DisAbility in der Migrationsgesellschaft : Betrachtungen an der Intersektion von Behinderung, Kultur und Religion in Bildungskontexten

The anthology brings together interdisciplinary theoretical and empirical findings on disAbility and migration in educational contexts as well as analyses of the intersectionality of disability, migration and religion in education and society. It strives to interconnect the concerns of migration edu...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
HerausgeberIn:
Sonstige:
Year of Publication:2022
Language:German
Physical Description:1 electronic resource (340 p.)
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
LEADER 03892nam-a2200349z--4500
001 993544515004498
005 20231214141134.0
006 m o d
007 cr|mn|---annan
008 202205s2022 xx |||||o ||| 0|ger d
020 |a 3-7815-5937-8 
035 |a (CKB)5860000000038506 
035 |a (oapen)https://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/81711 
035 |a (EXLCZ)995860000000038506 
041 0 |a deu 
100 1 |a Konz, Britta  |4 edt 
245 1 0 |a DisAbility in der Migrationsgesellschaft  |b Betrachtungen an der Intersektion von Behinderung, Kultur und Religion in Bildungskontexten 
246 |a DisAbility in der Migrationsgesellschaft  
260 |a Bad Heilbrunn  |b Verlag Julius Klinkhardt  |c 2022 
300 |a 1 electronic resource (340 p.) 
336 |a text  |b txt  |2 rdacontent 
337 |a computer  |b c  |2 rdamedia 
338 |a online resource  |b cr  |2 rdacarrier 
520 |a The anthology brings together interdisciplinary theoretical and empirical findings on disAbility and migration in educational contexts as well as analyses of the intersectionality of disability, migration and religion in education and society. It strives to interconnect the concerns of migration education, disability studies, and religious education. In doing so, theorizations about narratives of belonging in the migration society as well as possibilities of participation in medical-therapeutic and pedagogical fields of action are carried out. In addition, questions are asked about the necessary competencies of pedagogically active persons. Special attention is paid to research contexts that focus on the perspectives of children and adolescents with disabilities and their parents. 
520 |a Der Sammelband bringt interdisziplinär theoretische und empirische Erkenntnisse zu DisAbility und Migration in Bildungskontexten sowie Analysen der Intersektionalität von Behinderung, Migration und Religion in Bildung und Gesellschaft zusammen. Er sucht nach Vernetzungen der Anliegen der Migrationspädagogik, Disability-Studies und Religionspädagogik. Dabei werden Theoretisierungen über Zugehörigkeitsnarrative der Migrationsgesellschaft sowie Partizipationsmöglichkeiten in medizinisch-therapeutischen und pädagogischen Handlungsfeldern vollzogen. Zudem wird nach notwendigen Kompetenzen pädagogisch Handelnder gefragt. Ein besonderes Augenmerk richtet sich auf Forschungskontexte, die Subjektperspektiven von Kindern und Jugendlichen mit Behinderung sowie ihrer Eltern in den Blick nehmen. 
546 |a German 
650 7 |a Teaching of specific groups & persons with special educational needs  |2 bicssc 
653 |a Migration, Migrationshintergrund, Behinderung, Sonderpädagogik, Religionspädagogik, Bildung, Religion, Partizipation, Inklusion, Soziale Arbeit, Differenz, Rassismus, Normalisierung, Familie, Geistige Behinderung, Behinderter, Jüdische Gemeinde, Buddhismus, Judentum, Selbsthilfe, Lehrerbildung, Heterogenität, Religionsunterricht, Soziale Benachteiligung, Schule, Interdisziplinarität, Vulnerabilität, Christliche Religion, Islam, Deutungsmuster, Freizeitangebot, Kultur, Psychotherapie, Interkulturalität, Immigrant background, Migration background, Handicap, Remedial instruction sciences, Special education for the handicapped, Special needs education, Pedagogics of religion, Religious education, Education, Inclusion, Social work, Racism, Normalization (Disabilities), Family, Oligophrenia, Disabled person, Handicapped, Buddhism, Self-help, Teacher education, Teachers' training, Heterogeneity, Religious instruction, Teaching of religion, Disadvantaged background, Social disadvantage, School, Interdisciplinarity, Leisure time facilities, Culture, Psychotherapy, Interculturality, Recreational activities 
776 |z 3-7815-2497-3 
700 1 |a Schröter, Anne  |4 edt 
700 1 |a Konz, Britta  |4 oth 
700 1 |a Schröter, Anne  |4 oth 
906 |a BOOK 
ADM |b 2023-12-15 06:06:36 Europe/Vienna  |f system  |c marc21  |a 2022-04-04 09:22:53 Europe/Vienna  |g false 
AVE |i DOAB Directory of Open Access Books  |P DOAB Directory of Open Access Books  |x https://eu02.alma.exlibrisgroup.com/view/uresolver/43ACC_OEAW/openurl?u.ignore_date_coverage=true&portfolio_pid=5337687060004498&Force_direct=true  |Z 5337687060004498  |b Available  |8 5337687060004498