Conflicts in Interreligious Education : : Exploring Theory and Practice / / Martina Kraml, Zekirija Sejdini, Nicole Bauer, Jonas Kolb.
Die Studie beschäftigt sich mit Konflikten und Spannungsfeldern, die in interreligiösen Bildungsprozessen im deutschsprachigen Kontext (Österreich) in schulischen und universitären Kontexten auftreten können. Dies ist zugleich eine Neuheit und ein Wagnis. Eine Neuheit deshalb, weil zwar gegenwärtig...
Saved in:
VerfasserIn: | |
---|---|
Place / Publishing House: | Berlin ;, Boston : : De Gruyter,, [2022] Kohlhammer Verlag,, [2022] ©2022 |
Year of Publication: | 2022 |
Language: | English |
Physical Description: | 1 online resource (VII, 226 p.) |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
993562182204498 |
---|---|
ctrlnum |
(CKB)5670000000201165 (DE-B1597)591142 (DE-B1597)9783110762877 (MiAaPQ)EBC7015425 (Au-PeEL)EBL7015425 (OCoLC)1294425995 (EXLCZ)995670000000201165 |
collection |
bib_alma |
record_format |
marc |
spelling |
Kraml, Martina, 1956- author. aut http://id.loc.gov/vocabulary/relators/aut Conflicts in Interreligious Education : Exploring Theory and Practice / Martina Kraml, Zekirija Sejdini, Nicole Bauer, Jonas Kolb. Berlin ; Boston : De Gruyter, [2022] Kohlhammer Verlag, [2022] ©2022 1 online resource (VII, 226 p.) text txt rdacontent computer c rdamedia online resource cr rdacarrier Description based on online resource; title from PDF title page (publisher's Web site, viewed 31. Jan 2022) This eBook is made available Open Access under a CC BY-NC-ND 4.0 license: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 https://www.degruyter.com/dg/page/open-access-policy Die Studie beschäftigt sich mit Konflikten und Spannungsfeldern, die in interreligiösen Bildungsprozessen im deutschsprachigen Kontext (Österreich) in schulischen und universitären Kontexten auftreten können. Dies ist zugleich eine Neuheit und ein Wagnis. Eine Neuheit deshalb, weil zwar gegenwärtig viel über Interreligiosität gesprochen wird, es aber an Forschung zu interreligiösen Kooperationen in der religionspädagogischen und religionsdidaktischen Praxis sowie insbesondere an empirischen Studien mangelt. Ein Wagnis ist das Buch deshalb, da Konflikte, Probleme, Meinungsverschiedenheiten oder Unstimmigkeiten, die in interreligiösen Bildungssettings auftreten, nur selten in den Mittelpunkt gerückt werden. Es scheint vielmehr eine Art Unbehagen oder Zögerlichkeit zu bestehen, sich mit diesen Fragen auseinanderzusetzen. Unsere empirische Analyse widmet sich daher explizit auftretenden Konflikten und Konfliktdynamiken in interreligiösen Bildungsprozessen und berücksichtigt die Perspektiven von etablierten Religionslehrer/-innen, Schüler/-innen, angehenden Religionslehrer/-innen (Studierende) sowie Universitätsdozent/-innen. Auf dieser Basis werden wegweisende religionspädagogische Einsichten und praktische Perspektiven in unterschiedlichen Bildungssettings formuliert, um die interreligiöse Zusammenarbeit in Zukunft zu stärken und zu verbessern. Whenever people from different cultural and religious backgrounds converge, it produces tension and ambivalence. This study delves into conflicts in interreligious educational processes in both theory and practice, presenting the results of empirical research conducted at schools and universities and formulating ground-breaking practical perspectives for interreligious collaboration in various religious-pedagogical settings. In English. Frontmatter -- Contents -- Foreword -- Introduction -- The State of Research, Theories, and Methods -- 1 The State of Research -- 2 Theoretical Considerations: Identity and Conflict -- 3 Research Methodology and Design -- Empirical Analysis -- 4 The School Setting -- 5 The University Setting -- Synopsis and Stimuli -- 6 Perspectives for Interreligious Education -- Bibliography SOCIAL SCIENCE / Sociology of Religion. bisacsh Interreligious learning. conflict studies. interreligious education. pedagogy of religion. religious diversity. 3-11-076171-8 Bauer, Nicole, author. aut http://id.loc.gov/vocabulary/relators/aut Sejdini, Zekirija, 1972- author. aut http://id.loc.gov/vocabulary/relators/aut |
language |
English |
format |
eBook |
author |
Kraml, Martina, 1956- Kraml, Martina, 1956- Bauer, Nicole, Sejdini, Zekirija, 1972- |
spellingShingle |
Kraml, Martina, 1956- Kraml, Martina, 1956- Bauer, Nicole, Sejdini, Zekirija, 1972- Conflicts in Interreligious Education : Exploring Theory and Practice / Frontmatter -- Contents -- Foreword -- Introduction -- The State of Research, Theories, and Methods -- 1 The State of Research -- 2 Theoretical Considerations: Identity and Conflict -- 3 Research Methodology and Design -- Empirical Analysis -- 4 The School Setting -- 5 The University Setting -- Synopsis and Stimuli -- 6 Perspectives for Interreligious Education -- Bibliography |
author_facet |
Kraml, Martina, 1956- Kraml, Martina, 1956- Bauer, Nicole, Sejdini, Zekirija, 1972- Bauer, Nicole, Bauer, Nicole, Sejdini, Zekirija, 1972- Sejdini, Zekirija, 1972- |
author_variant |
m k mk m k mk n b nb z s zs |
author_role |
VerfasserIn VerfasserIn VerfasserIn VerfasserIn |
author2 |
Bauer, Nicole, Bauer, Nicole, Sejdini, Zekirija, 1972- Sejdini, Zekirija, 1972- |
author2_variant |
n b nb z s zs |
author2_role |
VerfasserIn VerfasserIn VerfasserIn VerfasserIn |
author_sort |
Kraml, Martina, 1956- |
title |
Conflicts in Interreligious Education : Exploring Theory and Practice / |
title_sub |
Exploring Theory and Practice / |
title_full |
Conflicts in Interreligious Education : Exploring Theory and Practice / Martina Kraml, Zekirija Sejdini, Nicole Bauer, Jonas Kolb. |
title_fullStr |
Conflicts in Interreligious Education : Exploring Theory and Practice / Martina Kraml, Zekirija Sejdini, Nicole Bauer, Jonas Kolb. |
title_full_unstemmed |
Conflicts in Interreligious Education : Exploring Theory and Practice / Martina Kraml, Zekirija Sejdini, Nicole Bauer, Jonas Kolb. |
title_auth |
Conflicts in Interreligious Education : Exploring Theory and Practice / |
title_alt |
Frontmatter -- Contents -- Foreword -- Introduction -- The State of Research, Theories, and Methods -- 1 The State of Research -- 2 Theoretical Considerations: Identity and Conflict -- 3 Research Methodology and Design -- Empirical Analysis -- 4 The School Setting -- 5 The University Setting -- Synopsis and Stimuli -- 6 Perspectives for Interreligious Education -- Bibliography |
title_new |
Conflicts in Interreligious Education : |
title_sort |
conflicts in interreligious education : exploring theory and practice / |
publisher |
De Gruyter, Kohlhammer Verlag, |
publishDate |
2022 |
physical |
1 online resource (VII, 226 p.) |
contents |
Frontmatter -- Contents -- Foreword -- Introduction -- The State of Research, Theories, and Methods -- 1 The State of Research -- 2 Theoretical Considerations: Identity and Conflict -- 3 Research Methodology and Design -- Empirical Analysis -- 4 The School Setting -- 5 The University Setting -- Synopsis and Stimuli -- 6 Perspectives for Interreligious Education -- Bibliography |
isbn |
3-11-076287-0 3-11-076171-8 |
illustrated |
Not Illustrated |
dewey-hundreds |
200 - Religion |
dewey-tens |
260 - Christian organization, social work & worship |
dewey-ones |
261 - Social theology |
dewey-full |
261.2071 |
dewey-sort |
3261.2071 |
dewey-raw |
261.2071 |
dewey-search |
261.2071 |
oclc_num |
1294425995 |
work_keys_str_mv |
AT kramlmartina conflictsininterreligiouseducationexploringtheoryandpractice AT bauernicole conflictsininterreligiouseducationexploringtheoryandpractice AT sejdinizekirija conflictsininterreligiouseducationexploringtheoryandpractice |
status_str |
n |
ids_txt_mv |
(CKB)5670000000201165 (DE-B1597)591142 (DE-B1597)9783110762877 (MiAaPQ)EBC7015425 (Au-PeEL)EBL7015425 (OCoLC)1294425995 (EXLCZ)995670000000201165 |
carrierType_str_mv |
cr |
is_hierarchy_title |
Conflicts in Interreligious Education : Exploring Theory and Practice / |
author2_original_writing_str_mv |
noLinkedField noLinkedField noLinkedField noLinkedField |
_version_ |
1764990369206894592 |
fullrecord |
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?><collection xmlns="http://www.loc.gov/MARC21/slim"><record><leader>04334nam a22005535i 4500</leader><controlfield tag="001">993562182204498</controlfield><controlfield tag="005">20221031232300.0</controlfield><controlfield tag="006">m|||||o||d||||||||</controlfield><controlfield tag="007">cr#||#||||||||</controlfield><controlfield tag="008">220131t20222022gw fo d z eng d</controlfield><datafield tag="020" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">3-11-076287-0</subfield></datafield><datafield tag="024" ind1="7" ind2=" "><subfield code="a">10.1515/9783110762877</subfield><subfield code="2">doi</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(CKB)5670000000201165</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(DE-B1597)591142</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(DE-B1597)9783110762877</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(MiAaPQ)EBC7015425</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(Au-PeEL)EBL7015425</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(OCoLC)1294425995</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(EXLCZ)995670000000201165</subfield></datafield><datafield tag="040" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">DE-B1597</subfield><subfield code="b">eng</subfield><subfield code="c">DE-B1597</subfield><subfield code="e">rda</subfield></datafield><datafield tag="041" ind1="0" ind2=" "><subfield code="a">eng</subfield></datafield><datafield tag="044" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">gw</subfield><subfield code="c">DE</subfield></datafield><datafield tag="072" ind1=" " ind2="7"><subfield code="a">SOC039000</subfield><subfield code="2">bisacsh</subfield></datafield><datafield tag="082" ind1="0" ind2=" "><subfield code="a">261.2071</subfield></datafield><datafield tag="100" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Kraml, Martina,</subfield><subfield code="d">1956-</subfield><subfield code="e">author.</subfield><subfield code="4">aut</subfield><subfield code="4">http://id.loc.gov/vocabulary/relators/aut</subfield></datafield><datafield tag="245" ind1="1" ind2="0"><subfield code="a">Conflicts in Interreligious Education :</subfield><subfield code="b">Exploring Theory and Practice /</subfield><subfield code="c">Martina Kraml, Zekirija Sejdini, Nicole Bauer, Jonas Kolb.</subfield></datafield><datafield tag="264" ind1="3" ind2="1"><subfield code="a">Berlin ;</subfield><subfield code="a">Boston :</subfield><subfield code="b">De Gruyter,</subfield><subfield code="c">[2022]</subfield></datafield><datafield tag="264" ind1=" " ind2="1"><subfield code="b">Kohlhammer Verlag,</subfield><subfield code="c">[2022]</subfield></datafield><datafield tag="264" ind1=" " ind2="4"><subfield code="c">©2022</subfield></datafield><datafield tag="300" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">1 online resource (VII, 226 p.)</subfield></datafield><datafield tag="336" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">text</subfield><subfield code="b">txt</subfield><subfield code="2">rdacontent</subfield></datafield><datafield tag="337" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">computer</subfield><subfield code="b">c</subfield><subfield code="2">rdamedia</subfield></datafield><datafield tag="338" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">online resource</subfield><subfield code="b">cr</subfield><subfield code="2">rdacarrier</subfield></datafield><datafield tag="588" ind1="0" ind2=" "><subfield code="a">Description based on online resource; title from PDF title page (publisher's Web site, viewed 31. Jan 2022)</subfield></datafield><datafield tag="540" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">This eBook is made available Open Access under a CC BY-NC-ND 4.0 license:</subfield><subfield code="u">https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0</subfield><subfield code="u">https://www.degruyter.com/dg/page/open-access-policy</subfield></datafield><datafield tag="520" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Die Studie beschäftigt sich mit Konflikten und Spannungsfeldern, die in interreligiösen Bildungsprozessen im deutschsprachigen Kontext (Österreich) in schulischen und universitären Kontexten auftreten können. Dies ist zugleich eine Neuheit und ein Wagnis. Eine Neuheit deshalb, weil zwar gegenwärtig viel über Interreligiosität gesprochen wird, es aber an Forschung zu interreligiösen Kooperationen in der religionspädagogischen und religionsdidaktischen Praxis sowie insbesondere an empirischen Studien mangelt. Ein Wagnis ist das Buch deshalb, da Konflikte, Probleme, Meinungsverschiedenheiten oder Unstimmigkeiten, die in interreligiösen Bildungssettings auftreten, nur selten in den Mittelpunkt gerückt werden. Es scheint vielmehr eine Art Unbehagen oder Zögerlichkeit zu bestehen, sich mit diesen Fragen auseinanderzusetzen. Unsere empirische Analyse widmet sich daher explizit auftretenden Konflikten und Konfliktdynamiken in interreligiösen Bildungsprozessen und berücksichtigt die Perspektiven von etablierten Religionslehrer/-innen, Schüler/-innen, angehenden Religionslehrer/-innen (Studierende) sowie Universitätsdozent/-innen. Auf dieser Basis werden wegweisende religionspädagogische Einsichten und praktische Perspektiven in unterschiedlichen Bildungssettings formuliert, um die interreligiöse Zusammenarbeit in Zukunft zu stärken und zu verbessern.</subfield></datafield><datafield tag="520" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Whenever people from different cultural and religious backgrounds converge, it produces tension and ambivalence. This study delves into conflicts in interreligious educational processes in both theory and practice, presenting the results of empirical research conducted at schools and universities and formulating ground-breaking practical perspectives for interreligious collaboration in various religious-pedagogical settings.</subfield></datafield><datafield tag="546" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">In English.</subfield></datafield><datafield tag="505" ind1="0" ind2="0"><subfield code="t">Frontmatter --</subfield><subfield code="t">Contents --</subfield><subfield code="t">Foreword --</subfield><subfield code="t">Introduction --</subfield><subfield code="t">The State of Research, Theories, and Methods --</subfield><subfield code="t">1 The State of Research --</subfield><subfield code="t">2 Theoretical Considerations: Identity and Conflict --</subfield><subfield code="t">3 Research Methodology and Design --</subfield><subfield code="t">Empirical Analysis --</subfield><subfield code="t">4 The School Setting --</subfield><subfield code="t">5 The University Setting --</subfield><subfield code="t">Synopsis and Stimuli --</subfield><subfield code="t">6 Perspectives for Interreligious Education --</subfield><subfield code="t">Bibliography</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="7"><subfield code="a">SOCIAL SCIENCE / Sociology of Religion.</subfield><subfield code="2">bisacsh</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Interreligious learning.</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">conflict studies.</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">interreligious education.</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">pedagogy of religion.</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">religious diversity.</subfield></datafield><datafield tag="776" ind1=" " ind2=" "><subfield code="z">3-11-076171-8</subfield></datafield><datafield tag="700" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Bauer, Nicole,</subfield><subfield code="e">author.</subfield><subfield code="4">aut</subfield><subfield code="4">http://id.loc.gov/vocabulary/relators/aut</subfield></datafield><datafield tag="700" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Sejdini, Zekirija,</subfield><subfield code="d">1972-</subfield><subfield code="e">author.</subfield><subfield code="4">aut</subfield><subfield code="4">http://id.loc.gov/vocabulary/relators/aut</subfield></datafield><datafield tag="906" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">BOOK</subfield></datafield><datafield tag="ADM" ind1=" " ind2=" "><subfield code="b">2022-12-22 20:46:55 Europe/Vienna</subfield><subfield code="f">system</subfield><subfield code="c">marc21</subfield><subfield code="a">2022-02-12 19:07:41 Europe/Vienna</subfield><subfield code="g">false</subfield></datafield><datafield tag="AVE" ind1=" " ind2=" "><subfield code="P">DOAB Directory of Open Access Books</subfield><subfield code="x">https://eu02.alma.exlibrisgroup.com/view/uresolver/43ACC_OEAW/openurl?u.ignore_date_coverage=true&portfolio_pid=5337810200004498&Force_direct=true</subfield><subfield code="Z">5337810200004498</subfield><subfield code="8">5337810200004498</subfield></datafield></record></collection> |