Pädagogische Wissenschaft in der DDR : Ideologieproduktion, Systemreflexion und Erziehungsforschung. Studien zu einem vernachlässigten Thema der Disziplingeschichte deutscher Pädagogik

With their analyses, the Berlin historians of education provide for the first time a historiographically well-founded and systematically grounded history of the development and status of scientific pedagogy in the GDR. It is no longer interpreted solely in ideology-political and critical terms as an...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Superior document:Bildungsgeschichte. Forschung - Akzente - Perspektiven
:
Year of Publication:2022
Language:German
Series:Bildungsgeschichte. Forschung - Akzente - Perspektiven
Physical Description:1 electronic resource (628 p.)
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
LEADER 03129nam-a2200349z--4500
001 993567747404498
005 20231214141241.0
006 m o d
007 cr|mn|---annan
008 202211s2022 xx |||||o ||| 0|ger d
020 |a 3-7815-5972-6 
035 |a (CKB)5860000000094892 
035 |a (oapen)https://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/93878 
035 |a (EXLCZ)995860000000094892 
041 0 |a deu 
100 1 |a Tenorth, Heinz-Elmar  |4 auth 
245 1 0 |a Pädagogische Wissenschaft in der DDR  |b Ideologieproduktion, Systemreflexion und Erziehungsforschung. Studien zu einem vernachlässigten Thema der Disziplingeschichte deutscher Pädagogik 
246 |a Pädagogische Wissenschaft in der DDR  
260 |a Bad Heilbrunn  |b Verlag Julius Klinkhardt  |c 2022 
300 |a 1 electronic resource (628 p.) 
336 |a text  |b txt  |2 rdacontent 
337 |a computer  |b c  |2 rdamedia 
338 |a online resource  |b cr  |2 rdacarrier 
490 1 |a Bildungsgeschichte. Forschung - Akzente - Perspektiven 
520 |a With their analyses, the Berlin historians of education provide for the first time a historiographically well-founded and systematically grounded history of the development and status of scientific pedagogy in the GDR. It is no longer interpreted solely in ideology-political and critical terms as an auxiliary of SED educational policy, but is comprehensively analyzed in its own practice as a system of different forms of knowledge. As a scientific pedagogy, it developed from 1945 to 1989 in the conflictual field between science and politics, pedagogical practice and educational research, central institutions and individual work into a discipline of its own shape, in the process increasingly also according to its self-understanding a researching discipline in a difficult and highly politicized context. 
520 |a Die Berliner Bildungshistoriker geben mit ihren Analysen erstmals eine historiographisch fundierte und systematisch grundierte Geschichte der Entwicklung und des Status der wissenschaftlichen Pädagogik der DDR. Sie wird nicht mehr allein ideologiepolitisch und -kritisch als Erfüllungsgehilfin der SED-Bildungspolitik interpretiert, sondern in ihrer eigenen Praxis als ein System differenter Wissensformen umfassend analysiert. Als wissenschaftliche Pädagogik hat sie sich von 1945 bis 1989 im konflikthaften Feld zwischen Wissenschaft und Politik, pädagogischer Praxis und erziehungswissenschaftlicher Forschung, zentralen Institutionen und individueller Arbeit zu einer Disziplin eigener Gestalt entwickelt, im Prozess zunehmend mehr auch nach ihrem Selbstverständnis eine forschende Disziplin in einem schwierigen und hoch politisierten Kontext. 
546 |a German 
536 |a Deutsche Forschungsgemeinschaft (DFG) 
650 7 |a Education  |2 bicssc 
653 |a DDR; Bildungsgeschichte; Marxismus-Leninismus; Deutschland; Politik; Kommunistische Erziehung,; Historische Erziehungswissenschaft; Wissenschaftsgeschichte; sozialistische Erziehung; DDR-Pädagogik; SED-Bildungspolitik; Sowjetpädagogik 
776 |z 3-7815-2532-5 
700 1 |a Wiegmann, Ulrich  |4 auth 
906 |a BOOK 
ADM |b 2024-01-16 02:18:48 Europe/Vienna  |f system  |c marc21  |a 2022-11-12 21:32:05 Europe/Vienna  |g false 
AVE |i DOAB Directory of Open Access Books  |P DOAB Directory of Open Access Books  |x https://eu02.alma.exlibrisgroup.com/view/uresolver/43ACC_OEAW/openurl?u.ignore_date_coverage=true&portfolio_pid=5341093510004498&Force_direct=true  |Z 5341093510004498  |b Available  |8 5341093510004498