Tradition und Avantgarde : Das Sonett im Expressionismus

How much tradition is there in the avant-garde? Is everything that is claimed to be new really new? Literary Expressionism (the most important avant-garde movement of Classical Modernism), which was and still is generally considered to be the epoch of "broken forms", claimed this for itsel...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Superior document:Klassische Moderne Band 44
:
Year of Publication:2022
Language:German
Series:Klassische Moderne Band 44
Physical Description:1 electronic resource (978 p.)
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id 993573566804498
ctrlnum (CKB)5470000001631580
(oapen)https://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/94684
(EXLCZ)995470000001631580
collection bib_alma
record_format marc
spelling Buohler, Hans Peter auth
Tradition und Avantgarde Das Sonett im Expressionismus
Tradition und Avantgarde
Baden-Baden Nomos Verlagsgesellschaft mbH & Co. KG 2022
1 electronic resource (978 p.)
text txt rdacontent
computer c rdamedia
online resource cr rdacarrier
Klassische Moderne Band 44
How much tradition is there in the avant-garde? Is everything that is claimed to be new really new? Literary Expressionism (the most important avant-garde movement of Classical Modernism), which was and still is generally considered to be the epoch of "broken forms", claimed this for itself: after all, artists had revolutionary experiences (such as the First World War) to deal with and often created something new. But not always, and so numerous sonnets can be found in poetry – and thus poems in a form from the 13th century. By showing (thanks to extensive source and archive studies) that this is a poetic mass phenomenon, however, Expressionism is now seen in a different light, revealing new facets in literature between 1905 and 1925. Case studies on the outstanding poets of early expressionism (Georg Heym and Georg Trakl), the period of the First World War (Max Herrmann-Neisse and Paul Zech) and the young Weimar Republic (Anton Schnack and Walter Rheiner) deepen this finding. In addition, the work is highly compatible both intermedially (music and visual arts) and comparatively (the sonnet as a European form of poetry) and also facilitates further literary studies thanks to an extensive appendix of sources.
Wie viel Tradition steckt in der Avantgarde? Ist wirklich alles neu von dem behauptet wird, es sei neu? Der literarische Expressionismus (die wichtigste Avantgardebewegung der Klassischen Moderne) der gemeiniglich als Epoche der »zerbrochenen Formen« galt und gilt, nahm das für sich in Anspruch: Die KünstlerInnen hatten ja umwälzende Erfahrungen (wie etwa den Ersten Weltkrieg) zu verarbeiten und schufen oft Neues. Doch nicht immer, und so finden sich in der Dichtung zahlreiche Sonette – und damit Gedichte in einer Form aus dem 13. Jahrhundert. Indem ich (dank umfangreicher Quellen- und Archivstudien) zeigen kann, dass es sich um ein dichterisches Massenphänomen handelt, rückt der Expressionismus aber hierdurch in ein anderes Licht, sodass neue Facetten in der Literatur zwischen 1905 und 1925 offenbart werden. Fallstudien zu den herausragenden Dichtern des Frühexpressionismus (Georg Heym und Georg Trakl), der Zeit des Ersten Weltkriegs (Max Herrmann-Neisse und Paul Zech) sowie der jungen Weimarer Republik (Anton Schnack und Walter Rheiner) vertiefen diesen Befund. Zudem ist die Arbeit intermedial (Musik und Bildende Kunst) wie komparatisch (das Sonett als europäische Gedichtform) sehr anschlussfähig und ermöglicht durch einen umfangreichen Quellenanhang zugleich weitere literaturwissenschaftliche Studien.
German
CF, HB, 1DFG, 2ACG, 3JJ, 3JJG bicssc
1905 bis 1925, Anton Schnack, Dichtungstheorie, Erster Weltkrieg, Expressionistisches Jahrzehnt, Formgeschichte, Georg Heym, Georg Trakl, Lyrik, Max Herrmann-Neisse, Paul Zech, Walter Rheiner
3-95650-834-3
language German
format eBook
author Buohler, Hans Peter
spellingShingle Buohler, Hans Peter
Tradition und Avantgarde Das Sonett im Expressionismus
Klassische Moderne
author_facet Buohler, Hans Peter
author_variant h p b hp hpb
author_sort Buohler, Hans Peter
title Tradition und Avantgarde Das Sonett im Expressionismus
title_sub Das Sonett im Expressionismus
title_full Tradition und Avantgarde Das Sonett im Expressionismus
title_fullStr Tradition und Avantgarde Das Sonett im Expressionismus
title_full_unstemmed Tradition und Avantgarde Das Sonett im Expressionismus
title_auth Tradition und Avantgarde Das Sonett im Expressionismus
title_alt Tradition und Avantgarde
title_new Tradition und Avantgarde
title_sort tradition und avantgarde das sonett im expressionismus
series Klassische Moderne
series2 Klassische Moderne
publisher Nomos Verlagsgesellschaft mbH & Co. KG
publishDate 2022
physical 1 electronic resource (978 p.)
isbn 3-95650-834-3
illustrated Not Illustrated
work_keys_str_mv AT buohlerhanspeter traditionundavantgardedassonettimexpressionismus
AT buohlerhanspeter traditionundavantgarde
status_str n
ids_txt_mv (CKB)5470000001631580
(oapen)https://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/94684
(EXLCZ)995470000001631580
carrierType_str_mv cr
hierarchy_parent_title Klassische Moderne Band 44
is_hierarchy_title Tradition und Avantgarde Das Sonett im Expressionismus
container_title Klassische Moderne Band 44
_version_ 1796652572485877760
fullrecord <?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?><collection xmlns="http://www.loc.gov/MARC21/slim"><record><leader>03779nam-a2200313z--4500</leader><controlfield tag="001">993573566804498</controlfield><controlfield tag="005">20231214141112.0</controlfield><controlfield tag="006">m o d </controlfield><controlfield tag="007">cr|mn|---annan</controlfield><controlfield tag="008">202212s2022 xx |||||o ||| 0|ger d</controlfield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(CKB)5470000001631580</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(oapen)https://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/94684</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(EXLCZ)995470000001631580</subfield></datafield><datafield tag="041" ind1="0" ind2=" "><subfield code="a">deu</subfield></datafield><datafield tag="100" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Buohler, Hans Peter</subfield><subfield code="4">auth</subfield></datafield><datafield tag="245" ind1="1" ind2="0"><subfield code="a">Tradition und Avantgarde</subfield><subfield code="b">Das Sonett im Expressionismus</subfield></datafield><datafield tag="246" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Tradition und Avantgarde </subfield></datafield><datafield tag="260" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Baden-Baden</subfield><subfield code="b">Nomos Verlagsgesellschaft mbH &amp; Co. KG</subfield><subfield code="c">2022</subfield></datafield><datafield tag="300" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">1 electronic resource (978 p.)</subfield></datafield><datafield tag="336" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">text</subfield><subfield code="b">txt</subfield><subfield code="2">rdacontent</subfield></datafield><datafield tag="337" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">computer</subfield><subfield code="b">c</subfield><subfield code="2">rdamedia</subfield></datafield><datafield tag="338" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">online resource</subfield><subfield code="b">cr</subfield><subfield code="2">rdacarrier</subfield></datafield><datafield tag="490" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Klassische Moderne</subfield><subfield code="v">Band 44</subfield></datafield><datafield tag="520" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">How much tradition is there in the avant-garde? Is everything that is claimed to be new really new? Literary Expressionism (the most important avant-garde movement of Classical Modernism), which was and still is generally considered to be the epoch of "broken forms", claimed this for itself: after all, artists had revolutionary experiences (such as the First World War) to deal with and often created something new. But not always, and so numerous sonnets can be found in poetry – and thus poems in a form from the 13th century. By showing (thanks to extensive source and archive studies) that this is a poetic mass phenomenon, however, Expressionism is now seen in a different light, revealing new facets in literature between 1905 and 1925. Case studies on the outstanding poets of early expressionism (Georg Heym and Georg Trakl), the period of the First World War (Max Herrmann-Neisse and Paul Zech) and the young Weimar Republic (Anton Schnack and Walter Rheiner) deepen this finding. In addition, the work is highly compatible both intermedially (music and visual arts) and comparatively (the sonnet as a European form of poetry) and also facilitates further literary studies thanks to an extensive appendix of sources.</subfield></datafield><datafield tag="520" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Wie viel Tradition steckt in der Avantgarde? Ist wirklich alles neu von dem behauptet wird, es sei neu? Der literarische Expressionismus (die wichtigste Avantgardebewegung der Klassischen Moderne) der gemeiniglich als Epoche der »zerbrochenen Formen« galt und gilt, nahm das für sich in Anspruch: Die KünstlerInnen hatten ja umwälzende Erfahrungen (wie etwa den Ersten Weltkrieg) zu verarbeiten und schufen oft Neues. Doch nicht immer, und so finden sich in der Dichtung zahlreiche Sonette – und damit Gedichte in einer Form aus dem 13. Jahrhundert. Indem ich (dank umfangreicher Quellen- und Archivstudien) zeigen kann, dass es sich um ein dichterisches Massenphänomen handelt, rückt der Expressionismus aber hierdurch in ein anderes Licht, sodass neue Facetten in der Literatur zwischen 1905 und 1925 offenbart werden. Fallstudien zu den herausragenden Dichtern des Frühexpressionismus (Georg Heym und Georg Trakl), der Zeit des Ersten Weltkriegs (Max Herrmann-Neisse und Paul Zech) sowie der jungen Weimarer Republik (Anton Schnack und Walter Rheiner) vertiefen diesen Befund. Zudem ist die Arbeit intermedial (Musik und Bildende Kunst) wie komparatisch (das Sonett als europäische Gedichtform) sehr anschlussfähig und ermöglicht durch einen umfangreichen Quellenanhang zugleich weitere literaturwissenschaftliche Studien.</subfield></datafield><datafield tag="546" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">German</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="7"><subfield code="a">CF, HB, 1DFG, 2ACG, 3JJ, 3JJG</subfield><subfield code="2">bicssc</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">1905 bis 1925, Anton Schnack, Dichtungstheorie, Erster Weltkrieg, Expressionistisches Jahrzehnt, Formgeschichte, Georg Heym, Georg Trakl, Lyrik, Max Herrmann-Neisse, Paul Zech, Walter Rheiner</subfield></datafield><datafield tag="776" ind1=" " ind2=" "><subfield code="z">3-95650-834-3</subfield></datafield><datafield tag="906" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">BOOK</subfield></datafield><datafield tag="ADM" ind1=" " ind2=" "><subfield code="b">2023-12-15 06:03:31 Europe/Vienna</subfield><subfield code="f">system</subfield><subfield code="c">marc21</subfield><subfield code="a">2023-01-09 04:44:33 Europe/Vienna</subfield><subfield code="g">false</subfield></datafield><datafield tag="AVE" ind1=" " ind2=" "><subfield code="i">DOAB Directory of Open Access Books</subfield><subfield code="P">DOAB Directory of Open Access Books</subfield><subfield code="x">https://eu02.alma.exlibrisgroup.com/view/uresolver/43ACC_OEAW/openurl?u.ignore_date_coverage=true&amp;portfolio_pid=5341789610004498&amp;Force_direct=true</subfield><subfield code="Z">5341789610004498</subfield><subfield code="b">Available</subfield><subfield code="8">5341789610004498</subfield></datafield></record></collection>