Konzepte historischen Denkens und ihre Entwicklungslogik: Eine Studie zur Genese historischer Verständnishorizonte

This volume investigates the psychogenesis of central historical thinking concepts during the entire schooling phase, describes age-typical characteristics, and attempts to derive generalizable developmental patterns from them. To this end, it begins by reviewing the discourse on conceptual change a...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
:
Year of Publication:2022
Language:German
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id 993544370504498
ctrlnum (CKB)5720000000009261
(oapen)https://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/84676
(EXLCZ)995720000000009261
collection bib_alma
record_format marc
spelling Ammerer, Heinrich auth
Konzepte historischen Denkens und ihre Entwicklungslogik: Eine Studie zur Genese historischer Verständnishorizonte
Konzepte historischen Denkens und ihre Entwicklungslogik
Verlag der Österreichischen Akademie der Wissenschaften 2022
text txt rdacontent
computer c rdamedia
online resource cr rdacarrier
This volume investigates the psychogenesis of central historical thinking concepts during the entire schooling phase, describes age-typical characteristics, and attempts to derive generalizable developmental patterns from them. To this end, it begins by reviewing the discourse on conceptual change and the empirical evidence on the genesis of historical consciousness, proposes a three-stage conceptual model, and, on this basis, presents an empirical study in which 100 research partners from kindergarten to adulthood were questioned in partially standardized interviews about their historical ideas, interests, and other flanking aspects of historical consciousness. The results were subjected to a complex statistical data analysis.
Der Band fragt nach der Psychogenese zentraler historischer Konzepte während der gesamten Beschulungsphase, beschreibt alterstypische Ausprägungen und versucht daraus generalisierbare Entwicklungsmuster abzuleiten. Hierzu rollte er eingangs den Diskurs zum conceptual change sowie die Empirie zur Genese von Geschichtsbewusstsein auf, schlägt ein dreistufiges Konzeptmodell vor und stellt auf dieser Grundlage eine empirische Studie vor, in der 100 ForschungspartnerInnen vom Kindergarten- bis zum Erwachsenenalter in teilstandardisierten Interviews zu ihren historischen Vorstellungen, Interessen und weiteren flankierenden Aspekten von Geschichtsbewusstsein befragt wurden. Die Ergebnisse wurden einer komplexen statistischen Datenanalyse zugeführt.
German
Austrian Science Fund (FWF)
Historical Consciousness, Historical Psycology, Conceptual Change, Historical Thinking Concepts, Political Thinking Concepts, Conceptual Progression
ÖFOS 2012 -- SOCIAL SCIENCES (5) -- Educational Sciences (503) -- Educational Sciences (5030) -- Subject didactics of humanities (503011)
ÖFOS 2012 -- SOCIAL SCIENCES (5) -- Educational Sciences (503) -- Educational Sciences (5030) -- Political education (503033)
ÖFOS 2012 -- SOCIAL SCIENCES (5) -- Psychology (501) -- Psychology (5010) -- Depth psychology (501023)
Geschichtsbewusstsein, Geschichtspsychologie, Conceptual Change, Konzepte historischen Denkens, Konzepte politischen Denkens, Konzeptuelle Progression
ÖFOS 2012 -- SOZIALWISSENSCHAFTEN (5) -- Erziehungswissenschaften (503) -- Erziehungswissenschaften (5030) -- Fachdidaktik Geisteswissenschaften (503011)
ÖFOS 2012 -- SOZIALWISSENSCHAFTEN (5) -- Erziehungswissenschaften (503) -- Erziehungswissenschaften (5030) -- Politische Bildung (503033)
ÖFOS 2012 -- SOZIALWISSENSCHAFTEN (5) -- Psychologie (501) -- Psychologie (5010) -- Tiefenpsychologie (501023)
3-7344-1396-6
language German
format eBook
author Ammerer, Heinrich
spellingShingle Ammerer, Heinrich
Konzepte historischen Denkens und ihre Entwicklungslogik: Eine Studie zur Genese historischer Verständnishorizonte
author_facet Ammerer, Heinrich
author_variant h a ha
author_sort Ammerer, Heinrich
title Konzepte historischen Denkens und ihre Entwicklungslogik: Eine Studie zur Genese historischer Verständnishorizonte
title_full Konzepte historischen Denkens und ihre Entwicklungslogik: Eine Studie zur Genese historischer Verständnishorizonte
title_fullStr Konzepte historischen Denkens und ihre Entwicklungslogik: Eine Studie zur Genese historischer Verständnishorizonte
title_full_unstemmed Konzepte historischen Denkens und ihre Entwicklungslogik: Eine Studie zur Genese historischer Verständnishorizonte
title_auth Konzepte historischen Denkens und ihre Entwicklungslogik: Eine Studie zur Genese historischer Verständnishorizonte
title_alt Konzepte historischen Denkens und ihre Entwicklungslogik
title_new Konzepte historischen Denkens und ihre Entwicklungslogik: Eine Studie zur Genese historischer Verständnishorizonte
title_sort konzepte historischen denkens und ihre entwicklungslogik: eine studie zur genese historischer verständnishorizonte
publisher Verlag der Österreichischen Akademie der Wissenschaften
publishDate 2022
isbn 3-7344-1397-4
3-7344-1396-6
illustrated Not Illustrated
work_keys_str_mv AT ammererheinrich konzeptehistorischendenkensundihreentwicklungslogikeinestudiezurgenesehistorischerverstandnishorizonte
AT ammererheinrich konzeptehistorischendenkensundihreentwicklungslogik
status_str n
ids_txt_mv (CKB)5720000000009261
(oapen)https://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/84676
(EXLCZ)995720000000009261
carrierType_str_mv cr
is_hierarchy_title Konzepte historischen Denkens und ihre Entwicklungslogik: Eine Studie zur Genese historischer Verständnishorizonte
_version_ 1796652263654031361
fullrecord <?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?><collection xmlns="http://www.loc.gov/MARC21/slim"><record><leader>03709nam-a2200385z--4500</leader><controlfield tag="001">993544370504498</controlfield><controlfield tag="005">20231214141125.0</controlfield><controlfield tag="006">m o d </controlfield><controlfield tag="007">cr|mn|---annan</controlfield><controlfield tag="008">202206s2022 xx |||||o ||| 0|ger d</controlfield><datafield tag="020" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">3-7344-1397-4</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(CKB)5720000000009261</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(oapen)https://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/84676</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(EXLCZ)995720000000009261</subfield></datafield><datafield tag="041" ind1="0" ind2=" "><subfield code="a">deu</subfield></datafield><datafield tag="100" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Ammerer, Heinrich</subfield><subfield code="4">auth</subfield></datafield><datafield tag="245" ind1="1" ind2="0"><subfield code="a">Konzepte historischen Denkens und ihre Entwicklungslogik: Eine Studie zur Genese historischer Verständnishorizonte</subfield></datafield><datafield tag="246" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Konzepte historischen Denkens und ihre Entwicklungslogik</subfield></datafield><datafield tag="260" ind1=" " ind2=" "><subfield code="b">Verlag der Österreichischen Akademie der Wissenschaften</subfield><subfield code="c">2022</subfield></datafield><datafield tag="336" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">text</subfield><subfield code="b">txt</subfield><subfield code="2">rdacontent</subfield></datafield><datafield tag="337" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">computer</subfield><subfield code="b">c</subfield><subfield code="2">rdamedia</subfield></datafield><datafield tag="338" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">online resource</subfield><subfield code="b">cr</subfield><subfield code="2">rdacarrier</subfield></datafield><datafield tag="520" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">This volume investigates the psychogenesis of central historical thinking concepts during the entire schooling phase, describes age-typical characteristics, and attempts to derive generalizable developmental patterns from them. To this end, it begins by reviewing the discourse on conceptual change and the empirical evidence on the genesis of historical consciousness, proposes a three-stage conceptual model, and, on this basis, presents an empirical study in which 100 research partners from kindergarten to adulthood were questioned in partially standardized interviews about their historical ideas, interests, and other flanking aspects of historical consciousness. The results were subjected to a complex statistical data analysis.</subfield></datafield><datafield tag="520" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Der Band fragt nach der Psychogenese zentraler historischer Konzepte während der gesamten Beschulungsphase, beschreibt alterstypische Ausprägungen und versucht daraus generalisierbare Entwicklungsmuster abzuleiten. Hierzu rollte er eingangs den Diskurs zum conceptual change sowie die Empirie zur Genese von Geschichtsbewusstsein auf, schlägt ein dreistufiges Konzeptmodell vor und stellt auf dieser Grundlage eine empirische Studie vor, in der 100 ForschungspartnerInnen vom Kindergarten- bis zum Erwachsenenalter in teilstandardisierten Interviews zu ihren historischen Vorstellungen, Interessen und weiteren flankierenden Aspekten von Geschichtsbewusstsein befragt wurden. Die Ergebnisse wurden einer komplexen statistischen Datenanalyse zugeführt.</subfield></datafield><datafield tag="546" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">German</subfield></datafield><datafield tag="536" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Austrian Science Fund (FWF)</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Historical Consciousness, Historical Psycology, Conceptual Change, Historical Thinking Concepts, Political Thinking Concepts, Conceptual Progression</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">ÖFOS 2012 -- SOCIAL SCIENCES (5) -- Educational Sciences (503) -- Educational Sciences (5030) -- Subject didactics of humanities (503011)</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">ÖFOS 2012 -- SOCIAL SCIENCES (5) -- Educational Sciences (503) -- Educational Sciences (5030) -- Political education (503033)</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">ÖFOS 2012 -- SOCIAL SCIENCES (5) -- Psychology (501) -- Psychology (5010) -- Depth psychology (501023)</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Geschichtsbewusstsein, Geschichtspsychologie, Conceptual Change, Konzepte historischen Denkens, Konzepte politischen Denkens, Konzeptuelle Progression</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">ÖFOS 2012 -- SOZIALWISSENSCHAFTEN (5) -- Erziehungswissenschaften (503) -- Erziehungswissenschaften (5030) -- Fachdidaktik Geisteswissenschaften (503011)</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">ÖFOS 2012 -- SOZIALWISSENSCHAFTEN (5) -- Erziehungswissenschaften (503) -- Erziehungswissenschaften (5030) -- Politische Bildung (503033)</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">ÖFOS 2012 -- SOZIALWISSENSCHAFTEN (5) -- Psychologie (501) -- Psychologie (5010) -- Tiefenpsychologie (501023)</subfield></datafield><datafield tag="776" ind1=" " ind2=" "><subfield code="z">3-7344-1396-6</subfield></datafield><datafield tag="906" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">BOOK</subfield></datafield><datafield tag="ADM" ind1=" " ind2=" "><subfield code="b">2023-12-15 06:05:19 Europe/Vienna</subfield><subfield code="f">system</subfield><subfield code="c">marc21</subfield><subfield code="a">2022-07-09 21:16:49 Europe/Vienna</subfield><subfield code="g">false</subfield></datafield><datafield tag="AVE" ind1=" " ind2=" "><subfield code="i">DOAB Directory of Open Access Books</subfield><subfield code="P">DOAB Directory of Open Access Books</subfield><subfield code="x">https://eu02.alma.exlibrisgroup.com/view/uresolver/43ACC_OEAW/openurl?u.ignore_date_coverage=true&amp;portfolio_pid=5337623720004498&amp;Force_direct=true</subfield><subfield code="Z">5337623720004498</subfield><subfield code="b">Available</subfield><subfield code="8">5337623720004498</subfield></datafield></record></collection>