Das gewisse Etwas : : Phänomenologische Ansätze in der Religionspädagogik / / Klaus Kirchhoff.
For some years now there has been talk of phenomenological approaches in the discussions around religious education and practical theology. Multi-faceted concepts such as lifeworld (“Lebenswelt”), everyday or perception have been mobilised to point the formation of theory in a new direction. The mot...
Saved in:
Superior document: | Title is part of eBook package: De Gruyter DGBA Theology and Religious Studies 2000 - 2014 |
---|---|
VerfasserIn: | |
Place / Publishing House: | Berlin ;, Boston : : De Gruyter, , [2012] ©2007 |
Year of Publication: | 2012 |
Language: | German |
Series: | Praktische Theologie im Wissenschaftsdiskurs : Practical Theology in the Discourse of the Humanities ,
2 |
Online Access: | |
Physical Description: | 1 online resource (298 p.) |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
9783110900064 |
---|---|
ctrlnum |
(DE-B1597)57150 (OCoLC)979883544 |
collection |
bib_alma |
record_format |
marc |
spelling |
Kirchhoff, Klaus, author. aut http://id.loc.gov/vocabulary/relators/aut Das gewisse Etwas : Phänomenologische Ansätze in der Religionspädagogik / Klaus Kirchhoff. Berlin ; Boston : De Gruyter, [2012] ©2007 1 online resource (298 p.) text txt rdacontent computer c rdamedia online resource cr rdacarrier text file PDF rda Praktische Theologie im Wissenschaftsdiskurs : Practical Theology in the Discourse of the Humanities , 1865-1658 ; 2 Dissertation Univ. Bonn 2007. i-vi -- Vorwort -- Inhalt -- Einleitung -- A. Was ist Phänomenologie? -- B. Zum Stand religionspädagogischer Rezeption von Phänomenologie -- C. Vom Nutzen und Nachteil der Phänomenologie für den Unterricht -- Ausblick -- Literatur -- Namenregister -- Sachregister restricted access http://purl.org/coar/access_right/c_16ec online access with authorization star For some years now there has been talk of phenomenological approaches in the discussions around religious education and practical theology. Multi-faceted concepts such as lifeworld (“Lebenswelt”), everyday or perception have been mobilised to point the formation of theory in a new direction. The motif of “closeness to life” (“Lebensnähe”) plays a central role in this. But what are we to understand by phenomenology? Contemplating the philosophical origins of the concept, this study reflects on the opportunities and limitations of phenomenological conceptions and their significance for religious education. Im religionspädagogischen und praktisch-theologischen Theoriediskurs ist seit einigen Jahren die Rede von phänomenologischen Ansätzen. Hier wird der Versuch unternommen, so die These des Autors, diese Strategie begrifflicher Unschärfe zu nutzen, um wissenschaftliche Horizonte zu eröffnen. Bewusst vieldeutige Begriffe wie Lebenswelt, Alltag oder Wahrnehmung werden ins Feld geführt, um Theorie und Praxis theologischer Handlungsfelder im Namen der Lebensnähe neu zu orientieren. Unter Besinnung auf die philosophische Bedeutung von Phänomenologie reflektiert die Arbeit die Chancen und Grenzen der verschiedenen phänomenologischen Konzeptionen.Welche Vor- und Nachteile hat der Versuch, das gewisse Etwas zum Schlüssel religionspädagogischer und praktisch-theologischer Theoriebildung zu machen? Welche Hilfen bieten phänomenologische Ansätze zur konkreten Gestaltung des Religionsunterrichts? Issued also in print. Mode of access: Internet via World Wide Web. In German. Description based on online resource; title from PDF title page (publisher's Web site, viewed 28. Feb 2023) Phenomenological theology. Religious education. Lebenswelt. Performativität. Phänomenologie. Religionspädagogik. Religionsunterricht. RELIGION / Christian Theology / Systematic. bisacsh Life World. Performativity. Phenomenology. Religious Education. Religious Instruction. Title is part of eBook package: De Gruyter DGBA Theology and Religious Studies 2000 - 2014 9783110638165 ZDB-23-GTR Title is part of eBook package: De Gruyter E-BOOK GESAMTPAKET / COMPLETE PACKAGE 2007 9783110277135 ZDB-23-DGG Title is part of eBook package: De Gruyter E-BOOK PAKET THEOLOGIE/RELIGIONSWISS./JUDAISTIK 2007 9783110277050 ZDB-23-DGF print 9783110195149 https://doi.org/10.1515/9783110900064 https://www.degruyter.com/isbn/9783110900064 Cover https://www.degruyter.com/document/cover/isbn/9783110900064/original |
language |
German |
format |
Thesis eBook |
author |
Kirchhoff, Klaus, Kirchhoff, Klaus, |
spellingShingle |
Kirchhoff, Klaus, Kirchhoff, Klaus, Das gewisse Etwas : Phänomenologische Ansätze in der Religionspädagogik / Praktische Theologie im Wissenschaftsdiskurs : Practical Theology in the Discourse of the Humanities , i-vi -- Vorwort -- Inhalt -- Einleitung -- A. Was ist Phänomenologie? -- B. Zum Stand religionspädagogischer Rezeption von Phänomenologie -- C. Vom Nutzen und Nachteil der Phänomenologie für den Unterricht -- Ausblick -- Literatur -- Namenregister -- Sachregister |
author_facet |
Kirchhoff, Klaus, Kirchhoff, Klaus, |
author_variant |
k k kk k k kk |
author_role |
VerfasserIn VerfasserIn |
author_sort |
Kirchhoff, Klaus, |
title |
Das gewisse Etwas : Phänomenologische Ansätze in der Religionspädagogik / |
title_sub |
Phänomenologische Ansätze in der Religionspädagogik / |
title_full |
Das gewisse Etwas : Phänomenologische Ansätze in der Religionspädagogik / Klaus Kirchhoff. |
title_fullStr |
Das gewisse Etwas : Phänomenologische Ansätze in der Religionspädagogik / Klaus Kirchhoff. |
title_full_unstemmed |
Das gewisse Etwas : Phänomenologische Ansätze in der Religionspädagogik / Klaus Kirchhoff. |
title_auth |
Das gewisse Etwas : Phänomenologische Ansätze in der Religionspädagogik / |
title_alt |
i-vi -- Vorwort -- Inhalt -- Einleitung -- A. Was ist Phänomenologie? -- B. Zum Stand religionspädagogischer Rezeption von Phänomenologie -- C. Vom Nutzen und Nachteil der Phänomenologie für den Unterricht -- Ausblick -- Literatur -- Namenregister -- Sachregister |
title_new |
Das gewisse Etwas : |
title_sort |
das gewisse etwas : phänomenologische ansätze in der religionspädagogik / |
series |
Praktische Theologie im Wissenschaftsdiskurs : Practical Theology in the Discourse of the Humanities , |
series2 |
Praktische Theologie im Wissenschaftsdiskurs : Practical Theology in the Discourse of the Humanities , |
publisher |
De Gruyter, |
publishDate |
2012 |
physical |
1 online resource (298 p.) Issued also in print. |
contents |
i-vi -- Vorwort -- Inhalt -- Einleitung -- A. Was ist Phänomenologie? -- B. Zum Stand religionspädagogischer Rezeption von Phänomenologie -- C. Vom Nutzen und Nachteil der Phänomenologie für den Unterricht -- Ausblick -- Literatur -- Namenregister -- Sachregister |
isbn |
9783110900064 9783110638165 9783110277135 9783110277050 9783110195149 |
issn |
1865-1658 ; |
callnumber-first |
B - Philosophy, Psychology, Religion |
callnumber-subject |
B - Philosophy |
callnumber-label |
B829 |
callnumber-sort |
B 3829.5 |
url |
https://doi.org/10.1515/9783110900064 https://www.degruyter.com/isbn/9783110900064 https://www.degruyter.com/document/cover/isbn/9783110900064/original |
illustrated |
Not Illustrated |
dewey-hundreds |
200 - Religion |
dewey-tens |
200 - Religion |
dewey-ones |
200 - Religion |
dewey-full |
200 |
dewey-sort |
3200 |
dewey-raw |
200 |
dewey-search |
200 |
doi_str_mv |
10.1515/9783110900064 |
oclc_num |
979883544 |
work_keys_str_mv |
AT kirchhoffklaus dasgewisseetwasphanomenologischeansatzeinderreligionspadagogik AT kirchhoffklaus gewisseetwasphanomenologischeansatzeinderreligionspadagogik |
status_str |
n |
ids_txt_mv |
(DE-B1597)57150 (OCoLC)979883544 |
carrierType_str_mv |
cr |
hierarchy_parent_title |
Title is part of eBook package: De Gruyter DGBA Theology and Religious Studies 2000 - 2014 Title is part of eBook package: De Gruyter E-BOOK GESAMTPAKET / COMPLETE PACKAGE 2007 Title is part of eBook package: De Gruyter E-BOOK PAKET THEOLOGIE/RELIGIONSWISS./JUDAISTIK 2007 |
is_hierarchy_title |
Das gewisse Etwas : Phänomenologische Ansätze in der Religionspädagogik / |
container_title |
Title is part of eBook package: De Gruyter DGBA Theology and Religious Studies 2000 - 2014 |
_version_ |
1806144789264990208 |
fullrecord |
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?><collection xmlns="http://www.loc.gov/MARC21/slim"><record><leader>04943nam a22008295i 4500</leader><controlfield tag="001">9783110900064</controlfield><controlfield tag="003">DE-B1597</controlfield><controlfield tag="005">20230228015514.0</controlfield><controlfield tag="006">m|||||o||d||||||||</controlfield><controlfield tag="007">cr || ||||||||</controlfield><controlfield tag="008">230228t20122007gw fo d z ger d</controlfield><datafield tag="020" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">9783110900064</subfield></datafield><datafield tag="024" ind1="7" ind2=" "><subfield code="a">10.1515/9783110900064</subfield><subfield code="2">doi</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(DE-B1597)57150</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(OCoLC)979883544</subfield></datafield><datafield tag="040" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">DE-B1597</subfield><subfield code="b">eng</subfield><subfield code="c">DE-B1597</subfield><subfield code="e">rda</subfield></datafield><datafield tag="041" ind1="0" ind2=" "><subfield code="a">ger</subfield></datafield><datafield tag="044" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">gw</subfield><subfield code="c">DE</subfield></datafield><datafield tag="050" ind1=" " ind2="4"><subfield code="a">B829.5</subfield></datafield><datafield tag="072" ind1=" " ind2="7"><subfield code="a">REL067110</subfield><subfield code="2">bisacsh</subfield></datafield><datafield tag="082" ind1="0" ind2="4"><subfield code="a">200</subfield></datafield><datafield tag="084" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">BQ 7330</subfield><subfield code="2">rvk</subfield><subfield code="0">(DE-625)rvk/15603:</subfield></datafield><datafield tag="100" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Kirchhoff, Klaus, </subfield><subfield code="e">author.</subfield><subfield code="4">aut</subfield><subfield code="4">http://id.loc.gov/vocabulary/relators/aut</subfield></datafield><datafield tag="245" ind1="1" ind2="4"><subfield code="a">Das gewisse Etwas :</subfield><subfield code="b">Phänomenologische Ansätze in der Religionspädagogik /</subfield><subfield code="c">Klaus Kirchhoff.</subfield></datafield><datafield tag="264" ind1=" " ind2="1"><subfield code="a">Berlin ;</subfield><subfield code="a">Boston : </subfield><subfield code="b">De Gruyter, </subfield><subfield code="c">[2012]</subfield></datafield><datafield tag="264" ind1=" " ind2="4"><subfield code="c">©2007</subfield></datafield><datafield tag="300" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">1 online resource (298 p.)</subfield></datafield><datafield tag="336" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">text</subfield><subfield code="b">txt</subfield><subfield code="2">rdacontent</subfield></datafield><datafield tag="337" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">computer</subfield><subfield code="b">c</subfield><subfield code="2">rdamedia</subfield></datafield><datafield tag="338" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">online resource</subfield><subfield code="b">cr</subfield><subfield code="2">rdacarrier</subfield></datafield><datafield tag="347" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">text file</subfield><subfield code="b">PDF</subfield><subfield code="2">rda</subfield></datafield><datafield tag="490" ind1="0" ind2=" "><subfield code="a">Praktische Theologie im Wissenschaftsdiskurs : Practical Theology in the Discourse of the Humanities ,</subfield><subfield code="x">1865-1658 ;</subfield><subfield code="v">2</subfield></datafield><datafield tag="502" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Dissertation</subfield><subfield code="c">Univ. Bonn</subfield><subfield code="d">2007.</subfield></datafield><datafield tag="505" ind1="0" ind2="0"><subfield code="t">i-vi -- </subfield><subfield code="t">Vorwort -- </subfield><subfield code="t">Inhalt -- </subfield><subfield code="t">Einleitung -- </subfield><subfield code="t">A. Was ist Phänomenologie? -- </subfield><subfield code="t">B. Zum Stand religionspädagogischer Rezeption von Phänomenologie -- </subfield><subfield code="t">C. Vom Nutzen und Nachteil der Phänomenologie für den Unterricht -- </subfield><subfield code="t">Ausblick -- </subfield><subfield code="t">Literatur -- </subfield><subfield code="t">Namenregister -- </subfield><subfield code="t">Sachregister</subfield></datafield><datafield tag="506" ind1="0" ind2=" "><subfield code="a">restricted access</subfield><subfield code="u">http://purl.org/coar/access_right/c_16ec</subfield><subfield code="f">online access with authorization</subfield><subfield code="2">star</subfield></datafield><datafield tag="520" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">For some years now there has been talk of phenomenological approaches in the discussions around religious education and practical theology. Multi-faceted concepts such as lifeworld (“Lebenswelt”), everyday or perception have been mobilised to point the formation of theory in a new direction. The motif of “closeness to life” (“Lebensnähe”) plays a central role in this. But what are we to understand by phenomenology? Contemplating the philosophical origins of the concept, this study reflects on the opportunities and limitations of phenomenological conceptions and their significance for religious education.</subfield></datafield><datafield tag="520" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Im religionspädagogischen und praktisch-theologischen Theoriediskurs ist seit einigen Jahren die Rede von phänomenologischen Ansätzen. Hier wird der Versuch unternommen, so die These des Autors, diese Strategie begrifflicher Unschärfe zu nutzen, um wissenschaftliche Horizonte zu eröffnen. Bewusst vieldeutige Begriffe wie Lebenswelt, Alltag oder Wahrnehmung werden ins Feld geführt, um Theorie und Praxis theologischer Handlungsfelder im Namen der Lebensnähe neu zu orientieren. Unter Besinnung auf die philosophische Bedeutung von Phänomenologie reflektiert die Arbeit die Chancen und Grenzen der verschiedenen phänomenologischen Konzeptionen.Welche Vor- und Nachteile hat der Versuch, das gewisse Etwas zum Schlüssel religionspädagogischer und praktisch-theologischer Theoriebildung zu machen? Welche Hilfen bieten phänomenologische Ansätze zur konkreten Gestaltung des Religionsunterrichts?</subfield></datafield><datafield tag="530" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Issued also in print.</subfield></datafield><datafield tag="538" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Mode of access: Internet via World Wide Web.</subfield></datafield><datafield tag="546" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">In German.</subfield></datafield><datafield tag="588" ind1="0" ind2=" "><subfield code="a">Description based on online resource; title from PDF title page (publisher's Web site, viewed 28. Feb 2023)</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="0"><subfield code="a">Phenomenological theology.</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="0"><subfield code="a">Religious education.</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="4"><subfield code="a">Lebenswelt.</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="4"><subfield code="a">Performativität.</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="4"><subfield code="a">Phänomenologie.</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="4"><subfield code="a">Religionspädagogik.</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="4"><subfield code="a">Religionsunterricht.</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="7"><subfield code="a">RELIGION / Christian Theology / Systematic.</subfield><subfield code="2">bisacsh</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Life World.</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Performativity.</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Phenomenology.</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Religious Education.</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Religious Instruction.</subfield></datafield><datafield tag="773" ind1="0" ind2="8"><subfield code="i">Title is part of eBook package:</subfield><subfield code="d">De Gruyter</subfield><subfield code="t">DGBA Theology and Religious Studies 2000 - 2014</subfield><subfield code="z">9783110638165</subfield><subfield code="o">ZDB-23-GTR</subfield></datafield><datafield tag="773" ind1="0" ind2="8"><subfield code="i">Title is part of eBook package:</subfield><subfield code="d">De Gruyter</subfield><subfield code="t">E-BOOK GESAMTPAKET / COMPLETE PACKAGE 2007</subfield><subfield code="z">9783110277135</subfield><subfield code="o">ZDB-23-DGG</subfield></datafield><datafield tag="773" ind1="0" ind2="8"><subfield code="i">Title is part of eBook package:</subfield><subfield code="d">De Gruyter</subfield><subfield code="t">E-BOOK PAKET THEOLOGIE/RELIGIONSWISS./JUDAISTIK 2007</subfield><subfield code="z">9783110277050</subfield><subfield code="o">ZDB-23-DGF</subfield></datafield><datafield tag="776" ind1="0" ind2=" "><subfield code="c">print</subfield><subfield code="z">9783110195149</subfield></datafield><datafield tag="856" ind1="4" ind2="0"><subfield code="u">https://doi.org/10.1515/9783110900064</subfield></datafield><datafield tag="856" ind1="4" ind2="0"><subfield code="u">https://www.degruyter.com/isbn/9783110900064</subfield></datafield><datafield tag="856" ind1="4" ind2="2"><subfield code="3">Cover</subfield><subfield code="u">https://www.degruyter.com/document/cover/isbn/9783110900064/original</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">EBA_BACKALL</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">EBA_CL_PLTLJSIS</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">EBA_DGALL</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">EBA_EBKALL</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">EBA_SSHALL</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">GBV-deGruyter-alles</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">PDA11SSHE</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">PDA5EBK</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">ZDB-23-DGF</subfield><subfield code="b">2007</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">ZDB-23-DGG</subfield><subfield code="b">2007</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">ZDB-23-GTR</subfield><subfield code="c">2000</subfield><subfield code="d">2014</subfield></datafield></record></collection> |