Das gewisse Etwas : : Phänomenologische Ansätze in der Religionspädagogik / / Klaus Kirchhoff.

For some years now there has been talk of phenomenological approaches in the discussions around religious education and practical theology. Multi-faceted concepts such as lifeworld (“Lebenswelt”), everyday or perception have been mobilised to point the formation of theory in a new direction. The mot...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Superior document:Title is part of eBook package: De Gruyter DGBA Theology and Religious Studies 2000 - 2014
VerfasserIn:
Place / Publishing House:Berlin ;, Boston : : De Gruyter, , [2012]
©2007
Year of Publication:2012
Language:German
Series:Praktische Theologie im Wissenschaftsdiskurs : Practical Theology in the Discourse of the Humanities , 2
Online Access:
Physical Description:1 online resource (298 p.)
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
LEADER 04943nam a22008295i 4500
001 9783110900064
003 DE-B1597
005 20230228015514.0
006 m|||||o||d||||||||
007 cr || ||||||||
008 230228t20122007gw fo d z ger d
020 |a 9783110900064 
024 7 |a 10.1515/9783110900064  |2 doi 
035 |a (DE-B1597)57150 
035 |a (OCoLC)979883544 
040 |a DE-B1597  |b eng  |c DE-B1597  |e rda 
041 0 |a ger 
044 |a gw  |c DE 
050 4 |a B829.5 
072 7 |a REL067110  |2 bisacsh 
082 0 4 |a 200 
084 |a BQ 7330  |2 rvk  |0 (DE-625)rvk/15603: 
100 1 |a Kirchhoff, Klaus,   |e author.  |4 aut  |4 http://id.loc.gov/vocabulary/relators/aut 
245 1 4 |a Das gewisse Etwas :  |b Phänomenologische Ansätze in der Religionspädagogik /  |c Klaus Kirchhoff. 
264 1 |a Berlin ;  |a Boston :   |b De Gruyter,   |c [2012] 
264 4 |c ©2007 
300 |a 1 online resource (298 p.) 
336 |a text  |b txt  |2 rdacontent 
337 |a computer  |b c  |2 rdamedia 
338 |a online resource  |b cr  |2 rdacarrier 
347 |a text file  |b PDF  |2 rda 
490 0 |a Praktische Theologie im Wissenschaftsdiskurs : Practical Theology in the Discourse of the Humanities ,  |x 1865-1658 ;  |v 2 
502 |a Dissertation  |c Univ. Bonn  |d 2007. 
505 0 0 |t i-vi --   |t Vorwort --   |t Inhalt --   |t Einleitung --   |t A. Was ist Phänomenologie? --   |t B. Zum Stand religionspädagogischer Rezeption von Phänomenologie --   |t C. Vom Nutzen und Nachteil der Phänomenologie für den Unterricht --   |t Ausblick --   |t Literatur --   |t Namenregister --   |t Sachregister 
506 0 |a restricted access  |u http://purl.org/coar/access_right/c_16ec  |f online access with authorization  |2 star 
520 |a For some years now there has been talk of phenomenological approaches in the discussions around religious education and practical theology. Multi-faceted concepts such as lifeworld (“Lebenswelt”), everyday or perception have been mobilised to point the formation of theory in a new direction. The motif of “closeness to life” (“Lebensnähe”) plays a central role in this. But what are we to understand by phenomenology? Contemplating the philosophical origins of the concept, this study reflects on the opportunities and limitations of phenomenological conceptions and their significance for religious education. 
520 |a Im religionspädagogischen und praktisch-theologischen Theoriediskurs ist seit einigen Jahren die Rede von phänomenologischen Ansätzen. Hier wird der Versuch unternommen, so die These des Autors, diese Strategie begrifflicher Unschärfe zu nutzen, um wissenschaftliche Horizonte zu eröffnen. Bewusst vieldeutige Begriffe wie Lebenswelt, Alltag oder Wahrnehmung werden ins Feld geführt, um Theorie und Praxis theologischer Handlungsfelder im Namen der Lebensnähe neu zu orientieren. Unter Besinnung auf die philosophische Bedeutung von Phänomenologie reflektiert die Arbeit die Chancen und Grenzen der verschiedenen phänomenologischen Konzeptionen.Welche Vor- und Nachteile hat der Versuch, das gewisse Etwas zum Schlüssel religionspädagogischer und praktisch-theologischer Theoriebildung zu machen? Welche Hilfen bieten phänomenologische Ansätze zur konkreten Gestaltung des Religionsunterrichts? 
530 |a Issued also in print. 
538 |a Mode of access: Internet via World Wide Web. 
546 |a In German. 
588 0 |a Description based on online resource; title from PDF title page (publisher's Web site, viewed 28. Feb 2023) 
650 0 |a Phenomenological theology. 
650 0 |a Religious education. 
650 4 |a Lebenswelt. 
650 4 |a Performativität. 
650 4 |a Phänomenologie. 
650 4 |a Religionspädagogik. 
650 4 |a Religionsunterricht. 
650 7 |a RELIGION / Christian Theology / Systematic.  |2 bisacsh 
653 |a Life World. 
653 |a Performativity. 
653 |a Phenomenology. 
653 |a Religious Education. 
653 |a Religious Instruction. 
773 0 8 |i Title is part of eBook package:  |d De Gruyter  |t DGBA Theology and Religious Studies 2000 - 2014  |z 9783110638165  |o ZDB-23-GTR 
773 0 8 |i Title is part of eBook package:  |d De Gruyter  |t E-BOOK GESAMTPAKET / COMPLETE PACKAGE 2007  |z 9783110277135  |o ZDB-23-DGG 
773 0 8 |i Title is part of eBook package:  |d De Gruyter  |t E-BOOK PAKET THEOLOGIE/RELIGIONSWISS./JUDAISTIK 2007  |z 9783110277050  |o ZDB-23-DGF 
776 0 |c print  |z 9783110195149 
856 4 0 |u https://doi.org/10.1515/9783110900064 
856 4 0 |u https://www.degruyter.com/isbn/9783110900064 
856 4 2 |3 Cover  |u https://www.degruyter.com/document/cover/isbn/9783110900064/original 
912 |a EBA_BACKALL 
912 |a EBA_CL_PLTLJSIS 
912 |a EBA_DGALL 
912 |a EBA_EBKALL 
912 |a EBA_SSHALL 
912 |a GBV-deGruyter-alles 
912 |a PDA11SSHE 
912 |a PDA5EBK 
912 |a ZDB-23-DGF  |b 2007 
912 |a ZDB-23-DGG  |b 2007 
912 |a ZDB-23-GTR  |c 2000  |d 2014