Theorien! Horizonte für die Lehrerinnen und Lehrerbildung

Why do I have to deal with theories, I just want to become a teacher? This is the question asked by student teachers in educational science and didactics. The contributions to the volume 'Theories! Horizons for Teacher Education' offer an answer to this question: On the one hand, our socie...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
TeilnehmendeR:
Place / Publishing House:Tübingen : : Tübingen University Press,, 2020.
Year of Publication:2020
Language:English
Series:Schriftenreihe der Tübingen School of Education ; 01.
Physical Description:1 electronic resource (516 pages)
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id 993546353404498
ctrlnum (CKB)5400000000045366
(oapen)https://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/78899
(EXLCZ)995400000000045366
collection bib_alma
record_format marc
spelling Theorien! Horizonte für die Lehrerinnen und Lehrerbildung
Tübingen : Tübingen University Press, 2020.
1 electronic resource (516 pages)
text txt rdacontent
computer c rdamedia
online resource cr rdacarrier
Schriftenreihe der Tübingen School of Education ; 01.
Why do I have to deal with theories, I just want to become a teacher? This is the question asked by student teachers in educational science and didactics. The contributions to the volume 'Theories! Horizons for Teacher Education' offer an answer to this question: On the one hand, our society needs the discussion about the overall orientation of its educational goals and likewise the fruitful dispute within the educational sciences and the reference sciences of the school subjects. In a time of political, social and cultural upheaval in education, the need for orienting reflection comes more to the fore. Theoretical discourses are the place of this self-orientation. Then, student teachers must be enabled to think multi-perspectively. They can learn this best by dealing with theories. The individual contributions of the volume show what theories make visible in a new way and what they close off on the other hand, if they are received in a one-sided or totalizing way. After all, theories have a genuine heuristic power, theories make visible, they open doors, they let us understand something anew. Accordingly, the contributions to this volume ask: Where can we find, whether in educational science or subject didactics, examples of aha experiences or of an understanding of larger contexts that only become possible through theoretical penetration? What do we see in the world, in our lives, and as a phenomenon in a completely new way when we have understood a theory?
Weshalb muss ich mich mit Theorien auseinandersetzen, ich will doch nur Lehrerin oder Lehrer werden? So fragen Lehramtsstudierende in den Bildungswissenschaften und in den Fachdidaktiken. Die Beiträge des Bandes ‚Theorien! Horizonte für die Lehrerinnen- und Lehrerbildung‘ bieten eine Antwort auf diese Frage: Zum einen braucht unsere Gesellschaft die Diskussion über die Gesamtorientierung ihrer Bildungsziele und ebenso den fruchtbaren Streit innerhalb der Bildungswissenschaften und den Bezugswissenschaften der schulischen Fächer. In einer Zeit der politischen, gesellschaftlichen und kulturellen Umbrüche im Bildungsbereich tritt das Bedürfnis nach einer orientierenden Reflexion stärker in den Vordergrund. Theoriediskurse sind der Ort dieser Selbstorientierung. Sodann müssen Lehramtsstudierende in die Lage versetzt werden, mehrperspektivisch zu denken. Dies können sie in der Beschäftigung mit Theorien am besten lernen. Die einzelnen Beiträge des Bandes zeigen, was Theorien jeweils neu sichtbar machen und was sie andererseits verschließen, wenn sie etwa einseitig oder totalisierend rezipiert werden. Schließlich haben Theorien eine genuin heuristische Kraft, Theorien machen sichtbar, sie öffnen Türen, sie lassen uns etwas neu verstehen. Entsprechend fragen die Beiträge des Bandes: Wo finden sich, ob in der Bildungswissenschaft oder den Fachdidaktiken, Beispiele für Aha-Erlebnisse oder für ein Verstehen größerer Zusammenhänge, die erst durch theoretische Durchdringung möglich werden? Was sehen wir in der Welt, in unserem Leben und als Phänomen ganz neu, wenn wir eine Theorie verstanden haben?
English
German
Teaching.
teacher education
teacher study program
pedagogy
subject specific pedagogy
subject specific didactics
theory
education theories
critique of theories
philosophy of education
educational sciences
theories of teaching methodology
3-947251-20-3
Thomas, Philipp. editor.
Küchler, Uwe. editor.
Harant, Martin, 1974- editor.
language English
format eBook
author2 Thomas, Philipp.
Küchler, Uwe.
Harant, Martin, 1974-
author_facet Thomas, Philipp.
Küchler, Uwe.
Harant, Martin, 1974-
author2_variant p t pt
u k uk
m h mh
author2_role TeilnehmendeR
TeilnehmendeR
TeilnehmendeR
title Theorien! Horizonte für die Lehrerinnen und Lehrerbildung
spellingShingle Theorien! Horizonte für die Lehrerinnen und Lehrerbildung
Schriftenreihe der Tübingen School of Education ;
title_full Theorien! Horizonte für die Lehrerinnen und Lehrerbildung
title_fullStr Theorien! Horizonte für die Lehrerinnen und Lehrerbildung
title_full_unstemmed Theorien! Horizonte für die Lehrerinnen und Lehrerbildung
title_auth Theorien! Horizonte für die Lehrerinnen und Lehrerbildung
title_new Theorien! Horizonte für die Lehrerinnen und Lehrerbildung
title_sort theorien! horizonte für die lehrerinnen und lehrerbildung
series Schriftenreihe der Tübingen School of Education ;
series2 Schriftenreihe der Tübingen School of Education ;
publisher Tübingen University Press,
publishDate 2020
physical 1 electronic resource (516 pages)
isbn 3-947251-20-3
illustrated Not Illustrated
work_keys_str_mv AT thomasphilipp theorienhorizontefurdielehrerinnenundlehrerbildung
AT kuchleruwe theorienhorizontefurdielehrerinnenundlehrerbildung
AT harantmartin theorienhorizontefurdielehrerinnenundlehrerbildung
status_str n
ids_txt_mv (CKB)5400000000045366
(oapen)https://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/78899
(EXLCZ)995400000000045366
carrierType_str_mv cr
is_hierarchy_title Theorien! Horizonte für die Lehrerinnen und Lehrerbildung
author2_original_writing_str_mv noLinkedField
noLinkedField
noLinkedField
_version_ 1795180166036586496
fullrecord <?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?><collection xmlns="http://www.loc.gov/MARC21/slim"><record><leader>04637nam-a2200457z--4500</leader><controlfield tag="001">993546353404498</controlfield><controlfield tag="005">20231214133055.0</controlfield><controlfield tag="006">m o d </controlfield><controlfield tag="007">cr|mn|---annan</controlfield><controlfield tag="008">202202s2020 xx |||||o ||| 0|eng d</controlfield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(CKB)5400000000045366</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(oapen)https://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/78899</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(EXLCZ)995400000000045366</subfield></datafield><datafield tag="041" ind1="0" ind2=" "><subfield code="a">eng</subfield><subfield code="a">deu</subfield></datafield><datafield tag="245" ind1="0" ind2="0"><subfield code="a">Theorien! Horizonte für die Lehrerinnen und Lehrerbildung</subfield></datafield><datafield tag="264" ind1=" " ind2="1"><subfield code="a">Tübingen :</subfield><subfield code="b">Tübingen University Press,</subfield><subfield code="c">2020.</subfield></datafield><datafield tag="300" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">1 electronic resource (516 pages)</subfield></datafield><datafield tag="336" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">text</subfield><subfield code="b">txt</subfield><subfield code="2">rdacontent</subfield></datafield><datafield tag="337" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">computer</subfield><subfield code="b">c</subfield><subfield code="2">rdamedia</subfield></datafield><datafield tag="338" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">online resource</subfield><subfield code="b">cr</subfield><subfield code="2">rdacarrier</subfield></datafield><datafield tag="490" ind1="0" ind2=" "><subfield code="a">Schriftenreihe der Tübingen School of Education ;</subfield><subfield code="v">01.</subfield></datafield><datafield tag="520" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Why do I have to deal with theories, I just want to become a teacher? This is the question asked by student teachers in educational science and didactics. The contributions to the volume 'Theories! Horizons for Teacher Education' offer an answer to this question: On the one hand, our society needs the discussion about the overall orientation of its educational goals and likewise the fruitful dispute within the educational sciences and the reference sciences of the school subjects. In a time of political, social and cultural upheaval in education, the need for orienting reflection comes more to the fore. Theoretical discourses are the place of this self-orientation. Then, student teachers must be enabled to think multi-perspectively. They can learn this best by dealing with theories. The individual contributions of the volume show what theories make visible in a new way and what they close off on the other hand, if they are received in a one-sided or totalizing way. After all, theories have a genuine heuristic power, theories make visible, they open doors, they let us understand something anew. Accordingly, the contributions to this volume ask: Where can we find, whether in educational science or subject didactics, examples of aha experiences or of an understanding of larger contexts that only become possible through theoretical penetration? What do we see in the world, in our lives, and as a phenomenon in a completely new way when we have understood a theory?</subfield></datafield><datafield tag="520" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Weshalb muss ich mich mit Theorien auseinandersetzen, ich will doch nur Lehrerin oder Lehrer werden? So fragen Lehramtsstudierende in den Bildungswissenschaften und in den Fachdidaktiken. Die Beiträge des Bandes ‚Theorien! Horizonte für die Lehrerinnen- und Lehrerbildung‘ bieten eine Antwort auf diese Frage: Zum einen braucht unsere Gesellschaft die Diskussion über die Gesamtorientierung ihrer Bildungsziele und ebenso den fruchtbaren Streit innerhalb der Bildungswissenschaften und den Bezugswissenschaften der schulischen Fächer. In einer Zeit der politischen, gesellschaftlichen und kulturellen Umbrüche im Bildungsbereich tritt das Bedürfnis nach einer orientierenden Reflexion stärker in den Vordergrund. Theoriediskurse sind der Ort dieser Selbstorientierung. Sodann müssen Lehramtsstudierende in die Lage versetzt werden, mehrperspektivisch zu denken. Dies können sie in der Beschäftigung mit Theorien am besten lernen. Die einzelnen Beiträge des Bandes zeigen, was Theorien jeweils neu sichtbar machen und was sie andererseits verschließen, wenn sie etwa einseitig oder totalisierend rezipiert werden. Schließlich haben Theorien eine genuin heuristische Kraft, Theorien machen sichtbar, sie öffnen Türen, sie lassen uns etwas neu verstehen. Entsprechend fragen die Beiträge des Bandes: Wo finden sich, ob in der Bildungswissenschaft oder den Fachdidaktiken, Beispiele für Aha-Erlebnisse oder für ein Verstehen größerer Zusammenhänge, die erst durch theoretische Durchdringung möglich werden? Was sehen wir in der Welt, in unserem Leben und als Phänomen ganz neu, wenn wir eine Theorie verstanden haben?</subfield></datafield><datafield tag="546" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">English</subfield></datafield><datafield tag="546" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">German</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="0"><subfield code="a">Teaching.</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">teacher education</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">teacher study program</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">pedagogy</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">subject specific pedagogy</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">subject specific didactics</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">theory</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">education theories</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">critique of theories</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">philosophy of education</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">educational sciences</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">theories of teaching methodology</subfield></datafield><datafield tag="776" ind1=" " ind2=" "><subfield code="z">3-947251-20-3</subfield></datafield><datafield tag="700" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Thomas, Philipp.</subfield><subfield code="e">editor.</subfield></datafield><datafield tag="700" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Küchler, Uwe.</subfield><subfield code="e">editor.</subfield></datafield><datafield tag="700" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Harant, Martin,</subfield><subfield code="d">1974-</subfield><subfield code="e">editor.</subfield></datafield><datafield tag="906" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">BOOK</subfield></datafield><datafield tag="ADM" ind1=" " ind2=" "><subfield code="b">2023-12-15 05:42:00 Europe/Vienna</subfield><subfield code="f">system</subfield><subfield code="c">marc21</subfield><subfield code="a">2022-04-04 09:22:53 Europe/Vienna</subfield><subfield code="g">false</subfield></datafield><datafield tag="AVE" ind1=" " ind2=" "><subfield code="i">DOAB Directory of Open Access Books</subfield><subfield code="P">DOAB Directory of Open Access Books</subfield><subfield code="x">https://eu02.alma.exlibrisgroup.com/view/uresolver/43ACC_OEAW/openurl?u.ignore_date_coverage=true&amp;portfolio_pid=5353873040004498&amp;Force_direct=true</subfield><subfield code="Z">5353873040004498</subfield><subfield code="b">Available</subfield><subfield code="8">5353873040004498</subfield></datafield><datafield tag="AVE" ind1=" " ind2=" "><subfield code="i">DOAB Directory of Open Access Books</subfield><subfield code="P">DOAB Directory of Open Access Books</subfield><subfield code="x">https://eu02.alma.exlibrisgroup.com/view/uresolver/43ACC_OEAW/openurl?u.ignore_date_coverage=true&amp;portfolio_pid=5338218580004498&amp;Force_direct=true</subfield><subfield code="Z">5338218580004498</subfield><subfield code="b">Available</subfield><subfield code="8">5338218580004498</subfield></datafield></record></collection>