Bildungspraktiken der Aufklärung / Education practices of the Enlightenment / / Silke Pasewalck, Matthias Weber.
Der erste Themenband des neu konzipierten JKGE fragt nach den Spezifika von Bildungspraktiken und -prozessen während der Aufklärungsepoche in den oftmals plurikulturellen und mehrsprachigen Regionen des östlichen Europa. Im Kontext einer global ausgerichteten Erforschung der Aufklärung und der ‚enta...
Saved in:
Funder: | |
---|---|
: | |
HerausgeberIn: | |
Place / Publishing House: | München ;, Wien : : De Gruyter Oldenbourg,, [2020] ©2020 |
Year of Publication: | 2020 |
Language: | German |
Series: | Journal Für Kultur und Geschichte der Deutschen Im östlichen Europa (JKGE) / Journal for Culture and History of the Germans in Eastern Europe
|
Physical Description: | 1 online resource (VIII, 234 p.) |
Notes: | Description based upon print version of record. |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
993544310104498 |
---|---|
ctrlnum |
(CKB)4100000011559112 (DE-B1597)534826 (DE-B1597)9783110671827 (OCoLC)1202624749 EBL7014855 (AU-PeEL)EBL7014855 (oapen)https://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/42117 (MiAaPQ)EBC7014855 (EXLCZ)994100000011559112 |
collection |
bib_alma |
record_format |
marc |
spelling |
Pasewalck, Silke auth Bildungspraktiken der Aufklärung / Education practices of the Enlightenment / Silke Pasewalck, Matthias Weber. De Gruyter 2020 München ; Wien : De Gruyter Oldenbourg, [2020] ©2020 1 online resource (VIII, 234 p.) text txt rdacontent computer c rdamedia online resource cr rdacarrier Journal für Kultur und Geschichte der Deutschen im östlichen Europa (JKGE) / Journal for Culture and History of the Germans in Eastern Europe ; Band 1 Description based on online resource; title from PDF title page (publisher's Web site, viewed 28. Okt 2020) funded by Bundesinstitut für Kultur und Geschichte Open access Unrestricted online access star This eBook is made available Open Access under a CC BY-NC-ND 4.0 license: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 https://www.degruyter.com/dg/page/open-access-policy Der erste Themenband des neu konzipierten JKGE fragt nach den Spezifika von Bildungspraktiken und -prozessen während der Aufklärungsepoche in den oftmals plurikulturellen und mehrsprachigen Regionen des östlichen Europa. Im Kontext einer global ausgerichteten Erforschung der Aufklärung und der ‚entangled history‘ stehen Fragen nach Transfer, Übersetzung, Vernetzung, Interferenzen, Ungleichzeitigkeiten und Ambivalenzen im Vordergrund: Wie verorten sich die Praktiken der Bildung zwischen Rationalität und kolonialem Blick? Inwiefern waren Bildungsinitiativen und Bildungspraktiken, insbesondere der Volksaufklärung, mit Machtstrukturen verbunden? Wie gestaltete sich der Übergang von religiösen zu stärker rationalen Wissens- und Bildungspraktiken? Wissenschaftler/innen aus Deutschland, Estland, Österreich, Polen, Tschechien und Ungarn nehmen Aspekte aus Politik, Wissenschaft, Bildung, Kirche und Kultur in den Blick. The first issue of the newly designed Journal for Culture and History of the Germans in Eastern Europe (JKGE) addresses the specific conditions of education practices and education processes in the era of Enlightenment in Eastern Europe and its pluricultural and multilingual regions. Research on the Enlightenment period and on ‘entangled history’ has recently gained a more global focus, and this has foregrounded questions of transfer, translation, networking, interferences, asynchronicity and ambivalence. Were educational practices guided by rationality or by a spirit of colonialism, or somewhere along the spectrum between these? To what extent did the structures of authority exercise an influence on educational initiatives and practices, especially those in popular education? How did the multiconfessional context of Eastern Europe affect the transition from religious education to strongly rational ways of organizing knowledge and education? Researchers from Germany, Estonia, Austria, Poland, the Czech Republic and Hungary focus on aspects of education practices in politics, science, education, church life and culture. In German. Frontmatter -- Vorwort -- Inhalt -- Einleitung -- Die Dichotomie der Expansion -- The World on Your Pencil Tip -- Nützt es dem Volke, übersetzt zu werden? -- Die schwer erkämpfte Befreiung aus der Unmündigkeit -- Schwieriger Kulturtransfer -- Presse als Medium des gelehrten Gedankenaustausches in der Frühaufklärung -- Die Erziehungskunst nach Karl Heinrich Seibt -- Educating the Jews to Become Germans -- ‚Zivilisierung‘ durch Sprache? -- Aufklärung mittels ‚Aufklärung‘ -- A Prehistory to the Success of Modernization -- Autorinnen und Autoren Description based upon print version of record. HISTORY / Europe / Eastern. bisacsh Eastern Europe. Educational practises. Enlightenment. Entangled history. Erudite communications and popular education. 3-11-067167-0 Pasewalck, Silke, editor. edt http://id.loc.gov/vocabulary/relators/edt Weber, Matthias, editor. edt http://id.loc.gov/vocabulary/relators/edt Bundesinstitut für Kultur und Geschichte funder. fnd http://id.loc.gov/vocabulary/relators/fnd Journal Für Kultur und Geschichte der Deutschen Im östlichen Europa (JKGE) / Journal for Culture and History of the Germans in Eastern Europe |
language |
German |
format |
eBook |
author |
Pasewalck, Silke |
spellingShingle |
Pasewalck, Silke Bildungspraktiken der Aufklärung / Education practices of the Enlightenment / Journal für Kultur und Geschichte der Deutschen im östlichen Europa (JKGE) / Journal for Culture and History of the Germans in Eastern Europe ; Frontmatter -- Vorwort -- Inhalt -- Einleitung -- Die Dichotomie der Expansion -- The World on Your Pencil Tip -- Nützt es dem Volke, übersetzt zu werden? -- Die schwer erkämpfte Befreiung aus der Unmündigkeit -- Schwieriger Kulturtransfer -- Presse als Medium des gelehrten Gedankenaustausches in der Frühaufklärung -- Die Erziehungskunst nach Karl Heinrich Seibt -- Educating the Jews to Become Germans -- ‚Zivilisierung‘ durch Sprache? -- Aufklärung mittels ‚Aufklärung‘ -- A Prehistory to the Success of Modernization -- Autorinnen und Autoren |
author_facet |
Pasewalck, Silke Pasewalck, Silke, Pasewalck, Silke, Weber, Matthias, Weber, Matthias, Bundesinstitut für Kultur und Geschichte Bundesinstitut für Kultur und Geschichte Bundesinstitut für Kultur und Geschichte |
author_variant |
s p sp |
author2 |
Pasewalck, Silke, Pasewalck, Silke, Weber, Matthias, Weber, Matthias, Bundesinstitut für Kultur und Geschichte Bundesinstitut für Kultur und Geschichte |
author2_variant |
s p sp s p sp m w mw m w mw |
author2_role |
HerausgeberIn HerausgeberIn HerausgeberIn HerausgeberIn Funder |
author_corporate |
Bundesinstitut für Kultur und Geschichte |
author_corporate_role |
Funder |
author_sort |
Pasewalck, Silke |
title |
Bildungspraktiken der Aufklärung / Education practices of the Enlightenment / |
title_full |
Bildungspraktiken der Aufklärung / Education practices of the Enlightenment / Silke Pasewalck, Matthias Weber. |
title_fullStr |
Bildungspraktiken der Aufklärung / Education practices of the Enlightenment / Silke Pasewalck, Matthias Weber. |
title_full_unstemmed |
Bildungspraktiken der Aufklärung / Education practices of the Enlightenment / Silke Pasewalck, Matthias Weber. |
title_auth |
Bildungspraktiken der Aufklärung / Education practices of the Enlightenment / |
title_alt |
Frontmatter -- Vorwort -- Inhalt -- Einleitung -- Die Dichotomie der Expansion -- The World on Your Pencil Tip -- Nützt es dem Volke, übersetzt zu werden? -- Die schwer erkämpfte Befreiung aus der Unmündigkeit -- Schwieriger Kulturtransfer -- Presse als Medium des gelehrten Gedankenaustausches in der Frühaufklärung -- Die Erziehungskunst nach Karl Heinrich Seibt -- Educating the Jews to Become Germans -- ‚Zivilisierung‘ durch Sprache? -- Aufklärung mittels ‚Aufklärung‘ -- A Prehistory to the Success of Modernization -- Autorinnen und Autoren |
title_new |
Bildungspraktiken der Aufklärung / Education practices of the Enlightenment / |
title_sort |
bildungspraktiken der aufklärung / education practices of the enlightenment / |
series |
Journal für Kultur und Geschichte der Deutschen im östlichen Europa (JKGE) / Journal for Culture and History of the Germans in Eastern Europe ; |
series2 |
Journal für Kultur und Geschichte der Deutschen im östlichen Europa (JKGE) / Journal for Culture and History of the Germans in Eastern Europe ; |
publisher |
De Gruyter De Gruyter Oldenbourg, |
publishDate |
2020 |
physical |
1 online resource (VIII, 234 p.) |
contents |
Frontmatter -- Vorwort -- Inhalt -- Einleitung -- Die Dichotomie der Expansion -- The World on Your Pencil Tip -- Nützt es dem Volke, übersetzt zu werden? -- Die schwer erkämpfte Befreiung aus der Unmündigkeit -- Schwieriger Kulturtransfer -- Presse als Medium des gelehrten Gedankenaustausches in der Frühaufklärung -- Die Erziehungskunst nach Karl Heinrich Seibt -- Educating the Jews to Become Germans -- ‚Zivilisierung‘ durch Sprache? -- Aufklärung mittels ‚Aufklärung‘ -- A Prehistory to the Success of Modernization -- Autorinnen und Autoren |
isbn |
3-11-067182-4 3-11-067167-0 |
illustrated |
Not Illustrated |
oclc_num |
1202624749 |
work_keys_str_mv |
AT pasewalcksilke bildungspraktikenderaufklarungeducationpracticesoftheenlightenment AT webermatthias bildungspraktikenderaufklarungeducationpracticesoftheenlightenment AT bundesinstitutfurkulturundgeschichte bildungspraktikenderaufklarungeducationpracticesoftheenlightenment |
status_str |
n |
ids_txt_mv |
(CKB)4100000011559112 (DE-B1597)534826 (DE-B1597)9783110671827 (OCoLC)1202624749 EBL7014855 (AU-PeEL)EBL7014855 (oapen)https://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/42117 (MiAaPQ)EBC7014855 (EXLCZ)994100000011559112 |
carrierType_str_mv |
cr |
is_hierarchy_title |
Bildungspraktiken der Aufklärung / Education practices of the Enlightenment / |
author2_original_writing_str_mv |
noLinkedField noLinkedField noLinkedField noLinkedField noLinkedField noLinkedField |
_version_ |
1801518167093149696 |
fullrecord |
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?><collection xmlns="http://www.loc.gov/MARC21/slim"><record><leader>05469nam a22006255i 4500</leader><controlfield tag="001">993544310104498</controlfield><controlfield tag="005">20240610214533.0</controlfield><controlfield tag="006">m|||||o||d||||||||</controlfield><controlfield tag="007">cr#||#||||||||</controlfield><controlfield tag="008">201028t20202020gw fo d z ger d</controlfield><datafield tag="020" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">3-11-067182-4</subfield></datafield><datafield tag="024" ind1="7" ind2=" "><subfield code="a">10.1515/9783110671827</subfield><subfield code="2">doi</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(CKB)4100000011559112</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(DE-B1597)534826</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(DE-B1597)9783110671827</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(OCoLC)1202624749</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">EBL7014855</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(AU-PeEL)EBL7014855</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(oapen)https://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/42117</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(MiAaPQ)EBC7014855</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(EXLCZ)994100000011559112</subfield></datafield><datafield tag="040" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">DE-B1597</subfield><subfield code="b">eng</subfield><subfield code="c">DE-B1597</subfield><subfield code="e">rda</subfield></datafield><datafield tag="041" ind1="0" ind2=" "><subfield code="a">ger</subfield></datafield><datafield tag="044" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">gw</subfield><subfield code="c">DE</subfield></datafield><datafield tag="072" ind1=" " ind2="7"><subfield code="a">HIS010010</subfield><subfield code="2">bisacsh</subfield></datafield><datafield tag="100" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Pasewalck, Silke</subfield><subfield code="4">auth</subfield></datafield><datafield tag="245" ind1="0" ind2="0"><subfield code="a">Bildungspraktiken der Aufklärung / Education practices of the Enlightenment /</subfield><subfield code="c">Silke Pasewalck, Matthias Weber.</subfield></datafield><datafield tag="260" ind1=" " ind2=" "><subfield code="b">De Gruyter</subfield><subfield code="c">2020</subfield></datafield><datafield tag="264" ind1=" " ind2="1"><subfield code="a">München ;</subfield><subfield code="a">Wien :</subfield><subfield code="b">De Gruyter Oldenbourg,</subfield><subfield code="c">[2020]</subfield></datafield><datafield tag="264" ind1=" " ind2="4"><subfield code="c">©2020</subfield></datafield><datafield tag="300" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">1 online resource (VIII, 234 p.)</subfield></datafield><datafield tag="336" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">text</subfield><subfield code="b">txt</subfield><subfield code="2">rdacontent</subfield></datafield><datafield tag="337" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">computer</subfield><subfield code="b">c</subfield><subfield code="2">rdamedia</subfield></datafield><datafield tag="338" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">online resource</subfield><subfield code="b">cr</subfield><subfield code="2">rdacarrier</subfield></datafield><datafield tag="490" ind1="0" ind2=" "><subfield code="a">Journal für Kultur und Geschichte der Deutschen im östlichen Europa (JKGE) / Journal for Culture and History of the Germans in Eastern Europe ;</subfield><subfield code="v">Band 1</subfield></datafield><datafield tag="588" ind1="0" ind2=" "><subfield code="a">Description based on online resource; title from PDF title page (publisher's Web site, viewed 28. Okt 2020)</subfield></datafield><datafield tag="536" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">funded by Bundesinstitut für Kultur und Geschichte</subfield></datafield><datafield tag="506" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Open access</subfield><subfield code="f">Unrestricted online access</subfield><subfield code="2">star</subfield></datafield><datafield tag="540" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">This eBook is made available Open Access under a CC BY-NC-ND 4.0 license:</subfield><subfield code="u">https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0</subfield><subfield code="u">https://www.degruyter.com/dg/page/open-access-policy</subfield></datafield><datafield tag="520" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Der erste Themenband des neu konzipierten JKGE fragt nach den Spezifika von Bildungspraktiken und -prozessen während der Aufklärungsepoche in den oftmals plurikulturellen und mehrsprachigen Regionen des östlichen Europa. Im Kontext einer global ausgerichteten Erforschung der Aufklärung und der ‚entangled history‘ stehen Fragen nach Transfer, Übersetzung, Vernetzung, Interferenzen, Ungleichzeitigkeiten und Ambivalenzen im Vordergrund: Wie verorten sich die Praktiken der Bildung zwischen Rationalität und kolonialem Blick? Inwiefern waren Bildungsinitiativen und Bildungspraktiken, insbesondere der Volksaufklärung, mit Machtstrukturen verbunden? Wie gestaltete sich der Übergang von religiösen zu stärker rationalen Wissens- und Bildungspraktiken? Wissenschaftler/innen aus Deutschland, Estland, Österreich, Polen, Tschechien und Ungarn nehmen Aspekte aus Politik, Wissenschaft, Bildung, Kirche und Kultur in den Blick.</subfield></datafield><datafield tag="520" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">The first issue of the newly designed Journal for Culture and History of the Germans in Eastern Europe (JKGE) addresses the specific conditions of education practices and education processes in the era of Enlightenment in Eastern Europe and its pluricultural and multilingual regions. Research on the Enlightenment period and on ‘entangled history’ has recently gained a more global focus, and this has foregrounded questions of transfer, translation, networking, interferences, asynchronicity and ambivalence. Were educational practices guided by rationality or by a spirit of colonialism, or somewhere along the spectrum between these? To what extent did the structures of authority exercise an influence on educational initiatives and practices, especially those in popular education? How did the multiconfessional context of Eastern Europe affect the transition from religious education to strongly rational ways of organizing knowledge and education? Researchers from Germany, Estonia, Austria, Poland, the Czech Republic and Hungary focus on aspects of education practices in politics, science, education, church life and culture.</subfield></datafield><datafield tag="546" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">In German.</subfield></datafield><datafield tag="505" ind1="0" ind2="0"><subfield code="t">Frontmatter --</subfield><subfield code="t">Vorwort --</subfield><subfield code="t">Inhalt --</subfield><subfield code="t">Einleitung --</subfield><subfield code="t">Die Dichotomie der Expansion --</subfield><subfield code="t">The World on Your Pencil Tip --</subfield><subfield code="t">Nützt es dem Volke, übersetzt zu werden? --</subfield><subfield code="t">Die schwer erkämpfte Befreiung aus der Unmündigkeit --</subfield><subfield code="t">Schwieriger Kulturtransfer --</subfield><subfield code="t">Presse als Medium des gelehrten Gedankenaustausches in der Frühaufklärung --</subfield><subfield code="t">Die Erziehungskunst nach Karl Heinrich Seibt --</subfield><subfield code="t">Educating the Jews to Become Germans --</subfield><subfield code="t">‚Zivilisierung‘ durch Sprache? --</subfield><subfield code="t">Aufklärung mittels ‚Aufklärung‘ --</subfield><subfield code="t">A Prehistory to the Success of Modernization --</subfield><subfield code="t">Autorinnen und Autoren</subfield></datafield><datafield tag="500" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Description based upon print version of record.</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="7"><subfield code="a">HISTORY / Europe / Eastern.</subfield><subfield code="2">bisacsh</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Eastern Europe.</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Educational practises.</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Enlightenment.</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Entangled history.</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Erudite communications and popular education.</subfield></datafield><datafield tag="776" ind1=" " ind2=" "><subfield code="z">3-11-067167-0</subfield></datafield><datafield tag="700" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Pasewalck, Silke,</subfield><subfield code="e">editor.</subfield><subfield code="4">edt</subfield><subfield code="4">http://id.loc.gov/vocabulary/relators/edt</subfield></datafield><datafield tag="700" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Weber, Matthias,</subfield><subfield code="e">editor.</subfield><subfield code="4">edt</subfield><subfield code="4">http://id.loc.gov/vocabulary/relators/edt</subfield></datafield><datafield tag="710" ind1="2" ind2=" "><subfield code="a">Bundesinstitut für Kultur und Geschichte</subfield><subfield code="e">funder.</subfield><subfield code="4">fnd</subfield><subfield code="4">http://id.loc.gov/vocabulary/relators/fnd</subfield></datafield><datafield tag="830" ind1=" " ind2="0"><subfield code="a">Journal Für Kultur und Geschichte der Deutschen Im östlichen Europa (JKGE) / Journal for Culture and History of the Germans in Eastern Europe</subfield></datafield><datafield tag="906" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">BOOK</subfield></datafield><datafield tag="ADM" ind1=" " ind2=" "><subfield code="b">2024-06-11 00:39:12 Europe/Vienna</subfield><subfield code="f">system</subfield><subfield code="c">marc21</subfield><subfield code="a">2020-11-07 22:10:03 Europe/Vienna</subfield><subfield code="g">false</subfield></datafield><datafield tag="AVE" ind1=" " ind2=" "><subfield code="i">DOAB Directory of Open Access Books</subfield><subfield code="P">DOAB Directory of Open Access Books</subfield><subfield code="x">https://eu02.alma.exlibrisgroup.com/view/uresolver/43ACC_OEAW/openurl?u.ignore_date_coverage=true&portfolio_pid=5337575530004498&Force_direct=true</subfield><subfield code="Z">5337575530004498</subfield><subfield code="b">Available</subfield><subfield code="8">5337575530004498</subfield></datafield></record></collection> |