Kreative Gegensätze : : der Streit um den Nutzen der Philosophie an der mittelalterlichen Pariser Universität / / von Marcel Bubert.
In Kreative Gegensätze Marcel Bubert analyses the debates among medieval scholastics on the social usefulness of learned knowledge in their specific social and cultural contexts. In particular, he shows how the skepticism towards the scholars as well as the tensions between the University of Paris,...
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Bubert, Marcel, author Kreative Gegensätze : der Streit um den Nutzen der Philosophie an der mittelalterlichen Pariser Universität / von Marcel Bubert. Leiden : Koninklijke Brill, [2019] 1 online resource (651 pages). text txt rdacontent computer c rdamedia online resource cr rdacarrier Education and society in the Middle Ages and Renaissance, 0926-6070 ; volume 55 Includes bibliographical references and index. In Kreative Gegensätze Marcel Bubert analyses the debates among medieval scholastics on the social usefulness of learned knowledge in their specific social and cultural contexts. In particular, he shows how the skepticism towards the scholars as well as the tensions between the University of Paris, the French royal court, and the citizens of Paris had profound effects on the scientific community, and led to very different views on the utility of philosophy. Some Masters responded to the expectations of society by emphasizing the autonomy of philosophical cognition. Others departed radically from this notion of science “for its own sake”, and created decidedly “practical” concepts of knowledge. The examination of these contentious relations shows how the dynamics of mutual demarcation within this “constellation” became intellectually prolific by way of generating highly original and innovative responses to the question of the utility of philosophy. Front Matter -- Copyright page -- Vorwort -- Einleitung -- Die Pariser Artistenfakultät im 13. und frühen 14. Jahrhundert: Sozialisation und Identität -- Praktisches und unpraktisches Wissen, Wissensträger und Experten: Philosophie im universitären Raum -- Kreative Ambivalenzen: Das offene System und seine Feinde -- Krisis und Verwandlung: Alternative Entwürfe im 13. Jahrhundert -- Nutzlose, skeptische und alternative Akteure: Zwischenbetrachtung und Überleitung -- Der Geist kehrt in sich zurück, oder: Die Geburt einer modernen Dialogik -- Das Mittelalter ist nie modern gewesen – Rückblicke, Reflexionen und Aussichten -- Back Matter -- Quellenverzeichnis -- Literaturverzeichnis -- Register. Education, Medieval. Learning and scholarship in literature. Philosophy, Medieval. Université de Paris History. Université de Paris Curricula. 90-04-38041-8 Education and Society in the Middle Ages and Renaissance 55. |
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Bubert, Marcel, Kreative Gegensätze : der Streit um den Nutzen der Philosophie an der mittelalterlichen Pariser Universität / Education and society in the Middle Ages and Renaissance, Front Matter -- Copyright page -- Vorwort -- Einleitung -- Die Pariser Artistenfakultät im 13. und frühen 14. Jahrhundert: Sozialisation und Identität -- Praktisches und unpraktisches Wissen, Wissensträger und Experten: Philosophie im universitären Raum -- Kreative Ambivalenzen: Das offene System und seine Feinde -- Krisis und Verwandlung: Alternative Entwürfe im 13. Jahrhundert -- Nutzlose, skeptische und alternative Akteure: Zwischenbetrachtung und Überleitung -- Der Geist kehrt in sich zurück, oder: Die Geburt einer modernen Dialogik -- Das Mittelalter ist nie modern gewesen – Rückblicke, Reflexionen und Aussichten -- Back Matter -- Quellenverzeichnis -- Literaturverzeichnis -- Register. |
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