Bewertungen – Erwartungen – Gebrauch: Sprachgebrauchsnormen zur inneren Mehrsprachigkeit an der Universität

This study examines norms on variety choice using the example of the University of Salzburg. On the one hand, questionnaires and interviews are examined with quantitative and qualitative methods to detect normative evaluations and expectations. On the other hand, regularities in the actual language...

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Year of Publication:2021
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This study examines norms on variety choice using the example of the University of Salzburg. On the one hand, questionnaires and interviews are examined with quantitative and qualitative methods to detect normative evaluations and expectations. On the other hand, regularities in the actual language use are uncovered through a variable analysis of video recorded university lectures.
Die vorliegende Arbeit untersucht Normen zur Varietätenwahl am Beispiel der Universität Salzburg. Dazu werden einerseits Fragebögen und Interviews mittels quantiativer und qualitativer Methoden auf normative Bewertungen und Erwartungen untersucht. Andererseits werden Regelmäßigkeiten im tatsächlichen Variationsverhalten durch die variablenanalytische Auswertung von Videoaufzeichnungen von Lehrveranstaltungen freigelegt.
German
Sociolinguistics bicssc
Sprachnormen; tertiärer Bildungsbereich; Dialekt-Standard-Variation; Spracheinstellungen; normativer Diskurs
ÖFOS 2012, Soziolinguistik
ÖFOS 2012, Mundartforschung
ÖFOS 2012, Phonetik
Linguistic norms; tertiary education; dialect standard variation; language attitudes; normative discourse
ÖFOS 2012, Sociolinguistics
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