Gezeichnete Evidentia : : Zeichnen auf kolorierten Papieren in Süd und Nord von 1400 bis 1700 / / Iris Brahms.

Drawings on paper produced in color or primed in color play a prominent role in the art of drawing in the early modern period. What influence did the single-colored surface have on the lines, the use of color and the modeling of light and shadow when the drawings were executed? What specific horizon...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Superior document:Title is part of eBook package: De Gruyter DG Plus DeG Package 2022 Part 1
VerfasserIn:
MitwirkendeR:
Place / Publishing House:Berlin ;, Boston : : De Gruyter, , [2021]
©2022
Year of Publication:2021
Language:German
Online Access:
Physical Description:1 online resource (320 p.)
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Other title:Frontmatter --
Inhaltsverzeichnis / Contents --
Vorwort und Dank / Preface --
Gezeichnete Evidentia. Zur Einführung / Drawn Evidentia. Introduction --
(Inter-)Medialität bei Lorenzo Monaco / (Inter)mediality in the OEuvre of Lorenzo Monaco --
Von Licht und Stein? --
Intermediale Verfahren im studietto --
Zur Auslotung der Farbigkeit / Exploring Colourfulness --
auf giftig-grünem Kreidegrund --
Weiß auf Schwarz --
Assimilation an die Malerei: Die Suche nach dem Mittelton / Assimilating Painting: The Search for the Midtone --
Farbgrund und Glanzpunkt --
Free Ground --
Blaue und nicht-weiße Papiere: Zwischen Stilmerkmal und Ökonomie / Blue and non-white Papers: Stylistic and Economic Choices --
Govert Flinck’s Figure Studies on Blue Paper --
Zeichnen auf nicht-weißen Papieren --
Kunsttechnologische Untersuchungen / Art-technological Investigations --
Recycling durch Grundierung --
Drawing Techniques on Coloured Ground Paper --
Epilog / Epilogue --
Au fond – am Farbgrund der Zeichnungen. Epilog / Au fond – on the Colour Ground of the Drawings. Epilogue --
Bildnachweise / Image Credits
Summary:Drawings on paper produced in color or primed in color play a prominent role in the art of drawing in the early modern period. What influence did the single-colored surface have on the lines, the use of color and the modeling of light and shadow when the drawings were executed? What specific horizons of interpretation are associated with this drawing technique? For the first time, the contributions in the volume investigate these questions using case studies from the north and south. Methodologically up-to-date and from a multi-perspective perspective, they offer fundamentally new results on image-theoretical questions of Evidentia as well as on art-technological studies. The focus is on works by Lorenzo Monaco, Benozzo Gozzoli, Hans Pleydenwurff, Hendrick Goltzius, Rembrandt, Govert Flinck, Nicolas Poussin, Caspar Fraisinger, among others.
Zeichnungen auf farbig hergestellten oder farbig grundierten Papieren spielen in der Zeichenkunst der Frühen Neuzeit eine herausragende Rolle. Welchen Einfluss etwa auf Linienführung, Farbverwendung und Licht-Schatten-Modellierung hatte die einfarbige Fläche bei der Ausführung der Zeichnungen? Welche spezifischen Deutungshorizonte stehen in Zusammenhang mit dieser Zeichentechnik? Die Beiträge des Bandes gehen erstmals diesen Fragen anhand von Fallbeispielen aus Nord und Süd nach. Methodisch aktuell und multiperspektivisch bieten sie grundlegend neue Ergebnisse zu bildtheoretischen Fragen der Evidentia sowie zu kunsttechnologischen Untersuchungen. Im Zentrum stehen dabei Werke u.a. von Lorenzo Monaco, Benozzo Gozzoli, Hans Pleydenwurff, Hendrick Goltzius, Rembrandt, Govert Flinck, Nicolas Poussin, Caspar Fraisinger. Mit einem Epilog von Anne Eusterschulte.
Format:Mode of access: Internet via World Wide Web.
ISBN:9783110760750
9783110766820
DOI:10.1515/9783110760750
Access:restricted access
Hierarchical level:Monograph
Statement of Responsibility: Iris Brahms.