Rechtsschutz und grenzen des rechtsschutzes in der verwaltung und in der verfassung / / Thomas Krapf.

The starting point for my thesis, or rather the revised version of my thesis, was the fact that parties in a civil, criminal or administrative case have no legal entitlement either to the launch of judicial review proceedings (Normprüfungsverfahren) by the Austrian constitutional court ( VfGH) or to...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
VerfasserIn:
Place / Publishing House:Wein, Austria : : Jan Sramek Verlag,, [2012].
©2012
Year of Publication:2012
Language:German
Physical Description:1 online resource (xiv, 140 pages) :; digital, PDF file(s).
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id 993547854804498
ctrlnum (CKB)2670000000334408
(SSID)ssj0000986056
(PQKBManifestationID)11544612
(PQKBTitleCode)TC0000986056
(PQKBWorkID)10933612
(PQKB)11656683
(WaSeSS)Ind00074336
(oapen)https://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/28085
(EXLCZ)992670000000334408
collection bib_alma
record_format marc
spelling Krapf, Thomas, author
Rechtsschutz und grenzen des rechtsschutzes in der verwaltung und in der verfassung / Thomas Krapf.
Jan Sramek Verlag 2012
Wein, Austria : Jan Sramek Verlag, [2012].
©2012
1 online resource (xiv, 140 pages) : digital, PDF file(s).
text txt rdacontent
computer c rdamedia
online resource cr rdacarrier
textfile rda
Includes bibliographical references and index.
The starting point for my thesis, or rather the revised version of my thesis, was the fact that parties in a civil, criminal or administrative case have no legal entitlement either to the launch of judicial review proceedings (Normprüfungsverfahren) by the Austrian constitutional court ( VfGH) or to the submission of questions of interpretation to the ECJ. The absence of any such legal entitlement raises the question of whether a party could not obtain a remedy by taking the direct route using an individual application or individual application to the constitutional court in accordance with Art 139 or Art 140 B-VG (Austrian Federal Constitutional Act ). In practice, however, this route is frequently blocked by the strict prerequisites for admissibility and formal requirements governing an individual application. This paper analyses whether the rigid admission procedure truly reflects the aim of the constitution / legislator. The focus of this paper is thus a detailed analysis of the individual application. In the event of failure to obtain a mandatory preliminary ruling from the ECJ, VfGH practice recognizes that this constitutes violation of the Austrian right to a hearing before an impartial and competent judge (right to the legal judge). The thesis / the revised version of this thesis highlights a further interpretation of the above right to a hearing, an interpretation under which unlawful failure to launch a judicial review also constitutes breach of this right. Furthermore, the paper examines whether Art 13 ECHR (Right to an effective remedy) and Art 6 ECHR (Right to a fair trial) are also violated in the two aforementioned cases. Established case law states that claims for state liability on the grounds of state contravention of Community law are to be brought under the constitutional court's Kausalgerichtsbarkeit or jurisdiction for monetary claims against public bodies for which there is no other remedy, in accordance with Art 137 B- VG. In the light of this, this paper looks in detail at why unlawful failure to launch judicial review proceedings can also result in claims for state liability. It also uncovers shortcomings in legal remedy in the implementation of EU law. In the context of the above topics, which form the core of my thesis / the revised version of my thesis, the paper will introduce the system of legal remedy under the Austrian federal constitution including the key ordinary and extraordinary remedies under sovereign,
Ausgangspunkt meiner Dissertation bzw überarbeiteten Fassung der Dissertation war der Umstand, dass Parteien eines Zivil-, Straf- oder Verwaltungsverfahrens keinerlei Rechtsanspruch auf Einleitung eines Normprüfungsverfahrens vor dem VfGH oder auf Vorlage einer auslegungsrelevanten Frage an den EuGH haben. Mangels dieses Rechtsanspruches stellte sich mir die Frage, ob eine Partei nicht den direkten Weg in Form eines Individualantrages nach Art 139 bzw Art 140 B-VG wählen sollte, um zu ihrem Recht zu gelangen. Diese Möglichkeit scheitert in der Praxis jedoch oftmals an den strikten Zulässigkeitsvoraussetzungen bzw an den strengen Formalerfordernissen eines Individualantrages. Analysiert wird in der Arbeit ebenso, ob diese rigide Zulassungspraxis im Sinne des (Verfassungs-)Gesetzgebers ist. Der Schwerpunkt der Arbeit liegt somit in der ausführlichen Analyse des Individualantrages. Für den Fall, dass die Einholung einer Vorabentscheidung vor dem EuGH rechtswidrig unterlassen werden sollte, erkennt der VfGH in ständiger Rechtsprechung, dass dadurch das Recht auf den gesetzlichen Richter verletzt wird. Die Dissertation bzw überarbeitete Fassung der Dissertation zeigt nun eine weitere Interpretation des Rechts auf den gesetzlichen Richter auf, wonach auch ein pflichtwidrig unterlassenes Normprüfungsverfahren eine Verletzung des gesetzlichen Richters darstellt. Außerdem wird erörtert, ob in den beiden zuvor genannten Fällen zusätzlich Art 13 EMRK (Recht auf eine wirksame Beschwerde) sowie Art 6 EMRK (Recht auf ein faires Verfahren) verletzt wird. Gesicherte Rechtsprechung ist, dass Staatshaftungsansprüche wegen gemeinschaftswidriger staatlicher Verhaltensweisen im Rahmen der Kausalgerichtsbarkeit nach Art 137 B-VG geltend zu machen sind. Analog dazu wird in der vorliegenden Arbeit gründlich heraus gearbeitet, weshalb ein zu Unrecht unterlassenes Normprüfungsverfahren ebenfalls zu einem Staatshaftungsanspruch führen kann. Darüber hinaus werden Rechtsschutzdefizite in der Durchsetzung von Unionsrecht aufgezeigt. Rund um diese angeführten Themen, welche den Kern meiner Dissertation bzw überarbeiteten Fassung der Dissertation bilden, wird einleitend das Rechtsschutzsystem der österreichischen Bundesverfassung samt den wichtigsten ordentlichen und außerordentlichen Rechtsmitteln in der Hoheitsverwaltung erklärt, der Rechtsschutz in der Privatwirtschaftsverwaltung kurz behandelt sowie abschließend weitere Rechtsschutzinstitutionen, wie zB die Volksanwaltschaft und der Rechnungshof, kurz skizziert.
Also available in print form.
German
Law - Non-U.S.
Law, Politics & Government.
Law - Europe, except U.K.
Legal protection and its limits in public law
fair trial
legal remedies
effective remedies (human rights)
to appeal to court of last resort
Abkürzungen/Gesetze und Recht
Bundes-Verfassungsgesetz
Europäische Menschenrechtskonvention
Europäischer Gerichtshof
Europarecht
Verfassungsgerichtshof (Österreich)
Verwaltungsgerichtshof (Österreich)
Print version: 9783902638519
language German
format eBook
author Krapf, Thomas,
spellingShingle Krapf, Thomas,
Rechtsschutz und grenzen des rechtsschutzes in der verwaltung und in der verfassung /
author_facet Krapf, Thomas,
author_variant t k tk
author_role VerfasserIn
author_sort Krapf, Thomas,
title Rechtsschutz und grenzen des rechtsschutzes in der verwaltung und in der verfassung /
title_full Rechtsschutz und grenzen des rechtsschutzes in der verwaltung und in der verfassung / Thomas Krapf.
title_fullStr Rechtsschutz und grenzen des rechtsschutzes in der verwaltung und in der verfassung / Thomas Krapf.
title_full_unstemmed Rechtsschutz und grenzen des rechtsschutzes in der verwaltung und in der verfassung / Thomas Krapf.
title_auth Rechtsschutz und grenzen des rechtsschutzes in der verwaltung und in der verfassung /
title_new Rechtsschutz und grenzen des rechtsschutzes in der verwaltung und in der verfassung /
title_sort rechtsschutz und grenzen des rechtsschutzes in der verwaltung und in der verfassung /
publisher Jan Sramek Verlag
Jan Sramek Verlag,
publishDate 2012
physical 1 online resource (xiv, 140 pages) : digital, PDF file(s).
Also available in print form.
isbn 9783902638519
callnumber-first K - Law
callnumber-label KJJ2070
callnumber-sort KJJ 42070
illustrated Not Illustrated
dewey-hundreds 300 - Social sciences
dewey-tens 340 - Law
dewey-ones 342 - Constitutional & administrative law
dewey-full 342.4300269
dewey-sort 3342.4300269
dewey-raw 342.4300269
dewey-search 342.4300269
work_keys_str_mv AT krapfthomas rechtsschutzundgrenzendesrechtsschutzesinderverwaltungundinderverfassung
status_str n
ids_txt_mv (CKB)2670000000334408
(SSID)ssj0000986056
(PQKBManifestationID)11544612
(PQKBTitleCode)TC0000986056
(PQKBWorkID)10933612
(PQKB)11656683
(WaSeSS)Ind00074336
(oapen)https://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/28085
(EXLCZ)992670000000334408
carrierType_str_mv cr
is_hierarchy_title Rechtsschutz und grenzen des rechtsschutzes in der verwaltung und in der verfassung /
_version_ 1787548434747621378
fullrecord <?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?><collection xmlns="http://www.loc.gov/MARC21/slim"><record><leader>07266nam a2200625 u 4500</leader><controlfield tag="001">993547854804498</controlfield><controlfield tag="005">20230621140012.0</controlfield><controlfield tag="006">m o d </controlfield><controlfield tag="007">cr#m|#||||||||</controlfield><controlfield tag="008">160829s2012 au ob 000 0 ger d</controlfield><datafield tag="020" ind1=" " ind2=" "><subfield code="z">9783902638519</subfield><subfield code="q">(paperback)</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(CKB)2670000000334408</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(SSID)ssj0000986056</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(PQKBManifestationID)11544612</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(PQKBTitleCode)TC0000986056</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(PQKBWorkID)10933612</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(PQKB)11656683</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(WaSeSS)Ind00074336</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(oapen)https://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/28085</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(EXLCZ)992670000000334408</subfield></datafield><datafield tag="040" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">PQKB</subfield><subfield code="b">eng</subfield><subfield code="e">rda</subfield><subfield code="d">UkMaJRU</subfield></datafield><datafield tag="041" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">ger</subfield></datafield><datafield tag="043" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">e-au---</subfield></datafield><datafield tag="050" ind1=" " ind2="4"><subfield code="a">KJJ2070</subfield></datafield><datafield tag="082" ind1="0" ind2="4"><subfield code="a">342.4300269</subfield><subfield code="2">22</subfield></datafield><datafield tag="100" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Krapf, Thomas,</subfield><subfield code="e">author</subfield></datafield><datafield tag="245" ind1="1" ind2="0"><subfield code="a">Rechtsschutz und grenzen des rechtsschutzes in der verwaltung und in der verfassung /</subfield><subfield code="c">Thomas Krapf.</subfield></datafield><datafield tag="260" ind1=" " ind2=" "><subfield code="b">Jan Sramek Verlag</subfield><subfield code="c">2012</subfield></datafield><datafield tag="264" ind1=" " ind2="1"><subfield code="a">Wein, Austria :</subfield><subfield code="b">Jan Sramek Verlag,</subfield><subfield code="c">[2012].</subfield></datafield><datafield tag="264" ind1=" " ind2="4"><subfield code="c">©2012</subfield></datafield><datafield tag="300" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">1 online resource (xiv, 140 pages) :</subfield><subfield code="b">digital, PDF file(s).</subfield></datafield><datafield tag="336" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">text</subfield><subfield code="b">txt</subfield><subfield code="2">rdacontent</subfield></datafield><datafield tag="337" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">computer</subfield><subfield code="b">c</subfield><subfield code="2">rdamedia</subfield></datafield><datafield tag="338" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">online resource</subfield><subfield code="b">cr</subfield><subfield code="2">rdacarrier</subfield></datafield><datafield tag="347" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">textfile</subfield><subfield code="e">rda</subfield></datafield><datafield tag="504" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Includes bibliographical references and index.</subfield></datafield><datafield tag="520" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">The starting point for my thesis, or rather the revised version of my thesis, was the fact that parties in a civil, criminal or administrative case have no legal entitlement either to the launch of judicial review proceedings (Normprüfungsverfahren) by the Austrian constitutional court ( VfGH) or to the submission of questions of interpretation to the ECJ. The absence of any such legal entitlement raises the question of whether a party could not obtain a remedy by taking the direct route using an individual application or individual application to the constitutional court in accordance with Art 139 or Art 140 B-VG (Austrian Federal Constitutional Act ). In practice, however, this route is frequently blocked by the strict prerequisites for admissibility and formal requirements governing an individual application. This paper analyses whether the rigid admission procedure truly reflects the aim of the constitution / legislator. The focus of this paper is thus a detailed analysis of the individual application. In the event of failure to obtain a mandatory preliminary ruling from the ECJ, VfGH practice recognizes that this constitutes violation of the Austrian right to a hearing before an impartial and competent judge (right to the legal judge). The thesis / the revised version of this thesis highlights a further interpretation of the above right to a hearing, an interpretation under which unlawful failure to launch a judicial review also constitutes breach of this right. Furthermore, the paper examines whether Art 13 ECHR (Right to an effective remedy) and Art 6 ECHR (Right to a fair trial) are also violated in the two aforementioned cases. Established case law states that claims for state liability on the grounds of state contravention of Community law are to be brought under the constitutional court's Kausalgerichtsbarkeit or jurisdiction for monetary claims against public bodies for which there is no other remedy, in accordance with Art 137 B- VG. In the light of this, this paper looks in detail at why unlawful failure to launch judicial review proceedings can also result in claims for state liability. It also uncovers shortcomings in legal remedy in the implementation of EU law. In the context of the above topics, which form the core of my thesis / the revised version of my thesis, the paper will introduce the system of legal remedy under the Austrian federal constitution including the key ordinary and extraordinary remedies under sovereign,</subfield></datafield><datafield tag="520" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Ausgangspunkt meiner Dissertation bzw überarbeiteten Fassung der Dissertation war der Umstand, dass Parteien eines Zivil-, Straf- oder Verwaltungsverfahrens keinerlei Rechtsanspruch auf Einleitung eines Normprüfungsverfahrens vor dem VfGH oder auf Vorlage einer auslegungsrelevanten Frage an den EuGH haben. Mangels dieses Rechtsanspruches stellte sich mir die Frage, ob eine Partei nicht den direkten Weg in Form eines Individualantrages nach Art 139 bzw Art 140 B-VG wählen sollte, um zu ihrem Recht zu gelangen. Diese Möglichkeit scheitert in der Praxis jedoch oftmals an den strikten Zulässigkeitsvoraussetzungen bzw an den strengen Formalerfordernissen eines Individualantrages. Analysiert wird in der Arbeit ebenso, ob diese rigide Zulassungspraxis im Sinne des (Verfassungs-)Gesetzgebers ist. Der Schwerpunkt der Arbeit liegt somit in der ausführlichen Analyse des Individualantrages. Für den Fall, dass die Einholung einer Vorabentscheidung vor dem EuGH rechtswidrig unterlassen werden sollte, erkennt der VfGH in ständiger Rechtsprechung, dass dadurch das Recht auf den gesetzlichen Richter verletzt wird. Die Dissertation bzw überarbeitete Fassung der Dissertation zeigt nun eine weitere Interpretation des Rechts auf den gesetzlichen Richter auf, wonach auch ein pflichtwidrig unterlassenes Normprüfungsverfahren eine Verletzung des gesetzlichen Richters darstellt. Außerdem wird erörtert, ob in den beiden zuvor genannten Fällen zusätzlich Art 13 EMRK (Recht auf eine wirksame Beschwerde) sowie Art 6 EMRK (Recht auf ein faires Verfahren) verletzt wird. Gesicherte Rechtsprechung ist, dass Staatshaftungsansprüche wegen gemeinschaftswidriger staatlicher Verhaltensweisen im Rahmen der Kausalgerichtsbarkeit nach Art 137 B-VG geltend zu machen sind. Analog dazu wird in der vorliegenden Arbeit gründlich heraus gearbeitet, weshalb ein zu Unrecht unterlassenes Normprüfungsverfahren ebenfalls zu einem Staatshaftungsanspruch führen kann. Darüber hinaus werden Rechtsschutzdefizite in der Durchsetzung von Unionsrecht aufgezeigt. Rund um diese angeführten Themen, welche den Kern meiner Dissertation bzw überarbeiteten Fassung der Dissertation bilden, wird einleitend das Rechtsschutzsystem der österreichischen Bundesverfassung samt den wichtigsten ordentlichen und außerordentlichen Rechtsmitteln in der Hoheitsverwaltung erklärt, der Rechtsschutz in der Privatwirtschaftsverwaltung kurz behandelt sowie abschließend weitere Rechtsschutzinstitutionen, wie zB die Volksanwaltschaft und der Rechnungshof, kurz skizziert.</subfield></datafield><datafield tag="530" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Also available in print form.</subfield></datafield><datafield tag="546" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">German</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="0"><subfield code="a">Law - Non-U.S.</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="0"><subfield code="a">Law, Politics &amp; Government.</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="0"><subfield code="a">Law - Europe, except U.K.</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Legal protection and its limits in public law</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">fair trial</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">legal remedies</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">effective remedies (human rights)</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">to appeal to court of last resort</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Abkürzungen/Gesetze und Recht</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Bundes-Verfassungsgesetz</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Europäische Menschenrechtskonvention</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Europäischer Gerichtshof</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Europarecht</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Verfassungsgerichtshof (Österreich)</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Verwaltungsgerichtshof (Österreich)</subfield></datafield><datafield tag="776" ind1="0" ind2="8"><subfield code="i">Print version:</subfield><subfield code="z">9783902638519</subfield></datafield><datafield tag="ADM" ind1=" " ind2=" "><subfield code="b">2023-06-25 11:50:29 Europe/Vienna</subfield><subfield code="d">00</subfield><subfield code="f">system</subfield><subfield code="c">marc21</subfield><subfield code="a">2013-03-16 20:04:42 Europe/Vienna</subfield><subfield code="g">false</subfield></datafield><datafield tag="AVE" ind1=" " ind2=" "><subfield code="i">DOAB Directory of Open Access Books</subfield><subfield code="P">DOAB Directory of Open Access Books</subfield><subfield code="x">https://eu02.alma.exlibrisgroup.com/view/uresolver/43ACC_OEAW/openurl?u.ignore_date_coverage=true&amp;portfolio_pid=5338649010004498&amp;Force_direct=true</subfield><subfield code="Z">5338649010004498</subfield><subfield code="b">Available</subfield><subfield code="8">5338649010004498</subfield></datafield></record></collection>