Corona und Nachbarschaft : : Qualitative Untersuchung zu Corona und Nachbarschaft in zwei Berliner Bezirken / / Lara Felicia Danyel.

This paper examines the impact of the Corona pandemic on the use of one's neighborhood. Individual mobility behaviour functions as a mediator to spatially trace these changes in relation to the Berlin urban area. In a mixed-method approach, a qualitative study with a standardized pre-survey was...

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Place / Publishing House:Berlin : : Universitätsverlag der Technischen Universität Berlin,, 2022.
Year of Publication:2022
Language:German
Series:ISR Impulse Online
Physical Description:1 online resource (79 pages).
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520 |a This paper examines the impact of the Corona pandemic on the use of one's neighborhood. Individual mobility behaviour functions as a mediator to spatially trace these changes in relation to the Berlin urban area. In a mixed-method approach, a qualitative study with a standardized pre-survey was conducted for the two Berlin districts Treptow-Köpenick and Mitte in late summer to autumn 2020. The starting point of the work is the assumption that exit and contact restrictions, closures of shops and venues, and other pandemic containment measures such as social distancing during the Corona crisis had a significant impact on the places Berliners visited since March 2020. The survey shows that changes in mobility behaviour occurred particularly in voluntary activities, while necessary activities were not affected to the same extent. The choice of means of transport is also affected by this change: while public transport is still experiencing a decline in use, the car, the bicycle and also walking have become more attractive. In addition, two adaptation strategies of the respondents in the field of leisure are presented in more detail - on the one hand, seeking out natural open spaces in the city, and on the other hand, walking as a pandemic-adapted social practice. Finally, the question is raised as to what role urban planning can play in this development dynamic. 
520 |a Die vorliegende Arbeit untersucht die Auswirkungen der Corona-Pandemie auf die Nutzung der eigenen Nachbarschaft. Dabei wird das individuelle Mobilitätsverhalten als Mittler genutzt, um diese Veränderungen, bezogen auf das Berliner Stadtgebiet, räumlich nachzuvollziehen. In einem Mixed-Method-Ansatz wurde für die zwei Berliner Bezirke Treptow-Köpenick und Mitte vom Spätsommer bis Herbst 2020 eine qualitative Studie mit standardisierter Vorab-Befragung durchgeführt. Ausgangspunkt der Arbeit ist dabei die Annahme, dass Ausgangs- und Kontaktbeschränkungen, Schließungen von Geschäften und Veranstaltungsstätten und andere Maßnahmen der Pandemieeindämmung wie Social Distancing während der Corona-Krise einen erheblichen Einfluss auf die Orte haben, die Berliner*innen seit März 2020 aufsuchten. Die Befragung zeigt auf, dass sich Änderungen im Mobilitätsverhalten besonders bei freiwilligen Aktivitäten vollzogen, während notwendige Aktivitäten nicht in gleichem Maße betroffen waren. Auch die Verkehrsmittelwahl ist von diesem Wandel betroffen: Während der ÖPNV noch immer Nutzungseinbußen verzeichnet, haben das Auto, das Fahrrad, aber auch der Fußverkehr an Attraktivität gewonnen. Darüber hinaus werden zwei Anpassungsstrategien der Befragten im Freizeitbereich näher vorgestellt - einerseits das Aufsuchen von naturnahen Freiräumen in der Stadt, zum anderen das Spazierengehen als pandemieangepasster soziale Praxis. Zuletzt wird die Frage aufgeworfen, welche Rolle Stadtplanung in dieser Entwicklungsdynamik einnehmen kann. 
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