Plakat / / Johannes Kamps.

Although there is a large volume of specialist literature on posters, a brief but all-encompassing overview like the one this volume sets out to provide has been conspicuous by its absence. The approach is a combination of the historical and the present-day, pointing up the specific feature of the p...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Superior document:Title is part of eBook package: De Gruyter DGBA Library Information Science 1990 - 1999
VerfasserIn:
Place / Publishing House:Berlin ;, Boston : : De Gruyter, , [2013]
©1999
Year of Publication:2013
Edition:Reprint 2012
Language:German
Series:Grundlagen der Medienkommunikation , 5
Online Access:
Physical Description:1 online resource (106 p.)
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id 9783110930658
ctrlnum (DE-B1597)46301
(OCoLC)853262069
collection bib_alma
record_format marc
spelling Kamps, Johannes, author. aut http://id.loc.gov/vocabulary/relators/aut
Plakat / Johannes Kamps.
Reprint 2012
Berlin ; Boston : De Gruyter, [2013]
©1999
1 online resource (106 p.)
text txt rdacontent
computer c rdamedia
online resource cr rdacarrier
text file PDF rda
Grundlagen der Medienkommunikation , 1434-0461 ; 5
Frontmatter -- Inhaltsverzeichnis -- 1. Einleitung -- 2. Definition: Was ist ein Plakat? -- 3. Herstellung -- 4. Verteilung -- 5. Juristische Aspekte -- 6. Theorien des Plakats -- 7. Plakatgattungen, Kategorien, Typen -- 8. Das Plakat als Forschungsgegenstand -- 9. Kurzer Abriß der allgemeinen Plakatgeschichte -- 10. Schlußbemerkungen -- Literaturverzeichnis
restricted access http://purl.org/coar/access_right/c_16ec online access with authorization star
Although there is a large volume of specialist literature on posters, a brief but all-encompassing overview like the one this volume sets out to provide has been conspicuous by its absence. The approach is a combination of the historical and the present-day, pointing up the specific feature of the poster medium and providing an introduction to the history of poster theory and to poster research. As much attention is given to artistic, economic, political, social, legal and general culture-historical aspects as to the question of the techniques of poster production and the distribution and dissemination of posters. The volume concludes with a comprehensive bibliography.
Zu den klassischen Kommunikations-Medien gehört auch das Plakat. Obwohl sein Marktanteil innerhalb der Werbebranche gegenüber Fernsehen, Zeitungen und Zeitschriften heutzutage relativ gering ist, bestimmt es doch nach wie vor weite Teile des öffentlichen Raumes. Trotz der zahlreichen Literatur zu diesem Thema liegt bisher keine kurzgefaßte Abhandlung vor, in der das Plakat einmal nicht unter einem einseitigen fachlichen Blickwinkel betrachtet wird. Der Band versucht daher, bei aller Beschränkung auf das Wesentliche, möglichst viele Spektren des Plakats aufzuzeigen. Er verweist auf die spezifischen Merkmale des Mediums und bietet einen Einblick in die Geschichte der Plakattheorien ebenso wie in den Bereich der Plakatforschung. Künstlerische, werbewirtschaftliche, politische, gesellschaftliche, juristische und allgemeine kulturgeschichtliche Aspekte werden in gleicher Weise berücksichtigt wie die Frage nach Technik und Vertrieb des Plakats unter historischen wie aktuellen Gesichtspunkten. Die Betrachtung ausgewählter Gattungen ist ein weiteres Anliegen: Am Beispiel des Warenplakats, des politischen Plakats und des Filmplakats werden die medialen Bedingungen konkretisiert. Ein kurzer Abriß der allgemeinen Plakatgeschichte schließt den Band ab, der durch ein vielfältig ausgerichtetes Literaturverzeichnis komplettiert wird.
Issued also in print.
Mode of access: Internet via World Wide Web.
In German.
Description based on online resource; title from PDF title page (publisher's Web site, viewed 28. Feb 2023)
Posters.
Plakat.
LANGUAGE ARTS & DISCIPLINES / Journalism. bisacsh
Title is part of eBook package: De Gruyter DGBA Library Information Science 1990 - 1999 9783110636222 ZDB-23-GLI
print 9783484371057
https://doi.org/10.1515/9783110930658
https://www.degruyter.com/isbn/9783110930658
Cover https://www.degruyter.com/document/cover/isbn/9783110930658/original
language German
format eBook
author Kamps, Johannes,
Kamps, Johannes,
spellingShingle Kamps, Johannes,
Kamps, Johannes,
Plakat /
Grundlagen der Medienkommunikation ,
Frontmatter --
Inhaltsverzeichnis --
1. Einleitung --
2. Definition: Was ist ein Plakat? --
3. Herstellung --
4. Verteilung --
5. Juristische Aspekte --
6. Theorien des Plakats --
7. Plakatgattungen, Kategorien, Typen --
8. Das Plakat als Forschungsgegenstand --
9. Kurzer Abriß der allgemeinen Plakatgeschichte --
10. Schlußbemerkungen --
Literaturverzeichnis
author_facet Kamps, Johannes,
Kamps, Johannes,
author_variant j k jk
j k jk
author_role VerfasserIn
VerfasserIn
author_sort Kamps, Johannes,
title Plakat /
title_full Plakat / Johannes Kamps.
title_fullStr Plakat / Johannes Kamps.
title_full_unstemmed Plakat / Johannes Kamps.
title_auth Plakat /
title_alt Frontmatter --
Inhaltsverzeichnis --
1. Einleitung --
2. Definition: Was ist ein Plakat? --
3. Herstellung --
4. Verteilung --
5. Juristische Aspekte --
6. Theorien des Plakats --
7. Plakatgattungen, Kategorien, Typen --
8. Das Plakat als Forschungsgegenstand --
9. Kurzer Abriß der allgemeinen Plakatgeschichte --
10. Schlußbemerkungen --
Literaturverzeichnis
title_new Plakat /
title_sort plakat /
series Grundlagen der Medienkommunikation ,
series2 Grundlagen der Medienkommunikation ,
publisher De Gruyter,
publishDate 2013
physical 1 online resource (106 p.)
Issued also in print.
edition Reprint 2012
contents Frontmatter --
Inhaltsverzeichnis --
1. Einleitung --
2. Definition: Was ist ein Plakat? --
3. Herstellung --
4. Verteilung --
5. Juristische Aspekte --
6. Theorien des Plakats --
7. Plakatgattungen, Kategorien, Typen --
8. Das Plakat als Forschungsgegenstand --
9. Kurzer Abriß der allgemeinen Plakatgeschichte --
10. Schlußbemerkungen --
Literaturverzeichnis
isbn 9783110930658
9783110636222
9783484371057
issn 1434-0461 ;
url https://doi.org/10.1515/9783110930658
https://www.degruyter.com/isbn/9783110930658
https://www.degruyter.com/document/cover/isbn/9783110930658/original
illustrated Not Illustrated
doi_str_mv 10.1515/9783110930658
oclc_num 853262069
work_keys_str_mv AT kampsjohannes plakat
status_str n
ids_txt_mv (DE-B1597)46301
(OCoLC)853262069
carrierType_str_mv cr
hierarchy_parent_title Title is part of eBook package: De Gruyter DGBA Library Information Science 1990 - 1999
is_hierarchy_title Plakat /
container_title Title is part of eBook package: De Gruyter DGBA Library Information Science 1990 - 1999
_version_ 1806144841465200640
fullrecord <?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?><collection xmlns="http://www.loc.gov/MARC21/slim"><record><leader>04607nam a22006375i 4500</leader><controlfield tag="001">9783110930658</controlfield><controlfield tag="003">DE-B1597</controlfield><controlfield tag="005">20230228015514.0</controlfield><controlfield tag="006">m|||||o||d||||||||</controlfield><controlfield tag="007">cr || ||||||||</controlfield><controlfield tag="008">230228t20131999gw fo d z ger d</controlfield><datafield tag="019" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(OCoLC)1013949229</subfield></datafield><datafield tag="020" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">9783110930658</subfield></datafield><datafield tag="024" ind1="7" ind2=" "><subfield code="a">10.1515/9783110930658</subfield><subfield code="2">doi</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(DE-B1597)46301</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(OCoLC)853262069</subfield></datafield><datafield tag="040" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">DE-B1597</subfield><subfield code="b">eng</subfield><subfield code="c">DE-B1597</subfield><subfield code="e">rda</subfield></datafield><datafield tag="041" ind1="0" ind2=" "><subfield code="a">ger</subfield></datafield><datafield tag="044" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">gw</subfield><subfield code="c">DE</subfield></datafield><datafield tag="072" ind1=" " ind2="7"><subfield code="a">LAN008000</subfield><subfield code="2">bisacsh</subfield></datafield><datafield tag="100" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Kamps, Johannes, </subfield><subfield code="e">author.</subfield><subfield code="4">aut</subfield><subfield code="4">http://id.loc.gov/vocabulary/relators/aut</subfield></datafield><datafield tag="245" ind1="1" ind2="0"><subfield code="a">Plakat /</subfield><subfield code="c">Johannes Kamps.</subfield></datafield><datafield tag="250" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Reprint 2012</subfield></datafield><datafield tag="264" ind1=" " ind2="1"><subfield code="a">Berlin ;</subfield><subfield code="a">Boston : </subfield><subfield code="b">De Gruyter, </subfield><subfield code="c">[2013]</subfield></datafield><datafield tag="264" ind1=" " ind2="4"><subfield code="c">©1999</subfield></datafield><datafield tag="300" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">1 online resource (106 p.)</subfield></datafield><datafield tag="336" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">text</subfield><subfield code="b">txt</subfield><subfield code="2">rdacontent</subfield></datafield><datafield tag="337" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">computer</subfield><subfield code="b">c</subfield><subfield code="2">rdamedia</subfield></datafield><datafield tag="338" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">online resource</subfield><subfield code="b">cr</subfield><subfield code="2">rdacarrier</subfield></datafield><datafield tag="347" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">text file</subfield><subfield code="b">PDF</subfield><subfield code="2">rda</subfield></datafield><datafield tag="490" ind1="0" ind2=" "><subfield code="a">Grundlagen der Medienkommunikation ,</subfield><subfield code="x">1434-0461 ;</subfield><subfield code="v">5</subfield></datafield><datafield tag="505" ind1="0" ind2="0"><subfield code="t">Frontmatter -- </subfield><subfield code="t">Inhaltsverzeichnis -- </subfield><subfield code="t">1. Einleitung -- </subfield><subfield code="t">2. Definition: Was ist ein Plakat? -- </subfield><subfield code="t">3. Herstellung -- </subfield><subfield code="t">4. Verteilung -- </subfield><subfield code="t">5. Juristische Aspekte -- </subfield><subfield code="t">6. Theorien des Plakats -- </subfield><subfield code="t">7. Plakatgattungen, Kategorien, Typen -- </subfield><subfield code="t">8. Das Plakat als Forschungsgegenstand -- </subfield><subfield code="t">9. Kurzer Abriß der allgemeinen Plakatgeschichte -- </subfield><subfield code="t">10. Schlußbemerkungen -- </subfield><subfield code="t">Literaturverzeichnis</subfield></datafield><datafield tag="506" ind1="0" ind2=" "><subfield code="a">restricted access</subfield><subfield code="u">http://purl.org/coar/access_right/c_16ec</subfield><subfield code="f">online access with authorization</subfield><subfield code="2">star</subfield></datafield><datafield tag="520" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Although there is a large volume of specialist literature on posters, a brief but all-encompassing overview like the one this volume sets out to provide has been conspicuous by its absence. The approach is a combination of the historical and the present-day, pointing up the specific feature of the poster medium and providing an introduction to the history of poster theory and to poster research. As much attention is given to artistic, economic, political, social, legal and general culture-historical aspects as to the question of the techniques of poster production and the distribution and dissemination of posters. The volume concludes with a comprehensive bibliography.</subfield></datafield><datafield tag="520" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Zu den klassischen Kommunikations-Medien gehört auch das Plakat. Obwohl sein Marktanteil innerhalb der Werbebranche gegenüber Fernsehen, Zeitungen und Zeitschriften heutzutage relativ gering ist, bestimmt es doch nach wie vor weite Teile des öffentlichen Raumes. Trotz der zahlreichen Literatur zu diesem Thema liegt bisher keine kurzgefaßte Abhandlung vor, in der das Plakat einmal nicht unter einem einseitigen fachlichen Blickwinkel betrachtet wird. Der Band versucht daher, bei aller Beschränkung auf das Wesentliche, möglichst viele Spektren des Plakats aufzuzeigen. Er verweist auf die spezifischen Merkmale des Mediums und bietet einen Einblick in die Geschichte der Plakattheorien ebenso wie in den Bereich der Plakatforschung. Künstlerische, werbewirtschaftliche, politische, gesellschaftliche, juristische und allgemeine kulturgeschichtliche Aspekte werden in gleicher Weise berücksichtigt wie die Frage nach Technik und Vertrieb des Plakats unter historischen wie aktuellen Gesichtspunkten. Die Betrachtung ausgewählter Gattungen ist ein weiteres Anliegen: Am Beispiel des Warenplakats, des politischen Plakats und des Filmplakats werden die medialen Bedingungen konkretisiert. Ein kurzer Abriß der allgemeinen Plakatgeschichte schließt den Band ab, der durch ein vielfältig ausgerichtetes Literaturverzeichnis komplettiert wird.</subfield></datafield><datafield tag="530" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Issued also in print.</subfield></datafield><datafield tag="538" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Mode of access: Internet via World Wide Web.</subfield></datafield><datafield tag="546" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">In German.</subfield></datafield><datafield tag="588" ind1="0" ind2=" "><subfield code="a">Description based on online resource; title from PDF title page (publisher's Web site, viewed 28. Feb 2023)</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="0"><subfield code="a">Posters.</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="4"><subfield code="a">Plakat.</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="7"><subfield code="a">LANGUAGE ARTS &amp; DISCIPLINES / Journalism.</subfield><subfield code="2">bisacsh</subfield></datafield><datafield tag="773" ind1="0" ind2="8"><subfield code="i">Title is part of eBook package:</subfield><subfield code="d">De Gruyter</subfield><subfield code="t">DGBA Library Information Science 1990 - 1999</subfield><subfield code="z">9783110636222</subfield><subfield code="o">ZDB-23-GLI</subfield></datafield><datafield tag="776" ind1="0" ind2=" "><subfield code="c">print</subfield><subfield code="z">9783484371057</subfield></datafield><datafield tag="856" ind1="4" ind2="0"><subfield code="u">https://doi.org/10.1515/9783110930658</subfield></datafield><datafield tag="856" ind1="4" ind2="0"><subfield code="u">https://www.degruyter.com/isbn/9783110930658</subfield></datafield><datafield tag="856" ind1="4" ind2="2"><subfield code="3">Cover</subfield><subfield code="u">https://www.degruyter.com/document/cover/isbn/9783110930658/original</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">EBA_BACKALL</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">EBA_CL_SN</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">EBA_DGALL</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">EBA_EBKALL</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">EBA_SSHALL</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">GBV-deGruyter-alles</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">PDA11SSHE</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">PDA5EBK</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">ZDB-23-GLI</subfield><subfield code="c">1990</subfield><subfield code="d">1999</subfield></datafield></record></collection>