Grammatikalisierung, Spracherwerb und Schriftlichkeit / / hrsg. von Helmuth Feilke, Clemens Knobloch, Klaus-Peter Kappest.

Language change and language acquisition can be studied in terms of the development and/or reconstruction of grammatical forms. Both grammaticalization theory and certain approaches to language acquisition cast explanatory light on the process as sequential stages of re-analysis and re-encoding. Lan...

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Bibliographic Details
Superior document:Title is part of eBook package: De Gruyter DGBA Linguistics and Semiotics 2000 - 2014
MitwirkendeR:
HerausgeberIn:
Place / Publishing House:Tübingen : : Max Niemeyer Verlag, , [2013]
©2001
Year of Publication:2013
Edition:Reprint 2013
Language:German
Series:Linguistische Arbeiten , 431
Online Access:
Physical Description:1 online resource (181 p.) :; Zahlr. Abb.
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Description
Other title:Frontmatter --
Inhalt --
Vorwort --
Grammatikalisierung, Spracherwerb und Schriftlichkeit – Zur Einführung ins Thema --
Ein diachrones Phasenmodell der Grammatikalisierung der Modalverben --
Spracherwerb durch Epigenese und Selbstorganisation --
Wie man „den Konjunktiv“ erwirbt --
Rekodierungen auf dem Weg zum „Komparativ“ --
Grammatikalisierung und Textualisierung – „Konjunktionen“ im Schriftspracherwerb --
Orthographische Formulare --
Grammatikalisierungsprozesse bei der Entwicklung der Kommasetzungsfähigkeiten --
Grammatikalisierung als kulturelle Aneignung – die Perspektive der Kulturhistorischen Schule
Summary:Language change and language acquisition can be studied in terms of the development and/or reconstruction of grammatical forms. Both grammaticalization theory and certain approaches to language acquisition cast explanatory light on the process as sequential stages of re-analysis and re-encoding. Language history shows that both grammaticalization and acquisition are decisively influenced by the question of medium, notably the medium of written language. Against this background, the articles assembled here examine the emergence and acquisition of grammatical forms and points up both the similarities and the terminologically crucial distinctions between social genesis and language acquisition.
Sprachwandel und Spracherwerb können als Entwicklung bzw. Rekonstruktion grammatischer Formen verstanden werden. Sowohl die Grammatikalisierungstheorie als auch Konzepte des Spracherwerbs machen den Vorgang als Abfolge von Reanalyse-Schritten und Rekodierungen verständlich. Die Grammatikalisierung wird sprachhistorisch ebenso wie beim Erwerb von der Medialität der Sprache, insbesondere der Schriftlichkeit, entscheidend mitbestimmt. Vor diesem Hintergrund untersucht der Sammelband Genese und Aneignung grammatischer Formen und macht Ähnlichkeiten, aber auch grundbegrifflich wichtige Unterschiede zwischen Soziogenese und Spracherwerb deutlich.
Format:Mode of access: Internet via World Wide Web.
ISBN:9783110927078
9783110636970
ISSN:0344-6727 ;
DOI:10.1515/9783110927078
Access:restricted access
Hierarchical level:Monograph
Statement of Responsibility: hrsg. von Helmuth Feilke, Clemens Knobloch, Klaus-Peter Kappest.