'Grammatik' der Schauspielkunst : : Die Inszenierung der Geschlechter in Goethes klassischem Theater / / Birgit Wiens.

In der Zeit der Weimarer Klassik hat Goethe nicht nur eine Reihe bis heute zum allgemeinen ›Bildungsgutästhetischen ErziehungGrammatikarchäologischMannFrauGenus-Forschungdekonstruktiven Feminismus‹ leistet die Studie eine Revision der bisher vorliegenden Geschichtsschreibung zu Goethes Theater und s...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Superior document:Title is part of eBook package: De Gruyter DGBA Literary and Cultural Studies 2000 - 2014
VerfasserIn:
Place / Publishing House:Tübingen : : Max Niemeyer Verlag, , [2011]
©2000
Year of Publication:2011
Edition:Reprint 2011
Language:German
Series:Theatron : Studien zur Geschichte und Theorie der dramatischen Künste , 31
Online Access:
Physical Description:1 online resource (248 p.)
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Other title:I-XII --
Einleitung. Theatergeschichte aus 〉weiblicher Sicht〈 – eine Gegen-Geschichte? --
Teil I. Polarisierungen: Der bürgerliche Geschlechterdiskurs und die Entdeckung des weiblichen 〉Mangels〈 – ein Vorspiel --
Teil II. »Anthropomorphism, Erotomorphism«: Zum Verhältnis von Autorfunktion, Sexualität und Sprache im Vorfeld der Weimarer Klassik --
Teil III. Theatrum Eroticum: Geschlechterdifferenz und Schauspieltheorie im Vorfeld der Weimarer Klassik --
Teil IV. Ein Haus aus Sprache – Zur Ordnung des Geschlechts in der »Grammatik« des klassischen Theaters --
Teil V. »Verweile doch, du bist so schön« – (Theater-)Kunst im öffentlichen Raum. Geschlechter-Stilisierung als kulturelle Architextur --
Teil VI. »...Und nun erkennt ein Geister-Meisterstück!« Zur Inszenierung der Geschlechter in Goethes klassischem Theater. Ein Nachspiel --
Bibliographie
Summary:In der Zeit der Weimarer Klassik hat Goethe nicht nur eine Reihe bis heute zum allgemeinen ›Bildungsgutästhetischen ErziehungGrammatikarchäologischMannFrauGenus-Forschungdekonstruktiven Feminismus‹ leistet die Studie eine Revision der bisher vorliegenden Geschichtsschreibung zu Goethes Theater und stellt zugleich einen neuen methodischen Ansatz theaterhistorischer Forschung vor.
In the period of Weimar Classicism Goethe did not only write a number of plays which to the present day have retained their place in the canon of 'classical' literature forming part of the heritage of the 'educated' classes. From 1797 to 1817 he was director of the Court Theatre in Weimar where he figured as both a drama theoretician and a man of the theatre in an eminently practical sense. The close interactions between drama production, theory, stage practice and the 'aesthetic education' of actors and actresses gave rise to his »Rules for Actors«, a fully organized system of theatrical signs squarely in the tradition of idealist thought and designated by Goethe explicitly as a 'grammar'. The present volume sets out to retrace this semiological process (i.e. the formation of a theatrical language) 'archeologically' and point up its specific historicity. Of central moment are the question of different contemporary definitions of 'man' and 'woman' and their transformation into the semiotic system of Weimar Classicism. From the perspective of gender studies and deconstructive feminism the study essays a revision of existing historiographic approaches to Goethe's theatre and at the same time proposes a new methodological approach to research in the history of theatre.
Format:Mode of access: Internet via World Wide Web.
ISBN:9783110918687
9783110637854
ISSN:0934-6252 ;
DOI:10.1515/9783110918687
Access:restricted access
Hierarchical level:Monograph
Statement of Responsibility: Birgit Wiens.