Unterrichtskommunikation : : Linguistische Analysemethoden und Forschungsergebnisse / / Michael Becker-Mrotzek, Rüdiger Vogt.

Classroom communication has long been a favourite topic in pragmalinguistics. With its transcript-based analysis of authentic communication, it opens new avenues for exploring classroom realities, which are also of interest for pedagogical and didactic disciplines. The book begins with an outline of...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Superior document:Title is part of eBook package: De Gruyter DGBA Social Sciences 2000 - 2014
VerfasserIn:
Place / Publishing House:Berlin ;, Boston : : De Gruyter, , [2009]
©2009
Year of Publication:2009
Edition:2. bearb. und aktual. Aufl.
Language:German
Series:Germanistische Arbeitshefte , 38
Online Access:
Physical Description:1 online resource (214 p.)
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
LEADER 05216nam a22007815i 4500
001 9783110231724
003 DE-B1597
005 20230228123812.0
006 m|||||o||d||||||||
007 cr || ||||||||
008 230228t20092009gw fo d z ger d
020 |a 9783110231724 
024 7 |a 10.1515/9783110231724  |2 doi 
035 |a (DE-B1597)38575 
035 |a (OCoLC)979582326 
040 |a DE-B1597  |b eng  |c DE-B1597  |e rda 
041 0 |a ger 
044 |a gw  |c DE 
050 4 |a LB1033.5  |b .B44 2009 
072 7 |a LAN004000  |2 bisacsh 
082 0 4 |a 430.712  |2 22/ger 
084 |a ES 760  |2 rvk  |0 (DE-625)rvk/27890: 
100 1 |a Becker-Mrotzek, Michael,   |e author.  |4 aut  |4 http://id.loc.gov/vocabulary/relators/aut 
245 1 0 |a Unterrichtskommunikation :  |b Linguistische Analysemethoden und Forschungsergebnisse /  |c Michael Becker-Mrotzek, Rüdiger Vogt. 
250 |a 2. bearb. und aktual. Aufl. 
264 1 |a Berlin ;  |a Boston :   |b De Gruyter,   |c [2009] 
264 4 |c ©2009 
300 |a 1 online resource (214 p.) 
336 |a text  |b txt  |2 rdacontent 
337 |a computer  |b c  |2 rdamedia 
338 |a online resource  |b cr  |2 rdacarrier 
347 |a text file  |b PDF  |2 rda 
490 0 |a Germanistische Arbeitshefte ,  |x 0344-6697 ;  |v 38 
505 0 0 |t Frontmatter --   |t Inhalt --   |t 1. Was ist Unterricht? --   |t 2. Linguistische Ansätze zur Analyse von Unterrichtskommunikation --   |t 3. Unterricht als geplantes Instruieren --   |t 4. Die Organisation von Unterricht --   |t 5. Didaktische Konsequenzen --   |t Backmatter 
506 0 |a restricted access  |u http://purl.org/coar/access_right/c_16ec  |f online access with authorization  |2 star 
520 |a Classroom communication has long been a favourite topic in pragmalinguistics. With its transcript-based analysis of authentic communication, it opens new avenues for exploring classroom realities, which are also of interest for pedagogical and didactic disciplines. The book begins with an outline of (Anglo-American-style) discourse analysis, conversation analysis, and functional pragmatics, following this with an analysis of communicative approaches, e.g. elicitive teaching or group work. Next comes an analysis of activities on the organizing side of teaching, such as phasing and disciplining. The book closes with a proposal for didactic maxims. 
520 |a Die Unterrichtskommunikation erweist sich als eine zentrale Größe institutioneller Lehr-Lernprozessen. Deshalb beschäftigen sich u.a. die Pädagogik und die Fachdidaktiken damit. Die Angewandte Linguistik eröffnet einen eigenen Zugang zur Unterrichtswirklichkeit: Mittels Audio- und Videographie sowie Transkription authentischer Interaktionen kann sie diese valide dokumentieren und analysieren. Der Band informiert über die wichtigsten Ansätze und Ergebnisse dieser Forschung. Die Diskursanalyse, die Konversationsanalyse und die funktionale Pragmatik haben unterschiedliche Verfahren zur Beschreibung und Erklärung entwickelt; sie werden im ersten Teil ausführlich dargestellt. Einen zweiten Schwerpunkt bildet die Analyse der kommunikativen Verhältnisse in unterschiedlichen Lehrformen wie in dem Lehrgespräch oder der Gruppenarbeit, ergänzt durch die Analyse von Erklärprozessen. Es folgt eine Analyse von Tätigkeiten, mit denen Lehrer/innen den Unterrichtsprozess organisieren. Dazu gehören sprachliche Handlungsmuster wie die Phasierung oder Strukturierung ebenso wie die Organisation der Rederechtverteilung und Maßnahmen zur Aufrechterhaltung der Ordnung. Ein Vorschlag zu didaktischen Konsequenzen beschließt das Buch. 
530 |a Issued also in print. 
538 |a Mode of access: Internet via World Wide Web. 
546 |a In German. 
588 0 |a Description based on online resource; title from PDF title page (publisher's Web site, viewed 28. Feb 2023) 
650 0 |a Communication in education. 
650 0 |a Education  |x Study and teaching. 
650 0 |a Interaction analysis in education. 
650 4 |a Angewandte Linguistik. 
650 4 |a Kommunikation. 
650 4 |a Pragmatik (Sprache). 
650 4 |a Sprachliche Interaktion. 
650 7 |a LANGUAGE ARTS & DISCIPLINES / Communication Studies.  |2 bisacsh 
700 1 |a Vogt, Rüdiger,   |e author.  |4 aut  |4 http://id.loc.gov/vocabulary/relators/aut 
773 0 8 |i Title is part of eBook package:  |d De Gruyter  |t DGBA Social Sciences 2000 - 2014  |z 9783110638080  |o ZDB-23-GSS 
773 0 8 |i Title is part of eBook package:  |d De Gruyter  |t E-BOOK GESAMTPAKET / COMPLETE PACKAGE 2009  |z 9783110219517  |o ZDB-23-DGG 
773 0 8 |i Title is part of eBook package:  |d De Gruyter  |t E-BOOK PAKET LINGUISTIK UND LITERATURWISSENSCHAFT 2009  |z 9783110219470  |o ZDB-23-DGA 
776 0 |c print  |z 9783110230499 
856 4 0 |u https://doi.org/10.1515/9783110231724 
856 4 0 |u https://www.degruyter.com/isbn/9783110231724 
856 4 2 |3 Cover  |u https://www.degruyter.com/document/cover/isbn/9783110231724/original 
912 |a EBA_BACKALL 
912 |a EBA_CL_LS 
912 |a EBA_DGALL 
912 |a EBA_EBKALL 
912 |a EBA_SSHALL 
912 |a GBV-deGruyter-alles 
912 |a PDA11SSHE 
912 |a PDA5EBK 
912 |a ZDB-23-DGA  |b 2009 
912 |a ZDB-23-DGG  |b 2009 
912 |a ZDB-23-GSS  |c 2000  |d 2014