Das Beiratsmodell - neue Wege für den islamischen Religionsunterricht : : Verfassungsrechliche Untersuchungen zur Zulässigkeit alternativer Kooperationsformen zwischen Staat und religiösen Organisationen / / Christoph Schmischke.

Religious education of Muslims takes place in supplementary lessons in the mother tongue or in the Koran schools of the mosque communities. This inhibits the development of a supra-particular Islam that is at home in the German school and academic system. The idea of Islamic religious instruction in...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
VerfasserIn:
Place / Publishing House:Göttingen : : Universitätsverlag Göttingen,, 2018.
Year of Publication:2018
Language:German
Physical Description:1 online resource (345 pages)
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id 993602838404498
ctrlnum (CKB)5470000002600772
(NjHacI)995470000002600772
(EXLCZ)995470000002600772
collection bib_alma
record_format marc
spelling Schmischke, Christoph, author.
Das Beiratsmodell - neue Wege für den islamischen Religionsunterricht : Verfassungsrechliche Untersuchungen zur Zulässigkeit alternativer Kooperationsformen zwischen Staat und religiösen Organisationen / Christoph Schmischke.
Göttingen : Universitätsverlag Göttingen, 2018.
1 online resource (345 pages)
text txt rdacontent
computer c rdamedia
online resource cr rdacarrier
Description based on publisher supplied metadata and other sources.
Religious education of Muslims takes place in supplementary lessons in the mother tongue or in the Koran schools of the mosque communities. This inhibits the development of a supra-particular Islam that is at home in the German school and academic system. The idea of Islamic religious instruction in German at public schools is widely supported across party lines. The problem is that the Basic Law provides for cooperation between the state and the religious community. Islamic organisations, however, are not (yet) recognised as religious communities. Who, then, is to determine the content of the courses? Authorities of Islamic countries of origin are unsuitable. They convey the idea of a political Islam that is deeply rooted in the influences of the home countries. The school ministries of the federal states are obliged to neutrality and are not allowed to take on any theological formative tasks. Advisory boards consisting of Islamic theologians and representatives of associations could be the solution.
Religiöse Erziehung von Muslimen findet in muttersprachlichem Ergänzungs­unterricht oder in den Koranschulen der Moscheegemeinden statt. Dies hemmt die Entwicklung eines überpartikularen, im deutschen Schul- und Wissenschaftssystem beheimateten Islam. Die Idee eines islamischen Bekenntnisunterrichts an öffentlichen Schulen in deutscher Sprache findet über Parteigrenzen hinaus breite Zustimmung. Das Problem: Das Grundgesetz sieht eine Kooperation zwischen Staat und Religionsgemeinschaft vor. Islamische Organisationen sind aber (noch) nicht als Religionsgemeinschaften anerkannt. Wer soll dann die Lerninhalte festlegen? Behörden islamischer Herkunftsstaaten sind ungeeignet. Sie transportieren die Vorstellung eines politischen Islam, der tief in den Prägungen der Heimatländer verhaftet ist. Die Schulministerien der Bundesländer sind der Neutralität verpflichtet und dürfen keine theologischen Gestaltungsaufgaben wahrnehmen. Beiräte, bestehend aus islamischen Theologen und Verbandsvertretern, könnten die Lösung sein.
German.
Includes bibliographical references.
Religion and law.
language German
format eBook
author Schmischke, Christoph,
spellingShingle Schmischke, Christoph,
Das Beiratsmodell - neue Wege für den islamischen Religionsunterricht : Verfassungsrechliche Untersuchungen zur Zulässigkeit alternativer Kooperationsformen zwischen Staat und religiösen Organisationen /
author_facet Schmischke, Christoph,
author_variant c s cs
author_role VerfasserIn
author_sort Schmischke, Christoph,
title Das Beiratsmodell - neue Wege für den islamischen Religionsunterricht : Verfassungsrechliche Untersuchungen zur Zulässigkeit alternativer Kooperationsformen zwischen Staat und religiösen Organisationen /
title_sub Verfassungsrechliche Untersuchungen zur Zulässigkeit alternativer Kooperationsformen zwischen Staat und religiösen Organisationen /
title_full Das Beiratsmodell - neue Wege für den islamischen Religionsunterricht : Verfassungsrechliche Untersuchungen zur Zulässigkeit alternativer Kooperationsformen zwischen Staat und religiösen Organisationen / Christoph Schmischke.
title_fullStr Das Beiratsmodell - neue Wege für den islamischen Religionsunterricht : Verfassungsrechliche Untersuchungen zur Zulässigkeit alternativer Kooperationsformen zwischen Staat und religiösen Organisationen / Christoph Schmischke.
title_full_unstemmed Das Beiratsmodell - neue Wege für den islamischen Religionsunterricht : Verfassungsrechliche Untersuchungen zur Zulässigkeit alternativer Kooperationsformen zwischen Staat und religiösen Organisationen / Christoph Schmischke.
title_auth Das Beiratsmodell - neue Wege für den islamischen Religionsunterricht : Verfassungsrechliche Untersuchungen zur Zulässigkeit alternativer Kooperationsformen zwischen Staat und religiösen Organisationen /
title_new Das Beiratsmodell - neue Wege für den islamischen Religionsunterricht :
title_sort das beiratsmodell - neue wege für den islamischen religionsunterricht : verfassungsrechliche untersuchungen zur zulässigkeit alternativer kooperationsformen zwischen staat und religiösen organisationen /
publisher Universitätsverlag Göttingen,
publishDate 2018
physical 1 online resource (345 pages)
callnumber-first B - Philosophy, Psychology, Religion
callnumber-subject BL - Religions, Mythology, Rationalism
callnumber-label BL65
callnumber-sort BL 265 L33 S365 42018
illustrated Not Illustrated
dewey-hundreds 200 - Religion
dewey-tens 200 - Religion
dewey-ones 201 - Religious mythology & social theology
dewey-full 201.72
dewey-sort 3201.72
dewey-raw 201.72
dewey-search 201.72
work_keys_str_mv AT schmischkechristoph dasbeiratsmodellneuewegefurdenislamischenreligionsunterrichtverfassungsrechlicheuntersuchungenzurzulassigkeitalternativerkooperationsformenzwischenstaatundreligiosenorganisationen
AT schmischkechristoph beiratsmodellneuewegefurdenislamischenreligionsunterrichtverfassungsrechlicheuntersuchungenzurzulassigkeitalternativerkooperationsformenzwischenstaatundreligiosenorganisationen
status_str n
ids_txt_mv (CKB)5470000002600772
(NjHacI)995470000002600772
(EXLCZ)995470000002600772
carrierType_str_mv cr
is_hierarchy_title Das Beiratsmodell - neue Wege für den islamischen Religionsunterricht : Verfassungsrechliche Untersuchungen zur Zulässigkeit alternativer Kooperationsformen zwischen Staat und religiösen Organisationen /
_version_ 1796653177565609985
fullrecord <?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?><collection xmlns="http://www.loc.gov/MARC21/slim"><record><leader>03219nam a2200313 i 4500</leader><controlfield tag="001">993602838404498</controlfield><controlfield tag="005">20230626204300.0</controlfield><controlfield tag="006">m o d </controlfield><controlfield tag="007">cr |||||||||||</controlfield><controlfield tag="008">230626s2018 gw ob 000 0 ger d</controlfield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(CKB)5470000002600772</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(NjHacI)995470000002600772</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(EXLCZ)995470000002600772</subfield></datafield><datafield tag="040" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">NjHacI</subfield><subfield code="b">eng</subfield><subfield code="e">rda</subfield><subfield code="c">NjHacl</subfield></datafield><datafield tag="041" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">ger</subfield></datafield><datafield tag="050" ind1=" " ind2="4"><subfield code="a">BL65.L33</subfield><subfield code="b">.S365 2018</subfield></datafield><datafield tag="082" ind1="0" ind2="4"><subfield code="a">201.72</subfield><subfield code="2">23</subfield></datafield><datafield tag="100" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Schmischke, Christoph,</subfield><subfield code="e">author.</subfield></datafield><datafield tag="245" ind1="1" ind2="4"><subfield code="a">Das Beiratsmodell - neue Wege für den islamischen Religionsunterricht :</subfield><subfield code="b">Verfassungsrechliche Untersuchungen zur Zulässigkeit alternativer Kooperationsformen zwischen Staat und religiösen Organisationen /</subfield><subfield code="c">Christoph Schmischke.</subfield></datafield><datafield tag="264" ind1=" " ind2="1"><subfield code="a">Göttingen :</subfield><subfield code="b">Universitätsverlag Göttingen,</subfield><subfield code="c">2018.</subfield></datafield><datafield tag="300" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">1 online resource (345 pages)</subfield></datafield><datafield tag="336" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">text</subfield><subfield code="b">txt</subfield><subfield code="2">rdacontent</subfield></datafield><datafield tag="337" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">computer</subfield><subfield code="b">c</subfield><subfield code="2">rdamedia</subfield></datafield><datafield tag="338" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">online resource</subfield><subfield code="b">cr</subfield><subfield code="2">rdacarrier</subfield></datafield><datafield tag="588" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Description based on publisher supplied metadata and other sources.</subfield></datafield><datafield tag="520" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Religious education of Muslims takes place in supplementary lessons in the mother tongue or in the Koran schools of the mosque communities. This inhibits the development of a supra-particular Islam that is at home in the German school and academic system. The idea of Islamic religious instruction in German at public schools is widely supported across party lines. The problem is that the Basic Law provides for cooperation between the state and the religious community. Islamic organisations, however, are not (yet) recognised as religious communities. Who, then, is to determine the content of the courses? Authorities of Islamic countries of origin are unsuitable. They convey the idea of a political Islam that is deeply rooted in the influences of the home countries. The school ministries of the federal states are obliged to neutrality and are not allowed to take on any theological formative tasks. Advisory boards consisting of Islamic theologians and representatives of associations could be the solution.</subfield></datafield><datafield tag="520" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Religiöse Erziehung von Muslimen findet in muttersprachlichem Ergänzungs­unterricht oder in den Koranschulen der Moscheegemeinden statt. Dies hemmt die Entwicklung eines überpartikularen, im deutschen Schul- und Wissenschaftssystem beheimateten Islam. Die Idee eines islamischen Bekenntnisunterrichts an öffentlichen Schulen in deutscher Sprache findet über Parteigrenzen hinaus breite Zustimmung. Das Problem: Das Grundgesetz sieht eine Kooperation zwischen Staat und Religionsgemeinschaft vor. Islamische Organisationen sind aber (noch) nicht als Religionsgemeinschaften anerkannt. Wer soll dann die Lerninhalte festlegen? Behörden islamischer Herkunftsstaaten sind ungeeignet. Sie transportieren die Vorstellung eines politischen Islam, der tief in den Prägungen der Heimatländer verhaftet ist. Die Schulministerien der Bundesländer sind der Neutralität verpflichtet und dürfen keine theologischen Gestaltungsaufgaben wahrnehmen. Beiräte, bestehend aus islamischen Theologen und Verbandsvertretern, könnten die Lösung sein.</subfield></datafield><datafield tag="546" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">German.</subfield></datafield><datafield tag="504" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Includes bibliographical references.</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="0"><subfield code="a">Religion and law.</subfield></datafield><datafield tag="906" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">BOOK</subfield></datafield><datafield tag="ADM" ind1=" " ind2=" "><subfield code="b">2023-07-06 03:07:12 Europe/Vienna</subfield><subfield code="f">system</subfield><subfield code="c">marc21</subfield><subfield code="a">2023-06-03 21:39:47 Europe/Vienna</subfield><subfield code="g">false</subfield></datafield><datafield tag="AVE" ind1=" " ind2=" "><subfield code="i">DOAB Directory of Open Access Books</subfield><subfield code="P">DOAB Directory of Open Access Books</subfield><subfield code="x">https://eu02.alma.exlibrisgroup.com/view/uresolver/43ACC_OEAW/openurl?u.ignore_date_coverage=true&amp;portfolio_pid=5338343010004498&amp;Force_direct=true</subfield><subfield code="Z">5338343010004498</subfield><subfield code="b">Available</subfield><subfield code="8">5338343010004498</subfield></datafield></record></collection>