Marktstrategien der Kurienbanken : : Die Geschäfte der Alberti, Medici und Spinelli in Deutschland (1400-1475) / / Kurt Weissen.
With their branch networks and partners, the Florentine banks dominated international monetary transactions of the 15th century. Thanks to their presence in the main commercial centres of the continent, the merchant bankers from Tuscany dominated the cashless processing of large transfers of money f...
Saved in:
VerfasserIn: | |
---|---|
Place / Publishing House: | Heidelberg : : Heidelberg University Publishing (heiUP),, 2021. |
Year of Publication: | 2021 |
Language: | German |
Physical Description: | 1 online resource (xii, 647 pages) :; illustrations |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
993561985604498 |
---|---|
ctrlnum |
(CKB)4920000001372556 (NjHacI)994920000001372556 (EXLCZ)994920000001372556 |
collection |
bib_alma |
record_format |
marc |
spelling |
Weissen, Kurt, author. Marktstrategien der Kurienbanken : Die Geschäfte der Alberti, Medici und Spinelli in Deutschland (1400-1475) / Kurt Weissen. Marktstrategien der Kurienbanken Heidelberg : Heidelberg University Publishing (heiUP), 2021. 1 online resource (xii, 647 pages) : illustrations text txt rdacontent computer c rdamedia online resource cr rdacarrier Description based on publisher supplied metadata and other sources. With their branch networks and partners, the Florentine banks dominated international monetary transactions of the 15th century. Thanks to their presence in the main commercial centres of the continent, the merchant bankers from Tuscany dominated the cashless processing of large transfers of money from all over Europe to the Roman Curia. Kurt Weissen examines how curia bankers, such as the Alberti and the Medici, connected Germany to this payment system via Bruges and Venice. He analyses the role played by the establishment of branches in Lübeck, Cologne, Basel and Constance and the importance of cooperation with German merchant companies. Die florentinischen Banken beherrschten mit ihren Filialnetzen und Partnern die internationalen Geldgeschäfte des 15. Jahrhunderts. Dank ihrer Präsenz an den wichtigen Handelszentren des Kontinents dominierten die Händler-Bankiers aus der Toskana die bargeldlose Abwicklung der großen Geldtransfers aus ganz Europa an die römische Kurie. Kurt Weissen untersucht, wie Kurienbankiers wie die Alberti und die Medici Deutschland von Brügge und Venedig aus an dieses Zahlungssystem anschlossen. Er zeigt auf, welche Rolle dabei die Gründung eigener Niederlassungen in Lübeck, Köln, Basel und Konstanz spielten und welche Bedeutung Kooperationen mit deutschen Handelsgesellschaften zukam. In German. Titelei -- Widmung -- Inhalt -- Dank -- 1 Einleitung -- 2 Marktattraktivität -- 3 Wege des Geldtransfers -- 4 Im deutschen Markt tätige Kurienbanken -- 5 Markträume -- 6 Marktraumstrategien -- 7 Fazit: Marktaufteilung -- 8 Exkurs: Handelspraktiken -- 9 Anhang. Bank marketing. 3-96822-020-X |
language |
German |
format |
eBook |
author |
Weissen, Kurt, |
spellingShingle |
Weissen, Kurt, Marktstrategien der Kurienbanken : Die Geschäfte der Alberti, Medici und Spinelli in Deutschland (1400-1475) / Titelei -- Widmung -- Inhalt -- Dank -- 1 Einleitung -- 2 Marktattraktivität -- 3 Wege des Geldtransfers -- 4 Im deutschen Markt tätige Kurienbanken -- 5 Markträume -- 6 Marktraumstrategien -- 7 Fazit: Marktaufteilung -- 8 Exkurs: Handelspraktiken -- 9 Anhang. |
author_facet |
Weissen, Kurt, |
author_variant |
k w kw |
author_role |
VerfasserIn |
author_sort |
Weissen, Kurt, |
title |
Marktstrategien der Kurienbanken : Die Geschäfte der Alberti, Medici und Spinelli in Deutschland (1400-1475) / |
title_sub |
Die Geschäfte der Alberti, Medici und Spinelli in Deutschland (1400-1475) / |
title_full |
Marktstrategien der Kurienbanken : Die Geschäfte der Alberti, Medici und Spinelli in Deutschland (1400-1475) / Kurt Weissen. |
title_fullStr |
Marktstrategien der Kurienbanken : Die Geschäfte der Alberti, Medici und Spinelli in Deutschland (1400-1475) / Kurt Weissen. |
title_full_unstemmed |
Marktstrategien der Kurienbanken : Die Geschäfte der Alberti, Medici und Spinelli in Deutschland (1400-1475) / Kurt Weissen. |
title_auth |
Marktstrategien der Kurienbanken : Die Geschäfte der Alberti, Medici und Spinelli in Deutschland (1400-1475) / |
title_alt |
Marktstrategien der Kurienbanken |
title_new |
Marktstrategien der Kurienbanken : |
title_sort |
marktstrategien der kurienbanken : die geschäfte der alberti, medici und spinelli in deutschland (1400-1475) / |
publisher |
Heidelberg University Publishing (heiUP), |
publishDate |
2021 |
physical |
1 online resource (xii, 647 pages) : illustrations |
contents |
Titelei -- Widmung -- Inhalt -- Dank -- 1 Einleitung -- 2 Marktattraktivität -- 3 Wege des Geldtransfers -- 4 Im deutschen Markt tätige Kurienbanken -- 5 Markträume -- 6 Marktraumstrategien -- 7 Fazit: Marktaufteilung -- 8 Exkurs: Handelspraktiken -- 9 Anhang. |
isbn |
3-96822-020-X |
callnumber-first |
H - Social Science |
callnumber-subject |
HG - Finance |
callnumber-label |
HG1616 |
callnumber-sort |
HG 41616 M3 W457 42021 |
illustrated |
Illustrated |
dewey-hundreds |
300 - Social sciences |
dewey-tens |
330 - Economics |
dewey-ones |
330 - Economics |
dewey-full |
330 |
dewey-sort |
3330 |
dewey-raw |
330 |
dewey-search |
330 |
work_keys_str_mv |
AT weissenkurt marktstrategienderkurienbankendiegeschaftederalbertimediciundspinelliindeutschland14001475 AT weissenkurt marktstrategienderkurienbanken |
status_str |
n |
ids_txt_mv |
(CKB)4920000001372556 (NjHacI)994920000001372556 (EXLCZ)994920000001372556 |
carrierType_str_mv |
cr |
is_hierarchy_title |
Marktstrategien der Kurienbanken : Die Geschäfte der Alberti, Medici und Spinelli in Deutschland (1400-1475) / |
_version_ |
1764992808530214912 |
fullrecord |
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?><collection xmlns="http://www.loc.gov/MARC21/slim"><record><leader>02651nam a2200313 i 4500</leader><controlfield tag="001">993561985604498</controlfield><controlfield tag="005">20230328154151.0</controlfield><controlfield tag="006">m o d </controlfield><controlfield tag="007">cr |||||||||||</controlfield><controlfield tag="008">230328s2021 gw a o 000 0 ger d</controlfield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(CKB)4920000001372556</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(NjHacI)994920000001372556</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(EXLCZ)994920000001372556</subfield></datafield><datafield tag="040" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">NjHacI</subfield><subfield code="b">eng</subfield><subfield code="e">rda</subfield><subfield code="c">NjHacl</subfield></datafield><datafield tag="050" ind1=" " ind2="4"><subfield code="a">HG1616.M3</subfield><subfield code="b">.W457 2021</subfield></datafield><datafield tag="082" ind1="0" ind2="4"><subfield code="a">330</subfield><subfield code="2">23</subfield></datafield><datafield tag="100" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Weissen, Kurt,</subfield><subfield code="e">author.</subfield></datafield><datafield tag="245" ind1="1" ind2="0"><subfield code="a">Marktstrategien der Kurienbanken :</subfield><subfield code="b">Die Geschäfte der Alberti, Medici und Spinelli in Deutschland (1400-1475) /</subfield><subfield code="c">Kurt Weissen.</subfield></datafield><datafield tag="246" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Marktstrategien der Kurienbanken </subfield></datafield><datafield tag="264" ind1=" " ind2="1"><subfield code="a">Heidelberg :</subfield><subfield code="b">Heidelberg University Publishing (heiUP),</subfield><subfield code="c">2021.</subfield></datafield><datafield tag="300" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">1 online resource (xii, 647 pages) :</subfield><subfield code="b">illustrations</subfield></datafield><datafield tag="336" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">text</subfield><subfield code="b">txt</subfield><subfield code="2">rdacontent</subfield></datafield><datafield tag="337" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">computer</subfield><subfield code="b">c</subfield><subfield code="2">rdamedia</subfield></datafield><datafield tag="338" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">online resource</subfield><subfield code="b">cr</subfield><subfield code="2">rdacarrier</subfield></datafield><datafield tag="588" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Description based on publisher supplied metadata and other sources.</subfield></datafield><datafield tag="520" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">With their branch networks and partners, the Florentine banks dominated international monetary transactions of the 15th century. Thanks to their presence in the main commercial centres of the continent, the merchant bankers from Tuscany dominated the cashless processing of large transfers of money from all over Europe to the Roman Curia. Kurt Weissen examines how curia bankers, such as the Alberti and the Medici, connected Germany to this payment system via Bruges and Venice. He analyses the role played by the establishment of branches in Lübeck, Cologne, Basel and Constance and the importance of cooperation with German merchant companies.</subfield></datafield><datafield tag="520" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Die florentinischen Banken beherrschten mit ihren Filialnetzen und Partnern die internationalen Geldgeschäfte des 15. Jahrhunderts. Dank ihrer Präsenz an den wichtigen Handelszentren des Kontinents dominierten die Händler-Bankiers aus der Toskana die bargeldlose Abwicklung der großen Geldtransfers aus ganz Europa an die römische Kurie. Kurt Weissen untersucht, wie Kurienbankiers wie die Alberti und die Medici Deutschland von Brügge und Venedig aus an dieses Zahlungssystem anschlossen. Er zeigt auf, welche Rolle dabei die Gründung eigener Niederlassungen in Lübeck, Köln, Basel und Konstanz spielten und welche Bedeutung Kooperationen mit deutschen Handelsgesellschaften zukam.</subfield></datafield><datafield tag="546" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">In German.</subfield></datafield><datafield tag="505" ind1="0" ind2=" "><subfield code="a">Titelei -- Widmung -- Inhalt -- Dank -- 1 Einleitung -- 2 Marktattraktivität -- 3 Wege des Geldtransfers -- 4 Im deutschen Markt tätige Kurienbanken -- 5 Markträume -- 6 Marktraumstrategien -- 7 Fazit: Marktaufteilung -- 8 Exkurs: Handelspraktiken -- 9 Anhang.</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="0"><subfield code="a">Bank marketing.</subfield></datafield><datafield tag="776" ind1=" " ind2=" "><subfield code="z">3-96822-020-X</subfield></datafield><datafield tag="906" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">BOOK</subfield></datafield><datafield tag="ADM" ind1=" " ind2=" "><subfield code="b">2023-04-15 12:59:52 Europe/Vienna</subfield><subfield code="f">system</subfield><subfield code="c">marc21</subfield><subfield code="a">2022-09-22 08:09:39 Europe/Vienna</subfield><subfield code="g">false</subfield></datafield><datafield tag="AVE" ind1=" " ind2=" "><subfield code="P">DOAB Directory of Open Access Books</subfield><subfield code="x">https://eu02.alma.exlibrisgroup.com/view/uresolver/43ACC_OEAW/openurl?u.ignore_date_coverage=true&portfolio_pid=5337818850004498&Force_direct=true</subfield><subfield code="Z">5337818850004498</subfield><subfield code="8">5337818850004498</subfield></datafield></record></collection> |