Publishing House: | Tübingen : : Max Niemeyer Verlag, , [2012] ©1999 |
Year of Publication: | 2012 |
Edition: | Reprint 2012 |
Language: | German |
Series: | Wolfenbütteler Studien zur Aufklärung ,
25 |
Online Access: | |
Physical Description: | 1 online resource (263 p.) |
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Table of Contents:
- Frontmatter
- Inhaltsverzeichnis
- Abkürzungen
- Vorbemerkung
- Einleitung
- Verbürgerlichung oder Akkulturation?
- Aaron Halle-Wolfssohn: Ein Leben in drei Sprachen
- »Eß- und Theetisch«
- Verwöhnter Geschmack, schauervolles Ergötzen und theatralische Sittlichkeit
- Moses Mendelssohns Theorie der Empfindungen und die Poetik der Mischform
- Zwischen Ohr und Verstand
- Moses Mendelssohns Beitrag zur Musikästhetik und Carl Philipp Emanuel Bachs Fantasie-Prinzip
- Die Ode in der poetischen Theorie und in der musikalischen Praxis
- »Ein förmlicher Sebastian und Philipp Emanuel Bach-Kultus«
- Die Verfasser der Beiträge
- Personenregister