'Grammatik' der Schauspielkunst : : Die Inszenierung der Geschlechter in Goethes klassischem Theater / / Birgit Wiens.

In der Zeit der Weimarer Klassik hat Goethe nicht nur eine Reihe bis heute zum allgemeinen ›Bildungsgutästhetischen ErziehungGrammatikarchäologischMannFrauGenus-Forschungdekonstruktiven Feminismus‹ leistet die Studie eine Revision der bisher vorliegenden Geschichtsschreibung zu Goethes Theater und s...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Superior document:Title is part of eBook package: De Gruyter DGBA Literary and Cultural Studies 2000 - 2014
VerfasserIn:
Place / Publishing House:Tübingen : : Max Niemeyer Verlag, , [2011]
©2000
Year of Publication:2011
Edition:Reprint 2011
Language:German
Series:Theatron : Studien zur Geschichte und Theorie der dramatischen Künste , 31
Online Access:
Physical Description:1 online resource (248 p.)
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
LEADER 04971nam a22006495i 4500
001 9783110918687
003 DE-B1597
005 20230228015514.0
006 m|||||o||d||||||||
007 cr || ||||||||
008 230228t20112000gw fo d z ger d
020 |a 9783110918687 
024 7 |a 10.1515/9783110918687  |2 doi 
035 |a (DE-B1597)47099 
035 |a (OCoLC)992483250 
040 |a DE-B1597  |b eng  |c DE-B1597  |e rda 
041 0 |a ger 
044 |a gw  |c DE 
050 4 |a PT2116.W54 2000eb  |b .W54 2000 
072 7 |a LIT000000  |2 bisacsh 
082 0 4 |8 1p  |a 792  |q DE-101 
084 |a GK 4501  |2 rvk  |0 (DE-625)rvk/41033: 
100 1 |a Wiens, Birgit,   |e author.  |4 aut  |4 http://id.loc.gov/vocabulary/relators/aut 
245 1 0 |a 'Grammatik' der Schauspielkunst :  |b Die Inszenierung der Geschlechter in Goethes klassischem Theater /  |c Birgit Wiens. 
250 |a Reprint 2011 
264 1 |a Tübingen :   |b Max Niemeyer Verlag,   |c [2011] 
264 4 |c ©2000 
300 |a 1 online resource (248 p.) 
336 |a text  |b txt  |2 rdacontent 
337 |a computer  |b c  |2 rdamedia 
338 |a online resource  |b cr  |2 rdacarrier 
347 |a text file  |b PDF  |2 rda 
490 0 |a Theatron : Studien zur Geschichte und Theorie der dramatischen Künste ,  |x 0934-6252 ;  |v 31 
505 0 0 |t I-XII --   |t Einleitung. Theatergeschichte aus 〉weiblicher Sicht〈 – eine Gegen-Geschichte? --   |t Teil I. Polarisierungen: Der bürgerliche Geschlechterdiskurs und die Entdeckung des weiblichen 〉Mangels〈 – ein Vorspiel --   |t Teil II. »Anthropomorphism, Erotomorphism«: Zum Verhältnis von Autorfunktion, Sexualität und Sprache im Vorfeld der Weimarer Klassik --   |t Teil III. Theatrum Eroticum: Geschlechterdifferenz und Schauspieltheorie im Vorfeld der Weimarer Klassik --   |t Teil IV. Ein Haus aus Sprache – Zur Ordnung des Geschlechts in der »Grammatik« des klassischen Theaters --   |t Teil V. »Verweile doch, du bist so schön« – (Theater-)Kunst im öffentlichen Raum. Geschlechter-Stilisierung als kulturelle Architextur --   |t Teil VI. »...Und nun erkennt ein Geister-Meisterstück!« Zur Inszenierung der Geschlechter in Goethes klassischem Theater. Ein Nachspiel --   |t Bibliographie 
506 0 |a restricted access  |u http://purl.org/coar/access_right/c_16ec  |f online access with authorization  |2 star 
520 |a In der Zeit der Weimarer Klassik hat Goethe nicht nur eine Reihe bis heute zum allgemeinen ›Bildungsgutästhetischen ErziehungGrammatikarchäologischMannFrauGenus-Forschungdekonstruktiven Feminismus‹ leistet die Studie eine Revision der bisher vorliegenden Geschichtsschreibung zu Goethes Theater und stellt zugleich einen neuen methodischen Ansatz theaterhistorischer Forschung vor. 
520 |a In the period of Weimar Classicism Goethe did not only write a number of plays which to the present day have retained their place in the canon of 'classical' literature forming part of the heritage of the 'educated' classes. From 1797 to 1817 he was director of the Court Theatre in Weimar where he figured as both a drama theoretician and a man of the theatre in an eminently practical sense. The close interactions between drama production, theory, stage practice and the 'aesthetic education' of actors and actresses gave rise to his »Rules for Actors«, a fully organized system of theatrical signs squarely in the tradition of idealist thought and designated by Goethe explicitly as a 'grammar'. The present volume sets out to retrace this semiological process (i.e. the formation of a theatrical language) 'archeologically' and point up its specific historicity. Of central moment are the question of different contemporary definitions of 'man' and 'woman' and their transformation into the semiotic system of Weimar Classicism. From the perspective of gender studies and deconstructive feminism the study essays a revision of existing historiographic approaches to Goethe's theatre and at the same time proposes a new methodological approach to research in the history of theatre. 
530 |a Issued also in print. 
538 |a Mode of access: Internet via World Wide Web. 
546 |a In German. 
588 0 |a Description based on online resource; title from PDF title page (publisher's Web site, viewed 28. Feb 2023) 
650 0 |a Theater  |z Germany  |x History. 
650 7 |a LITERARY CRITICISM / General.  |2 bisacsh 
773 0 8 |i Title is part of eBook package:  |d De Gruyter  |t DGBA Literary and Cultural Studies 2000 - 2014  |z 9783110637854  |o ZDB-23-GLC 
776 0 |c print  |z 9783484660311 
856 4 0 |u https://doi.org/10.1515/9783110918687 
856 4 0 |u https://www.degruyter.com/isbn/9783110918687 
856 4 2 |3 Cover  |u https://www.degruyter.com/document/cover/isbn/9783110918687/original 
912 |a EBA_BACKALL 
912 |a EBA_CL_LT 
912 |a EBA_DGALL 
912 |a EBA_EBKALL 
912 |a EBA_SSHALL 
912 |a GBV-deGruyter-alles 
912 |a PDA11SSHE 
912 |a PDA5EBK 
912 |a ZDB-23-GLC  |c 2000  |d 2014