Glas in der Frühen Neuzeit : Herstellung, Verwendung, Bedeutung, Analyse, Bewahrung

The production of glass was one of the high technologies of the early modern period. At a heat of around 1500 degrees, mixtures of sand, lime and vegetable, wood or potash were transformed into greenish, crystal-clear or colorful marvels in the glassworks of Europe. Its aesthetic and material proper...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Superior document:Höfische Kultur interdisziplinär. Schriften und Materialien des Rudolstädter Arbeitskreises zur Residenzkultur
Sonstige:
Year of Publication:2022
Language:English
Series:Höfische Kultur interdisziplinär. Schriften und Materialien des Rudolstädter Arbeitskreises zur Residenzkultur
Physical Description:1 electronic resource (714 p.)
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
LEADER 04278nam-a2200361z--4500
001 993684878204498
005 20231214133139.0
006 m o d
007 cr|mn|---annan
008 202210s2022 xx |||||o ||| 0|eng d
035 |a (CKB)5590000000962885 
035 |a (oapen)https://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/92630 
035 |a (EXLCZ)995590000000962885 
041 0 |a eng  |a deu 
100 1 |a Cremer, Annette Caroline  |4 edt 
245 1 0 |a Glas in der Frühen Neuzeit  |b Herstellung, Verwendung, Bedeutung, Analyse, Bewahrung 
246 |a Glas in der Frühen Neuzeit  
246 |a Glas in der Frühen Neuzeit  
260 |a Heidelberg  |b Heidelberg University Publishing (heiUP)  |c 2022 
300 |a 1 electronic resource (714 p.) 
336 |a text  |b txt  |2 rdacontent 
337 |a computer  |b c  |2 rdamedia 
338 |a online resource  |b cr  |2 rdacarrier 
490 1 |a Höfische Kultur interdisziplinär. Schriften und Materialien des Rudolstädter Arbeitskreises zur Residenzkultur 
520 |a The production of glass was one of the high technologies of the early modern period. At a heat of around 1500 degrees, mixtures of sand, lime and vegetable, wood or potash were transformed into greenish, crystal-clear or colorful marvels in the glassworks of Europe. Its aesthetic and material properties-transparency, workability, and durability-made glass a coveted material that was still the preserve of the elite in the 16th century and did not become an affordable mass product until the second half of the 18th century. The volume Glass in the Early Modern Period pursues an interdisciplinary approach. It takes its starting point in the conditions of glass production in early modern glassworks, the high consumption of resources, and the resulting social conflicts. The volume focuses on the various historical forms of use, glass as an object of collection, and its allegorical meaning in painting. At the same time, the volume deals with the analysis and preservation of glass objects from a scientific and conservation perspective and with the presentation of baroque glass from a museum perspective. In all of this, a close connection to the court culture of the European nobility is apparent, who acted as pioneers, patrons and, not least, buyers, users and collectors of the glass objects. In this way, many of the luxury objects have been preserved to this day. 
520 |a Die Herstellung von Glas gehörte zu den Hochtechnologien der Frühen Neuzeit. Bei ca. 1500 Grad Hitze verwandelten sich in den Glashütten Europas Gemenge aus Sand, Kalk und Pflanzen-, Holz- oder Pottasche zu grünlichen, kristallklaren oder bunten Wunderwerken. Seine ästhetischen und materiellen Eigenschaften – Transparenz, Bearbeitbarkeit und Dauerhaftigkeit – machten Glas zu einem begehrten Material, das im 16. Jahrhundert noch den Eliten vorbehalten war und erst in der zweiten Hälfte des 18. Jahrhunderts zum erschwinglichen Massenprodukt wurde. Der Band Glas in der Frühen Neuzeit verfolgt einen interdisziplinären Zugang. Er nimmt seinen Ausgang bei den Bedingungen der Glasproduktion in den frühneuzeitlichen Glashütten, dem hohen Ressourcenverbrauch und den daraus entstehenden sozialen Konflikten. Im Zentrum des Bandes stehen die verschiedenen historischen Nutzungsformen, Glas als Sammlungsgegenstand sowie dessen allegorische Bedeutung in der Malerei. Zugleich befasst sich der Band aus naturwissenschaftlicher und konservatorischer Perspektive mit der Analyse und Bewahrung der Glasobjekte und aus musealer Sichtweise mit der Präsentation von barockem Glas. Bei allem zeigt sich eine enge Verbindung zur Hofkultur des europäischen Adels, der als Wegbereiter, Förderer und nicht zuletzt Käufer, Nutzer und Sammler der Glasobjekte auftrat. Auf diesem Weg sind viele der Luxusobjekte bis heute erhalten geblieben. 
546 |a English 
546 |a German 
650 7 |a Stained glass: artworks  |2 bicssc 
650 7 |a History of art / art & design styles  |2 bicssc 
653 |a Glass, Glass production, Glassware industry, Glassworks, Glas, Glasherstellung, Glasindustrie, Glashütten 
776 |z 3-96822-071-4 
700 1 |a Cremer, Annette Caroline  |4 oth 
906 |a BOOK 
ADM |b 2024-08-12 00:50:48 Europe/Vienna  |f System  |c marc21  |a 2022-10-01 21:41:45 Europe/Vienna  |g false 
AVE |i DOAB Directory of Open Access Books  |P DOAB Directory of Open Access Books  |x https://eu02.alma.exlibrisgroup.com/view/uresolver/43ACC_OEAW/openurl?u.ignore_date_coverage=true&portfolio_pid=5357243270004498&Force_direct=true  |Z 5357243270004498  |b Available  |8 5357243270004498