Marktstrategien der Kurienbanken : : Die Geschäfte der Alberti, Medici und Spinelli in Deutschland (1400-1475) / / Kurt Weissen.

With their branch networks and partners, the Florentine banks dominated international monetary transactions of the 15th century. Thanks to their presence in the main commercial centres of the continent, the merchant bankers from Tuscany dominated the cashless processing of large transfers of money f...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
VerfasserIn:
Place / Publishing House:Heidelberg : : Heidelberg University Publishing (heiUP),, 2021.
Year of Publication:2021
Language:German
Physical Description:1 online resource (xii, 647 pages) :; illustrations
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id 993561985604498
ctrlnum (CKB)4920000001372556
(NjHacI)994920000001372556
(EXLCZ)994920000001372556
collection bib_alma
record_format marc
spelling Weissen, Kurt, author.
Marktstrategien der Kurienbanken : Die Geschäfte der Alberti, Medici und Spinelli in Deutschland (1400-1475) / Kurt Weissen.
Marktstrategien der Kurienbanken
Heidelberg : Heidelberg University Publishing (heiUP), 2021.
1 online resource (xii, 647 pages) : illustrations
text txt rdacontent
computer c rdamedia
online resource cr rdacarrier
Description based on publisher supplied metadata and other sources.
With their branch networks and partners, the Florentine banks dominated international monetary transactions of the 15th century. Thanks to their presence in the main commercial centres of the continent, the merchant bankers from Tuscany dominated the cashless processing of large transfers of money from all over Europe to the Roman Curia. Kurt Weissen examines how curia bankers, such as the Alberti and the Medici, connected Germany to this payment system via Bruges and Venice. He analyses the role played by the establishment of branches in Lübeck, Cologne, Basel and Constance and the importance of cooperation with German merchant companies.
Die florentinischen Banken beherrschten mit ihren Filialnetzen und Partnern die internationalen Geldgeschäfte des 15. Jahrhunderts. Dank ihrer Präsenz an den wichtigen Handelszentren des Kontinents dominierten die Händler-Bankiers aus der Toskana die bargeldlose Abwicklung der großen Geldtransfers aus ganz Europa an die römische Kurie. Kurt Weissen untersucht, wie Kurienbankiers wie die Alberti und die Medici Deutschland von Brügge und Venedig aus an dieses Zahlungssystem anschlossen. Er zeigt auf, welche Rolle dabei die Gründung eigener Niederlassungen in Lübeck, Köln, Basel und Konstanz spielten und welche Bedeutung Kooperationen mit deutschen Handelsgesellschaften zukam.
In German.
Titelei -- Widmung -- Inhalt -- Dank -- 1 Einleitung -- 2 Marktattraktivität -- 3 Wege des Geldtransfers -- 4 Im deutschen Markt tätige Kurienbanken -- 5 Markträume -- 6 Marktraumstrategien -- 7 Fazit: Marktaufteilung -- 8 Exkurs: Handelspraktiken -- 9 Anhang.
Bank marketing.
3-96822-020-X
language German
format eBook
author Weissen, Kurt,
spellingShingle Weissen, Kurt,
Marktstrategien der Kurienbanken : Die Geschäfte der Alberti, Medici und Spinelli in Deutschland (1400-1475) /
Titelei -- Widmung -- Inhalt -- Dank -- 1 Einleitung -- 2 Marktattraktivität -- 3 Wege des Geldtransfers -- 4 Im deutschen Markt tätige Kurienbanken -- 5 Markträume -- 6 Marktraumstrategien -- 7 Fazit: Marktaufteilung -- 8 Exkurs: Handelspraktiken -- 9 Anhang.
author_facet Weissen, Kurt,
author_variant k w kw
author_role VerfasserIn
author_sort Weissen, Kurt,
title Marktstrategien der Kurienbanken : Die Geschäfte der Alberti, Medici und Spinelli in Deutschland (1400-1475) /
title_sub Die Geschäfte der Alberti, Medici und Spinelli in Deutschland (1400-1475) /
title_full Marktstrategien der Kurienbanken : Die Geschäfte der Alberti, Medici und Spinelli in Deutschland (1400-1475) / Kurt Weissen.
title_fullStr Marktstrategien der Kurienbanken : Die Geschäfte der Alberti, Medici und Spinelli in Deutschland (1400-1475) / Kurt Weissen.
title_full_unstemmed Marktstrategien der Kurienbanken : Die Geschäfte der Alberti, Medici und Spinelli in Deutschland (1400-1475) / Kurt Weissen.
title_auth Marktstrategien der Kurienbanken : Die Geschäfte der Alberti, Medici und Spinelli in Deutschland (1400-1475) /
title_alt Marktstrategien der Kurienbanken
title_new Marktstrategien der Kurienbanken :
title_sort marktstrategien der kurienbanken : die geschäfte der alberti, medici und spinelli in deutschland (1400-1475) /
publisher Heidelberg University Publishing (heiUP),
publishDate 2021
physical 1 online resource (xii, 647 pages) : illustrations
contents Titelei -- Widmung -- Inhalt -- Dank -- 1 Einleitung -- 2 Marktattraktivität -- 3 Wege des Geldtransfers -- 4 Im deutschen Markt tätige Kurienbanken -- 5 Markträume -- 6 Marktraumstrategien -- 7 Fazit: Marktaufteilung -- 8 Exkurs: Handelspraktiken -- 9 Anhang.
isbn 3-96822-020-X
callnumber-first H - Social Science
callnumber-subject HG - Finance
callnumber-label HG1616
callnumber-sort HG 41616 M3 W457 42021
illustrated Illustrated
dewey-hundreds 300 - Social sciences
dewey-tens 330 - Economics
dewey-ones 330 - Economics
dewey-full 330
dewey-sort 3330
dewey-raw 330
dewey-search 330
work_keys_str_mv AT weissenkurt marktstrategienderkurienbankendiegeschaftederalbertimediciundspinelliindeutschland14001475
AT weissenkurt marktstrategienderkurienbanken
status_str n
ids_txt_mv (CKB)4920000001372556
(NjHacI)994920000001372556
(EXLCZ)994920000001372556
carrierType_str_mv cr
is_hierarchy_title Marktstrategien der Kurienbanken : Die Geschäfte der Alberti, Medici und Spinelli in Deutschland (1400-1475) /
_version_ 1764992808530214912
fullrecord <?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?><collection xmlns="http://www.loc.gov/MARC21/slim"><record><leader>02651nam a2200313 i 4500</leader><controlfield tag="001">993561985604498</controlfield><controlfield tag="005">20230328154151.0</controlfield><controlfield tag="006">m o d </controlfield><controlfield tag="007">cr |||||||||||</controlfield><controlfield tag="008">230328s2021 gw a o 000 0 ger d</controlfield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(CKB)4920000001372556</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(NjHacI)994920000001372556</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(EXLCZ)994920000001372556</subfield></datafield><datafield tag="040" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">NjHacI</subfield><subfield code="b">eng</subfield><subfield code="e">rda</subfield><subfield code="c">NjHacl</subfield></datafield><datafield tag="050" ind1=" " ind2="4"><subfield code="a">HG1616.M3</subfield><subfield code="b">.W457 2021</subfield></datafield><datafield tag="082" ind1="0" ind2="4"><subfield code="a">330</subfield><subfield code="2">23</subfield></datafield><datafield tag="100" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Weissen, Kurt,</subfield><subfield code="e">author.</subfield></datafield><datafield tag="245" ind1="1" ind2="0"><subfield code="a">Marktstrategien der Kurienbanken :</subfield><subfield code="b">Die Geschäfte der Alberti, Medici und Spinelli in Deutschland (1400-1475) /</subfield><subfield code="c">Kurt Weissen.</subfield></datafield><datafield tag="246" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Marktstrategien der Kurienbanken </subfield></datafield><datafield tag="264" ind1=" " ind2="1"><subfield code="a">Heidelberg :</subfield><subfield code="b">Heidelberg University Publishing (heiUP),</subfield><subfield code="c">2021.</subfield></datafield><datafield tag="300" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">1 online resource (xii, 647 pages) :</subfield><subfield code="b">illustrations</subfield></datafield><datafield tag="336" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">text</subfield><subfield code="b">txt</subfield><subfield code="2">rdacontent</subfield></datafield><datafield tag="337" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">computer</subfield><subfield code="b">c</subfield><subfield code="2">rdamedia</subfield></datafield><datafield tag="338" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">online resource</subfield><subfield code="b">cr</subfield><subfield code="2">rdacarrier</subfield></datafield><datafield tag="588" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Description based on publisher supplied metadata and other sources.</subfield></datafield><datafield tag="520" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">With their branch networks and partners, the Florentine banks dominated international monetary transactions of the 15th century. Thanks to their presence in the main commercial centres of the continent, the merchant bankers from Tuscany dominated the cashless processing of large transfers of money from all over Europe to the Roman Curia. Kurt Weissen examines how curia bankers, such as the Alberti and the Medici, connected Germany to this payment system via Bruges and Venice. He analyses the role played by the establishment of branches in Lübeck, Cologne, Basel and Constance and the importance of cooperation with German merchant companies.</subfield></datafield><datafield tag="520" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Die florentinischen Banken beherrschten mit ihren Filialnetzen und Partnern die internationalen Geldgeschäfte des 15. Jahrhunderts. Dank ihrer Präsenz an den wichtigen Handelszentren des Kontinents dominierten die Händler-Bankiers aus der Toskana die bargeldlose Abwicklung der großen Geldtransfers aus ganz Europa an die römische Kurie. Kurt Weissen untersucht, wie Kurienbankiers wie die Alberti und die Medici Deutschland von Brügge und Venedig aus an dieses Zahlungssystem anschlossen. Er zeigt auf, welche Rolle dabei die Gründung eigener Niederlassungen in Lübeck, Köln, Basel und Konstanz spielten und welche Bedeutung Kooperationen mit deutschen Handelsgesellschaften zukam.</subfield></datafield><datafield tag="546" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">In German.</subfield></datafield><datafield tag="505" ind1="0" ind2=" "><subfield code="a">Titelei -- Widmung -- Inhalt -- Dank -- 1 Einleitung -- 2 Marktattraktivität -- 3 Wege des Geldtransfers -- 4 Im deutschen Markt tätige Kurienbanken -- 5 Markträume -- 6 Marktraumstrategien -- 7 Fazit: Marktaufteilung -- 8 Exkurs: Handelspraktiken -- 9 Anhang.</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="0"><subfield code="a">Bank marketing.</subfield></datafield><datafield tag="776" ind1=" " ind2=" "><subfield code="z">3-96822-020-X</subfield></datafield><datafield tag="906" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">BOOK</subfield></datafield><datafield tag="ADM" ind1=" " ind2=" "><subfield code="b">2023-04-15 12:59:52 Europe/Vienna</subfield><subfield code="f">system</subfield><subfield code="c">marc21</subfield><subfield code="a">2022-09-22 08:09:39 Europe/Vienna</subfield><subfield code="g">false</subfield></datafield><datafield tag="AVE" ind1=" " ind2=" "><subfield code="P">DOAB Directory of Open Access Books</subfield><subfield code="x">https://eu02.alma.exlibrisgroup.com/view/uresolver/43ACC_OEAW/openurl?u.ignore_date_coverage=true&amp;portfolio_pid=5337818850004498&amp;Force_direct=true</subfield><subfield code="Z">5337818850004498</subfield><subfield code="8">5337818850004498</subfield></datafield></record></collection>