Normativität des Korans im Zeichen gesellschaftlichen Wandels : Theologische und religionspädagogische Perspektiven

In a time of rapid societal changes around the globe, there is a pressing need for genuine elucidation of Muslim moral values and norms, especially in migration contexts. These rapid changes raise questions about the conservation of the ‘self’ and the adaptation of norms and values to real-life cond...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Superior document:Theologie, Bildung, Ethik und Recht des Islam Band 6
HerausgeberIn:
Sonstige:
Year of Publication:2022
Language:German
Series:Theologie, Bildung, Ethik und Recht des Islam Band 6
Physical Description:1 electronic resource (492 p.)
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id 993573567104498
ctrlnum (CKB)5470000001631577
(oapen)https://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/94688
(EXLCZ)995470000001631577
collection bib_alma
record_format marc
spelling Ulfat, Fahimah edt
Normativität des Korans im Zeichen gesellschaftlichen Wandels Theologische und religionspädagogische Perspektiven
Normativität des Korans im Zeichen gesellschaftlichen Wandels
Baden-Baden Nomos Verlagsgesellschaft mbH & Co. KG 2022
1 electronic resource (492 p.)
text txt rdacontent
computer c rdamedia
online resource cr rdacarrier
Theologie, Bildung, Ethik und Recht des Islam Band 6
In a time of rapid societal changes around the globe, there is a pressing need for genuine elucidation of Muslim moral values and norms, especially in migration contexts. These rapid changes raise questions about the conservation of the ‘self’ and the adaptation of norms and values to real-life conditions or contexts. Muslims, confronted by the conflicting demands of tradition and modernity, often search for answers in theological normativity, particularly in conceptualisations of ethical norms and values. In this context, the legal verses in the Qurʾān, called normative verses (āyāt al-aḥkām), constitute key points of reference. Because the plurality of Islamic conceptualisations of norms requires a multidisciplinary approach, this collection of articles examines the topic from the perspective of three different disciplines of Islamic theology: Qurʾānic hermeneutics, principles of Islamic jurisprudence and religious education. With contributions by Mehmetcan Akpinar, Mouez Khalfaoui, Abdelaali El Maghraoui, Mohammed Nekroumi, Hossam Ouf, Sara Rahman, Peter Saleh Spiewok, Farid Philipp Suleiman, Said Topalovic und Fahimah Ulfat.
In einer Zeit rascher gesellschaftlicher und globaler Veränderungen besteht insbesondere in Migrationskontexten der Bedarf nach einer gründlichen Auseinandersetzung mit tradierten muslimischen ethischen bzw. moralischen Werten und Normenvorstellungen. Der rasche und komplexe Wertewandel wirft die Frage nach dem Verhältnis zwischen Bewahrung des Eigenen und Anpassung bzw. Weiterentwicklung der Normen und Werte an die lebensrealen Bedingungen und Kontexte auf. Im Prozess dieser Auseinandersetzung zwischen Tradition und Moderne rückt die Frage nach theologischer Normensetzung bzw. Wertevorstellungen in den Fokus des Interesses muslimischen Lebensvollzugs. Dabei kommt dem Umgang mit der Normativität des Korans bzw. der sogenannten Normenverse (āyāt al-aḥkām) eine Schlüsselrolle zu. Da die Multidimensionalität islamischer Normenvorstellungen interdisziplinäre Zugänge erfordert, wird die Thematik aus drei islamtheologischen Fachperspektiven (Koranhermeneutik, Normenlehre, Religionspädagogik) beleuchtet. Mit Beiträgen von Mehmetcan Akpinar, Mouez Khalfaoui, Abdelaali El Maghraoui, Mohammed Nekroumi, Hossam Ouf, Sara Rahman, Peter Saleh Spiewok, Farid Philipp Suleiman, Said Topalovic und Fahimah Ulfat.
German
HRH bicssc
Geschlechtergerechtigkeit, Gut-Böse-Dichotomien, interreligiöses Zusammenleben, Islamische Religionspädagogik, Islamisches Recht, Lebensvollzug, Menschenbild, Muslime, Normenverse, Offenbarungstext, Säkularisierung, soziale Interaktion, Sozialethik, theologische Ethik des Korans, Tradition und Moderne, Normativität, Koran, Offenbarung, Islam, Aḥkām
3-7489-3272-3
Khalfaoui, Mouez edt
Nekroumi, Mohammed edt
Ulfat, Fahimah oth
Khalfaoui, Mouez oth
Nekroumi, Mohammed oth
language German
format eBook
author2 Khalfaoui, Mouez
Nekroumi, Mohammed
Ulfat, Fahimah
Khalfaoui, Mouez
Nekroumi, Mohammed
author_facet Khalfaoui, Mouez
Nekroumi, Mohammed
Ulfat, Fahimah
Khalfaoui, Mouez
Nekroumi, Mohammed
author2_variant f u fu
m k mk
m n mn
author2_role HerausgeberIn
HerausgeberIn
Sonstige
Sonstige
Sonstige
title Normativität des Korans im Zeichen gesellschaftlichen Wandels Theologische und religionspädagogische Perspektiven
spellingShingle Normativität des Korans im Zeichen gesellschaftlichen Wandels Theologische und religionspädagogische Perspektiven
Theologie, Bildung, Ethik und Recht des Islam
title_sub Theologische und religionspädagogische Perspektiven
title_full Normativität des Korans im Zeichen gesellschaftlichen Wandels Theologische und religionspädagogische Perspektiven
title_fullStr Normativität des Korans im Zeichen gesellschaftlichen Wandels Theologische und religionspädagogische Perspektiven
title_full_unstemmed Normativität des Korans im Zeichen gesellschaftlichen Wandels Theologische und religionspädagogische Perspektiven
title_auth Normativität des Korans im Zeichen gesellschaftlichen Wandels Theologische und religionspädagogische Perspektiven
title_alt Normativität des Korans im Zeichen gesellschaftlichen Wandels
title_new Normativität des Korans im Zeichen gesellschaftlichen Wandels
title_sort normativität des korans im zeichen gesellschaftlichen wandels theologische und religionspädagogische perspektiven
series Theologie, Bildung, Ethik und Recht des Islam
series2 Theologie, Bildung, Ethik und Recht des Islam
publisher Nomos Verlagsgesellschaft mbH & Co. KG
publishDate 2022
physical 1 electronic resource (492 p.)
isbn 3-7489-3272-3
illustrated Not Illustrated
work_keys_str_mv AT ulfatfahimah normativitatdeskoransimzeichengesellschaftlichenwandelstheologischeundreligionspadagogischeperspektiven
AT khalfaouimouez normativitatdeskoransimzeichengesellschaftlichenwandelstheologischeundreligionspadagogischeperspektiven
AT nekroumimohammed normativitatdeskoransimzeichengesellschaftlichenwandelstheologischeundreligionspadagogischeperspektiven
AT ulfatfahimah normativitatdeskoransimzeichengesellschaftlichenwandels
AT khalfaouimouez normativitatdeskoransimzeichengesellschaftlichenwandels
AT nekroumimohammed normativitatdeskoransimzeichengesellschaftlichenwandels
status_str n
ids_txt_mv (CKB)5470000001631577
(oapen)https://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/94688
(EXLCZ)995470000001631577
carrierType_str_mv cr
hierarchy_parent_title Theologie, Bildung, Ethik und Recht des Islam Band 6
is_hierarchy_title Normativität des Korans im Zeichen gesellschaftlichen Wandels Theologische und religionspädagogische Perspektiven
container_title Theologie, Bildung, Ethik und Recht des Islam Band 6
author2_original_writing_str_mv noLinkedField
noLinkedField
noLinkedField
noLinkedField
noLinkedField
_version_ 1796652572522577920
fullrecord <?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?><collection xmlns="http://www.loc.gov/MARC21/slim"><record><leader>04137nam-a2200373z--4500</leader><controlfield tag="001">993573567104498</controlfield><controlfield tag="005">20231214141222.0</controlfield><controlfield tag="006">m o d </controlfield><controlfield tag="007">cr|mn|---annan</controlfield><controlfield tag="008">202212s2022 xx |||||o ||| 0|ger d</controlfield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(CKB)5470000001631577</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(oapen)https://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/94688</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(EXLCZ)995470000001631577</subfield></datafield><datafield tag="041" ind1="0" ind2=" "><subfield code="a">deu</subfield></datafield><datafield tag="100" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Ulfat, Fahimah</subfield><subfield code="4">edt</subfield></datafield><datafield tag="245" ind1="1" ind2="0"><subfield code="a">Normativität des Korans im Zeichen gesellschaftlichen Wandels</subfield><subfield code="b">Theologische und religionspädagogische Perspektiven</subfield></datafield><datafield tag="246" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Normativität des Korans im Zeichen gesellschaftlichen Wandels </subfield></datafield><datafield tag="260" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Baden-Baden</subfield><subfield code="b">Nomos Verlagsgesellschaft mbH &amp; Co. KG</subfield><subfield code="c">2022</subfield></datafield><datafield tag="300" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">1 electronic resource (492 p.)</subfield></datafield><datafield tag="336" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">text</subfield><subfield code="b">txt</subfield><subfield code="2">rdacontent</subfield></datafield><datafield tag="337" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">computer</subfield><subfield code="b">c</subfield><subfield code="2">rdamedia</subfield></datafield><datafield tag="338" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">online resource</subfield><subfield code="b">cr</subfield><subfield code="2">rdacarrier</subfield></datafield><datafield tag="490" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Theologie, Bildung, Ethik und Recht des Islam</subfield><subfield code="v">Band 6</subfield></datafield><datafield tag="520" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">In a time of rapid societal changes around the globe, there is a pressing need for genuine elucidation of Muslim moral values and norms, especially in migration contexts. These rapid changes raise questions about the conservation of the ‘self’ and the adaptation of norms and values to real-life conditions or contexts. Muslims, confronted by the conflicting demands of tradition and modernity, often search for answers in theological normativity, particularly in conceptualisations of ethical norms and values. In this context, the legal verses in the Qurʾān, called normative verses (āyāt al-aḥkām), constitute key points of reference. Because the plurality of Islamic conceptualisations of norms requires a multidisciplinary approach, this collection of articles examines the topic from the perspective of three different disciplines of Islamic theology: Qurʾānic hermeneutics, principles of Islamic jurisprudence and religious education. With contributions by Mehmetcan Akpinar, Mouez Khalfaoui, Abdelaali El Maghraoui, Mohammed Nekroumi, Hossam Ouf, Sara Rahman, Peter Saleh Spiewok, Farid Philipp Suleiman, Said Topalovic und Fahimah Ulfat.</subfield></datafield><datafield tag="520" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">In einer Zeit rascher gesellschaftlicher und globaler Veränderungen besteht insbesondere in Migrationskontexten der Bedarf nach einer gründlichen Auseinandersetzung mit tradierten muslimischen ethischen bzw. moralischen Werten und Normenvorstellungen. Der rasche und komplexe Wertewandel wirft die Frage nach dem Verhältnis zwischen Bewahrung des Eigenen und Anpassung bzw. Weiterentwicklung der Normen und Werte an die lebensrealen Bedingungen und Kontexte auf. Im Prozess dieser Auseinandersetzung zwischen Tradition und Moderne rückt die Frage nach theologischer Normensetzung bzw. Wertevorstellungen in den Fokus des Interesses muslimischen Lebensvollzugs. Dabei kommt dem Umgang mit der Normativität des Korans bzw. der sogenannten Normenverse (āyāt al-aḥkām) eine Schlüsselrolle zu. Da die Multidimensionalität islamischer Normenvorstellungen interdisziplinäre Zugänge erfordert, wird die Thematik aus drei islamtheologischen Fachperspektiven (Koranhermeneutik, Normenlehre, Religionspädagogik) beleuchtet. Mit Beiträgen von Mehmetcan Akpinar, Mouez Khalfaoui, Abdelaali El Maghraoui, Mohammed Nekroumi, Hossam Ouf, Sara Rahman, Peter Saleh Spiewok, Farid Philipp Suleiman, Said Topalovic und Fahimah Ulfat.</subfield></datafield><datafield tag="546" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">German</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="7"><subfield code="a">HRH</subfield><subfield code="2">bicssc</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Geschlechtergerechtigkeit, Gut-Böse-Dichotomien, interreligiöses Zusammenleben, Islamische Religionspädagogik, Islamisches Recht, Lebensvollzug, Menschenbild, Muslime, Normenverse, Offenbarungstext, Säkularisierung, soziale Interaktion, Sozialethik, theologische Ethik des Korans, Tradition und Moderne, Normativität, Koran, Offenbarung, Islam, Aḥkām</subfield></datafield><datafield tag="776" ind1=" " ind2=" "><subfield code="z">3-7489-3272-3</subfield></datafield><datafield tag="700" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Khalfaoui, Mouez</subfield><subfield code="4">edt</subfield></datafield><datafield tag="700" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Nekroumi, Mohammed</subfield><subfield code="4">edt</subfield></datafield><datafield tag="700" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Ulfat, Fahimah</subfield><subfield code="4">oth</subfield></datafield><datafield tag="700" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Khalfaoui, Mouez</subfield><subfield code="4">oth</subfield></datafield><datafield tag="700" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Nekroumi, Mohammed</subfield><subfield code="4">oth</subfield></datafield><datafield tag="906" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">BOOK</subfield></datafield><datafield tag="ADM" ind1=" " ind2=" "><subfield code="b">2023-12-15 06:07:51 Europe/Vienna</subfield><subfield code="f">system</subfield><subfield code="c">marc21</subfield><subfield code="a">2023-01-09 04:44:33 Europe/Vienna</subfield><subfield code="g">false</subfield></datafield><datafield tag="AVE" ind1=" " ind2=" "><subfield code="i">DOAB Directory of Open Access Books</subfield><subfield code="P">DOAB Directory of Open Access Books</subfield><subfield code="x">https://eu02.alma.exlibrisgroup.com/view/uresolver/43ACC_OEAW/openurl?u.ignore_date_coverage=true&amp;portfolio_pid=5341789700004498&amp;Force_direct=true</subfield><subfield code="Z">5341789700004498</subfield><subfield code="b">Available</subfield><subfield code="8">5341789700004498</subfield></datafield></record></collection>