Plakat / / Johannes Kamps.

Although there is a large volume of specialist literature on posters, a brief but all-encompassing overview like the one this volume sets out to provide has been conspicuous by its absence. The approach is a combination of the historical and the present-day, pointing up the specific feature of the p...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Superior document:Title is part of eBook package: De Gruyter DGBA Library Information Science 1990 - 1999
VerfasserIn:
Place / Publishing House:Berlin ;, Boston : : De Gruyter, , [2013]
©1999
Year of Publication:2013
Edition:Reprint 2012
Language:German
Series:Grundlagen der Medienkommunikation , 5
Online Access:
Physical Description:1 online resource (106 p.)
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Other title:Frontmatter --
Inhaltsverzeichnis --
1. Einleitung --
2. Definition: Was ist ein Plakat? --
3. Herstellung --
4. Verteilung --
5. Juristische Aspekte --
6. Theorien des Plakats --
7. Plakatgattungen, Kategorien, Typen --
8. Das Plakat als Forschungsgegenstand --
9. Kurzer Abriß der allgemeinen Plakatgeschichte --
10. Schlußbemerkungen --
Literaturverzeichnis
Summary:Although there is a large volume of specialist literature on posters, a brief but all-encompassing overview like the one this volume sets out to provide has been conspicuous by its absence. The approach is a combination of the historical and the present-day, pointing up the specific feature of the poster medium and providing an introduction to the history of poster theory and to poster research. As much attention is given to artistic, economic, political, social, legal and general culture-historical aspects as to the question of the techniques of poster production and the distribution and dissemination of posters. The volume concludes with a comprehensive bibliography.
Zu den klassischen Kommunikations-Medien gehört auch das Plakat. Obwohl sein Marktanteil innerhalb der Werbebranche gegenüber Fernsehen, Zeitungen und Zeitschriften heutzutage relativ gering ist, bestimmt es doch nach wie vor weite Teile des öffentlichen Raumes. Trotz der zahlreichen Literatur zu diesem Thema liegt bisher keine kurzgefaßte Abhandlung vor, in der das Plakat einmal nicht unter einem einseitigen fachlichen Blickwinkel betrachtet wird. Der Band versucht daher, bei aller Beschränkung auf das Wesentliche, möglichst viele Spektren des Plakats aufzuzeigen. Er verweist auf die spezifischen Merkmale des Mediums und bietet einen Einblick in die Geschichte der Plakattheorien ebenso wie in den Bereich der Plakatforschung. Künstlerische, werbewirtschaftliche, politische, gesellschaftliche, juristische und allgemeine kulturgeschichtliche Aspekte werden in gleicher Weise berücksichtigt wie die Frage nach Technik und Vertrieb des Plakats unter historischen wie aktuellen Gesichtspunkten. Die Betrachtung ausgewählter Gattungen ist ein weiteres Anliegen: Am Beispiel des Warenplakats, des politischen Plakats und des Filmplakats werden die medialen Bedingungen konkretisiert. Ein kurzer Abriß der allgemeinen Plakatgeschichte schließt den Band ab, der durch ein vielfältig ausgerichtetes Literaturverzeichnis komplettiert wird.
Format:Mode of access: Internet via World Wide Web.
ISBN:9783110930658
9783110636222
ISSN:1434-0461 ;
DOI:10.1515/9783110930658
Access:restricted access
Hierarchical level:Monograph
Statement of Responsibility: Johannes Kamps.