Tod im Kino : Indexikalisches Sterben in ikonisch-symbolischen Ordnungen des kinematographischen Diskurses

In his doctoral dissertation, Christoph Seelinger provides an overview of strategies for legitimizing and functionalizing documentary death scenes in narrative cinema. Seelinger's chronological arc begins with the earliest animal deaths on camera, such as the filmed execution of the female elep...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
:
Year of Publication:2022
Language:German
Physical Description:1 electronic resource (634 p.)
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id 993544812204498
ctrlnum (CKB)5700000000086867
(oapen)https://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/81892
(EXLCZ)995700000000086867
collection bib_alma
record_format marc
spelling Seelinger, Christoph auth
Tod im Kino Indexikalisches Sterben in ikonisch-symbolischen Ordnungen des kinematographischen Diskurses
Büchner-Verlag 2022
1 electronic resource (634 p.)
text rdacontent
computer rdamedia
online resource rdacarrier
In his doctoral dissertation, Christoph Seelinger provides an overview of strategies for legitimizing and functionalizing documentary death scenes in narrative cinema. Seelinger's chronological arc begins with the earliest animal deaths on camera, such as the filmed execution of the female elephant Topsy in »Electrocuting an Elephant – Thomas A. Edison« (1903), and it continues to the glossy snuff videos of the Islamic State's media department in the 2010s. Between these two poles, the author – with the same academic scrutiny – looks at established arthouse films, but all also at countless representations of station cinema that have been dismissed as trash and exploitation and have so far eluded academic research. The result is a foray through the more ostracized regions of cinema history and, in the process, nothing less than the first detailed history of the intrusion of real depictions of death into the fiction of the feature film.
Christoph Seelinger liefert in seiner Promotionsschrift einen Überblick über Legitimations- und Funktionalisierungsstrategien dokumentarischer Toten- und Todesszenen im Erzählkino. Seelingers chronologischer Bogen beginnt bei den frühesten animalischen Toden vor laufender Kamera wie beispielsweise der filmisch festgehaltenen Hinrichtung des Elefantenweibchens Topsy in »Electrocuting an Elephant – Thomas A. Edison« (1903) und er führt bis zu den Hochglanz-Snuff-Videos der Medienabteilung des Islamischen Staates in den 2010er Jahren. Zwischen diesen beiden Polen betrachtet der Autor mit derselben medienwissenschaftlichen Hinwendung arrivierte Arthouse-Filme, vor allem aber auch zahllose als Trash und Exploitation abqualifizierte Vertreter des Bahnhofskinos, die einem akademischen Zugriff bislang entzogen waren. Das Ergebnis ist ein Streifzug durch die verfemteren Regionen der Kinogeschichte und dabei nichts weniger als die erste auführliche Geschichte des Einbruchs realer Todesdarstellungen in die Fiktion des Spielfilms.
German
Technische Universität Braunschweig
Benjamin, Walter, 1892-1940 fast (OCoLC)fst00052359
Kracauer, Siegfried, 1889-1966 fast (OCoLC)fst00015229
Germany fast (OCoLC)fst01210272
Film theory & criticism bicssc
Film: styles & genres bicssc
Death and cinema; Mondo; experimental cinema; death and photography; grindhouse; Walter Benjamin; genre cinema; crossing borders; transgression; Siegfried Kracauer; Georges Bataille; dying in film; snuff; fairground cinema; exploitation cinema; staging death; film history; death scenes; death in film
3-96317-299-1
language German
format eBook
author Seelinger, Christoph
spellingShingle Seelinger, Christoph
Tod im Kino Indexikalisches Sterben in ikonisch-symbolischen Ordnungen des kinematographischen Diskurses
author_facet Seelinger, Christoph
author_variant c s cs
author_sort Seelinger, Christoph
title Tod im Kino Indexikalisches Sterben in ikonisch-symbolischen Ordnungen des kinematographischen Diskurses
title_sub Indexikalisches Sterben in ikonisch-symbolischen Ordnungen des kinematographischen Diskurses
title_full Tod im Kino Indexikalisches Sterben in ikonisch-symbolischen Ordnungen des kinematographischen Diskurses
title_fullStr Tod im Kino Indexikalisches Sterben in ikonisch-symbolischen Ordnungen des kinematographischen Diskurses
title_full_unstemmed Tod im Kino Indexikalisches Sterben in ikonisch-symbolischen Ordnungen des kinematographischen Diskurses
title_auth Tod im Kino Indexikalisches Sterben in ikonisch-symbolischen Ordnungen des kinematographischen Diskurses
title_new Tod im Kino
title_sort tod im kino indexikalisches sterben in ikonisch-symbolischen ordnungen des kinematographischen diskurses
publisher Büchner-Verlag
publishDate 2022
physical 1 electronic resource (634 p.)
isbn 3-96317-845-0
3-96317-299-1
geographic Germany fast (OCoLC)fst01210272
geographic_facet Germany
era_facet 1892-1940
1889-1966
illustrated Not Illustrated
work_keys_str_mv AT seelingerchristoph todimkinoindexikalischessterbeninikonischsymbolischenordnungendeskinematographischendiskurses
status_str n
ids_txt_mv (CKB)5700000000086867
(oapen)https://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/81892
(EXLCZ)995700000000086867
is_hierarchy_title Tod im Kino Indexikalisches Sterben in ikonisch-symbolischen Ordnungen des kinematographischen Diskurses
_version_ 1791582700402900992
fullrecord <?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?><collection xmlns="http://www.loc.gov/MARC21/slim"><record><leader>03611nam-a2200373z--4500</leader><controlfield tag="001">993544812204498</controlfield><controlfield tag="005">20240221140856.0</controlfield><controlfield tag="006">m o d </controlfield><controlfield tag="007">cr|mn|---annan</controlfield><controlfield tag="008">202205s2022 xx |||||o ||| 0|ger d</controlfield><datafield tag="020" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">3-96317-845-0</subfield></datafield><datafield tag="024" ind1="7" ind2=" "><subfield code="a">10.14631/978-3-96317-845-0</subfield><subfield code="2">doi</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(CKB)5700000000086867</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(oapen)https://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/81892</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(EXLCZ)995700000000086867</subfield></datafield><datafield tag="041" ind1="0" ind2=" "><subfield code="a">ger</subfield></datafield><datafield tag="100" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Seelinger, Christoph</subfield><subfield code="4">auth</subfield></datafield><datafield tag="245" ind1="1" ind2="0"><subfield code="a">Tod im Kino</subfield><subfield code="b">Indexikalisches Sterben in ikonisch-symbolischen Ordnungen des kinematographischen Diskurses</subfield></datafield><datafield tag="260" ind1=" " ind2=" "><subfield code="b">Büchner-Verlag</subfield><subfield code="c">2022</subfield></datafield><datafield tag="300" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">1 electronic resource (634 p.)</subfield></datafield><datafield tag="336" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">text</subfield><subfield code="2">rdacontent</subfield></datafield><datafield tag="337" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">computer</subfield><subfield code="2">rdamedia</subfield></datafield><datafield tag="338" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">online resource</subfield><subfield code="2">rdacarrier</subfield></datafield><datafield tag="520" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">In his doctoral dissertation, Christoph Seelinger provides an overview of strategies for legitimizing and functionalizing documentary death scenes in narrative cinema. Seelinger's chronological arc begins with the earliest animal deaths on camera, such as the filmed execution of the female elephant Topsy in »Electrocuting an Elephant – Thomas A. Edison« (1903), and it continues to the glossy snuff videos of the Islamic State's media department in the 2010s. Between these two poles, the author – with the same academic scrutiny – looks at established arthouse films, but all also at countless representations of station cinema that have been dismissed as trash and exploitation and have so far eluded academic research. The result is a foray through the more ostracized regions of cinema history and, in the process, nothing less than the first detailed history of the intrusion of real depictions of death into the fiction of the feature film.</subfield></datafield><datafield tag="520" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Christoph Seelinger liefert in seiner Promotionsschrift einen Überblick über Legitimations- und Funktionalisierungsstrategien dokumentarischer Toten- und Todesszenen im Erzählkino. Seelingers chronologischer Bogen beginnt bei den frühesten animalischen Toden vor laufender Kamera wie beispielsweise der filmisch festgehaltenen Hinrichtung des Elefantenweibchens Topsy in »Electrocuting an Elephant – Thomas A. Edison« (1903) und er führt bis zu den Hochglanz-Snuff-Videos der Medienabteilung des Islamischen Staates in den 2010er Jahren. Zwischen diesen beiden Polen betrachtet der Autor mit derselben medienwissenschaftlichen Hinwendung arrivierte Arthouse-Filme, vor allem aber auch zahllose als Trash und Exploitation abqualifizierte Vertreter des Bahnhofskinos, die einem akademischen Zugriff bislang entzogen waren. Das Ergebnis ist ein Streifzug durch die verfemteren Regionen der Kinogeschichte und dabei nichts weniger als die erste auführliche Geschichte des Einbruchs realer Todesdarstellungen in die Fiktion des Spielfilms.</subfield></datafield><datafield tag="546" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">German</subfield></datafield><datafield tag="536" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Technische Universität Braunschweig</subfield></datafield><datafield tag="600" ind1="1" ind2="7"><subfield code="a">Benjamin, Walter,</subfield><subfield code="d">1892-1940</subfield><subfield code="2">fast</subfield><subfield code="0">(OCoLC)fst00052359</subfield></datafield><datafield tag="600" ind1="1" ind2="7"><subfield code="a">Kracauer, Siegfried,</subfield><subfield code="d">1889-1966</subfield><subfield code="2">fast</subfield><subfield code="0">(OCoLC)fst00015229</subfield></datafield><datafield tag="651" ind1=" " ind2="7"><subfield code="a">Germany</subfield><subfield code="2">fast</subfield><subfield code="0">(OCoLC)fst01210272</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="7"><subfield code="a">Film theory &amp; criticism</subfield><subfield code="2">bicssc</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="7"><subfield code="a">Film: styles &amp; genres</subfield><subfield code="2">bicssc</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Death and cinema; Mondo; experimental cinema; death and photography; grindhouse; Walter Benjamin; genre cinema; crossing borders; transgression; Siegfried Kracauer; Georges Bataille; dying in film; snuff; fairground cinema; exploitation cinema; staging death; film history; death scenes; death in film</subfield></datafield><datafield tag="776" ind1=" " ind2=" "><subfield code="z">3-96317-299-1</subfield></datafield><datafield tag="906" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">BOOK</subfield></datafield><datafield tag="ADM" ind1=" " ind2=" "><subfield code="b">2024-02-22 06:57:44 Europe/Vienna</subfield><subfield code="f">system</subfield><subfield code="c">marc21</subfield><subfield code="a">2022-06-04 23:30:48 Europe/Vienna</subfield><subfield code="g">false</subfield></datafield><datafield tag="AVE" ind1=" " ind2=" "><subfield code="i">DOAB Directory of Open Access Books</subfield><subfield code="P">DOAB Directory of Open Access Books</subfield><subfield code="x">https://eu02.alma.exlibrisgroup.com/view/uresolver/43ACC_OEAW/openurl?u.ignore_date_coverage=true&amp;portfolio_pid=5337706220004498&amp;Force_direct=true</subfield><subfield code="Z">5337706220004498</subfield><subfield code="b">Available</subfield><subfield code="8">5337706220004498</subfield></datafield></record></collection>