Polyphone Herrschermessen (1500-1650) : : Kontext und Symbolizitat : mit zahlreichen Notenbeispielen / / Andrea Ammendola.

Integrating texts of homage for secular rulers in sacral mass settings may at first sight seem to be a contradiction. In actual fact, however, the mass - the most liturgical of all genres - was particularly attractive to Renaissance composers as a form of paying homage to a ruler. This study is the...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
:
Year of Publication:2013
Edition:1st ed.
Language:German
Series:Abhandlungen zur Musikgeschichte ; Bd. 26
Abhandlungen zur Musikgeschichte
Physical Description:1 online resource (344 p.)
Notes:Description based upon print version of record.
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id 993584391804498
ctrlnum (CKB)2550000001096014
(EBL)1273484
(OCoLC)852759269
(SSID)ssj0001165971
(PQKBManifestationID)11751565
(PQKBTitleCode)TC0001165971
(PQKBWorkID)11118027
(PQKB)11447982
(MiAaPQ)EBC1273484
(V&R Unipress)9783862349630
(EXLCZ)992550000001096014
collection bib_alma
record_format marc
spelling Ammendola, Andrea.
Polyphone Herrschermessen (1500-1650) : Kontext und Symbolizitat : mit zahlreichen Notenbeispielen / Andrea Ammendola.
1st ed.
Gottingen : V&R Unipress, 2013.
1 online resource (344 p.)
text txt
computer c
online resource cr
Abhandlungen zur Musikgeschichte ; Bd. 26
Description based upon print version of record.
Title Page; Copyright; Table of Contents; Body; Danksagung; Abkürzungen; A Methodische und historische Prämissen; I Herrschertum und geistliche Musik; II Herrschermessen: Eine terminologische Klärung; III Forschungsstand; IV Messenkorpus, Fragestellung und Methode; V Musik und Patronage im 15. und 16. Jahrhundert; VI Konzepte von imitatio und aemulatio; B Die Messen; I Italien; 1 Ferrara; 1.1 Der Prototyp: Josquin Desprez' Missa Hercules Dux Ferrariae; 1.2 Konjunktur: Die Nachfolgemessen am Este-Hof; 2 Parma; 2.1 Der Sonderfall: Paolo Animuccia
2.2 Chamaterò di Negris Messen für den Farnese-Hof3 Florenz: Costanzo Portas Missa Ducalis; II Spanien/Portugal; 1 Die Missa Philippus Rex Castiliae für Philipp den Schönen; 2 Lupus Hellincks Missa Carolus Imperator Romanorum quintus; 3 Zwei Herrschermessen für König Philipp II. von Spanien; 3.1 Bartolomé Escobedos Missa Philippus Rex Hispaniae; 3.2 Philippe Rogiers Missa Philippus secundus Rex Hispaniae; 4 Die weitere Rezeption; 4.1 Manuel Cardosos Missa Philippina; 4.2 Filippe de Magalhães' Missa O Soberana Luz; III Deutschland/Habsburg
1 Die Missa Fridericus Dux Saxoniae für Friedrich den Weisen2 Herrschermessen am Grazer Hof: Die Komponisten Padovano, Gatto und de Sayve; IV Verschollene Herrschermessen; 1 Jacob Obrechts Missa Hercules Dux Ferrariae?; 2 Manuel Cardosos Missa Joannes quartus Portugaliae Rex; C Resümee; Verzeichnisse und Quellen; Anhang; Register
German
Integrating texts of homage for secular rulers in sacral mass settings may at first sight seem to be a contradiction. In actual fact, however, the mass - the most liturgical of all genres - was particularly attractive to Renaissance composers as a form of paying homage to a ruler. This study is the first to present a systematic examination of masses for secular rulers from their beginning in around 1500 (Josquin Desprez' "Missa Hercules Dux Ferraria") to the mid-17th century. It analyses and correlates the historical contexts, compositorial style and symbolism of masses from Italy, Spain, Portugal and the House of Habsburg. The outstanding feature of masses for secular rulers is their instrumentalisation as demonstrations of political power using the liturgical mass as a medium. In masses for secular rulers the sacral aspect of the renaissance ruler are brought to a culmination, sonorously symbolising, as it were, the divine legitimation of their rule.
1\u Dr. Andrea Ammendola ist seit 2021 Leiter des Stabsreferats Landesbibliothek an der ULB Münster.
2\u Prof. Dr. Jürgen Heidrich hat seit 2004 einen Lehrstuhl für Musikwissenschaft an der Universität Münster inne.
3\u Dr. phil. Hans Joachim Marx ist Professor em. für Europäische Musikgeschichte an der Universität Hamburg, ordentliches Mitglied der Joachim Jungius-Gesellschaft der Wissenschaften in Hamburg, korrespondierendes Mitglied des Institutes of Advanced Musical Studies des King's College in London und korrespondierendes Mitglied der Philologisch-Historischen Klasse der Akademie der Wissenschaften zu Göttingen.
4\u Dr. Ulrich Konrad ist Professor für Musikwissenschaft in Würzburg.
5\u Dr. Martin Staehelin ist Professor für Musikwissenschaft an der Universität Göttingen.
Doctoral Thesis Universität Münster 2011
Includes bibliographical references and index.
Counterpoint.
3-89971-963-8
1-299-71338-6
Abhandlungen zur Musikgeschichte
language German
format Thesis
eBook
author Ammendola, Andrea.
spellingShingle Ammendola, Andrea.
Polyphone Herrschermessen (1500-1650) : Kontext und Symbolizitat : mit zahlreichen Notenbeispielen /
Title Page; Copyright; Table of Contents; Body; Danksagung; Abkürzungen; A Methodische und historische Prämissen; I Herrschertum und geistliche Musik; II Herrschermessen: Eine terminologische Klärung; III Forschungsstand; IV Messenkorpus, Fragestellung und Methode; V Musik und Patronage im 15. und 16. Jahrhundert; VI Konzepte von imitatio und aemulatio; B Die Messen; I Italien; 1 Ferrara; 1.1 Der Prototyp: Josquin Desprez' Missa Hercules Dux Ferrariae; 1.2 Konjunktur: Die Nachfolgemessen am Este-Hof; 2 Parma; 2.1 Der Sonderfall: Paolo Animuccia
2.2 Chamaterò di Negris Messen für den Farnese-Hof3 Florenz: Costanzo Portas Missa Ducalis; II Spanien/Portugal; 1 Die Missa Philippus Rex Castiliae für Philipp den Schönen; 2 Lupus Hellincks Missa Carolus Imperator Romanorum quintus; 3 Zwei Herrschermessen für König Philipp II. von Spanien; 3.1 Bartolomé Escobedos Missa Philippus Rex Hispaniae; 3.2 Philippe Rogiers Missa Philippus secundus Rex Hispaniae; 4 Die weitere Rezeption; 4.1 Manuel Cardosos Missa Philippina; 4.2 Filippe de Magalhães' Missa O Soberana Luz; III Deutschland/Habsburg
1 Die Missa Fridericus Dux Saxoniae für Friedrich den Weisen2 Herrschermessen am Grazer Hof: Die Komponisten Padovano, Gatto und de Sayve; IV Verschollene Herrschermessen; 1 Jacob Obrechts Missa Hercules Dux Ferrariae?; 2 Manuel Cardosos Missa Joannes quartus Portugaliae Rex; C Resümee; Verzeichnisse und Quellen; Anhang; Register
author_facet Ammendola, Andrea.
author_variant a a aa
author_sort Ammendola, Andrea.
title Polyphone Herrschermessen (1500-1650) : Kontext und Symbolizitat : mit zahlreichen Notenbeispielen /
title_sub Kontext und Symbolizitat : mit zahlreichen Notenbeispielen /
title_full Polyphone Herrschermessen (1500-1650) : Kontext und Symbolizitat : mit zahlreichen Notenbeispielen / Andrea Ammendola.
title_fullStr Polyphone Herrschermessen (1500-1650) : Kontext und Symbolizitat : mit zahlreichen Notenbeispielen / Andrea Ammendola.
title_full_unstemmed Polyphone Herrschermessen (1500-1650) : Kontext und Symbolizitat : mit zahlreichen Notenbeispielen / Andrea Ammendola.
title_auth Polyphone Herrschermessen (1500-1650) : Kontext und Symbolizitat : mit zahlreichen Notenbeispielen /
title_new Polyphone Herrschermessen (1500-1650) :
title_sort polyphone herrschermessen (1500-1650) : kontext und symbolizitat : mit zahlreichen notenbeispielen /
publisher V&R Unipress,
publishDate 2013
physical 1 online resource (344 p.)
edition 1st ed.
contents Title Page; Copyright; Table of Contents; Body; Danksagung; Abkürzungen; A Methodische und historische Prämissen; I Herrschertum und geistliche Musik; II Herrschermessen: Eine terminologische Klärung; III Forschungsstand; IV Messenkorpus, Fragestellung und Methode; V Musik und Patronage im 15. und 16. Jahrhundert; VI Konzepte von imitatio und aemulatio; B Die Messen; I Italien; 1 Ferrara; 1.1 Der Prototyp: Josquin Desprez' Missa Hercules Dux Ferrariae; 1.2 Konjunktur: Die Nachfolgemessen am Este-Hof; 2 Parma; 2.1 Der Sonderfall: Paolo Animuccia
2.2 Chamaterò di Negris Messen für den Farnese-Hof3 Florenz: Costanzo Portas Missa Ducalis; II Spanien/Portugal; 1 Die Missa Philippus Rex Castiliae für Philipp den Schönen; 2 Lupus Hellincks Missa Carolus Imperator Romanorum quintus; 3 Zwei Herrschermessen für König Philipp II. von Spanien; 3.1 Bartolomé Escobedos Missa Philippus Rex Hispaniae; 3.2 Philippe Rogiers Missa Philippus secundus Rex Hispaniae; 4 Die weitere Rezeption; 4.1 Manuel Cardosos Missa Philippina; 4.2 Filippe de Magalhães' Missa O Soberana Luz; III Deutschland/Habsburg
1 Die Missa Fridericus Dux Saxoniae für Friedrich den Weisen2 Herrschermessen am Grazer Hof: Die Komponisten Padovano, Gatto und de Sayve; IV Verschollene Herrschermessen; 1 Jacob Obrechts Missa Hercules Dux Ferrariae?; 2 Manuel Cardosos Missa Joannes quartus Portugaliae Rex; C Resümee; Verzeichnisse und Quellen; Anhang; Register
isbn 3-8470-9824-1
3-86234-963-2
3-89971-963-8
1-299-71338-6
callnumber-first M - Music
callnumber-subject ML - Literature on Music
callnumber-label ML446
callnumber-sort ML 3446 A46 42013
illustrated Illustrated
dewey-hundreds 900 - History & geography
dewey-tens 940 - History of Europe
dewey-ones 945 - Italian Peninsula & adjacent islands
dewey-full 945.05
dewey-sort 3945.05
dewey-raw 945.05
dewey-search 945.05
oclc_num 852759269
work_keys_str_mv AT ammendolaandrea polyphoneherrschermessen15001650kontextundsymbolizitatmitzahlreichennotenbeispielen
status_str n
ids_txt_mv (CKB)2550000001096014
(EBL)1273484
(OCoLC)852759269
(SSID)ssj0001165971
(PQKBManifestationID)11751565
(PQKBTitleCode)TC0001165971
(PQKBWorkID)11118027
(PQKB)11447982
(MiAaPQ)EBC1273484
(V&R Unipress)9783862349630
(EXLCZ)992550000001096014
carrierType_str_mv cr
is_hierarchy_title Polyphone Herrschermessen (1500-1650) : Kontext und Symbolizitat : mit zahlreichen Notenbeispielen /
_version_ 1806387783056490496
fullrecord <?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?><collection xmlns="http://www.loc.gov/MARC21/slim"><record><leader>01086nam a2200277 a 4500</leader><controlfield tag="001">993584391804498</controlfield><controlfield tag="005">20200520144314.0</controlfield><controlfield tag="006">m o d | </controlfield><controlfield tag="007">cr -n---------</controlfield><controlfield tag="008">130718s2013 gw ag ob 001 0 ger d</controlfield><datafield tag="020" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">3-8470-9824-1</subfield></datafield><datafield tag="020" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">3-86234-963-2</subfield></datafield><datafield tag="024" ind1="3" ind2=" "><subfield code="a">9783862349630</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(CKB)2550000001096014</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(EBL)1273484</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(OCoLC)852759269</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(SSID)ssj0001165971</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(PQKBManifestationID)11751565</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(PQKBTitleCode)TC0001165971</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(PQKBWorkID)11118027</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(PQKB)11447982</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(MiAaPQ)EBC1273484</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(V&amp;R Unipress)9783862349630</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(EXLCZ)992550000001096014</subfield></datafield><datafield tag="040" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">MiAaPQ</subfield><subfield code="b">eng</subfield><subfield code="e">rda</subfield><subfield code="e">pn</subfield><subfield code="c">MiAaPQ</subfield><subfield code="d">MiAaPQ</subfield></datafield><datafield tag="041" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">ger</subfield></datafield><datafield tag="050" ind1=" " ind2="4"><subfield code="a">ML446</subfield><subfield code="b">.A46 2013</subfield></datafield><datafield tag="072" ind1=" " ind2="7"><subfield code="a">AV</subfield><subfield code="2">thema</subfield></datafield><datafield tag="072" ind1=" " ind2="7"><subfield code="a">8590</subfield><subfield code="2">wsb</subfield></datafield><datafield tag="082" ind1="0" ind2="0"><subfield code="a">945.05</subfield></datafield><datafield tag="100" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Ammendola, Andrea.</subfield></datafield><datafield tag="245" ind1="1" ind2="0"><subfield code="a">Polyphone Herrschermessen (1500-1650) :</subfield><subfield code="b">Kontext und Symbolizitat : mit zahlreichen Notenbeispielen /</subfield><subfield code="c">Andrea Ammendola.</subfield></datafield><datafield tag="250" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">1st ed.</subfield></datafield><datafield tag="260" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Gottingen :</subfield><subfield code="b">V&amp;R Unipress,</subfield><subfield code="c">2013.</subfield></datafield><datafield tag="300" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">1 online resource (344 p.)</subfield></datafield><datafield tag="336" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">text</subfield><subfield code="b">txt</subfield></datafield><datafield tag="337" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">computer</subfield><subfield code="b">c</subfield></datafield><datafield tag="338" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">online resource</subfield><subfield code="b">cr</subfield></datafield><datafield tag="440" ind1=" " ind2="0"><subfield code="a">Abhandlungen zur Musikgeschichte ;</subfield><subfield code="v">Bd. 26</subfield></datafield><datafield tag="500" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Description based upon print version of record.</subfield></datafield><datafield tag="505" ind1="0" ind2=" "><subfield code="a">Title Page; Copyright; Table of Contents; Body; Danksagung; Abkürzungen; A Methodische und historische Prämissen; I Herrschertum und geistliche Musik; II Herrschermessen: Eine terminologische Klärung; III Forschungsstand; IV Messenkorpus, Fragestellung und Methode; V Musik und Patronage im 15. und 16. Jahrhundert; VI Konzepte von imitatio und aemulatio; B Die Messen; I Italien; 1 Ferrara; 1.1 Der Prototyp: Josquin Desprez' Missa Hercules Dux Ferrariae; 1.2 Konjunktur: Die Nachfolgemessen am Este-Hof; 2 Parma; 2.1 Der Sonderfall: Paolo Animuccia</subfield></datafield><datafield tag="505" ind1="8" ind2=" "><subfield code="a">2.2 Chamaterò di Negris Messen für den Farnese-Hof3 Florenz: Costanzo Portas Missa Ducalis; II Spanien/Portugal; 1 Die Missa Philippus Rex Castiliae für Philipp den Schönen; 2 Lupus Hellincks Missa Carolus Imperator Romanorum quintus; 3 Zwei Herrschermessen für König Philipp II. von Spanien; 3.1 Bartolomé Escobedos Missa Philippus Rex Hispaniae; 3.2 Philippe Rogiers Missa Philippus secundus Rex Hispaniae; 4 Die weitere Rezeption; 4.1 Manuel Cardosos Missa Philippina; 4.2 Filippe de Magalhães' Missa O Soberana Luz; III Deutschland/Habsburg</subfield></datafield><datafield tag="505" ind1="8" ind2=" "><subfield code="a">1 Die Missa Fridericus Dux Saxoniae für Friedrich den Weisen2 Herrschermessen am Grazer Hof: Die Komponisten Padovano, Gatto und de Sayve; IV Verschollene Herrschermessen; 1 Jacob Obrechts Missa Hercules Dux Ferrariae?; 2 Manuel Cardosos Missa Joannes quartus Portugaliae Rex; C Resümee; Verzeichnisse und Quellen; Anhang; Register</subfield></datafield><datafield tag="546" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">German</subfield></datafield><datafield tag="520" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Integrating texts of homage for secular rulers in sacral mass settings may at first sight seem to be a contradiction. In actual fact, however, the mass - the most liturgical of all genres - was particularly attractive to Renaissance composers as a form of paying homage to a ruler. This study is the first to present a systematic examination of masses for secular rulers from their beginning in around 1500 (Josquin Desprez' "Missa Hercules Dux Ferraria") to the mid-17th century. It analyses and correlates the historical contexts, compositorial style and symbolism of masses from Italy, Spain, Portugal and the House of Habsburg. The outstanding feature of masses for secular rulers is their instrumentalisation as demonstrations of political power using the liturgical mass as a medium. In masses for secular rulers the sacral aspect of the renaissance ruler are brought to a culmination, sonorously symbolising, as it were, the divine legitimation of their rule.</subfield></datafield><datafield tag="545" ind1="0" ind2=" "><subfield code="8">1\u</subfield><subfield code="a">Dr. Andrea Ammendola ist seit 2021 Leiter des Stabsreferats Landesbibliothek an der ULB Münster.</subfield></datafield><datafield tag="545" ind1="0" ind2=" "><subfield code="8">2\u</subfield><subfield code="a">Prof. Dr. Jürgen Heidrich hat seit 2004 einen Lehrstuhl für Musikwissenschaft an der Universität Münster inne.</subfield></datafield><datafield tag="545" ind1="0" ind2=" "><subfield code="8">3\u</subfield><subfield code="a">Dr. phil. Hans Joachim Marx ist Professor em. für Europäische Musikgeschichte an der Universität Hamburg, ordentliches Mitglied der Joachim Jungius-Gesellschaft der Wissenschaften in Hamburg, korrespondierendes Mitglied des Institutes of Advanced Musical Studies des King's College in London und korrespondierendes Mitglied der Philologisch-Historischen Klasse der Akademie der Wissenschaften zu Göttingen.</subfield></datafield><datafield tag="545" ind1="0" ind2=" "><subfield code="8">4\u</subfield><subfield code="a">Dr. Ulrich Konrad ist Professor für Musikwissenschaft in Würzburg.</subfield></datafield><datafield tag="545" ind1="0" ind2=" "><subfield code="8">5\u</subfield><subfield code="a">Dr. Martin Staehelin ist Professor für Musikwissenschaft an der Universität Göttingen.</subfield></datafield><datafield tag="502" ind1=" " ind2=" "><subfield code="b">Doctoral Thesis</subfield><subfield code="c">Universität Münster</subfield><subfield code="d">2011</subfield></datafield><datafield tag="504" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Includes bibliographical references and index.</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="0"><subfield code="a">Counterpoint.</subfield></datafield><datafield tag="776" ind1=" " ind2=" "><subfield code="z">3-89971-963-8</subfield></datafield><datafield tag="776" ind1=" " ind2=" "><subfield code="z">1-299-71338-6</subfield></datafield><datafield tag="830" ind1=" " ind2="0"><subfield code="a">Abhandlungen zur Musikgeschichte</subfield></datafield><datafield tag="906" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">BOOK</subfield></datafield><datafield tag="ADM" ind1=" " ind2=" "><subfield code="b">2024-08-03 18:35:42 Europe/Vienna</subfield><subfield code="f">system</subfield><subfield code="c">marc21</subfield><subfield code="a">2013-07-20 19:21:11 Europe/Vienna</subfield><subfield code="g">false</subfield></datafield><datafield tag="AVE" ind1=" " ind2=" "><subfield code="i">Vandenhoeck &amp; Ruprecht Journals</subfield><subfield code="P">Vandenhoeck And Ruprecht Complete</subfield><subfield code="x">https://eu02.alma.exlibrisgroup.com/view/uresolver/43ACC_OEAW/openurl?u.ignore_date_coverage=true&amp;portfolio_pid=5343930360004498&amp;Force_direct=true</subfield><subfield code="Z">5343930360004498</subfield><subfield code="b">Available</subfield><subfield code="8">5343930360004498</subfield></datafield></record></collection>