Learning from Logistics : : How Networks Change our Cities / / Clare Lyster.

Im 19. Jahrhundert bildeten Eisenbahntrassen und Kanäle gleichzeitig Gerüst und Motor für die Stadtentwicklung. Diese Rolle übernehmen heute die globalen Daten- und Warenströme – so die These der Autorin. Die Material- und Kommunikationsfluss stellt gleichsam die DNA unserer Umwelt dar. Diese Entwic...

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Bibliographic Details
Superior document:Title is part of eBook package: De Gruyter DG Plus eBook-Package 2016
VerfasserIn:
Place / Publishing House:Basel : : Birkhäuser, , [2016]
©2016
Year of Publication:2016
Language:English
Online Access:
Physical Description:1 online resource (220 p.)
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Description
Other title:Frontmatter --
Contents --
Introduction. Emerging Protocols of Post-Fordist Flow --
Lessons --
01 Site. Urbanism After Geography: The Network is Context --
02 Plan. Double Vision: Total Design, Total Choice --
03 Zone. Split Second City: Time as Vehicle for Urbanism --
04 Circulation. Urbanism on Demand: The City as Service Platform --
05 Architecture. Smart Landscape, Dumb Building: Ground Rules --
Apply --
Conclusion: Logistical Narratives --
Logistical Players --
Appendix --
Acknowledgements --
Image Credits --
Index --
About the Author
Summary:Im 19. Jahrhundert bildeten Eisenbahntrassen und Kanäle gleichzeitig Gerüst und Motor für die Stadtentwicklung. Diese Rolle übernehmen heute die globalen Daten- und Warenströme – so die These der Autorin. Die Material- und Kommunikationsfluss stellt gleichsam die DNA unserer Umwelt dar. Diese Entwicklung hat enorme und zum Teil noch unabsehbare Auswirkungen auf unsere Städte. Logistik-Netze und deren komplexe Struktur machen zunehmend ihren Einfluss in vielen städtischen Bereichen geltend. Auch Gegenbewegungen zum Internet-Handel – als einem der greifbarsten Phänomene – formieren sich, wie die allgegenwärtige Kritik an den dazugehörigen Arbeitsbedingungen und der Trend zum regionalen Produkt zeigen. Die Autorin beschreibt die aktuelle Entwicklung und geht ihren Auswirkungen auf Architektur, Landschaftsarchitektur und Urbanismus nach: Die Fragen der heutigen Hypermobilität von Waren wie von Menschen finden Eingang in die Entwurfsarbeit und erzeugen neue Paradigmen für Architektur und Städtebau. Erste Ansätze einer Integration dieser Aspekte werden beispielhaft an urbanistischen Projekten vorgestellt.
In the 19th century railroads and canals provided both structure and motor for city development. This role has been taken over today by the global flow of data and products, as the author argues. Flow of material and communication is the DNA of contemporary environments. This development has enormous and partially unfathomable implications for our city fabric. Logistics networks and their complex structure increasingly bear upon many urban spheres. Counter trends to the ubiquitous internet retail trade – to name one of the most palpable phenomena – are gaining momentum as well, exemplified by the criticism of labor conditions in e-commerce and the trend to buy regional products from local stores. The author describes the current development and its impact on architecture, landscape architecture and urbanism: Aspects such as today’s hypermobility of both products and people have repercussions in design work and create new paradigms for architecture and urban design. Concepts for the integration of these new issues are introduced by a number of exemplary urban design projects.
Format:Mode of access: Internet via World Wide Web.
ISBN:9783038210962
9783110701005
9783110482812
9783110485103
DOI:10.1515/9783038210962
Access:restricted access
Hierarchical level:Monograph
Statement of Responsibility: Clare Lyster.