Kreative Gegensätze : : der Streit um den Nutzen der Philosophie an der mittelalterlichen Pariser Universität / / von Marcel Bubert.

In Kreative Gegensätze Marcel Bubert analyses the debates among medieval scholastics on the social usefulness of learned knowledge in their specific social and cultural contexts. In particular, he shows how the skepticism towards the scholars as well as the tensions between the University of Paris,...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
VerfasserIn:
Place / Publishing House:Leiden : : Koninklijke Brill,, [2019]
Year of Publication:2019
Language:German
Series:Education and Society in the Middle Ages and Renaissance 55.
Physical Description:1 online resource (651 pages).
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id 993581942104498
lccn 2019013186
ctrlnum (CKB)4100000008398786
(MiAaPQ)EBC5783742
(nllekb)BRILL9789004399518
(EXLCZ)994100000008398786
collection bib_alma
record_format marc
spelling Bubert, Marcel, author
Kreative Gegensätze : der Streit um den Nutzen der Philosophie an der mittelalterlichen Pariser Universität / von Marcel Bubert.
Leiden : Koninklijke Brill, [2019]
1 online resource (651 pages).
text txt rdacontent
computer c rdamedia
online resource cr rdacarrier
Education and society in the Middle Ages and Renaissance, 0926-6070 ; volume 55
Includes bibliographical references and index.
In Kreative Gegensätze Marcel Bubert analyses the debates among medieval scholastics on the social usefulness of learned knowledge in their specific social and cultural contexts. In particular, he shows how the skepticism towards the scholars as well as the tensions between the University of Paris, the French royal court, and the citizens of Paris had profound effects on the scientific community, and led to very different views on the utility of philosophy. Some Masters responded to the expectations of society by emphasizing the autonomy of philosophical cognition. Others departed radically from this notion of science “for its own sake”, and created decidedly “practical” concepts of knowledge. The examination of these contentious relations shows how the dynamics of mutual demarcation within this “constellation” became intellectually prolific by way of generating highly original and innovative responses to the question of the utility of philosophy.
Front Matter -- Copyright page -- Vorwort -- Einleitung -- Die Pariser Artistenfakultät im 13. und frühen 14. Jahrhundert: Sozialisation und Identität -- Praktisches und unpraktisches Wissen, Wissensträger und Experten: Philosophie im universitären Raum -- Kreative Ambivalenzen: Das offene System und seine Feinde -- Krisis und Verwandlung: Alternative Entwürfe im 13. Jahrhundert -- Nutzlose, skeptische und alternative Akteure: Zwischenbetrachtung und Überleitung -- Der Geist kehrt in sich zurück, oder: Die Geburt einer modernen Dialogik -- Das Mittelalter ist nie modern gewesen – Rückblicke, Reflexionen und Aussichten -- Back Matter -- Quellenverzeichnis -- Literaturverzeichnis -- Register.
Education, Medieval.
Learning and scholarship in literature.
Philosophy, Medieval.
Université de Paris History.
Université de Paris Curricula.
90-04-38041-8
Education and Society in the Middle Ages and Renaissance 55.
language German
format eBook
author Bubert, Marcel,
spellingShingle Bubert, Marcel,
Kreative Gegensätze : der Streit um den Nutzen der Philosophie an der mittelalterlichen Pariser Universität /
Education and society in the Middle Ages and Renaissance,
Front Matter -- Copyright page -- Vorwort -- Einleitung -- Die Pariser Artistenfakultät im 13. und frühen 14. Jahrhundert: Sozialisation und Identität -- Praktisches und unpraktisches Wissen, Wissensträger und Experten: Philosophie im universitären Raum -- Kreative Ambivalenzen: Das offene System und seine Feinde -- Krisis und Verwandlung: Alternative Entwürfe im 13. Jahrhundert -- Nutzlose, skeptische und alternative Akteure: Zwischenbetrachtung und Überleitung -- Der Geist kehrt in sich zurück, oder: Die Geburt einer modernen Dialogik -- Das Mittelalter ist nie modern gewesen – Rückblicke, Reflexionen und Aussichten -- Back Matter -- Quellenverzeichnis -- Literaturverzeichnis -- Register.
author_facet Bubert, Marcel,
author_variant m b mb
author_role VerfasserIn
author_sort Bubert, Marcel,
title Kreative Gegensätze : der Streit um den Nutzen der Philosophie an der mittelalterlichen Pariser Universität /
title_sub der Streit um den Nutzen der Philosophie an der mittelalterlichen Pariser Universität /
title_full Kreative Gegensätze : der Streit um den Nutzen der Philosophie an der mittelalterlichen Pariser Universität / von Marcel Bubert.
title_fullStr Kreative Gegensätze : der Streit um den Nutzen der Philosophie an der mittelalterlichen Pariser Universität / von Marcel Bubert.
title_full_unstemmed Kreative Gegensätze : der Streit um den Nutzen der Philosophie an der mittelalterlichen Pariser Universität / von Marcel Bubert.
title_auth Kreative Gegensätze : der Streit um den Nutzen der Philosophie an der mittelalterlichen Pariser Universität /
title_new Kreative Gegensätze :
title_sort kreative gegensätze : der streit um den nutzen der philosophie an der mittelalterlichen pariser universität /
series Education and society in the Middle Ages and Renaissance,
series2 Education and society in the Middle Ages and Renaissance,
publisher Koninklijke Brill,
publishDate 2019
physical 1 online resource (651 pages).
contents Front Matter -- Copyright page -- Vorwort -- Einleitung -- Die Pariser Artistenfakultät im 13. und frühen 14. Jahrhundert: Sozialisation und Identität -- Praktisches und unpraktisches Wissen, Wissensträger und Experten: Philosophie im universitären Raum -- Kreative Ambivalenzen: Das offene System und seine Feinde -- Krisis und Verwandlung: Alternative Entwürfe im 13. Jahrhundert -- Nutzlose, skeptische und alternative Akteure: Zwischenbetrachtung und Überleitung -- Der Geist kehrt in sich zurück, oder: Die Geburt einer modernen Dialogik -- Das Mittelalter ist nie modern gewesen – Rückblicke, Reflexionen und Aussichten -- Back Matter -- Quellenverzeichnis -- Literaturverzeichnis -- Register.
isbn 90-04-39951-8
90-04-38041-8
issn 0926-6070 ;
callnumber-label IN PROCESS
callnumber-sort IN _PROCESS
illustrated Not Illustrated
dewey-hundreds 900 - History & geography
dewey-tens 940 - History of Europe
dewey-ones 940 - History of Europe
dewey-full 940.1
dewey-sort 3940.1
dewey-raw 940.1
dewey-search 940.1
work_keys_str_mv AT bubertmarcel kreativegegensatzederstreitumdennutzenderphilosophieandermittelalterlichenpariseruniversitat
status_str c
ids_txt_mv (CKB)4100000008398786
(MiAaPQ)EBC5783742
(nllekb)BRILL9789004399518
(EXLCZ)994100000008398786
carrierType_str_mv cr
hierarchy_sequence 55.
is_hierarchy_title Kreative Gegensätze : der Streit um den Nutzen der Philosophie an der mittelalterlichen Pariser Universität /
_version_ 1796652756365213696
fullrecord <?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?><collection xmlns="http://www.loc.gov/MARC21/slim"><record><leader>03259cam a22004458i 4500</leader><controlfield tag="001">993581942104498</controlfield><controlfield tag="005">20210303140048.0</controlfield><controlfield tag="006">m o d </controlfield><controlfield tag="007">cr#cnu||||||||</controlfield><controlfield tag="008">190322s2019 ne ob 001 0 ger </controlfield><datafield tag="010" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a"> 2019013186</subfield></datafield><datafield tag="020" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">90-04-39951-8</subfield></datafield><datafield tag="024" ind1="7" ind2=" "><subfield code="a">10.1163/9789004399518</subfield><subfield code="2">DOI</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(CKB)4100000008398786</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(MiAaPQ)EBC5783742</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(nllekb)BRILL9789004399518</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(EXLCZ)994100000008398786</subfield></datafield><datafield tag="040" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">NL-LeKB</subfield><subfield code="c">NL-LeKB</subfield><subfield code="e">rda</subfield></datafield><datafield tag="043" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">e-fr---</subfield></datafield><datafield tag="050" ind1=" " ind2="4"><subfield code="a">IN PROCESS</subfield></datafield><datafield tag="072" ind1=" " ind2="7"><subfield code="a">HB</subfield><subfield code="2">bicssc</subfield></datafield><datafield tag="072" ind1=" " ind2="7"><subfield code="a">HIS</subfield><subfield code="x">000000</subfield><subfield code="2">bisacsh</subfield></datafield><datafield tag="082" ind1="0" ind2=" "><subfield code="a">940.1</subfield><subfield code="2">23</subfield></datafield><datafield tag="100" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Bubert, Marcel,</subfield><subfield code="e">author</subfield></datafield><datafield tag="245" ind1="1" ind2="0"><subfield code="a">Kreative Gegensätze :</subfield><subfield code="b">der Streit um den Nutzen der Philosophie an der mittelalterlichen Pariser Universität /</subfield><subfield code="c">von Marcel Bubert.</subfield></datafield><datafield tag="264" ind1=" " ind2="1"><subfield code="a">Leiden :</subfield><subfield code="b">Koninklijke Brill,</subfield><subfield code="c">[2019]</subfield></datafield><datafield tag="300" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">1 online resource (651 pages).</subfield></datafield><datafield tag="336" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">text</subfield><subfield code="b">txt</subfield><subfield code="2">rdacontent</subfield></datafield><datafield tag="337" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">computer</subfield><subfield code="b">c</subfield><subfield code="2">rdamedia</subfield></datafield><datafield tag="338" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">online resource</subfield><subfield code="b">cr</subfield><subfield code="2">rdacarrier</subfield></datafield><datafield tag="490" ind1="0" ind2=" "><subfield code="a">Education and society in the Middle Ages and Renaissance,</subfield><subfield code="x">0926-6070 ;</subfield><subfield code="v">volume 55</subfield></datafield><datafield tag="504" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Includes bibliographical references and index.</subfield></datafield><datafield tag="520" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">In Kreative Gegensätze Marcel Bubert analyses the debates among medieval scholastics on the social usefulness of learned knowledge in their specific social and cultural contexts. In particular, he shows how the skepticism towards the scholars as well as the tensions between the University of Paris, the French royal court, and the citizens of Paris had profound effects on the scientific community, and led to very different views on the utility of philosophy. Some Masters responded to the expectations of society by emphasizing the autonomy of philosophical cognition. Others departed radically from this notion of science “for its own sake”, and created decidedly “practical” concepts of knowledge. The examination of these contentious relations shows how the dynamics of mutual demarcation within this “constellation” became intellectually prolific by way of generating highly original and innovative responses to the question of the utility of philosophy.</subfield></datafield><datafield tag="505" ind1="0" ind2="0"><subfield code="a">Front Matter -- Copyright page -- Vorwort -- Einleitung -- Die Pariser Artistenfakultät im 13. und frühen 14. Jahrhundert: Sozialisation und Identität -- Praktisches und unpraktisches Wissen, Wissensträger und Experten: Philosophie im universitären Raum -- Kreative Ambivalenzen: Das offene System und seine Feinde -- Krisis und Verwandlung: Alternative Entwürfe im 13. Jahrhundert -- Nutzlose, skeptische und alternative Akteure: Zwischenbetrachtung und Überleitung -- Der Geist kehrt in sich zurück, oder: Die Geburt einer modernen Dialogik -- Das Mittelalter ist nie modern gewesen – Rückblicke, Reflexionen und Aussichten -- Back Matter -- Quellenverzeichnis -- Literaturverzeichnis -- Register.</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="0"><subfield code="a">Education, Medieval.</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="0"><subfield code="a">Learning and scholarship in literature.</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="0"><subfield code="a">Philosophy, Medieval.</subfield></datafield><datafield tag="610" ind1="2" ind2="0"><subfield code="a">Université de Paris</subfield><subfield code="x">History.</subfield></datafield><datafield tag="610" ind1="2" ind2="0"><subfield code="a">Université de Paris</subfield><subfield code="x">Curricula.</subfield></datafield><datafield tag="776" ind1=" " ind2=" "><subfield code="z">90-04-38041-8</subfield></datafield><datafield tag="830" ind1=" " ind2="0"><subfield code="a">Education and Society in the Middle Ages and Renaissance</subfield><subfield code="v">55.</subfield></datafield><datafield tag="906" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">BOOK</subfield></datafield><datafield tag="ADM" ind1=" " ind2=" "><subfield code="b">2023-07-12 06:27:57 Europe/Vienna</subfield><subfield code="f">system</subfield><subfield code="c">marc21</subfield><subfield code="a">2019-06-21 19:11:02 Europe/Vienna</subfield><subfield code="g">false</subfield></datafield><datafield tag="AVE" ind1=" " ind2=" "><subfield code="i">Brill</subfield><subfield code="P">EBA Brill All</subfield><subfield code="x">https://eu02.alma.exlibrisgroup.com/view/uresolver/43ACC_OEAW/openurl?u.ignore_date_coverage=true&amp;portfolio_pid=5343139000004498&amp;Force_direct=true</subfield><subfield code="Z">5343139000004498</subfield><subfield code="b">Available</subfield><subfield code="8">5343139000004498</subfield></datafield></record></collection>