Diz vliegende bîspel : : ambiguity in Medieval and Early Modern literature, essays in honor of Arthur Groos / / edited by Marian E. Polhill.
Saved in:
Superior document: | Transatlantische Studien zu Mittelalter und Früher Neuzeit - Transatlantic Studies on Medieval and Early Modern Literature and Culture (TRAST). ; v.9 |
---|---|
TeilnehmendeR: | |
Place / Publishing House: | Göttingen, Germany : : V&R Unipress,, [2020] ©2020 |
Year of Publication: | 2020 |
Edition: | 1st ed. |
Language: | English |
Series: | Transatlantische Studien zu Mittelalter und Früher Neuzeit - Transatlantic Studies on Medieval and Early Modern Literature and Culture (TRAST).
|
Physical Description: | 1 online resource (255 pages) |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Table of Contents:
- Intro
- Title Page
- Copyright
- Table of Contents
- Body
- Introduction
- Medieval German verse narrative
- Lyric poetry
- Early modern literature and culture
- Modern reception of medieval literature
- Andrea Schindler: Mediale Mehrstimmigkeit. Der ,Wigaloisˋ in Handschrift, Buchdruck und Comic
- I. Die Farben der Elster
- II. her wigaloiß buoch und die Medien
- III. Wirnt von Grafenberg: ,Wigaloisˋ
- IV. ,Wigoleys vom Radeˋ
- V. Ulrich Füetrer: ,Das Buch der Abenteuerˋ
- VI. ,Die phantastischen Abenteuer des Glücksritters Wigaloisˋ
- VII. Fazit
- Markus Stock: Cunneware de Lalant and Her Brothers. The Other Family in Wolfram's ˋParzival'
- I. Introduction: The Significance of Not Being Related to Parzival
- II. Lähelin - Never There
- III. Orilus - Ranting
- IV. Cunneware - Laughing
- V. Cunneware - Crying
- VI. ˋParzival' beyond Kinship: The Role of Compassionate Recognition
- Bonnie Buettner: rede unde tât. Gawan, Gramoflanz, and the Arthurian Court
- John Greenfield: gan mir got so vil der tage. On the Perception of Time and Space in Wolfram's ˋWillehalm'
- I. Preliminaries
- II. ˋSymmetry' of time and space in ˋWillehalm'
- III. Disassociated time in ˋWillehalm'
- IV. Disassociated space in ˋWillehalm'
- V. Conclusion
- Matthias Meyer: The Prophesying Damsel in Heinrich von dem Türlin's ˋDiu Crône'. A case of intentional ambiguity?
- Marian E. Polhill: gewisser wân. Lovesickness in ˋMauritius von Craûn'
- I. Love as a Disease
- II. The Cure: Order Restored
- Christoph Huber: Der zwiespältige Gelehrte. Zur Ambiguität der Aristoteles-Figur in mittelalterlichen Darstellungen (Artes-Repräsentant, Fürstenerzieher, Liebhaber)
- Alexander Sager: Stant ûf, ritter! Otto von Botenlouben's ˋWie sol ich den ritter nu gescheiden' as challenge to Wolfram's radical dawnsong ideology.
- Volker Mertens: Minnesang - A Performative Approach
- I. Simple love and simple song: Walther von der Vogelweide's ˋUnder der linden'
- II. Hens at court: Neidhart's ˋGulden hoen'
- III. Journey far away, love from afar: Walther von der Vogelweide's ˋPalästinalied'
- David H. Price: The Uncertain Place of Love in Martin Opitz's ˋTeutsche Poemata' (1624 and 1625)
- Maria Dobozy: German Single-leaf Prints as Multi-media Objects. Texts, Images, and Performance Potential, 1529-1530
- Helmut Puff: sodomia und ironia um 1500. Versuch einer Annäherung
- Ingrid Bennewitz: Die Eigenthümlichkeit einer alten Geschichte. Hartmanns ,Erecˋ als Sonderfall von Überlieferung und Rezeption mit einem Ausblick auf Richard Wagners ,Erecˋ-Lektüre
- I. "Sind das nicht ganze Menschen?"
- II. Hartmanns von Aue ,Erecˋ: Ein (Un-)Glücksfall der Rezeptionsgeschichte?
- Danielle Buschinger: Produktive ,Nibelungenliedˋ-Rezeption in Opern des 19. Jahrhunderts. Ernst Raupach, Eduard Gerber/Heinrich Dorn und Louise Otto-Peters
- I. Ernst Raupach, ,Der Nibelungen-Hortˋ (1834)
- II. Heinrich Dorns ,Nibelungenˋ (1854)
- III. Louise Otto-Peters, ,Die Nibelungenˋ (1852)
- Publications of Arthur Groos
- I. Books
- II. Articles, reviews, translations, etc.
- Contributors.