Digital Turn und Historische Bildungsforschung : Bestandsaufnahme und Forschungsperspektiven
In recent decades, historical educational research has developed into a field of research and work that is multifaceted in its topics, methods, and theoretical references and is interdisciplinary. The methods, working techniques, and tools of the digital humanities, which influence many areas of the...
Saved in:
Sonstige: | |
---|---|
Year of Publication: | 2022 |
Language: | German |
Physical Description: | 1 electronic resource (232 p.) |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
993549377904498 |
---|---|
ctrlnum |
(CKB)5680000000060771 (oapen)https://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/90003 (EXLCZ)995680000000060771 |
collection |
bib_alma |
record_format |
marc |
spelling |
Oberdorf, Andreas edt Digital Turn und Historische Bildungsforschung Bestandsaufnahme und Forschungsperspektiven Digital Turn und Historische Bildungsforschung Bad Heilbrunn Verlag Julius Klinkhardt 2022 1 electronic resource (232 p.) text txt rdacontent computer c rdamedia online resource cr rdacarrier In recent decades, historical educational research has developed into a field of research and work that is multifaceted in its topics, methods, and theoretical references and is interdisciplinary. The methods, working techniques, and tools of the digital humanities, which influence many areas of the humanities and cultural studies today, are also already being applied there in a variety of ways. This volume demonstrates this with concrete examples from current research projects and working groups related to historical education research. The contributions give examples of the application of selected digital tools and research methods and put research-practical as well as epistemological questions up for discussion. Historische Bildungsforschung hat sich in den letzten Jahrzehnten zu einem Forschungs- und Arbeitsgebiet entwickelt, das in seinen Themen, Methoden und theoretischen Bezügen vielseitig aufgestellt und interdisziplinär anschlussfähig ist. Auch Methoden, Arbeitstechniken und Tools der Digital Humanities, die viele Bereiche der Geistes- und Kulturwissenschaften heute beeinflussen, finden dort bereits in vielfältiger Weise Anwendung. Dies zeigt der vorliegende Band anhand konkreter Beispiele aus aktuellen Forschungsprojekten und Arbeitsgruppen mit Bezug zur historischen Bildungsforschung. Die Beiträge geben Anwendungsbeispiele für ausgewählte digitale Werkzeuge und Forschungsmethoden und stellen forschungspraktische wie auch epistemologische Fragen zur Diskussion. German History of education bicssc Historische Bildungsforschung; Digitalisierung; Digitale Medien; Technologische Entwicklung; Bildungsgeschichte; Computerunterstütztes Verfahren; Historische Quelle; Quellensammlung; Digitale Informationsspeicherung; Analyse; Grundwissen; Wissenschaftsforschung; Erziehungswissenschaft; Online; Modellierung; Computerlinguistik; Schulbuch; Schulgeschichte; Pädagogische Zeitschrift; Religionsunterricht; Frau; Studium; Methodologie; Kollaboration; Schule; Archiv; Open Access; Hochschulgeschichte; Forschungsdaten; Prosopografie; Vernetzung; Hochschule; Geisteswissenschaften; Student; Daten; Wirtschaftsgeschichte; Humankapital; Literatur; Erinnerung; Zeitgeschichte; Karte; Kollektives Gedächtnis; Holocaust; Lernen; Sexualaufklärung; Fotografie; Soziales Netzwerk; Website; Informationsangebot; Elektronische Datenverarbeitung; Mediengeschichte; Stapfer, Philipp Albert; Mollenhauer, Klaus; 17. Jahrhundert; 18. Jahrhundert; 19. Jahrhundert; 20. Jahrhundert; 21. Jahrhundert; Nationalsozialismus; Deutschland <bis 1945>; Mittelalter; Frühe Neuzeit; Methode; Projekt; Längsschnittuntersuchung; Quantitative Analyse; Qualitative Analyse; Statistik; Deutschland; Schweiz; Dänemark; Norwegen; Bologna; Padua; Paris; Hannover; Bochum; Heiliges Römisches Reich deutscher Nation; Digitalization; Technological development; History of education; History of educational activities; Science of science; Sciences of education; On line; Modelling (Psychology); Computational linguistics; Text book; Textbook; History of schools; Religious instruction; Teaching of religion; Woman; Women; Academic studies; Methodology; School; History of universities; Higher education institute; Humanities; Intellectual Disciplines; Male student; Data; Economic history; Human capital; Literature; Recollection; Contemporary history; Twentieth century history; Maps; Learning; Sex education; Photography; Social networks; Available information; Electronic data processing; History of media; Nazism; Middle ages; Method; Project; Projects (Learning Activities); Longitudinal analysis; Longitudinal study; Qualitative analysis; Statistics; Germany; Switzerland; Denmark; Norway 3-7815-2517-1 Oberdorf, Andreas oth |
language |
German |
format |
eBook |
author2 |
Oberdorf, Andreas |
author_facet |
Oberdorf, Andreas |
author2_variant |
a o ao |
author2_role |
Sonstige |
title |
Digital Turn und Historische Bildungsforschung Bestandsaufnahme und Forschungsperspektiven |
spellingShingle |
Digital Turn und Historische Bildungsforschung Bestandsaufnahme und Forschungsperspektiven |
title_sub |
Bestandsaufnahme und Forschungsperspektiven |
title_full |
Digital Turn und Historische Bildungsforschung Bestandsaufnahme und Forschungsperspektiven |
title_fullStr |
Digital Turn und Historische Bildungsforschung Bestandsaufnahme und Forschungsperspektiven |
title_full_unstemmed |
Digital Turn und Historische Bildungsforschung Bestandsaufnahme und Forschungsperspektiven |
title_auth |
Digital Turn und Historische Bildungsforschung Bestandsaufnahme und Forschungsperspektiven |
title_alt |
Digital Turn und Historische Bildungsforschung |
title_new |
Digital Turn und Historische Bildungsforschung |
title_sort |
digital turn und historische bildungsforschung bestandsaufnahme und forschungsperspektiven |
publisher |
Verlag Julius Klinkhardt |
publishDate |
2022 |
physical |
1 electronic resource (232 p.) |
isbn |
3-7815-5952-1 3-7815-2517-1 |
illustrated |
Not Illustrated |
work_keys_str_mv |
AT oberdorfandreas digitalturnundhistorischebildungsforschungbestandsaufnahmeundforschungsperspektiven AT oberdorfandreas digitalturnundhistorischebildungsforschung |
status_str |
n |
ids_txt_mv |
(CKB)5680000000060771 (oapen)https://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/90003 (EXLCZ)995680000000060771 |
carrierType_str_mv |
cr |
is_hierarchy_title |
Digital Turn und Historische Bildungsforschung Bestandsaufnahme und Forschungsperspektiven |
author2_original_writing_str_mv |
noLinkedField |
_version_ |
1787955048392687616 |
fullrecord |
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?><collection xmlns="http://www.loc.gov/MARC21/slim"><record><leader>04701nam-a2200325z--4500</leader><controlfield tag="001">993549377904498</controlfield><controlfield tag="005">20240112134813.0</controlfield><controlfield tag="006">m o d </controlfield><controlfield tag="007">cr|mn|---annan</controlfield><controlfield tag="008">202207s2022 xx |||||o ||| 0|ger d</controlfield><datafield tag="020" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">3-7815-5952-1</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(CKB)5680000000060771</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(oapen)https://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/90003</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(EXLCZ)995680000000060771</subfield></datafield><datafield tag="041" ind1="0" ind2=" "><subfield code="a">deu</subfield></datafield><datafield tag="100" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Oberdorf, Andreas</subfield><subfield code="4">edt</subfield></datafield><datafield tag="245" ind1="1" ind2="0"><subfield code="a">Digital Turn und Historische Bildungsforschung</subfield><subfield code="b">Bestandsaufnahme und Forschungsperspektiven</subfield></datafield><datafield tag="246" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Digital Turn und Historische Bildungsforschung</subfield></datafield><datafield tag="260" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Bad Heilbrunn</subfield><subfield code="b">Verlag Julius Klinkhardt</subfield><subfield code="c">2022</subfield></datafield><datafield tag="300" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">1 electronic resource (232 p.)</subfield></datafield><datafield tag="336" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">text</subfield><subfield code="b">txt</subfield><subfield code="2">rdacontent</subfield></datafield><datafield tag="337" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">computer</subfield><subfield code="b">c</subfield><subfield code="2">rdamedia</subfield></datafield><datafield tag="338" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">online resource</subfield><subfield code="b">cr</subfield><subfield code="2">rdacarrier</subfield></datafield><datafield tag="520" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">In recent decades, historical educational research has developed into a field of research and work that is multifaceted in its topics, methods, and theoretical references and is interdisciplinary. The methods, working techniques, and tools of the digital humanities, which influence many areas of the humanities and cultural studies today, are also already being applied there in a variety of ways. This volume demonstrates this with concrete examples from current research projects and working groups related to historical education research. The contributions give examples of the application of selected digital tools and research methods and put research-practical as well as epistemological questions up for discussion.</subfield></datafield><datafield tag="520" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Historische Bildungsforschung hat sich in den letzten Jahrzehnten zu einem Forschungs- und Arbeitsgebiet entwickelt, das in seinen Themen, Methoden und theoretischen Bezügen vielseitig aufgestellt und interdisziplinär anschlussfähig ist. Auch Methoden, Arbeitstechniken und Tools der Digital Humanities, die viele Bereiche der Geistes- und Kulturwissenschaften heute beeinflussen, finden dort bereits in vielfältiger Weise Anwendung. Dies zeigt der vorliegende Band anhand konkreter Beispiele aus aktuellen Forschungsprojekten und Arbeitsgruppen mit Bezug zur historischen Bildungsforschung. Die Beiträge geben Anwendungsbeispiele für ausgewählte digitale Werkzeuge und Forschungsmethoden und stellen forschungspraktische wie auch epistemologische Fragen zur Diskussion.</subfield></datafield><datafield tag="546" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">German</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="7"><subfield code="a">History of education</subfield><subfield code="2">bicssc</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Historische Bildungsforschung; Digitalisierung; Digitale Medien; Technologische Entwicklung; Bildungsgeschichte; Computerunterstütztes Verfahren; Historische Quelle; Quellensammlung; Digitale Informationsspeicherung; Analyse; Grundwissen; Wissenschaftsforschung; Erziehungswissenschaft; Online; Modellierung; Computerlinguistik; Schulbuch; Schulgeschichte; Pädagogische Zeitschrift; Religionsunterricht; Frau; Studium; Methodologie; Kollaboration; Schule; Archiv; Open Access; Hochschulgeschichte; Forschungsdaten; Prosopografie; Vernetzung; Hochschule; Geisteswissenschaften; Student; Daten; Wirtschaftsgeschichte; Humankapital; Literatur; Erinnerung; Zeitgeschichte; Karte; Kollektives Gedächtnis; Holocaust; Lernen; Sexualaufklärung; Fotografie; Soziales Netzwerk; Website; Informationsangebot; Elektronische Datenverarbeitung; Mediengeschichte; Stapfer, Philipp Albert; Mollenhauer, Klaus; 17. Jahrhundert; 18. Jahrhundert; 19. Jahrhundert; 20. Jahrhundert; 21. Jahrhundert; Nationalsozialismus; Deutschland <bis 1945>; Mittelalter; Frühe Neuzeit; Methode; Projekt; Längsschnittuntersuchung; Quantitative Analyse; Qualitative Analyse; Statistik; Deutschland; Schweiz; Dänemark; Norwegen; Bologna; Padua; Paris; Hannover; Bochum; Heiliges Römisches Reich deutscher Nation; Digitalization; Technological development; History of education; History of educational activities; Science of science; Sciences of education; On line; Modelling (Psychology); Computational linguistics; Text book; Textbook; History of schools; Religious instruction; Teaching of religion; Woman; Women; Academic studies; Methodology; School; History of universities; Higher education institute; Humanities; Intellectual Disciplines; Male student; Data; Economic history; Human capital; Literature; Recollection; Contemporary history; Twentieth century history; Maps; Learning; Sex education; Photography; Social networks; Available information; Electronic data processing; History of media; Nazism; Middle ages; Method; Project; Projects (Learning Activities); Longitudinal analysis; Longitudinal study; Qualitative analysis; Statistics; Germany; Switzerland; Denmark; Norway</subfield></datafield><datafield tag="776" ind1=" " ind2=" "><subfield code="z">3-7815-2517-1</subfield></datafield><datafield tag="700" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Oberdorf, Andreas</subfield><subfield code="4">oth</subfield></datafield><datafield tag="906" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">BOOK</subfield></datafield><datafield tag="ADM" ind1=" " ind2=" "><subfield code="b">2024-01-13 05:04:43 Europe/Vienna</subfield><subfield code="f">system</subfield><subfield code="c">marc21</subfield><subfield code="a">2022-07-14 08:50:39 Europe/Vienna</subfield><subfield code="g">false</subfield></datafield><datafield tag="AVE" ind1=" " ind2=" "><subfield code="i">DOAB Directory of Open Access Books</subfield><subfield code="P">DOAB Directory of Open Access Books</subfield><subfield code="x">https://eu02.alma.exlibrisgroup.com/view/uresolver/43ACC_OEAW/openurl?u.ignore_date_coverage=true&portfolio_pid=5338983180004498&Force_direct=true</subfield><subfield code="Z">5338983180004498</subfield><subfield code="b">Available</subfield><subfield code="8">5338983180004498</subfield></datafield></record></collection> |