Motetten am Hof Maximilians II. (1527–1576) : Komponieren im Zeitalter der Konfessionalisierung

In the present volume sacred motets composed by members of the chapel of the Archduke and later Emperor Maximilian II – among them Jacobus Vaet, Philippe de Monte and Jacob Regnart – are documented and analysed for the first time. The chapel and its repertoire cultivated at the court not only served...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
:
Year of Publication:2022
Language:German
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id 993565477104498
ctrlnum (CKB)5850000000101812
(oapen)https://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/93430
(EXLCZ)995850000000101812
collection bib_alma
record_format marc
spelling Pfohl, Jonas auth
Motetten am Hof Maximilians II. (1527–1576) Komponieren im Zeitalter der Konfessionalisierung
Motetten am Hof Maximilians II.
2022
text txt rdacontent
computer c rdamedia
online resource cr rdacarrier
In the present volume sacred motets composed by members of the chapel of the Archduke and later Emperor Maximilian II – among them Jacobus Vaet, Philippe de Monte and Jacob Regnart – are documented and analysed for the first time. The chapel and its repertoire cultivated at the court not only served as a means for the representation of the court but also needed to comply with the emperor’s personal artistic and religious wishes. Maximilian II officially confessed to the Roman-Catholic church but personally sympathised with the Reformation. Therefore, the analysis of the texts and music addresses also the question of how the gap between the Roman-Catholic ceremony at court and the emperor’s personal faith is reflected in motets.
Dieser Band verzeichnet und erschließt erstmals das von Mitgliedern der Hofkapelle des Erzherzogs und späteren Kaisers Maximilian II. – unter ihnen Jacobus Vaet, Philippe de Monte und Jacob Regnart – komponierte geisteliche Motettenrepertoire. Die Musikpflege einer Hofkapelle dieser Zeit diente nicht nur der höfischen Repräsentation, sondern musste auch den künstlerischen und religiösen Vorlieben eines Herrschers genügen. Da Maximilian II. trotz seines öffentlichen Bekenntnisses zum Vatikan Sympathien für die Reformation hegte, gehen die umfangreichen Analysen der Texte und Kompositionen auch der Frage nach, wie sich diese Diskrepanz zwischen romtreuem Hofzeremoniell und dem persönlichen Glauben des Herrschers im Motettenschaffen seiner Hofmusiker widerspiegelt.
German
Austrian Science Fund (FWF)
Renaissance, Polyphonie, Motette, Habsburger, Maximilian II., Konfessionalisierung, Quellenstudien
à FOS 2012 -- GEISTESWISSENSCHAFTEN (6) -- Kunstwissenschaften (604) -- Kunstwissenschaften (6040) -- Kirchenmusik (604017)
à FOS 2012 -- GEISTESWISSENSCHAFTEN (6) -- Kunstwissenschaften (604) -- Kunstwissenschaften (6040) -- Musikgeschichte (604022)
à FOS 2012 -- GEISTESWISSENSCHAFTEN (6) -- Kunstwissenschaften (604) -- Kunstwissenschaften (6040) -- Musikwissenschaft (604024)
à FOS 2012 -- GEISTESWISSENSCHAFTEN (6) -- Andere Geisteswissenschaften (605) -- Andere Geisteswissenschaften (6050) -- Kulturgeschichte (605002)
à FOS 2012 -- GEISTESWISSENSCHAFTEN (6) -- Philosophie, Ethik, Religion (603) -- Sonstige Religion, Religionswissenschaften (6039) -- Religionsgeschichte (603908)
Renaissance, Polyphony, Motet, Habsburg Court, Maximilian II, Confessionalization, Source Studies
à FOS 2012 -- HUMANITIES (6) -- Arts (604) -- Arts (6040) -- Church music (604017)
à FOS 2012 -- HUMANITIES (6) -- Arts (604) -- Arts (6040) -- Music history (604022)
à FOS 2012 -- HUMANITIES (6) -- Arts (604) -- Arts (6040) -- Musicology (604024)
à FOS 2012 -- HUMANITIES (6) -- Other Humanities (605) -- Other Humanities (6050) -- Cultural history (605002)
à FOS 2012 -- HUMANITIES (6) -- Philosophy, Ethics, Religion (603) -- Religion, Religious Studies not elsewhere classified (6039) -- History of religion (603908)
3-99012-998-8
language German
format eBook
author Pfohl, Jonas
spellingShingle Pfohl, Jonas
Motetten am Hof Maximilians II. (1527–1576) Komponieren im Zeitalter der Konfessionalisierung
author_facet Pfohl, Jonas
author_variant j p jp
author_sort Pfohl, Jonas
title Motetten am Hof Maximilians II. (1527–1576) Komponieren im Zeitalter der Konfessionalisierung
title_sub Komponieren im Zeitalter der Konfessionalisierung
title_full Motetten am Hof Maximilians II. (1527–1576) Komponieren im Zeitalter der Konfessionalisierung
title_fullStr Motetten am Hof Maximilians II. (1527–1576) Komponieren im Zeitalter der Konfessionalisierung
title_full_unstemmed Motetten am Hof Maximilians II. (1527–1576) Komponieren im Zeitalter der Konfessionalisierung
title_auth Motetten am Hof Maximilians II. (1527–1576) Komponieren im Zeitalter der Konfessionalisierung
title_alt Motetten am Hof Maximilians II.
title_new Motetten am Hof Maximilians II. (1527–1576)
title_sort motetten am hof maximilians ii. (1527–1576) komponieren im zeitalter der konfessionalisierung
publishDate 2022
isbn 3-99012-998-8
illustrated Not Illustrated
work_keys_str_mv AT pfohljonas motettenamhofmaximiliansii15271576komponierenimzeitalterderkonfessionalisierung
AT pfohljonas motettenamhofmaximiliansii
status_str n
ids_txt_mv (CKB)5850000000101812
(oapen)https://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/93430
(EXLCZ)995850000000101812
carrierType_str_mv cr
is_hierarchy_title Motetten am Hof Maximilians II. (1527–1576) Komponieren im Zeitalter der Konfessionalisierung
_version_ 1796652525152108544
fullrecord <?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?><collection xmlns="http://www.loc.gov/MARC21/slim"><record><leader>04028nam-a2200421z--4500</leader><controlfield tag="001">993565477104498</controlfield><controlfield tag="005">20231214141134.0</controlfield><controlfield tag="006">m o d </controlfield><controlfield tag="007">cr|mn|---annan</controlfield><controlfield tag="008">202211s2022 xx |||||o ||| 0|ger d</controlfield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(CKB)5850000000101812</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(oapen)https://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/93430</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(EXLCZ)995850000000101812</subfield></datafield><datafield tag="041" ind1="0" ind2=" "><subfield code="a">deu</subfield></datafield><datafield tag="100" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Pfohl, Jonas</subfield><subfield code="4">auth</subfield></datafield><datafield tag="245" ind1="1" ind2="0"><subfield code="a">Motetten am Hof Maximilians II. (1527–1576)</subfield><subfield code="b">Komponieren im Zeitalter der Konfessionalisierung</subfield></datafield><datafield tag="246" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Motetten am Hof Maximilians II. </subfield></datafield><datafield tag="260" ind1=" " ind2=" "><subfield code="c">2022</subfield></datafield><datafield tag="336" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">text</subfield><subfield code="b">txt</subfield><subfield code="2">rdacontent</subfield></datafield><datafield tag="337" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">computer</subfield><subfield code="b">c</subfield><subfield code="2">rdamedia</subfield></datafield><datafield tag="338" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">online resource</subfield><subfield code="b">cr</subfield><subfield code="2">rdacarrier</subfield></datafield><datafield tag="520" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">In the present volume sacred motets composed by members of the chapel of the Archduke and later Emperor Maximilian II – among them Jacobus Vaet, Philippe de Monte and Jacob Regnart – are documented and analysed for the first time. The chapel and its repertoire cultivated at the court not only served as a means for the representation of the court but also needed to comply with the emperor’s personal artistic and religious wishes. Maximilian II officially confessed to the Roman-Catholic church but personally sympathised with the Reformation. Therefore, the analysis of the texts and music addresses also the question of how the gap between the Roman-Catholic ceremony at court and the emperor’s personal faith is reflected in motets.</subfield></datafield><datafield tag="520" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Dieser Band verzeichnet und erschließt erstmals das von Mitgliedern der Hofkapelle des Erzherzogs und späteren Kaisers Maximilian II. – unter ihnen Jacobus Vaet, Philippe de Monte und Jacob Regnart – komponierte geisteliche Motettenrepertoire. Die Musikpflege einer Hofkapelle dieser Zeit diente nicht nur der höfischen Repräsentation, sondern musste auch den künstlerischen und religiösen Vorlieben eines Herrschers genügen. Da Maximilian II. trotz seines öffentlichen Bekenntnisses zum Vatikan Sympathien für die Reformation hegte, gehen die umfangreichen Analysen der Texte und Kompositionen auch der Frage nach, wie sich diese Diskrepanz zwischen romtreuem Hofzeremoniell und dem persönlichen Glauben des Herrschers im Motettenschaffen seiner Hofmusiker widerspiegelt.</subfield></datafield><datafield tag="546" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">German</subfield></datafield><datafield tag="536" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Austrian Science Fund (FWF)</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Renaissance, Polyphonie, Motette, Habsburger, Maximilian II., Konfessionalisierung, Quellenstudien</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Ã FOS 2012 -- GEISTESWISSENSCHAFTEN (6) -- Kunstwissenschaften (604) -- Kunstwissenschaften (6040) -- Kirchenmusik (604017)</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Ã FOS 2012 -- GEISTESWISSENSCHAFTEN (6) -- Kunstwissenschaften (604) -- Kunstwissenschaften (6040) -- Musikgeschichte (604022)</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Ã FOS 2012 -- GEISTESWISSENSCHAFTEN (6) -- Kunstwissenschaften (604) -- Kunstwissenschaften (6040) -- Musikwissenschaft (604024)</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Ã FOS 2012 -- GEISTESWISSENSCHAFTEN (6) -- Andere Geisteswissenschaften (605) -- Andere Geisteswissenschaften (6050) -- Kulturgeschichte (605002)</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Ã FOS 2012 -- GEISTESWISSENSCHAFTEN (6) -- Philosophie, Ethik, Religion (603) -- Sonstige Religion, Religionswissenschaften (6039) -- Religionsgeschichte (603908)</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Renaissance, Polyphony, Motet, Habsburg Court, Maximilian II, Confessionalization, Source Studies</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Ã FOS 2012 -- HUMANITIES (6) -- Arts (604) -- Arts (6040) -- Church music (604017)</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Ã FOS 2012 -- HUMANITIES (6) -- Arts (604) -- Arts (6040) -- Music history (604022)</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Ã FOS 2012 -- HUMANITIES (6) -- Arts (604) -- Arts (6040) -- Musicology (604024)</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Ã FOS 2012 -- HUMANITIES (6) -- Other Humanities (605) -- Other Humanities (6050) -- Cultural history (605002)</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Ã FOS 2012 -- HUMANITIES (6) -- Philosophy, Ethics, Religion (603) -- Religion, Religious Studies not elsewhere classified (6039) -- History of religion (603908)</subfield></datafield><datafield tag="776" ind1=" " ind2=" "><subfield code="z">3-99012-998-8</subfield></datafield><datafield tag="906" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">BOOK</subfield></datafield><datafield tag="ADM" ind1=" " ind2=" "><subfield code="b">2023-12-15 06:06:41 Europe/Vienna</subfield><subfield code="f">system</subfield><subfield code="c">marc21</subfield><subfield code="a">2022-11-12 21:32:05 Europe/Vienna</subfield><subfield code="g">false</subfield></datafield><datafield tag="AVE" ind1=" " ind2=" "><subfield code="i">DOAB Directory of Open Access Books</subfield><subfield code="P">DOAB Directory of Open Access Books</subfield><subfield code="x">https://eu02.alma.exlibrisgroup.com/view/uresolver/43ACC_OEAW/openurl?u.ignore_date_coverage=true&amp;portfolio_pid=5340852940004498&amp;Force_direct=true</subfield><subfield code="Z">5340852940004498</subfield><subfield code="b">Available</subfield><subfield code="8">5340852940004498</subfield></datafield></record></collection>