Höfische Musikkultur Im Klassischen Islam : : Ibn Fadlallah al-Umari (gest. 749/1349) über die dichterische und musikalische Kunst der Sängersklavinnen / / Von Yasemin Gökpinar.

"In Der Ṭarab der Sängersklavinnen gibt Yasemin Gökpinar einen Einblick in Ibn Faḍl-Allāh al-'Umarī's Masālik al-abṣār fīmamālik al-amṣār (vol. 10) über Hofmusik von den Abbasiden bis zu den Mamluken mit Schwerpunkt auf den Sängersklavinnen (qiyān). Die interdisziplina...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Superior document:Islamic history and civilization ; Volume 173
VerfasserIn:
Place / Publishing House:Leiden ;, Boston : : Brill,, [2020]
©2020
Year of Publication:2020
Language:German
Series:Islamic history and civilization ; Volume 173.
Physical Description:1 online resource.
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:"In Der Ṭarab der Sängersklavinnen gibt Yasemin Gökpinar einen Einblick in Ibn Faḍl-Allāh al-'Umarī's Masālik al-abṣār fīmamālik al-amṣār (vol. 10) über Hofmusik von den Abbasiden bis zu den Mamluken mit Schwerpunkt auf den Sängersklavinnen (qiyān). Die interdisziplinäre Studie stellt Autor und Werk vor und etabliert das Liederbuch als historische Quelle. Zudem werden unterschiedliche strukturelle und inhaltliche Aspekte kombiniert: eine Untersuchung der Liedtextüberlieferer und des soziokulturellen Kontextes des Hoflebens im Lichte von Thomas Bauer's Ambiguitätstheorie, eine musikwissenschaftliche Analyse des Verhältnisses zwischen poetischem Metrum der Lieder und ihren musikalischen Rhythmen, schliesslich eine Betrachtung des Handlungsspielraumes der Sängerinnen und ihrer (relativen) Macht über ihre Besitzer durch ihre hervorragende Ausbildung und natürlichen Anlagen. In this volume Yasemin Gökpinar provides insight into Ibn Faḍl-Allāh al-'Umarī's Masālik al-abṣār fīmamālik al-amṣār (vol. 10) about court music from the Abbasids to the Mamluks, with special emphasis on the subject of high ranking singing slave-girls (qiyān). Her interdisciplinary study focuses on the author and his work, and presents the songbook as a historical source. Different aspects concerning structure and contents are combined: an investigation of the song transmitters, a study into the socio-cultural context of courtly life with an application of Thomas Bauer's theory of ambiguity, a musicological analysis of the relation between metre of song texts and rhythmic modes in music, and finally an exploration of the singing-girls' leeway and even power over their owners, through education".
Bibliography:Includes bibliographical references and index.
ISBN:9004417648
Hierarchical level:Monograph
Statement of Responsibility: Von Yasemin Gökpinar.