Musik und Ästhetik im Berlin Moses Mendelssohns / / hrsg. von Anselm Gerhard.

Moses Mendelssohn (1729-1786) stands not only for the new identity achieved by an 'enlightened' Jewish élite but also (as this volume documents for the first time) for a new approach to 'aesthetic education' and music. Mendelssohn himself took piano lessons from Kirnberger, a pup...

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Bibliographic Details
Superior document:Title is part of eBook package: De Gruyter DGBA Architecture, Design and Arts 1990 - 1999
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HerausgeberIn:
Place / Publishing House:Tübingen : : Max Niemeyer Verlag, , [2012]
©1999
Year of Publication:2012
Edition:Reprint 2012
Language:German
Series:Wolfenbütteler Studien zur Aufklärung , 25
Online Access:
Physical Description:1 online resource (263 p.)
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Table of Contents:
  • Frontmatter
  • Inhaltsverzeichnis
  • Abkürzungen
  • Vorbemerkung
  • Einleitung
  • Verbürgerlichung oder Akkulturation?
  • Aaron Halle-Wolfssohn: Ein Leben in drei Sprachen
  • »Eß- und Theetisch«
  • Verwöhnter Geschmack, schauervolles Ergötzen und theatralische Sittlichkeit
  • Moses Mendelssohns Theorie der Empfindungen und die Poetik der Mischform
  • Zwischen Ohr und Verstand
  • Moses Mendelssohns Beitrag zur Musikästhetik und Carl Philipp Emanuel Bachs Fantasie-Prinzip
  • Die Ode in der poetischen Theorie und in der musikalischen Praxis
  • »Ein förmlicher Sebastian und Philipp Emanuel Bach-Kultus«
  • Die Verfasser der Beiträge
  • Personenregister