Musik und Ästhetik im Berlin Moses Mendelssohns / / hrsg. von Anselm Gerhard.

Moses Mendelssohn (1729-1786) stands not only for the new identity achieved by an 'enlightened' Jewish élite but also (as this volume documents for the first time) for a new approach to 'aesthetic education' and music. Mendelssohn himself took piano lessons from Kirnberger, a pup...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Superior document:Title is part of eBook package: De Gruyter DGBA Architecture, Design and Arts 1990 - 1999
MitwirkendeR:
HerausgeberIn:
Place / Publishing House:Tübingen : : Max Niemeyer Verlag, , [2012]
©1999
Year of Publication:2012
Edition:Reprint 2012
Language:German
Series:Wolfenbütteler Studien zur Aufklärung , 25
Online Access:
Physical Description:1 online resource (263 p.)
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id 9783110945065
ctrlnum (DE-B1597)45101
(OCoLC)979913848
collection bib_alma
record_format marc
spelling Musik und Ästhetik im Berlin Moses Mendelssohns / hrsg. von Anselm Gerhard.
Reprint 2012
Tübingen : Max Niemeyer Verlag, [2012]
©1999
1 online resource (263 p.)
text txt rdacontent
computer c rdamedia
online resource cr rdacarrier
text file PDF rda
Wolfenbütteler Studien zur Aufklärung , 0342-5940 ; 25
Frontmatter -- Inhaltsverzeichnis -- Abkürzungen -- Vorbemerkung -- Einleitung -- Verbürgerlichung oder Akkulturation? -- Aaron Halle-Wolfssohn: Ein Leben in drei Sprachen -- »Eß- und Theetisch« -- Verwöhnter Geschmack, schauervolles Ergötzen und theatralische Sittlichkeit -- Moses Mendelssohns Theorie der Empfindungen und die Poetik der Mischform -- Zwischen Ohr und Verstand -- Moses Mendelssohns Beitrag zur Musikästhetik und Carl Philipp Emanuel Bachs Fantasie-Prinzip -- Die Ode in der poetischen Theorie und in der musikalischen Praxis -- »Ein förmlicher Sebastian und Philipp Emanuel Bach-Kultus« -- Die Verfasser der Beiträge -- Personenregister
restricted access http://purl.org/coar/access_right/c_16ec online access with authorization star
Moses Mendelssohn (1729-1786) stands not only for the new identity achieved by an 'enlightened' Jewish élite but also (as this volume documents for the first time) for a new approach to 'aesthetic education' and music. Mendelssohn himself took piano lessons from Kirnberger, a pupil of Bach's, while Sara Levy (née Itzig) made her salon into a centre for the cultivation of Bach's heritage and numerous Berlin Jews took an active part in public performances even of such works as Handel's »Messiah« and Graun's »Tod Jesu«. The patent preference for 'ancient' and self-referential music in these circles permits the thesis that the Jewish minority in Berlin was centrally operative in preparing the ground for the idea of 'absolute music'.
Moses Mendelssohn (1729-1786) steht nicht nur für ein neues Selbstverständnis einer "aufgeklärten" jüdischen Elite, sondern auch - wie hier erstmals dokumentiert wird - für einen neuen Umgang mit »ästhetischer Bildung« und Musik: Er selbst nahm Klavierunterricht beim Bach-Schüler Kirnberger, während Sara Levy, geb. Itzig, ihren Salon zu einem Zentrum der Bach-Pflege machte und zahlreiche Berliner Juden ausgerechnet bei öffentlichen Aufführungen von Händels »Messias« und Grauns »Tod Jesu« mitwirkten. Die manifeste Bevorzugung "alter" und selbstreferentieller Musik in diesen Kreisen erlaubt die These, daß die jüdische Minderheit in Berlin der Idee einer »absoluten Musik« wesentlich den Boden bereitet hat.
Issued also in print.
Mode of access: Internet via World Wide Web.
In German.
Description based on online resource; title from PDF title page (publisher's Web site, viewed 28. Feb 2023)
Music Philosophy and aesthetics Congresses.
Music Germany Berlin 18th century History and criticism.
Berlin.
Kongress.
Mendelssohn, Moses.
Musikästhetik.
Wolfenbüttel ‹1992›.
MUSIC / General. bisacsh
Gerhard, Anselm, contributor. ctb https://id.loc.gov/vocabulary/relators/ctb
Gerhard, Anselm, editor. edt http://id.loc.gov/vocabulary/relators/edt
Gesse, Sven, contributor. ctb https://id.loc.gov/vocabulary/relators/ctb
Grimm, Hartmut, contributor. ctb https://id.loc.gov/vocabulary/relators/ctb
Leisinger, Ulrich, contributor. ctb https://id.loc.gov/vocabulary/relators/ctb
Liitteken, Laurenz, contributor. ctb https://id.loc.gov/vocabulary/relators/ctb
Maurer, Michael, contributor. ctb https://id.loc.gov/vocabulary/relators/ctb
Och, Gunnar, contributor. ctb https://id.loc.gov/vocabulary/relators/ctb
Strauss, Jutta, contributor. ctb https://id.loc.gov/vocabulary/relators/ctb
Wollny, Peter, contributor. ctb https://id.loc.gov/vocabulary/relators/ctb
Zelle, Carsten, contributor. ctb https://id.loc.gov/vocabulary/relators/ctb
Title is part of eBook package: De Gruyter DGBA Architecture, Design and Arts 1990 - 1999 9783110635768 ZDB-23-GAA
print 9783484175259
https://doi.org/10.1515/9783110945065
https://www.degruyter.com/isbn/9783110945065
Cover https://www.degruyter.com/document/cover/isbn/9783110945065/original
language German
format eBook
author2 Gerhard, Anselm,
Gerhard, Anselm,
Gerhard, Anselm,
Gerhard, Anselm,
Gesse, Sven,
Gesse, Sven,
Grimm, Hartmut,
Grimm, Hartmut,
Leisinger, Ulrich,
Leisinger, Ulrich,
Liitteken, Laurenz,
Liitteken, Laurenz,
Maurer, Michael,
Maurer, Michael,
Och, Gunnar,
Och, Gunnar,
Strauss, Jutta,
Strauss, Jutta,
Wollny, Peter,
Wollny, Peter,
Zelle, Carsten,
Zelle, Carsten,
author_facet Gerhard, Anselm,
Gerhard, Anselm,
Gerhard, Anselm,
Gerhard, Anselm,
Gesse, Sven,
Gesse, Sven,
Grimm, Hartmut,
Grimm, Hartmut,
Leisinger, Ulrich,
Leisinger, Ulrich,
Liitteken, Laurenz,
Liitteken, Laurenz,
Maurer, Michael,
Maurer, Michael,
Och, Gunnar,
Och, Gunnar,
Strauss, Jutta,
Strauss, Jutta,
Wollny, Peter,
Wollny, Peter,
Zelle, Carsten,
Zelle, Carsten,
author2_variant a g ag
a g ag
a g ag
a g ag
s g sg
s g sg
h g hg
h g hg
u l ul
u l ul
l l ll
l l ll
m m mm
m m mm
g o go
g o go
j s js
j s js
p w pw
p w pw
c z cz
c z cz
author2_role MitwirkendeR
MitwirkendeR
HerausgeberIn
HerausgeberIn
MitwirkendeR
MitwirkendeR
MitwirkendeR
MitwirkendeR
MitwirkendeR
MitwirkendeR
MitwirkendeR
MitwirkendeR
MitwirkendeR
MitwirkendeR
MitwirkendeR
MitwirkendeR
MitwirkendeR
MitwirkendeR
MitwirkendeR
MitwirkendeR
MitwirkendeR
MitwirkendeR
author_sort Gerhard, Anselm,
title Musik und Ästhetik im Berlin Moses Mendelssohns /
spellingShingle Musik und Ästhetik im Berlin Moses Mendelssohns /
Wolfenbütteler Studien zur Aufklärung ,
Frontmatter --
Inhaltsverzeichnis --
Abkürzungen --
Vorbemerkung --
Einleitung --
Verbürgerlichung oder Akkulturation? --
Aaron Halle-Wolfssohn: Ein Leben in drei Sprachen --
»Eß- und Theetisch« --
Verwöhnter Geschmack, schauervolles Ergötzen und theatralische Sittlichkeit --
Moses Mendelssohns Theorie der Empfindungen und die Poetik der Mischform --
Zwischen Ohr und Verstand --
Moses Mendelssohns Beitrag zur Musikästhetik und Carl Philipp Emanuel Bachs Fantasie-Prinzip --
Die Ode in der poetischen Theorie und in der musikalischen Praxis --
»Ein förmlicher Sebastian und Philipp Emanuel Bach-Kultus« --
Die Verfasser der Beiträge --
Personenregister
title_full Musik und Ästhetik im Berlin Moses Mendelssohns / hrsg. von Anselm Gerhard.
title_fullStr Musik und Ästhetik im Berlin Moses Mendelssohns / hrsg. von Anselm Gerhard.
title_full_unstemmed Musik und Ästhetik im Berlin Moses Mendelssohns / hrsg. von Anselm Gerhard.
title_auth Musik und Ästhetik im Berlin Moses Mendelssohns /
title_alt Frontmatter --
Inhaltsverzeichnis --
Abkürzungen --
Vorbemerkung --
Einleitung --
Verbürgerlichung oder Akkulturation? --
Aaron Halle-Wolfssohn: Ein Leben in drei Sprachen --
»Eß- und Theetisch« --
Verwöhnter Geschmack, schauervolles Ergötzen und theatralische Sittlichkeit --
Moses Mendelssohns Theorie der Empfindungen und die Poetik der Mischform --
Zwischen Ohr und Verstand --
Moses Mendelssohns Beitrag zur Musikästhetik und Carl Philipp Emanuel Bachs Fantasie-Prinzip --
Die Ode in der poetischen Theorie und in der musikalischen Praxis --
»Ein förmlicher Sebastian und Philipp Emanuel Bach-Kultus« --
Die Verfasser der Beiträge --
Personenregister
title_new Musik und Ästhetik im Berlin Moses Mendelssohns /
title_sort musik und ästhetik im berlin moses mendelssohns /
series Wolfenbütteler Studien zur Aufklärung ,
series2 Wolfenbütteler Studien zur Aufklärung ,
publisher Max Niemeyer Verlag,
publishDate 2012
physical 1 online resource (263 p.)
Issued also in print.
edition Reprint 2012
contents Frontmatter --
Inhaltsverzeichnis --
Abkürzungen --
Vorbemerkung --
Einleitung --
Verbürgerlichung oder Akkulturation? --
Aaron Halle-Wolfssohn: Ein Leben in drei Sprachen --
»Eß- und Theetisch« --
Verwöhnter Geschmack, schauervolles Ergötzen und theatralische Sittlichkeit --
Moses Mendelssohns Theorie der Empfindungen und die Poetik der Mischform --
Zwischen Ohr und Verstand --
Moses Mendelssohns Beitrag zur Musikästhetik und Carl Philipp Emanuel Bachs Fantasie-Prinzip --
Die Ode in der poetischen Theorie und in der musikalischen Praxis --
»Ein förmlicher Sebastian und Philipp Emanuel Bach-Kultus« --
Die Verfasser der Beiträge --
Personenregister
isbn 9783110945065
9783110635768
9783484175259
issn 0342-5940 ;
callnumber-first B - Philosophy, Psychology, Religion
callnumber-subject B - Philosophy
callnumber-label B802
callnumber-sort B 3802
genre_facet Congresses.
geographic_facet Germany
Berlin
era_facet 18th century
url https://doi.org/10.1515/9783110945065
https://www.degruyter.com/isbn/9783110945065
https://www.degruyter.com/document/cover/isbn/9783110945065/original
illustrated Not Illustrated
dewey-hundreds 900 - History & geography
dewey-tens 940 - History of Europe
dewey-ones 940 - History of Europe
dewey-full 940.2/5
dewey-sort 3940.2 15
dewey-raw 940.2/5
dewey-search 940.2/5
doi_str_mv 10.1515/9783110945065
oclc_num 979913848
work_keys_str_mv AT gerhardanselm musikundasthetikimberlinmosesmendelssohns
AT gessesven musikundasthetikimberlinmosesmendelssohns
AT grimmhartmut musikundasthetikimberlinmosesmendelssohns
AT leisingerulrich musikundasthetikimberlinmosesmendelssohns
AT liittekenlaurenz musikundasthetikimberlinmosesmendelssohns
AT maurermichael musikundasthetikimberlinmosesmendelssohns
AT ochgunnar musikundasthetikimberlinmosesmendelssohns
AT straussjutta musikundasthetikimberlinmosesmendelssohns
AT wollnypeter musikundasthetikimberlinmosesmendelssohns
AT zellecarsten musikundasthetikimberlinmosesmendelssohns
status_str n
ids_txt_mv (DE-B1597)45101
(OCoLC)979913848
carrierType_str_mv cr
hierarchy_parent_title Title is part of eBook package: De Gruyter DGBA Architecture, Design and Arts 1990 - 1999
is_hierarchy_title Musik und Ästhetik im Berlin Moses Mendelssohns /
container_title Title is part of eBook package: De Gruyter DGBA Architecture, Design and Arts 1990 - 1999
author2_original_writing_str_mv noLinkedField
noLinkedField
noLinkedField
noLinkedField
noLinkedField
noLinkedField
noLinkedField
noLinkedField
noLinkedField
noLinkedField
noLinkedField
noLinkedField
noLinkedField
noLinkedField
noLinkedField
noLinkedField
noLinkedField
noLinkedField
noLinkedField
noLinkedField
noLinkedField
noLinkedField
_version_ 1770178098002657280
fullrecord <?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?><collection xmlns="http://www.loc.gov/MARC21/slim"><record><leader>05714nam a22008535i 4500</leader><controlfield tag="001">9783110945065</controlfield><controlfield tag="003">DE-B1597</controlfield><controlfield tag="005">20230228020105.0</controlfield><controlfield tag="006">m|||||o||d||||||||</controlfield><controlfield tag="007">cr || ||||||||</controlfield><controlfield tag="008">230228t20121999gw fo d z ger d</controlfield><datafield tag="020" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">9783110945065</subfield></datafield><datafield tag="024" ind1="7" ind2=" "><subfield code="a">10.1515/9783110945065</subfield><subfield code="2">doi</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(DE-B1597)45101</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(OCoLC)979913848</subfield></datafield><datafield tag="040" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">DE-B1597</subfield><subfield code="b">eng</subfield><subfield code="c">DE-B1597</subfield><subfield code="e">rda</subfield></datafield><datafield tag="041" ind1="0" ind2=" "><subfield code="a">ger</subfield></datafield><datafield tag="044" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">gw</subfield><subfield code="c">DE</subfield></datafield><datafield tag="050" ind1=" " ind2="4"><subfield code="a">B802</subfield></datafield><datafield tag="072" ind1=" " ind2="7"><subfield code="a">MUS000000</subfield><subfield code="2">bisacsh</subfield></datafield><datafield tag="082" ind1="0" ind2="4"><subfield code="a">940.2/5</subfield><subfield code="2">22</subfield></datafield><datafield tag="084" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">CF 6417</subfield><subfield code="2">rvk</subfield><subfield code="0">(DE-625)rvk/18123:11616</subfield></datafield><datafield tag="245" ind1="0" ind2="0"><subfield code="a">Musik und Ästhetik im Berlin Moses Mendelssohns /</subfield><subfield code="c">hrsg. von Anselm Gerhard.</subfield></datafield><datafield tag="250" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Reprint 2012</subfield></datafield><datafield tag="264" ind1=" " ind2="1"><subfield code="a">Tübingen : </subfield><subfield code="b">Max Niemeyer Verlag, </subfield><subfield code="c">[2012]</subfield></datafield><datafield tag="264" ind1=" " ind2="4"><subfield code="c">©1999</subfield></datafield><datafield tag="300" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">1 online resource (263 p.)</subfield></datafield><datafield tag="336" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">text</subfield><subfield code="b">txt</subfield><subfield code="2">rdacontent</subfield></datafield><datafield tag="337" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">computer</subfield><subfield code="b">c</subfield><subfield code="2">rdamedia</subfield></datafield><datafield tag="338" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">online resource</subfield><subfield code="b">cr</subfield><subfield code="2">rdacarrier</subfield></datafield><datafield tag="347" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">text file</subfield><subfield code="b">PDF</subfield><subfield code="2">rda</subfield></datafield><datafield tag="490" ind1="0" ind2=" "><subfield code="a">Wolfenbütteler Studien zur Aufklärung ,</subfield><subfield code="x">0342-5940 ;</subfield><subfield code="v">25</subfield></datafield><datafield tag="505" ind1="0" ind2="0"><subfield code="t">Frontmatter -- </subfield><subfield code="t">Inhaltsverzeichnis -- </subfield><subfield code="t">Abkürzungen -- </subfield><subfield code="t">Vorbemerkung -- </subfield><subfield code="t">Einleitung -- </subfield><subfield code="t">Verbürgerlichung oder Akkulturation? -- </subfield><subfield code="t">Aaron Halle-Wolfssohn: Ein Leben in drei Sprachen -- </subfield><subfield code="t">»Eß- und Theetisch« -- </subfield><subfield code="t">Verwöhnter Geschmack, schauervolles Ergötzen und theatralische Sittlichkeit -- </subfield><subfield code="t">Moses Mendelssohns Theorie der Empfindungen und die Poetik der Mischform -- </subfield><subfield code="t">Zwischen Ohr und Verstand -- </subfield><subfield code="t">Moses Mendelssohns Beitrag zur Musikästhetik und Carl Philipp Emanuel Bachs Fantasie-Prinzip -- </subfield><subfield code="t">Die Ode in der poetischen Theorie und in der musikalischen Praxis -- </subfield><subfield code="t">»Ein förmlicher Sebastian und Philipp Emanuel Bach-Kultus« -- </subfield><subfield code="t">Die Verfasser der Beiträge -- </subfield><subfield code="t">Personenregister</subfield></datafield><datafield tag="506" ind1="0" ind2=" "><subfield code="a">restricted access</subfield><subfield code="u">http://purl.org/coar/access_right/c_16ec</subfield><subfield code="f">online access with authorization</subfield><subfield code="2">star</subfield></datafield><datafield tag="520" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Moses Mendelssohn (1729-1786) stands not only for the new identity achieved by an 'enlightened' Jewish élite but also (as this volume documents for the first time) for a new approach to 'aesthetic education' and music. Mendelssohn himself took piano lessons from Kirnberger, a pupil of Bach's, while Sara Levy (née Itzig) made her salon into a centre for the cultivation of Bach's heritage and numerous Berlin Jews took an active part in public performances even of such works as Handel's »Messiah« and Graun's »Tod Jesu«. The patent preference for 'ancient' and self-referential music in these circles permits the thesis that the Jewish minority in Berlin was centrally operative in preparing the ground for the idea of 'absolute music'.</subfield></datafield><datafield tag="520" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Moses Mendelssohn (1729-1786) steht nicht nur für ein neues Selbstverständnis einer "aufgeklärten" jüdischen Elite, sondern auch - wie hier erstmals dokumentiert wird - für einen neuen Umgang mit »ästhetischer Bildung« und Musik: Er selbst nahm Klavierunterricht beim Bach-Schüler Kirnberger, während Sara Levy, geb. Itzig, ihren Salon zu einem Zentrum der Bach-Pflege machte und zahlreiche Berliner Juden ausgerechnet bei öffentlichen Aufführungen von Händels »Messias« und Grauns »Tod Jesu« mitwirkten. Die manifeste Bevorzugung "alter" und selbstreferentieller Musik in diesen Kreisen erlaubt die These, daß die jüdische Minderheit in Berlin der Idee einer »absoluten Musik« wesentlich den Boden bereitet hat.</subfield></datafield><datafield tag="530" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Issued also in print.</subfield></datafield><datafield tag="538" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Mode of access: Internet via World Wide Web.</subfield></datafield><datafield tag="546" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">In German.</subfield></datafield><datafield tag="588" ind1="0" ind2=" "><subfield code="a">Description based on online resource; title from PDF title page (publisher's Web site, viewed 28. Feb 2023)</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="0"><subfield code="a">Music</subfield><subfield code="x">Philosophy and aesthetics</subfield><subfield code="v">Congresses.</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="0"><subfield code="a">Music</subfield><subfield code="z">Germany</subfield><subfield code="z">Berlin</subfield><subfield code="y">18th century</subfield><subfield code="x">History and criticism.</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="4"><subfield code="a">Berlin.</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="4"><subfield code="a">Kongress.</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="4"><subfield code="a">Mendelssohn, Moses.</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="4"><subfield code="a">Musikästhetik.</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="4"><subfield code="a">Wolfenbüttel ‹1992›.</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="7"><subfield code="a">MUSIC / General.</subfield><subfield code="2">bisacsh</subfield></datafield><datafield tag="700" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Gerhard, Anselm, </subfield><subfield code="e">contributor.</subfield><subfield code="4">ctb</subfield><subfield code="4">https://id.loc.gov/vocabulary/relators/ctb</subfield></datafield><datafield tag="700" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Gerhard, Anselm, </subfield><subfield code="e">editor.</subfield><subfield code="4">edt</subfield><subfield code="4">http://id.loc.gov/vocabulary/relators/edt</subfield></datafield><datafield tag="700" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Gesse, Sven, </subfield><subfield code="e">contributor.</subfield><subfield code="4">ctb</subfield><subfield code="4">https://id.loc.gov/vocabulary/relators/ctb</subfield></datafield><datafield tag="700" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Grimm, Hartmut, </subfield><subfield code="e">contributor.</subfield><subfield code="4">ctb</subfield><subfield code="4">https://id.loc.gov/vocabulary/relators/ctb</subfield></datafield><datafield tag="700" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Leisinger, Ulrich, </subfield><subfield code="e">contributor.</subfield><subfield code="4">ctb</subfield><subfield code="4">https://id.loc.gov/vocabulary/relators/ctb</subfield></datafield><datafield tag="700" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Liitteken, Laurenz, </subfield><subfield code="e">contributor.</subfield><subfield code="4">ctb</subfield><subfield code="4">https://id.loc.gov/vocabulary/relators/ctb</subfield></datafield><datafield tag="700" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Maurer, Michael, </subfield><subfield code="e">contributor.</subfield><subfield code="4">ctb</subfield><subfield code="4">https://id.loc.gov/vocabulary/relators/ctb</subfield></datafield><datafield tag="700" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Och, Gunnar, </subfield><subfield code="e">contributor.</subfield><subfield code="4">ctb</subfield><subfield code="4">https://id.loc.gov/vocabulary/relators/ctb</subfield></datafield><datafield tag="700" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Strauss, Jutta, </subfield><subfield code="e">contributor.</subfield><subfield code="4">ctb</subfield><subfield code="4">https://id.loc.gov/vocabulary/relators/ctb</subfield></datafield><datafield tag="700" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Wollny, Peter, </subfield><subfield code="e">contributor.</subfield><subfield code="4">ctb</subfield><subfield code="4">https://id.loc.gov/vocabulary/relators/ctb</subfield></datafield><datafield tag="700" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Zelle, Carsten, </subfield><subfield code="e">contributor.</subfield><subfield code="4">ctb</subfield><subfield code="4">https://id.loc.gov/vocabulary/relators/ctb</subfield></datafield><datafield tag="773" ind1="0" ind2="8"><subfield code="i">Title is part of eBook package:</subfield><subfield code="d">De Gruyter</subfield><subfield code="t">DGBA Architecture, Design and Arts 1990 - 1999</subfield><subfield code="z">9783110635768</subfield><subfield code="o">ZDB-23-GAA</subfield></datafield><datafield tag="776" ind1="0" ind2=" "><subfield code="c">print</subfield><subfield code="z">9783484175259</subfield></datafield><datafield tag="856" ind1="4" ind2="0"><subfield code="u">https://doi.org/10.1515/9783110945065</subfield></datafield><datafield tag="856" ind1="4" ind2="0"><subfield code="u">https://www.degruyter.com/isbn/9783110945065</subfield></datafield><datafield tag="856" ind1="4" ind2="2"><subfield code="3">Cover</subfield><subfield code="u">https://www.degruyter.com/document/cover/isbn/9783110945065/original</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">EBA_BACKALL</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">EBA_CL_HICS</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">EBA_CL_MUAR</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">EBA_DGALL</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">EBA_EBKALL</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">EBA_SSHALL</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">GBV-deGruyter-alles</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">PDA11SSHE</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">PDA5EBK</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">ZDB-23-GAA</subfield><subfield code="c">1990</subfield><subfield code="d">1999</subfield></datafield></record></collection>