Studentische Forschung im Praxissemester : Fallbeispiele aus der Lehrkräftebildung

This anthology presents successful examples of "research work" by teacher education students. Seminar concepts from the fields of natural sciences, music, educational science, mathematics and art, applied social psychology and the subject of German are presented. The volume is framed by a...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
HerausgeberIn:
Sonstige:
Year of Publication:2022
Language:German
Physical Description:1 electronic resource (271 p.)
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id 993549269904498
ctrlnum (CKB)5860000000058570
(oapen)https://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/87739
(EXLCZ)995860000000058570
collection bib_alma
record_format marc
spelling Beckmann, Timo edt
Studentische Forschung im Praxissemester Fallbeispiele aus der Lehrkräftebildung
Studentische Forschung im Praxissemester
Bad Heilbrunn Verlag Julius Klinkhardt 2022
1 electronic resource (271 p.)
text txt rdacontent
computer c rdamedia
online resource cr rdacarrier
This anthology presents successful examples of "research work" by teacher education students. Seminar concepts from the fields of natural sciences, music, educational science, mathematics and art, applied social psychology and the subject of German are presented. The volume is framed by a comprehensive theoretical introduction to the concept of research-based learning and its implementation at Leuphana University Lüneburg.
In diesem Sammelband werden gelungene Beispiele von „Forschungsarbeiten“ von Studierenden der Lehrkräftebildung dargestellt. Dazu werden Seminarkonzepte aus den Bereichen Naturwissenschaften, Musik, Bildungswissenschaft, Mathematik und Kunst, der angewandten Sozialpsychologie sowie dem Unterrichtsfach Deutsch vorgestellt. Gerahmt wird der Band durch eine umfangreiche theoretische Einführung in das Konzept des forschenden Lernens und seiner Umsetzung an der Leuphana Universität Lüneburg
German
Universities bicssc
Teacher training bicssc
Lehrerbildung; Lehramtsstudiengang; Lehrerausbildung; Praxissemester; Forschendes Lernen; Lehramtsstudent; Hochschullehre; Hochschulseminar; Universität; Naturwissenschaftlicher Unterricht; Musikunterricht; Mathematikunterricht; Kunstunterricht; Sachunterricht; Sozialpsychologie; Deutschunterricht; Sprachunterricht; Fachdidaktik; Rechtschreibunterricht; Leseunterricht; Empirische Forschung; Inklusion; Kompetenzentwicklung; Videoaufzeichnung; Lehrer; Professionalisierung; Unterrichtsgestaltung; Unterrichtsentwicklung; Digitale Medien; Geschlechterstereotyp; Gender; Kooperation; Lehrerbildner; Gesprächsverhalten; Schulpraktikum; Grundschule; Primarbereich; Schüler; Selbstkonzept; Unterrichtsklima; Fehler; Kunst; Ästhetische Erfahrung; Lernumgebung; Projekt; Geometrie; Angewandte Psychologie; Identität; Schülerverhalten; COVID-19; Pandemie; Grundwert <Eth>; Konzept; Anfangsunterricht; Schriftspracherwerb; Quantitative Forschung; Fragebogenerhebung; Interventionsstudie; Test; Interview; Deutschland; Teacher education; Teachers' training; Preservice Teacher Education; Teacher training; Practical semester; Semester practical training; Student teachers; Higher education lecturing; University lecturing; University teaching; Academic sector; University; Natural sciences lessons; Teaching of science; Music lessons; Teaching of music; Mathematics lessons; Teaching of mathematics; Art education; Instruction in natural science subjects; Primary school science and social studies; Social psychology; German language teaching; Teaching of German; Language lessons; Language teaching; Specialized didactics; Subject didactics; Spelling instruction; Reading instruction; Empirical research; Inclusion; Skill development; Teacher; Professionalization; Learning and teaching development; Teaching improvement; Gender bias; Cooperation; Teacher educators; Practical training in school; Practice period at school; Elementary School; Primary school; Primary school lower level; Primary education; Primary level; Pupil; Pupils; Self concept; Teaching climate; Mistake; Arts; Educational Environment; Learning environment; Project; Projects (Learning Activities); Geometry; Applied psychology; Identity; Pupil Attitudes; Pupil behavior; Pupil behaviour; Fundamental concepts; Beginning learning; Quantitative research; Questionnaire survey; Germany; Student research
3-7815-2509-0
Ehmke, Timo edt
Besser, Michael edt
Beckmann, Timo oth
Ehmke, Timo oth
Besser, Michael oth
language German
format eBook
author2 Ehmke, Timo
Besser, Michael
Beckmann, Timo
Ehmke, Timo
Besser, Michael
author_facet Ehmke, Timo
Besser, Michael
Beckmann, Timo
Ehmke, Timo
Besser, Michael
author2_variant t b tb
t e te
m b mb
author2_role HerausgeberIn
HerausgeberIn
Sonstige
Sonstige
Sonstige
title Studentische Forschung im Praxissemester Fallbeispiele aus der Lehrkräftebildung
spellingShingle Studentische Forschung im Praxissemester Fallbeispiele aus der Lehrkräftebildung
title_sub Fallbeispiele aus der Lehrkräftebildung
title_full Studentische Forschung im Praxissemester Fallbeispiele aus der Lehrkräftebildung
title_fullStr Studentische Forschung im Praxissemester Fallbeispiele aus der Lehrkräftebildung
title_full_unstemmed Studentische Forschung im Praxissemester Fallbeispiele aus der Lehrkräftebildung
title_auth Studentische Forschung im Praxissemester Fallbeispiele aus der Lehrkräftebildung
title_alt Studentische Forschung im Praxissemester
title_new Studentische Forschung im Praxissemester
title_sort studentische forschung im praxissemester fallbeispiele aus der lehrkräftebildung
publisher Verlag Julius Klinkhardt
publishDate 2022
physical 1 electronic resource (271 p.)
isbn 3-7815-5946-7
3-7815-2509-0
illustrated Not Illustrated
work_keys_str_mv AT beckmanntimo studentischeforschungimpraxissemesterfallbeispieleausderlehrkraftebildung
AT ehmketimo studentischeforschungimpraxissemesterfallbeispieleausderlehrkraftebildung
AT bessermichael studentischeforschungimpraxissemesterfallbeispieleausderlehrkraftebildung
AT beckmanntimo studentischeforschungimpraxissemester
AT ehmketimo studentischeforschungimpraxissemester
AT bessermichael studentischeforschungimpraxissemester
status_str n
ids_txt_mv (CKB)5860000000058570
(oapen)https://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/87739
(EXLCZ)995860000000058570
carrierType_str_mv cr
is_hierarchy_title Studentische Forschung im Praxissemester Fallbeispiele aus der Lehrkräftebildung
author2_original_writing_str_mv noLinkedField
noLinkedField
noLinkedField
noLinkedField
noLinkedField
_version_ 1796648786990202880
fullrecord <?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?><collection xmlns="http://www.loc.gov/MARC21/slim"><record><leader>04508nam-a2200385z--4500</leader><controlfield tag="001">993549269904498</controlfield><controlfield tag="005">20231214141225.0</controlfield><controlfield tag="006">m o d </controlfield><controlfield tag="007">cr|mn|---annan</controlfield><controlfield tag="008">202207s2022 xx |||||o ||| 0|ger d</controlfield><datafield tag="020" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">3-7815-5946-7</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(CKB)5860000000058570</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(oapen)https://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/87739</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(EXLCZ)995860000000058570</subfield></datafield><datafield tag="041" ind1="0" ind2=" "><subfield code="a">deu</subfield></datafield><datafield tag="100" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Beckmann, Timo</subfield><subfield code="4">edt</subfield></datafield><datafield tag="245" ind1="1" ind2="0"><subfield code="a">Studentische Forschung im Praxissemester</subfield><subfield code="b">Fallbeispiele aus der Lehrkräftebildung</subfield></datafield><datafield tag="246" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Studentische Forschung im Praxissemester </subfield></datafield><datafield tag="260" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Bad Heilbrunn</subfield><subfield code="b">Verlag Julius Klinkhardt</subfield><subfield code="c">2022</subfield></datafield><datafield tag="300" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">1 electronic resource (271 p.)</subfield></datafield><datafield tag="336" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">text</subfield><subfield code="b">txt</subfield><subfield code="2">rdacontent</subfield></datafield><datafield tag="337" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">computer</subfield><subfield code="b">c</subfield><subfield code="2">rdamedia</subfield></datafield><datafield tag="338" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">online resource</subfield><subfield code="b">cr</subfield><subfield code="2">rdacarrier</subfield></datafield><datafield tag="520" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">This anthology presents successful examples of "research work" by teacher education students. Seminar concepts from the fields of natural sciences, music, educational science, mathematics and art, applied social psychology and the subject of German are presented. The volume is framed by a comprehensive theoretical introduction to the concept of research-based learning and its implementation at Leuphana University Lüneburg.</subfield></datafield><datafield tag="520" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">In diesem Sammelband werden gelungene Beispiele von „Forschungsarbeiten“ von Studierenden der Lehrkräftebildung dargestellt. Dazu werden Seminarkonzepte aus den Bereichen Naturwissenschaften, Musik, Bildungswissenschaft, Mathematik und Kunst, der angewandten Sozialpsychologie sowie dem Unterrichtsfach Deutsch vorgestellt. Gerahmt wird der Band durch eine umfangreiche theoretische Einführung in das Konzept des forschenden Lernens und seiner Umsetzung an der Leuphana Universität Lüneburg</subfield></datafield><datafield tag="546" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">German</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="7"><subfield code="a">Universities</subfield><subfield code="2">bicssc</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="7"><subfield code="a">Teacher training</subfield><subfield code="2">bicssc</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Lehrerbildung; Lehramtsstudiengang; Lehrerausbildung; Praxissemester; Forschendes Lernen; Lehramtsstudent; Hochschullehre; Hochschulseminar; Universität; Naturwissenschaftlicher Unterricht; Musikunterricht; Mathematikunterricht; Kunstunterricht; Sachunterricht; Sozialpsychologie; Deutschunterricht; Sprachunterricht; Fachdidaktik; Rechtschreibunterricht; Leseunterricht; Empirische Forschung; Inklusion; Kompetenzentwicklung; Videoaufzeichnung; Lehrer; Professionalisierung; Unterrichtsgestaltung; Unterrichtsentwicklung; Digitale Medien; Geschlechterstereotyp; Gender; Kooperation; Lehrerbildner; Gesprächsverhalten; Schulpraktikum; Grundschule; Primarbereich; Schüler; Selbstkonzept; Unterrichtsklima; Fehler; Kunst; Ästhetische Erfahrung; Lernumgebung; Projekt; Geometrie; Angewandte Psychologie; Identität; Schülerverhalten; COVID-19; Pandemie; Grundwert &lt;Eth&gt;; Konzept; Anfangsunterricht; Schriftspracherwerb; Quantitative Forschung; Fragebogenerhebung; Interventionsstudie; Test; Interview; Deutschland; Teacher education; Teachers' training; Preservice Teacher Education; Teacher training; Practical semester; Semester practical training; Student teachers; Higher education lecturing; University lecturing; University teaching; Academic sector; University; Natural sciences lessons; Teaching of science; Music lessons; Teaching of music; Mathematics lessons; Teaching of mathematics; Art education; Instruction in natural science subjects; Primary school science and social studies; Social psychology; German language teaching; Teaching of German; Language lessons; Language teaching; Specialized didactics; Subject didactics; Spelling instruction; Reading instruction; Empirical research; Inclusion; Skill development; Teacher; Professionalization; Learning and teaching development; Teaching improvement; Gender bias; Cooperation; Teacher educators; Practical training in school; Practice period at school; Elementary School; Primary school; Primary school lower level; Primary education; Primary level; Pupil; Pupils; Self concept; Teaching climate; Mistake; Arts; Educational Environment; Learning environment; Project; Projects (Learning Activities); Geometry; Applied psychology; Identity; Pupil Attitudes; Pupil behavior; Pupil behaviour; Fundamental concepts; Beginning learning; Quantitative research; Questionnaire survey; Germany; Student research</subfield></datafield><datafield tag="776" ind1=" " ind2=" "><subfield code="z">3-7815-2509-0</subfield></datafield><datafield tag="700" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Ehmke, Timo</subfield><subfield code="4">edt</subfield></datafield><datafield tag="700" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Besser, Michael</subfield><subfield code="4">edt</subfield></datafield><datafield tag="700" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Beckmann, Timo</subfield><subfield code="4">oth</subfield></datafield><datafield tag="700" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Ehmke, Timo</subfield><subfield code="4">oth</subfield></datafield><datafield tag="700" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Besser, Michael</subfield><subfield code="4">oth</subfield></datafield><datafield tag="906" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">BOOK</subfield></datafield><datafield tag="ADM" ind1=" " ind2=" "><subfield code="b">2023-12-15 06:08:12 Europe/Vienna</subfield><subfield code="f">system</subfield><subfield code="c">marc21</subfield><subfield code="a">2022-07-14 08:50:39 Europe/Vienna</subfield><subfield code="g">false</subfield></datafield><datafield tag="AVE" ind1=" " ind2=" "><subfield code="i">DOAB Directory of Open Access Books</subfield><subfield code="P">DOAB Directory of Open Access Books</subfield><subfield code="x">https://eu02.alma.exlibrisgroup.com/view/uresolver/43ACC_OEAW/openurl?u.ignore_date_coverage=true&amp;portfolio_pid=5338970660004498&amp;Force_direct=true</subfield><subfield code="Z">5338970660004498</subfield><subfield code="b">Available</subfield><subfield code="8">5338970660004498</subfield></datafield></record></collection>