Materialität – Digitalisierung – Bildung

The anthology is guided by the question of whether the digital sphere exhibits a materiality. Answers are explored within the horizon of the basic educational concept of education. Based on different theoretical approaches, the volume includes references to media pedagogy and media didactics as well...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
HerausgeberIn:
Sonstige:
Year of Publication:2023
Language:German
Physical Description:1 electronic resource (266 p.)
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
LEADER 02952nam-a2200361z--4500
001 993577373804498
005 20231214141232.0
006 m o d
007 cr|mn|---annan
008 202301s2023 xx |||||o ||| 0|ger d
020 |a 3-7815-5979-3 
035 |a (CKB)5470000001633526 
035 |a (oapen)https://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/95955 
035 |a (EXLCZ)995470000001633526 
041 0 |a deu 
100 1 |a Leineweber, Christian  |4 edt 
245 1 0 |a Materialität – Digitalisierung – Bildung 
260 |a Bad Heilbrunn  |b Verlag Julius Klinkhardt  |c 2023 
300 |a 1 electronic resource (266 p.) 
336 |a text  |b txt  |2 rdacontent 
337 |a computer  |b c  |2 rdamedia 
338 |a online resource  |b cr  |2 rdacarrier 
520 |a The anthology is guided by the question of whether the digital sphere exhibits a materiality. Answers are explored within the horizon of the basic educational concept of education. Based on different theoretical approaches, the volume includes references to media pedagogy and media didactics as well as contributions from childhood pedagogy, historical pedagogy, aesthetic education, inclusion pedagogy, educational gender studies, school pedagogy, adult education, and empirical and theoretical educational research. In this way, diverse conceptualizations of education are proposed and contextualized, recognizing the interplay of materiality and digitalization as a space of reflection for their thinking. 
520 |a Der Sammelband ist durch die Frage geleitet, ob die digitale Sphäre eine Materialität vorweist. Antworten werden im Horizont des erziehungswissenschaftlichen Grundbegriffs der Bildung ausgelotet. Ausgehend von unterschiedlichen theoretischen Zugängen umfasst der Band sowohl medienpädagogische und mediendidaktische Bezüge als auch Beiträge aus der Pädagogik der Kindheit, der historischen Pädagogik, der ästhetischen Bildung, der Inklusionspädagogik, der erziehungswissenschaftlichen Geschlechterforschung, der Schulpädagogik, der Erwachsenen- und Weiterbildung sowie der empirischen und theoretischen Bildungsforschung. Auf diese Weise werden vielfältige Begriffsbestimmungen von Bildung vorgeschlagen und kontextualisiert, die das Zusammenspiel von Materialität und Digitalisierung als Reflexionsraum ihres Denkens anerkennen. 
546 |a German 
650 7 |a Education  |2 bicssc 
653 |a Digitalisierung; Medienpädagogik; Mediendidaktik; Pädagogik der Kindheit; historische Pädagogik; historische Bildungsforschung; Inklusionspädagogik; Geschlechterforschung; Schulpädagogik; Medienkompetenz; Bildungstheorie; Soziale Arbeit; Heterogenität 
776 |z 3-7815-2539-2 
700 1 |a Waldmann, Maximilian  |4 edt 
700 1 |a Wunder, Maik  |4 edt 
700 1 |a Leineweber, Christian  |4 oth 
700 1 |a Waldmann, Maximilian  |4 oth 
700 1 |a Wunder, Maik  |4 oth 
906 |a BOOK 
ADM |b 2024-01-13 05:04:33 Europe/Vienna  |f system  |c marc21  |a 2023-01-18 06:03:23 Europe/Vienna  |g false 
AVE |i DOAB Directory of Open Access Books  |P DOAB Directory of Open Access Books  |x https://eu02.alma.exlibrisgroup.com/view/uresolver/43ACC_OEAW/openurl?u.ignore_date_coverage=true&portfolio_pid=5342571290004498&Force_direct=true  |Z 5342571290004498  |b Available  |8 5342571290004498